אנשי השנה - TV

גיא סלע נפטר כתוצאה ממחלת הסרטן; סולאראדג' שהקים חיה ובועטת לפי המסורת שלו - החברים מהחברה נפרדים ומספרים על העבר ועל העתיד

סולאראדג' חיה ובועטת לפי המסורת של סלע - החברים מהחברה נפרדים ומספרים על העבר ועל העתיד
אבישי עובדיה | (8)

אחד מאנשי השנה הבולטים - גיא סלע ז"ל, קיבל מכם הגולשים קולות רבים בסקר אנשי השנה של ביזפורטל; יצאנו לבדוק איך הוא יזם, הקים, ניהל חברה של 5 מיליארד דולר, ומה המורשת שהשאיר אחריו ב-2015 הונפקה סולאראדג' בוול סטריט במחיר של 18 דולר, היום המניה במחיר של 104 דולר - מחיר שיא, שמבטא שווי שיא - 5 מיליארד דולר. על ההצלחה הזו חתומים הנהלת החברה, והיזם שהקים וניהל את החברה - גיא סלע ז"ל. סלע נפטר לפני מספר חודשים ממחלת הסרטן, אבל פועלו והישגיו ימשיכו לנצח - הוא יזם והקים חברה שהפכה למובילה בתחומה - פיתוח וייצור מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית.  סולאראדג' היא המובילה העולמית באספקת פתרונות לאותם פאנלים סולאריים כדי שיוכלו להפיק יותר אנרגיה. היא המנצחת הגדולה מבין הישראליות בעולם הסולארי - אין חברה שמתקרבת לשווי שלה, ובכלל היא הפכה בשנים האחרונות לאחת מ-10 החברות הישראליות הגדולות במונחי שווי שוק. על ההצלחה של סולאראדג' אי אפשר להתווכח, וכך גם על ההצלחה של סלע. אתם - הגולשים, בחרתם בו לאחד מאנשי השנה הבולטים בשנת 2019, בסקר של ביזפורטל, למרות שאת רוב דרכו כיזם וכמנכ"ל החברה, עשה יחסית מאחורי הקלעים. סלע, אומרים מכריו מהחברה, היה הרוח החיה מאחורי החברה - יזם בנשמה, מנהל שיודע להזיז אנשים, פנטזיונר שמוכיח שחלומות ניתנים להגשמה. זה המוטו שלו, והמוטו הזה אומרים שותפיו לדרך יימשך. מערכת ביזפורטל יצאה לראיין את מנהלי החברה על גיא סלע. מגיע לו; וגם - להכיר טוב יותר את החברה ולאן היא הולכת מכאן -      

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    תוהה בקול רם 19/01/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
    שתפו את הציבור
  • 7.
    דוד 17/01/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    משמעות הכותרת היא שהאדם נפטר מהצרה שנקראת מחלת הסרטן והוא עכשיו בריא. כשלא חרדים לשלום העברית מקבלים משמעות הפוכה
  • 6.
    אדם מבריק 17/01/2020 09:47
    הגב לתגובה זו
    חבל על דאבדין ולא משתכחין.
  • 5.
    ק.ג 17/01/2020 08:25
    הגב לתגובה זו
    מרשים ומכאיב
  • 4.
    שי 16/01/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
    זה רק מלמד אותנו איפה להשקיע בחיים -זה לעשות מצוות וגמילות חסדים ולזכות לחיי נצח בעולם הבא . וזוכים בזה לא בכסף ולא בזהב אלה בשמירת מצוותיו של האל . לקח לי זמן עד שהבנתי שהכל שטויות בעולם הזמני שלנו כי אף אחד לא נשאר כאן ! להתעורר חברים תשקעו בדבר האמיתי .
  • 3.
    משקיע 16/01/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    חברה שעושה רושם מצויין.אני נהנה מהמניה.חבל שסלע נפטר.
  • 2.
    כל הכבוד 16/01/2020 19:35
    הגב לתגובה זו
    יהי זכרו ברוך.בנה וייסד חברה למופת ביזמות נהדרת.
  • 1.
    ללא 16/01/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    פשוט חבל עליו. צובט בלב. מחלה ארורה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?