נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
צילום: דוברות בנק ישראל

במזרחי טפחות מעריכים שבנק ישראל עשוי להכפיל את תכנית הרכישות

להערכת האסטרטג הראשי של הבנק, מודי שפריר, בנק ישראל ינקוט בהרחבה מוניטארית בישיבה הקרובה - יגדיל או אף יכפיל את תוכנית הרכישות ועשוי אף להוריד את הריבית לרמה אפסית ולחזק את מדיניות ה-Forward guidance
ערן סוקול | (9)
נושאים בכתבה מזרחי טפחות

הנגיד, ירון, אמר אתמול בראיון טלוויזיוני לבלומברג כי ב"י ימשיך לנקוט במדיניות מוניטארית מרחיבה מאד, ככל שיידרש - “will continue to do whatever accommodative measures that we need to do as we are going forward”. לדברי האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, מודי שפריר, דברי הנגיד תומכים בהערכה כי בנק ישראל ינקוט בהרחבה מוניטארית בישיבה הקרובה ב-22 באוקטובר - יגדיל (או אף יכפיל) את תוכנית רכישת אגרות החוב הממשלתיות ועשוי אף להוריד את הריבית לרמה אפסית ולחזק את מדיניות ה-Forward guidance.

"הנתונים הכלכליים המהירים ממשיכים להצביע על פגיעה קשה בפעילות כלכלת ישראל במהלך הסגר השני, אך כפי שציינו לאחרונה - נראה שהפגיעה במגזר העסקי מתונה מהפגיעה בסגר הראשון (בחודש אפריל)", מציינים במזרחי.

ירידה חדה בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי

במסגרת סקירת המאקרו מציין שפריר כי נרשמה ירידה חדה (ודי רוחבית) בהיקף הרכישות בכרטיסי אשראי מאז תחילת הסגר השני בישראל.

מקור: מזרחי טפחות

בהשוואה ל-OECD, המצב לא טוב

עפ"י נתוני הניידות של גוגל - השהייה במקומות עבודה התייצבה ברמה הנמוכה בכ-50% בהשוואה לרמה טרם משבר הקורונה (נתונים עד ל-09.10), גבוה מהרמה שנרשמה בזמן הסגר הראשון (60-70%), המעידה גם על ההרעה הניכרת במצב שוק התעסוקה המקומי בהשוואה בינ"ל.

מקור: מזרחי טפחות

פגיעה קשה בהכנסה הפנויה בישראל שצפויה להחמיר

תקבולי 'מסי הבריאות' (הנגזרים ממספר העובדים במשק ומרמות השכר) ירדו בשלושת החודשים האחרונים בחדות בהשוואה לאשתקד (נתונים נכונים לסוף אוגוסט) - "אינדיקציה נוספת לפגיעה הניכרת בהכנסה הפנויה של האזרחים בישראל, אשר צפויה אף להחמיר בספטמבר ובאוקטובר על רקע הטלת הסגר הנוסף", מעריך שפריר.

מקור: מזרחי טפחות

צפו להמשך סביבת אינפלציה נמוכה מאד בשנה הקרובה

הירידה החדה בהכנסה הפנויה והסגר השני הובילו, כאמור, לפגיעה ניכרת בענפי הכלכלה בכלל ובצריכה הפרטית בפרט – לדברי שפריר, עובדה זו תומכת בהערכת הבנק להמשך סביבת אינפלציה נמוכה מאד בשנה הקרובה.

החדשות הטובות - עלייה חדה בהיקף שחרור הרכבים ממכס

"בנימה מעודדת יותר, חרף הטלת הסגר במחצית השנייה של חודש ספטמבר, בחודש האחרון ובסיכום הרבעון השלישי נרשמה עלייה חדה בהיקף שחרור הרכבים ממכס, אשר צפויה לתמוך בהתרחבות נאה של התוצר ב-Q3 (לאחר ההתכווצות החדה בשני הרבעונים הראשונים של השנה) - היקף שחרור הרכבים ממכס עלה ברבעון השלישי ב- 135% QoQ בהשוואה ל-Q2", מציין שפריר.

מקור: מזרחי טפחות

חרף העלייה החדה ב-Q3, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 נרשמה ירידה של כ-26% במספר הרכבים ששוחררו מהמכס, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מקור: מזרחי טפחות

עוד מציינים במזרחי לחיוב, כי טרם הטלת הסגר השני, רמות הביקוש בשוק הנדל"ן חזרו לרמות טרם משבר הקורונה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חקיין ומוקיון 04/02/2021 21:18
    הגב לתגובה זו
    בושה
  • 8.
    יורם 26/01/2021 07:14
    הגב לתגובה זו
    זו לא כלכלה זה אבדון. מצביעות רע!!
  • 7.
    אלמוג 01/12/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
    לצורך רכישת נשק בחו"ל במקום שיקחו הלוואה יקרה במקום אחר? ככה הם יצטרכו לקנות דולרים בשביל להחזיר את ההלוואה. זה עדיף על כל שבנק ישראל ישב על ערמות של מזומנים בדולרים!
  • 6.
    זה שנים שמשקי הבית בישראל חיים מעבר ליכולות שלהם ו 16/10/2020 13:07
    הגב לתגובה זו
    זה שנים שמשקי הבית בישראל חיים מעבר ליכולות שלהם והמשכורות יורדות והנדלן עולה בטירוף רק בהייטק מרוויחים כל השאר לאו טק מרוויחים מינימום יושבים בבית
  • 5.
    טוני 15/10/2020 16:38
    הגב לתגובה זו
    היזהרו השקל יירד נמוך..
  • 4.
    הייטקיסט משקיע נסד"ק 15/10/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    הפך מזמן לגוף חסר השפעה, אם היה מעלה את הריבית בארץ אולי עוד היה יכול להשפיע על משהו, בינתיים הכסף יוצא לחו"ל בהינתן ונדל"ן ישראלי זו השקעה בסיכון גבוה שדורשת הון עצמי רב, הכי טוב להשקיע בסחורות ובמניות הנסד"ק
  • 3.
    במקום לקנות מניות מנופחות בנאסדאק , תקנו מניות בת"א (ל"ת)
    הצעה לנגיד הבנק 15/10/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חובבי השקל שימו לב! הורדת דירוג האשראי של ישראל קרובה (ל"ת)
    ראו הוזהרתם 15/10/2020 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין עבודה אין חיים אבל נוסעים על רכב חדש בתשלומים (ל"ת)
    ממי 15/10/2020 11:45
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.