עומרי חיון נגד פייסבוק: "הורדת החשיפה היא פגיעה ונזק לקניין"
הבלוגר עומרי חיון הגיש לפייסבוק ישראל מכתב התראה טרם נקיטת הליכים, בעקבות מה שהוא מגדיר כ"מגבלות צנזורה באמצעות הקטנת חשיפה של מידע מידי משתמשים, לרבות משתמשים המשמשים הלכה למעשה ככלי תקשורת", דוגמת חיון.
במכתב ההתראה שהוגש באמצעות עורך הדין אורון שוורץ ממשרד שוורץ-נרקיס ושות', טוען חיון כי פייסבוק נטלה לעצמה חירות משפטית לפיה היא הקובעת מהו פרט מידע אמיתי ואמין ובמידה ולא, היא פועלת, לכאורה, להקטנת מידת חשיפתו של אתר המפרסם מידע כאמור. לטענתו של הבלוגר "חירות זו הנה למעשה הקמת בית דין שדה שמקור סמכותו אינו ברורה, הפוסק מהי אמת, מהן Fake news וחורץ גורלות".
הנזק, לכאורה, שספג חיון מפייסבוק נוגע לירידת החשיפה לתכנים שאותם פרסם באתר שבבעלותו ואותם שיתף בפייסבוק. במכתב ששלח הוא מציין כי בעבר, אחז העמוד העסקי, וכן הפרופיל האישי שלו בתפוצה נרחבת שהגיעה ליותר ממיליון נחשפים לפרסומים יומיים ושבועיים. "ואולם" הוא מציין, "במהלך השנתיים האחרונות, ירדו אחוזי התפוצה לרוב לעשרות אלפים בודדים". חיון מחזק את דבריו בכך שלא חל שינוי דרמטי במספר עוקביו בפייסבוק במהלך התקופה בה החשיפה אליו ירדה, וכן התוכן אותו סיקר לא השתנה.
חיון טוען באמצעות עורכי דינו כי קניינו של אדם בפייסבוק היא מידת החשיפה לתכנים אותם הוא מעלה, ולכן, כל פגיעה בחשיפה זו היא "עוולה נזיקית מובהקת". העוגן המשפטי שעליו מבסס חיון את טענותיו נוגע לדרך שבה קובעת פייסבוק האם מידע כלשהו הוא אמיתי או בדיה - החלטה שלפיה היא מורידה את החשיפה לתכנים מסוימים, בהתאם לאמינות התוכן.
במסגרת הפנייה לפייסבוק, חיון גם צירף נספחים שחושפים את היקף החשיפה לה זכו התכנים שהעלה בפייסבוק. הנספחים כוללים את נתוני חשיפת השיא שהיו לו בטרם פייסבוק החליטה, לכאורה, לצמצם את החשיפה אליו ולצידם את נתוני חשיפות השפל שאותם הוא מציג כהוכחה לטענותיו.
נתוני השיא
נתוני השפל
חיון מצביע על כך שייתכן וגורמים המנסים להתנכל לו מדווחים לפייסבוק באמצעות כלי הדיווח של הפלטפורמה על כך שהמידע אותו הוא מפרסם הוא שקרי. "הח"מ אינם מכירים את "בית הדין" של פייסבוק" כותבים עורכי דינו, "והחשד שמא גורמים שונים יבקשו להתנכל למשתמש באמצעות דיווחים שאינם אמיתיים, ובעניינו של מרשנו מציאות זו, איננה מופרכת, הרי שעניינים אלה אינם יכולים להתברר באופן מורשה ומוסמך בידיכם".
חיון קובל עוד על כך שפייסבוק עושה איפה ואיפה בין כלי תקשורת גדולים ו"מבוססים" לגופי תוכן קטנים בכל הנוגע ל"קליק-בייטס" (Clickbaits), כותרות טיזר שמטרתן לעודד הקלקה על כתבה גם במחיר של קשר רופף בין הכותרת לתוכן המצוי בכתבה. בפייסבוק הודיעו על מלחמתם בתופעה זו שרבים עושים בה שימוש, כולל חיון, אך לטענתו החברה אינה אוכפת את מדיניותה על כולם באופן שווה.
לסיום, דורש חיון באמצעות עורכי דינו, כי "טרם שמרשנו יפנה למיצוי זכויות באמצעות ערכאות משפטיות, הרי שראשית, מן הטעם המקובל של מיצוי הליך טרם פניה לערכאות, נבקש לקבל את הסברכם בדבר פגיעה זו, את המניעים לה, ואת תיקונה המיידי לאלתר, קרי השבת נתוני חשיפתו של מרשנו, טרם מה שנראה לכאורה, כהנמכתם".
מפייסבוק ישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.
- 7.שטויות 09/07/2019 10:17הגב לתגובה זואכלו לי, שתו לי, עשו לי ... אתה לא מיוחד , פיייסבוק חתכו בחשיפה לכולם אם אתה מספיק טוב עם תוכן איכותי תשאר בטופ אבל אתה לא..
- 6.אלירן 10/06/2019 04:59הגב לתגובה זומבחינתי הוא וכל דומיו, גדולים וקטנים - יכולים להעלם מהפיד בכיף. שיורידו להם חשיפה למינימום. אןי במידע שלהם שום תועלת. רכילות צהובה וקטנה.
- 5.מארק צוקרברג 04/06/2019 20:24הגב לתגובה זועוזב את מצרים עוזב את הרציחות באמריקה עוזב את התביעות בסנאט ורץ להקשיב לעומרי חריון . האשטאג - #מעפן
- 4.פייסבוק שחטו לנו את העמודים (ל"ת)משטראוס 03/06/2019 22:20הגב לתגובה זו
- 3.ג'ונסון 03/06/2019 21:30הגב לתגובה זואותנו לימדו מזמן: כשאתה משתין על הצבא הוא נרטב וכשהצבא משתין עליך אתה טובע. אז ככה עם פייסבוק
- 2.עצוב לי להגיד שעמרי חיון צודק, אבל הוא צודק (ל"ת)ה 03/06/2019 21:08הגב לתגובה זו
- 1.טלי כהן 03/06/2019 20:02הגב לתגובה זומנסה לעשות כסף על הגב של הגולשים, מפרסם כותרת מפוצצת וכשנכנסים לפוסט, אין קשר בין הכותרת לתוכן, כמובן שזה גורם לקוראים שלו אכזבה ולכן הם מדווחים על הפוסטים שלו לפייסבוק, פייסבוק בודקים את התלונות וכשרואים שהן מוצדקות, מורידים את החשיפה על מנת לא לפגוע בגולשים נוסיפים. פשוט

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.