דינה בן טל גננסיה מנכלית אל על
צילום: שלומי יוסף
ועידת ההשקעות

"יש לנו תכנית אסטרטגית מפוקסת, אל על תהיה יותר גדולה וחזקה"

דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, מספרת על האתגרים בשנה המטלטלת ביותר בתולדות החברה, אבל גם הרווחיות ביותר בתולדות החברה. "בזמן מלחמה, חברות זרות לא טסות לכאן – רק תעופה אזרחית חזקה תבטיח את שמי ישראל"

אביחי טדסה | (8)

רווחים מדהימים, שנה עסקית פנומנלית. דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על -0.86%  , היא אחת מאנשי השנה של קהל ביזפורטל בזכות שנה עסקית טובה. היא גם היתה מהנבחרים בשנה הקודמת. אז זה היה בשל תהליך התייעלות, כואב שהביא את אל על להיות חברה ככל החברות - כזו שמחפשת את הרווח ולא נשלטת על ידי העובדים. המנכ"לית החדשה הצליחה לעשות סדר בחברה עם מספר ארגוני וועדים חזקים ששלטו בה. זו משימה קשה והיא עמדה בה. אולי זה ההיכרות - היא 17 שנים באל על, אולי זו הכריזמה ויכולת ההובלה. אולי זה האכפתיות. 





"היו פה עידן וולס ויצחק תשובה. נפגשנו לפני כמעט שלוש שנים, אני ועידן בטיסה, ממש בתחילת התפקיד שלי כמנכ"לית, אני באל על הרבה שנים. הוא אמר אנחנו ואתם היינו היינו במקום קשה אחרי הקורונה. ניהלנו שיחה קצרה עם עצות טובות והנה אנחנו פה שנה אחרי שנה בטקס של אנשי השנה. מאז לא פגשתי אותו בטיסה, אנחנו נפגשים פה, אחת לשנה.


"אנחנו גם נפגשים במחירי הדלק", אומרת בן טל גננסיה בהומור, "80 דולר לחבית, רבע מהמחזור שלנו הולך לשם". בן טל גננסיה מתארת את השנה שהיתה "רכבת הרים". "הדבוע התחיל עם חזרה מאוד מרגשת של חטופות ואני מקווה שנראה את התהליך משלים את עצמו ואת כל החטופים בבית. מקווה שהחיילים יחזרו בשלום. גם אותם חיילים שצלצלו ב-7.10 מכל מקום בעולם וביקשו מאיתנו להחזיר אותם לארץ".


"מה שקורה אצלנו הוא חריג בכל קנה מידה. חברות תעופה יוצאות ולא היה דבר כזה בהיסטוריה של מדינת ישראל שכל כך הרבה זמן חברות לא טסות לפה. אתחבר לדבריו של יצחק תשובה, אחד הדברים שהשגנו השנה זה שמימשנו את החזון של תעופה ישראלית חזקה. אין אף אחד שיהיה פה בזמן אמת. בזמנו אמרנו הסכמי אברהם וחברות זרות טסות לפה, אולי לא צריך חברת תעופה בגודל כזה, נפרק, תמכרו מטוסים. אין דבר כזה. אנחנו צריכים תעופה אזרחית חזקה, ואני מחזקת גם את ישראייר, ארקיע, ואייר חיפה ובטח ובטח אל על".


איך נראה התפעול והניהול השוטף בשנה כזו?

"מעבר לאוכל- יש ארוחה, אין ארוחה?, האם יש חלון אין חלון, יש באמת לנהל בהרבה מאוד מישורים. השנה הזאת היא מבחינתנו באל על מבצע צבאי גדול. רק חברה ישראלית יודעת לנהל ולהיערך לאירועים כאלו. אנחנו במבצע צבאי בכל רגע נתון. תסתכלו על אוקראינה רוסיה, אין טיסות אזרחיות לשם. פשוט אין. זה לא דבר של מה בכך שאנחנו ממשייכם לטוס.


"כשאנחנו רואים את האיומים וגם היום של החות'ים, צריך להבין שמבחינתנו כחברת תעופה יש שאלות גדולות - איך שומרים על בטיחות וביטחו? זה כל היום לדבר עם גופים במדינה ולהבטיח שהכל בטוח ותקין. זאת אחריות גדולה. כשנמצאים בבונקר אצלנו, והיינו בו שלוש פעמים השנה, אתה מבין שצריך את השרירים ואת הכוח בבית שלנו. תעופה אזרחית חזקה, אפשרות לתחזק ולשפץ מטוסים. הקמנו גם סימולטורים בארץ. אנחנו צריכים שרירים משלנו כי אנחנו נמצאים פה בשביל כולם. זה המסר המרכזי שלמדנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


איך את בתור המנכ"לית מנהלת חברה בשנה כל כך מטלטלת ומה גילית על אל על ועל עצמך?

"סיימתי 17 שנים באל על, לפני כן הייתי בחברת ייעוץ וייעצתי לאל על. הייתי באל על בתקופות טובות ותקופות קשות מאוד וגם כעת. יש בזה הרבה מאוד אהבה למקצוע, לתחום, ואם אהבתי את זה קודם, השנה אני אוהבת את זה הרבה יותר כי גיליתי נשמה ולב פועם של עובדים שיש להם מטרה משותפת והם עושים הכל למעו ההצלחה. פעלנו במצב מאוד מורכב, יש לנו צוותים שצריכים לשרת בצבא בחיל האוויר, מכונאים ועובדי קרקע. הסתדרנו וסיפקנו תעופה למרות כל הקשיים. אנשים בכל המקומות עשו עבודה נהדרת. ועבודה מרגשת. אנחנו עוזרים כי חשוב לנו, כחברה ישראלית לאומית לדאוג לעשות הכל להביא את החיילים שרצו לחזור הביתה איך שפרצה המלחמה, להביא משפחות של חטופים לארץ ומהארץ למקומות שהם צריכים, ולעיתים, לצערנו, להביא משפחות ללוויות של חיילים.


"גיליתי חוזק, עוצמה אצל העובדים, אצל עמישיראל. זה המסר שאנחנו מעביירם לעולם. גילינו את החוזק הפנימי של מדינת ישראל. שכשהתחלתי את הדרך להבראה באל על, היה צורך לאחד בתוך אל על את כל הוועדים, ולייצר יציבות פנימית. עכשיו כשאנחנו משדרים את היציבות החוצה, זה במכפילי כוח. זה מה שהיה השנה".


כששומעים אותך מבינים את ההצלחה של אל על. תני לנו את החזון שלך לעוד 3-5 שנים. איך תיראה אל על?

"יש לנו תכנית אסטרטגית מפוקסת זו הסיבה שאנחנו פה כל שנה. אל על תהיה יותר גדולה וחזקה עם כ-60 מטוסים. נדע להביא את הגשר האווירי לכל אחד בעולם, לא רק חברת תעופה שמטיסה, חברה שהיא 5 כוכבים בשירות, בבורסה ואני מחכה לכוכב השישי. אני חושבת שכמותג, בין המותגים הכי ישראלים שיש, יש מקום להמשיך לקדם אותו ושיהיה מקור גאווה ברמה הגלובלית. להביא את אל על לשם ולהמשיך לתת את הביטחון וההרגשה שאנחנו הבית - אל על היא הכי בבית בעולם".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוס 23/01/2025 05:47
    הגב לתגובה זו
    אם לא המלחמה אל על היתה נשארת עלובה. טוסו אל על קבלו סנדוויץ עם ריח בלתי נסבל ותביבו איזה זבל של חברה.
  • 6.
    ברק 22/01/2025 16:25
    הגב לתגובה זו
    ממש מנכלית איכפתיתניצלה את העובדה שחברות בין לאומיות הפסיקו לטוס לארץ והעלתה את מחירי הטיסות בעשרות ומאות אחוזיםואז עוד יקראו לעצמם החברה הלאומית...... חחחחחהגזלן הלאומי!!!!!הרוויחו כמעט מליארד דולר שנה שעברה תוך כדי גדל הציבור הישראלי שכחו שכספי ציבור הצילו אותם בזמן הקורונהפשוט להקיא
  • 5.
    גם קוף היה מגיע להישגים האלו כמונופול (ל"ת)
    רוי 22/01/2025 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    באפט 22/01/2025 14:03
    הגב לתגובה זו
    שאומר שהדרך הכי מהירה להפוך מיליארד למליון זה להשקיע בחברת תעופה....לךךך פספסתי בגללך איזה 120% רק בגלל באפט לא קניתי שרציתי...לא יאומן הנייר הזה לא שווה 400 אבל נסחר ב 900 משהו פה מסריח.
  • 3.
    אחלה חברה (ל"ת)
    יוחנן 22/01/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנכלית מדהימה 22/01/2025 13:40
    הגב לתגובה זו
    תיכף יגיעו הטרולים הקבועים לטנף.
  • חחח...הצחקת (ל"ת)
    Ben 22/01/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תומר 22/01/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שהמניה יורדת עכשיו
בורסה עליות ירוק דגל ישראל, נוצר ע"י CHATGPTבורסה עליות ירוק דגל ישראל, נוצר ע"י CHATGPT

עברנו את הטריליון: הבנקים, הביטוח, הנדל"ן וטבע מחזיקים את ת"א 35

השווי המצטבר של מדד ת"א 35 חצה את רף הטריליון שקלים. כמעט מחצית ממנו יושב על פיננסים, כשליש על בנקים בלבד, הנדל"ן תופס כ-10%, וטבע לבדה שווה כמו סקטור שלם

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה בורסה מדד ת"א 35

השווי המצרפי של 35 החברות הגדולות בבורסה בתל אביב חצה את רף הטריליון שקלים, ועומד על כ-1.074 טריליון שקל. מדובר בסכימה פשוטה של שוויי השוק של כל החברות הכלולות במדד ת"א 35, והיא מספקת הצצה לא רק לגודל של מדד הדגל, אלא גם לאופן שבו הוא מתחלק בפועל בין סקטורים וחברות.

חשוב להדגיש כי הבדיקה מתייחסת לשווי השוק המלא של החברות, ולא לשווי הרלבנטי למדד עצמו. מדדי הבורסה מחושבים על בסיס שווי מתואם, שמושפע משיעור מניות הצפה ומוגבל ברף מקסימלי לחברה בודדת. כאן מדובר בחישוב “ברוטו”, שמטרתו להבין על מה המדד באמת יושב, ולא איך הוא משוקלל טכנית ביום מסחר נתון.

כשמסתכלים על הפילוח, התמונה ברורה למדי. חלק גדול מהשווי מרוכז במספר סקטורים ושמות כבדים, הרבה יותר מאשר בפיזור שווה בין 35 מניות.

הבנקים מחזיקים כמעט שליש מהשווי

חמשת הבנקים הגדולים הכלולים במדד – לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבנק הבינלאומי – מגיעים יחד לשווי מצרפי של כ-332.5 מיליארד שקל. מדובר בכ-31% מהשווי הכולל של ת"א 35.

במונחים פשוטים, כמעט שליש מהמדד יושב על המערכת הבנקאית. המשמעות היא שכל שינוי בסביבת הריבית, רגולציה על הבנקים או שיח ציבורי על מיסוי רווחי המערכת, משפיע באופן ישיר על התנהגות המדד כולו, גם אם בשאר החברות הגדולות לא נרשמת תזוזה חריגה.


אודי מוקדי יור סייברארק
צילום: דויד שופר
ראיון

אחרי אקזיט של 25 מיליארד דולר - ״אל תסתכלו לטווח קצר ועל מסיבת אקזיט מהירה, אפשר לבנות דברים גדולים״

יו"ר ומייסד סייברארק אודי מוקדי מדבר על עסקת המכירה לפאלו אלטו, על ריצה למרחקים ארוכים ומספק עצות ליזמים צעירים
ליאור דנקנר |

בוועידה הכלכלית של ביזפורטל ראיינו אנשים שיש להם "מניות" בהצלחה הכלכלית של המדינה - אחד מהם הוא אודי מוקדי, מייסד ויו"ר סייברארק CyberArk Software 0.66%   . במהלך הראיון הוא סיפר איך נולדה העסקה למכירת החברה לפאלו אלטו, מה זה אומר לנהל אותה יותר מ-25 שנה מאור יהודה לפתח תקווה ועד לעסקת ענק, ולאן הוא חושב שהתעשייה והיזמים הישראלים צריכים לכוון מכאן.


"הכרזנו ביולי, מחכים לאישורים"

כשנשאל על מועד סגירת העסקה, מוקדי אומר: "הכרזנו ב-30 ביולי ומחכים לכל מיני אישורים". לדבריו, "כרגע הצפי הוא פברואר, מרץ או אפריל 2026". העסקה, כמו שהוא מדגיש, עדיין לא מאחוריהם: "קודם כל, זה לא מסתיים עד שזה לא מסתיים, מחכים לאישורים".

ברקע יש נתון אחד שמסדר את המספרים - פאלו אלטו רכשה את סייברארק בעסקה ששווייה נע "ב-25 בערך, תלוי במחיר המניה, סביב 23-25 מיליארד דולר", לדבריו. "סיכמנו מה המחיר עם מנגנון בעיקר מנייתי".

איך זה הרגיש לסגור עסקה כזו אחרי 25 שנה כמוביל החברה, מה היה הכי מרגש?

"זה היה מרגש מאוד, הישג גדול. אבל, הרבה יותר ריגש אותי שהנפקנו את החברה בנאסד"ק". בהנפקה בנאסד"ק והנפקה בכלל יש משהו נוסף - הבעת אמון, היכרות, וזה מתורגם גם לביצועים בשטח. כשאיש המכירות הולך למכור, יש מאחוריו שם, מותג, חברה שנסחרת בוול סטריט. הדלתות נפתחות מהר יותר.