"יש לנו תכנית אסטרטגית מפוקסת, אל על תהיה יותר גדולה וחזקה"
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, מספרת על האתגרים בשנה המטלטלת ביותר בתולדות החברה, אבל גם הרווחיות ביותר בתולדות החברה. "בזמן מלחמה, חברות זרות לא טסות לכאן – רק תעופה אזרחית חזקה תבטיח את שמי ישראל"
רווחים מדהימים, שנה עסקית פנומנלית. דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על 1.2% , היא אחת מאנשי השנה של קהל ביזפורטל בזכות שנה עסקית טובה. היא גם היתה מהנבחרים בשנה הקודמת. אז זה היה בשל תהליך התייעלות, כואב שהביא את אל על להיות חברה ככל החברות - כזו שמחפשת את הרווח ולא נשלטת על ידי העובדים. המנכ"לית החדשה הצליחה לעשות סדר בחברה עם מספר ארגוני וועדים חזקים ששלטו בה. זו משימה קשה והיא עמדה בה. אולי זה ההיכרות - היא 17 שנים באל על, אולי זו הכריזמה ויכולת ההובלה. אולי זה האכפתיות.
"היו פה עידן וולס ויצחק תשובה. נפגשנו לפני כמעט שלוש שנים, אני ועידן בטיסה, ממש בתחילת התפקיד שלי כמנכ"לית,
אני באל על הרבה שנים. הוא אמר אנחנו ואתם היינו היינו במקום קשה אחרי הקורונה. ניהלנו שיחה קצרה עם עצות טובות והנה אנחנו פה שנה אחרי שנה בטקס של אנשי השנה. מאז לא פגשתי אותו בטיסה, אנחנו נפגשים פה, אחת לשנה.
"אנחנו גם נפגשים במחירי
הדלק", אומרת בן טל גננסיה בהומור, "80 דולר לחבית, רבע מהמחזור שלנו הולך לשם". בן טל גננסיה מתארת את השנה שהיתה "רכבת הרים". "הדבוע התחיל עם חזרה מאוד מרגשת של חטופות ואני מקווה שנראה את התהליך משלים את עצמו ואת כל החטופים בבית. מקווה שהחיילים יחזרו בשלום.
גם אותם חיילים שצלצלו ב-7.10 מכל מקום בעולם וביקשו מאיתנו להחזיר אותם לארץ".
"מה שקורה אצלנו הוא חריג בכל קנה מידה. חברות תעופה יוצאות ולא היה דבר כזה בהיסטוריה של מדינת ישראל שכל כך הרבה זמן חברות לא טסות לפה. אתחבר לדבריו של יצחק
תשובה, אחד הדברים שהשגנו השנה זה שמימשנו את החזון של תעופה ישראלית חזקה. אין אף אחד שיהיה פה בזמן אמת. בזמנו אמרנו הסכמי אברהם וחברות זרות טסות לפה, אולי לא צריך חברת תעופה בגודל כזה, נפרק, תמכרו מטוסים. אין דבר כזה. אנחנו צריכים תעופה אזרחית חזקה, ואני מחזקת
גם את ישראייר, ארקיע, ואייר חיפה ובטח ובטח אל על".
איך נראה התפעול והניהול השוטף בשנה כזו?
"מעבר לאוכל- יש ארוחה, אין ארוחה?, האם יש חלון אין חלון, יש באמת לנהל בהרבה מאוד מישורים.
השנה הזאת היא מבחינתנו באל על מבצע צבאי גדול. רק חברה ישראלית יודעת לנהל ולהיערך לאירועים כאלו. אנחנו במבצע צבאי בכל רגע נתון. תסתכלו על אוקראינה רוסיה, אין טיסות אזרחיות לשם. פשוט אין. זה לא דבר של מה בכך שאנחנו ממשייכם לטוס.
"כשאנחנו
רואים את האיומים וגם היום של החות'ים, צריך להבין שמבחינתנו כחברת תעופה יש שאלות גדולות - איך שומרים על בטיחות וביטחו? זה כל היום לדבר עם גופים במדינה ולהבטיח שהכל בטוח ותקין. זאת אחריות גדולה. כשנמצאים בבונקר אצלנו, והיינו בו שלוש פעמים השנה, אתה מבין שצריך
את השרירים ואת הכוח בבית שלנו. תעופה אזרחית חזקה, אפשרות לתחזק ולשפץ מטוסים. הקמנו גם סימולטורים בארץ. אנחנו צריכים שרירים משלנו כי אנחנו נמצאים פה בשביל כולם. זה המסר המרכזי שלמדנו".
- אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות...
איך את בתור
המנכ"לית מנהלת חברה בשנה כל כך מטלטלת ומה גילית על אל על ועל עצמך?
"סיימתי 17 שנים באל על, לפני כן הייתי בחברת ייעוץ וייעצתי לאל על. הייתי באל על בתקופות טובות ותקופות קשות מאוד וגם כעת. יש בזה הרבה מאוד אהבה למקצוע, לתחום, ואם אהבתי את
זה קודם, השנה אני אוהבת את זה הרבה יותר כי גיליתי נשמה ולב פועם של עובדים שיש להם מטרה משותפת והם עושים הכל למעו ההצלחה. פעלנו במצב מאוד מורכב, יש לנו צוותים שצריכים לשרת בצבא בחיל האוויר, מכונאים ועובדי קרקע. הסתדרנו וסיפקנו תעופה למרות כל הקשיים. אנשים בכל
המקומות עשו עבודה נהדרת. ועבודה מרגשת. אנחנו עוזרים כי חשוב לנו, כחברה ישראלית לאומית לדאוג לעשות הכל להביא את החיילים שרצו לחזור הביתה איך שפרצה המלחמה, להביא משפחות של חטופים לארץ ומהארץ למקומות שהם צריכים, ולעיתים, לצערנו, להביא משפחות ללוויות של חיילים.
"גיליתי חוזק, עוצמה אצל העובדים, אצל עמישיראל. זה המסר שאנחנו מעביירם לעולם. גילינו את החוזק הפנימי של מדינת ישראל. שכשהתחלתי את הדרך להבראה באל על, היה צורך לאחד בתוך אל על את כל הוועדים, ולייצר יציבות פנימית. עכשיו כשאנחנו משדרים
את היציבות החוצה, זה במכפילי כוח. זה מה שהיה השנה".
כששומעים אותך מבינים את ההצלחה של אל על. תני לנו את החזון שלך לעוד 3-5 שנים. איך תיראה אל על?
"יש לנו תכנית אסטרטגית מפוקסת זו הסיבה שאנחנו פה כל שנה. אל על תהיה יותר גדולה וחזקה עם כ-60 מטוסים. נדע להביא את הגשר האווירי לכל אחד בעולם, לא רק חברת תעופה שמטיסה, חברה שהיא 5 כוכבים בשירות, בבורסה ואני מחכה לכוכב השישי. אני חושבת שכמותג, בין המותגים הכי ישראלים שיש, יש מקום להמשיך לקדם אותו ושיהיה מקור גאווה ברמה הגלובלית. להביא את אל על לשם ולהמשיך לתת את הביטחון וההרגשה שאנחנו הבית - אל על היא הכי בבית בעולם".
- 7.יוס 23/01/2025 05:47הגב לתגובה זואם לא המלחמה אל על היתה נשארת עלובה. טוסו אל על קבלו סנדוויץ עם ריח בלתי נסבל ותביבו איזה זבל של חברה.
- 6.ברק 22/01/2025 16:25הגב לתגובה זוממש מנכלית איכפתיתניצלה את העובדה שחברות בין לאומיות הפסיקו לטוס לארץ והעלתה את מחירי הטיסות בעשרות ומאות אחוזיםואז עוד יקראו לעצמם החברה הלאומית...... חחחחחהגזלן הלאומי!!!!!הרוויחו כמעט מליארד דולר שנה שעברה תוך כדי גדל הציבור הישראלי שכחו שכספי ציבור הצילו אותם בזמן הקורונהפשוט להקיא
- 5.גם קוף היה מגיע להישגים האלו כמונופול (ל"ת)רוי 22/01/2025 15:39הגב לתגובה זו
- 4.באפט 22/01/2025 14:03הגב לתגובה זושאומר שהדרך הכי מהירה להפוך מיליארד למליון זה להשקיע בחברת תעופה....לךךך פספסתי בגללך איזה 120% רק בגלל באפט לא קניתי שרציתי...לא יאומן הנייר הזה לא שווה 400 אבל נסחר ב 900 משהו פה מסריח.
- 3.אחלה חברה (ל"ת)יוחנן 22/01/2025 13:57הגב לתגובה זו
- 2.מנכלית מדהימה 22/01/2025 13:40הגב לתגובה זותיכף יגיעו הטרולים הקבועים לטנף.
- חחח...הצחקת (ל"ת)Ben 22/01/2025 15:19הגב לתגובה זו
- 1.תומר 22/01/2025 12:39הגב לתגובה זולא פלא שהמניה יורדת עכשיו

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח
אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?
צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק" בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה.
ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.
במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.
- הקרן המכניסה ביותר בישראל - הנה הסיבה (השלילית) שאף אחד לא עוזב אותה
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר.
בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.
חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

ההתחממות בעזה הרעידה את הבורסה: חברות הביטוח איבדו 2%, ת"א 90 נפל 1.8%
כ-20 מטרות הותקפו ברצועה ותמיכה בתגובה נחרצת מגיעה מימין ומשמאל - חילופי האש מסכנים את ההסכם והבורסה נלחצה ללמטה; חברות הביטוח נפלו וחששות מבלימת הורדת ריבית הקריסו גם את ת"א בניה
הבורסה נעלה את יום המסחר הראשון לשבוע בירידות חדות. ת"א 35 איבד 1.14% בעוד ת"א 90 נפל 1.79%.
בהסתכלות רחבה המגמה הייתה שלילית גם כן - מדד הבנקים ירד 0.56% בעוד ת"א ביטוח איבד 2%. ת"א נדל"ן יריד 2.26% ות"א בניה בלט לשלילה עם ירידה של 3.6%. גם ת"א נפט וגז ירד 1.67%.
המימוש הטבעי צפוי להימשך היום בבורסה. "קנה בשמועות - מכור בידיעה" - אומר הכלל הידוע. אין כאן הבטחה, אבל זה תופס במקרים רבים. הערכנו שסיכוי טוב שזה מה שיקרה אצלנו אחרי החזרת החטופים החיים וסיום המלחמה. והנה זה קורה. השוק ירד בימים האחרונים. באותה כתבה דיברנו על הסיכון הכפול, מצד אחד השוק מתמחר הפסקת אש ארוכה ומצד שני יש אפשרות לחזרה למלחמה אם הפסקת האש לא תחזיק מעמד, ובשני המקרים יש סיכון לירידות.
והנה, כשבוע לאחר הפסקת האש ונסיגת צה"ל מחלקים נרחבים ברצועה, הלחימה מתחדשת בדרום עזה: חיל האוויר תקף ברפיח בעקבות ירי לעבר כוח צה"ל, ובמקביל דווח בעזה על אש מסירות חיל הים לעבר החוף. מדובר בהפרה נוספת של הפסקת האש, לאחר שבימים האחרונים מחבלים חמושים יצאו ממנהרות בחאן יונס וברפיח ותקפו כוחות צה"ל, חלקם חוסלו מהאוויר. לפי ההנחיות החדשות, כוחות צה"ל במרחבי החיץ מוגבלים מאוד בפתיחה באש, גם מול חמושי חמאס, שעל פי הערכות פרסו מחדש כ-7,000 לוחמים ברחבי הרצועה. ברקע אמור להתקיים המו"מ לשלב השני בתוכנית טראמפ הכולל נסיגות נוספות ופריסת כוח בינלאומי, בעוד בעזה נותרו 16 חטופים חללים שגופותיהם מוחזקות בידי חמאס. גורם ישראלי הוסיף כי בתום הערכת מצב, צה״ל מכין כעת ״סט תקיפות״ בעזה. הערת אגב, הבוקר החליטו על שינוי השם של המלחמה, מחרבות ברזל למלחמת התקומה, והדיווחים מהיום מעלים שאלות על התזמון.
ברקע הדיווח הירידות מעמיקות. בעוד הירידות במדדים מעמיקות, הדולר גם מתחזק מול השקל דרך המסחר באופציות, אם כי התנועה האחרונה בדולר כבר גילמה ככל הנראה חלק מהסיכון. הדולר הגלום נסחר לפי 3.31 שקל לדולר - למעבר לעמוד דולר-גלום לחצו על התמונה -
- ת"א 35 איבד 1.2%, מדד הבנקים נפל 3.5%
- השבבים משכו למעלה, חברות הביטוח למטה - נעילה מעורבת בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שעוד הדיווח על התקיפה אומר שהריבית בישראל עשויה להישאר ללא שינוי, למרות שהשוק תמחר עד הבוקר שהריבית תרד בוודאות בהחלטה הקרובה של בנק ישראל. כרגע אין וודאות כזו, וייתכן שבנק ישראל יחכה למועד מאוחר יותר.