אלקטריאון: אפס הכנסות, הפסד של 13 מיליון ש' - שווי של מיליארד ש'
חברת אלקטריאון 3.65% העוסקת בפיתוח "כביש חכם", מפרסמת את תוצאותיה לשנת 2019. אין הכנסות, יש הוצאות, אבל יש חלום וזה מספיק כדי שהמשקיעים יעניקו לחברה שווי פנומנלי של 1 מיליארד שקל. מהדוחות עולה כי המזומנים ושווי מזומנים של החברה נכון לסוף 2019 מסתכמים בהיקף כולל של כ-12.6 מיליון שקל. בשנת 2019 החברה הפסידה 13 מיליון שקל. בשלב זה, החברה מוסרת כי לא נפגעה באופן מהותי מהתפשטות נגיף הקורונה, אך החמרת ההגבלות עשויות לגרור דחייה בלוחות הזמנים שלה. לחברה אין בשלב זה הכנסות. היא מדווחת על מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-12.6 מיליון שקל, גידול של כ-34%, לעומת כ-9.4 מיליון שקל אשתקד. עיקר הגידול מיוחס לפעילות שוטפת וכן מהשקעת חברת דן בחברה. בסיכום שנת 2019 החברה רשמה הפסד נקי של כ-13 מיליון שקל, בהשוואה לכ-67.2, זאת בעקבות הוצאות רישום למסחר בגובה של כ-51 מיליון שקל אותם רשמה במהלך 2018. החברה נדרשת למימון פעילותה השוטפת דרך השקעות ותמיכות (שת"פים ותמיכות מו"פ מגופים שונים). אפשרות נוספת היא גיוס בבורסה, שווי החברה הוא 1 מיליארד שקל. השפעות התפשטות נגיף הקורונה לדברי החברה, פעילות הקבוצה וחוסנה הכלכלי לא נפגעו באופן מהותי והיא צופה כי תוכל לעמוד בהמשך פעילות המחקר והפיתוח של הקבוצה, ובהתחייבויותיה לצורך המשך ביצוע הפרויקטים בהם היא נוטלת חלק. מנגד, להערכת הקבוצה, במידה ויוחמרו ההגבלות או תחול הרעה משמעותית במצב הכללי בשוק, אלו עשויים לגרור דחייה מסוימת בלוחות הזמנים המתוכננים לתהליכי המחקר והפיתוח של מוצריה. יחד עם זאת, חוסנה הכלכלי של הקבוצה ומדיניות ניהול הסיכונים שלה, מאפשרים, לה לצמצם את הסיכונים כתוצאה מכך.
- 6.לרון 28/04/2020 13:12הגב לתגובה זוככה מרוויחים על אלקטריאון!
- 5.בועה 27/04/2020 12:58הגב לתגובה זוואחרי הצניחה במחירי הבנזין יש עוד פחות סיבה להשקיע מילארדים כרגע בסיפור הזה שאולי אולי אולי יראה הכנסה רצינית שנים רבות קדימה
- 4.בדרך למיליארד דולר 27/04/2020 12:16הגב לתגובה זולא מנתחים חברה כזאת לפי הכנסות, אלא לפי חוזים ופוטנציאל... היא זולה.
- 3.נורמן 27/04/2020 12:10הגב לתגובה זוהחברה הזו היא פלופ המאה... כל הרעיון לא מעשי ולא יצמח ממנו כלום.
- הטכנולוגיה המתקדמת ביותר תמיד זוכה להערות פרימיטביות (ל"ת)אנונימי 27/04/2020 12:23הגב לתגובה זו
- 2.רפי 27/04/2020 12:01הגב לתגובה זואצלנו אחרי הפסד של 1.5 מיליון(אחרי שנתיים מצויינות). ההנהלה פתחה ב"דיאטה". כל הבעסה בפיננסים...
- 1.אחת החברות המלהיבות בעולם (ל"ת)אבי 27/04/2020 11:26הגב לתגובה זו
- היא תעלה מאות אחוזים בקרוב (ל"ת)אנונימי 27/04/2020 11:59הגב לתגובה זו

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים
ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.
רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר.
נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.
הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך.
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- תוצאות נהדרות לארית - רווח של 96 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.
נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.
אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים.
הצבר נפל
בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל:
השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.
מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.
השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.
הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.
אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.
ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.
מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).
- הגשמה, סלייס, טריא ועוד: רוצים אלטרנטיבי? תבדקו טוב טוב
- איבדה את הדירה בגלל משכנתא שלא יכלה לשלם; האם היא יכולה להיות מעורבת במכירת הדירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.
