התחדשות עירונית
צילום: Adobe

עו"ד אביב טסה על תהליכי חידוש ופיתוח במרחב האורבני

היתרונות של התחדשות עירונית, תנאי סף והיבטים משפטיים  ומה חשוב לדעת על מבנים מסוכנים?

תהליכי חידוש ופיתוח בשכונות ובלוקים ישנים, המכונים גם "התחדשות עירונית", מאפשרים להפוך אזורים ותיקים למרקם מגורים עדכני, נעים ובטיחותי. תהליך שכזה עשוי להתבצע בשילוב יזמים פרטיים או רשויות מקומיות, תוך שימת דגש על שיפור תשתיות, חיזוק מבנים, הוספת יחידות דיור חדשות ושדרוג הסביבה הציבורית.



הצעדים המרכזיים בתהליך החידוש

התחדשות עירונית יכולה לצאת לדרך בכמה מתכונות שונות. כך לדוגמה, במסגרת פרויקט פינוי-בינוי מתפנים הדיירים לבתים חלופיים או מקבלים מימון לשכירות במשך זמן הבנייה, ולאחר הריסת המבנה הישן נבנים בניינים חדשים עם תוספת דירות ליזמים ולדיירים חדשים. בפרויקט בינוי-פינוי, לעומת זאת, הדיירים נותרים במבנה הישן עד לסיום הבנייה של הפרויקט החדש על קרקע פנויה במתחם – ורק לאחר מכן עוברים לבניין החדש.

שתי השיטות נועדו לשרת את אותו היעד: חידוש סביבת המגורים ושיפור איכות החיים של התושבים, תוך שימוש בתמריצים כלכליים וחברתיים. עם זאת, למהלך של בינוי-פינוי נדרשת קרקע זמינה לבנייה בתוך השכונה או בסמוך לה – ומשום כך הוא נדיר יותר


תמ"א 38: חיזוק ושדרוג תחת מסגרת תכנונית


תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית שפותחה על מנת לחזק בניינים בפני רעידות אדמה. הפרויקט יכול לצאת לפועל באחת משתי דרכים עיקריות: חיזוק המבנה הקיים והוספת דירות או הריסה מלאה של המבנה והקמת חדש תחתיו. היזם זוכה בזכויות בנייה נוספות, המאפשרות לו לממן את עבודות החיזוק, בעוד הדיירים זוכים למבנה מחוזק ולתוספת של יחידות דיור, מעלית, חניה ולעתים הרחבה של הדירות הקיימות.

היתרונות והתמריצים לדיירים


במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית , הדיירים לרוב מקבלים דירות חדשות או משודרגות משמעותית, עם חדר ממ"ד, מעליות ולובי מחודש. הם נהנים גם מהטבות והקלות בארנונה, בעיקר דיירים ותיקים ובני הגיל השלישי, שמקבלים הנחות מדורגות למשך מספר שנים לאחר סיום הפרויקט. בזמן העבודות זכאים הדיירים לדיור חלופי במימון מלא או לסיוע בתשלום שכר דירה.


מה חשוב לדעת על מבנים מסוכנים?


בחלק מהמקרים, חיזוק מבנים מתמקד בין היתר בבניין העלול להיות מוגדר כ"מבנה מסוכן". אם מצבו של הבניין אינו עומד בתקני הבטיחות הנדרשים והעירייה או הרשות המקומית מסמנות אותו ככזה, החוק מחייב את בעלי הנכס לבצע שיפוצים ותיקונים הולמים כדי למנוע סיכונים. תהליך של התחדשות עירונית עשוי לתת מענה למצבים אלה, כאשר חיזוק המבנה ואף הריסתו ובנייתו מחדש יכולים להציל את הנכס מהגדרה כמבנה מסוכן ולהקנות לדיירים מקום מגורים בטוח יותר.



תנאי סף והיבטים משפטיים


כדי לצאת לפרויקט התחדשות, הבניין חייב לעמוד בקריטריונים מוגדרים, כגון תאריך בנייה מוקדם משנת 1980 (במקרים של תמ"א 38) או הקמת מינימום של 24 יחידות דיור (בפרויקטי פינוי-בינוי). בנוסף, יש צורך בהסכמה של רוב מוגדר בקרב הדיירים: שני שליש עבור חיזוק ותמ"א 38, וכ-80% בפרויקט פינוי והריסה. במקרים רבים, הבחירה בעו"ד מומחה בתחום – כמו משרד עורכי דין אביב טסה – מסייעת לזרז את קבלת ההסכמה, לגבש חוזים מול יזמים ולנהל את ההיבטים המשפטיים בצורה שקופה ומקצועית


משרד עורכי דין – אביב טסה
דרך אבא הלל 7, רמת גן
03-612-1313
tasalaw.co.il



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.