דלתא איירליינס
צילום: istock

ארה"ב אוסרת על כניסת טיסות מסין

בעולם נורמלי, הודעה מסוג זה הייתה פותחת מהדורות ומרסקת את השווקים. אך כאשר הממשל האמריקני מציף את השוק בנזילות, הודעה על החרפה נוספת ביחסים בין 2 המעצמות לא מצליחה להשפיע על השוק
אור צרפתי | (6)

בחודשיים האחרונים בוול סטריט הצליחו להתחמק מאינספור "חדשות שליליות". קורונה? מיתון כלכלי? מהומות חברתיות? כרגע יש רק דבר שמניע את השווקים והוא הנזילות הגבוהה מצד הבנקים המרכזיים והממשלות. בימים האחרונים אנחנו מדגישים כי הממשל האמריקני החל להציף את השווקים בנזילות (לכתבה המלאה). לפיכך, קל לשווקים להתעלם בקלות מכל אירוע/הודעה שלילית.

ובכל זאת, נראה כי ההתעלמות של השווקים שוברת כעת שיא חדש: לאחר שחברות התעופה האמריקאיות: דלתא ויוניטד איירלינס, סורבו להיכנס לשטחיה של סין, מודיע היום ממשל טראפ כי לא יאפשר לחברות תעופה סיניות לחדש את  טיסותיהן לארצות הברית. בכל עולם נורמלי, הודעה כזו הייתה מרסקת את המניות התעופה והייתה מרעידה את השווקים. היום לעומת זאת, השווקים ירוקים במיוחד, ומניות דלתא ויונייטד מזנקות כעת עד 12.4% - ככה זה שהנזילות בשווקים בשיא.

 

ההוראה החדשה צפויה להיכנס לתוקף כבר ב-16 ליוני, אלא אם כן נשיא ארצות הברית יחליט להקדים את הבשורה. במהלך חודש פברואר הקפיאו חברות התעופה האמריקאיות את טיסותיהן לסין, בעוד שהחברות הסיניות המשיכו לטוס לארצות הברית. כעת מבקשות חברות התעופה דלתא ויונטייד איירלנס לחדש את טיסות הנוסעים לשטחה של סין החל מה-1 ביוני, אך החברות נתקלו בסירוב שמטרתו הרשמית היא למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.

 

על פי הודעת הממשל האמריקאי, השלטון הסיני מפר את ההסכם בין המדינות, וכי הוא ימשיך ויפעל לשם הסדרת הסכמי הטיסה ביניהם ״המטרה שלנו היא לא הנצחת המצב הקיים, אלא יצירת סביבה משופרת בה שני הצדדים יוכלו לממש באופן מלא את זכותיהם״ נכתב בהוראת משרד התחבורה האמריקאי, והוסיף כי במידה והשלטון הסיני יתאים את מדיניותו, הם יבחנו מחדש את הוראת צו זה.

 

יונייטד מסרה בתגובה ״ אנו מצפים לחדש את שירות הנוסעים בין ארצות הברית לסין, רק כאשר הסביבה הרגולטורית מאפשרת לנו לעשות זאת״. דלתא הודיעה כי היא תומכת בממשלת ארצות הברית, הפועלת בכדי לאכוף את זכויותיהם.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סרג'יו קונסטנצה 04/06/2020 02:44
    הגב לתגובה זו
    לא מגיע לציבור הרחב
  • 2.
    שי 03/06/2020 23:04
    הגב לתגובה זו
    המניות עולות , לפחות חלקן, מאותה סיבה שהן ירדו רק הפוך, הופעת הקורונה ועכשיו העלמות(יחסית) של הוירוס. ידיעה כזאת אמנם היתה משפיעה על השוק ומטה אותו למטה אבל מדובר בשוק שגם ככה נמצא למטה ככה, כך יוצא שזה מתפוגג בין הכוחות הטבעיים שדוחפים את השוק חזרה למעלה. אגב לא מתעלם בכלל מההשפעה של הזרמת הכספים למשק והירידה בדולר אבל זה לא ההסבר היחידי
  • איזה נמצא למטה? הנאסדק בשיא כל הזמנים! (ל"ת)
    יואב 04/06/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע 03/06/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    אומר ועושה , לא פרייאר של סין. הוא פטריריוט שדואג קודם כל למדינה שלו , כך צריך.
  • lazar01 04/06/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
    הופך להיות לא רלוונטי בעולם
  • אוהב את הנשיא הזה. אם הייתי אמריקאי הייתי מצביע לו. (ל"ת)
    k 04/06/2020 11:02
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.