עומרי חיון
צילום: יחסי ציבור

עומרי חיון נגד פייסבוק: "הורדת החשיפה היא פגיעה ונזק לקניין"

הבלוגר הגיש לפייסבוק מכתב התראה לפני נקיטת הליכים בו הוא טוען שהחברה עושה איפה ואיפה בין גופי תוכן; מורידה חשיפה ללא הצדקה ומסבה לו "עוולה נזיקית מובהקת"
משה בנימין | (7)

הבלוגר עומרי חיון הגיש לפייסבוק ישראל מכתב התראה טרם נקיטת הליכים, בעקבות מה שהוא מגדיר כ"מגבלות צנזורה באמצעות הקטנת חשיפה של מידע מידי משתמשים, לרבות משתמשים המשמשים הלכה למעשה ככלי תקשורת", דוגמת חיון. 

במכתב ההתראה שהוגש באמצעות עורך הדין אורון שוורץ ממשרד שוורץ-נרקיס ושות', טוען חיון כי פייסבוק נטלה לעצמה חירות משפטית לפיה היא הקובעת מהו פרט מידע אמיתי ואמין ובמידה ולא, היא פועלת, לכאורה, להקטנת מידת חשיפתו של אתר המפרסם מידע כאמור. לטענתו של הבלוגר "חירות זו הנה למעשה הקמת בית דין שדה שמקור סמכותו אינו ברורה, הפוסק מהי אמת, מהן Fake news וחורץ גורלות".

הנזק, לכאורה, שספג חיון מפייסבוק נוגע לירידת החשיפה לתכנים שאותם פרסם באתר שבבעלותו ואותם שיתף בפייסבוק. במכתב ששלח הוא מציין כי בעבר, אחז העמוד העסקי, וכן הפרופיל האישי שלו בתפוצה נרחבת שהגיעה ליותר ממיליון נחשפים לפרסומים יומיים ושבועיים. "ואולם" הוא מציין, "במהלך השנתיים האחרונות, ירדו אחוזי התפוצה לרוב לעשרות אלפים בודדים". חיון מחזק את דבריו בכך שלא חל שינוי דרמטי במספר עוקביו בפייסבוק במהלך התקופה בה החשיפה אליו ירדה, וכן התוכן אותו סיקר לא השתנה.

חיון טוען באמצעות עורכי דינו כי קניינו של אדם בפייסבוק היא מידת החשיפה לתכנים אותם הוא מעלה, ולכן, כל פגיעה בחשיפה זו היא "עוולה נזיקית מובהקת". העוגן המשפטי שעליו מבסס חיון את טענותיו נוגע לדרך שבה קובעת פייסבוק האם מידע כלשהו הוא אמיתי או בדיה - החלטה שלפיה היא מורידה את החשיפה לתכנים מסוימים, בהתאם לאמינות התוכן. 

במסגרת הפנייה לפייסבוק, חיון גם צירף נספחים שחושפים את היקף החשיפה לה זכו התכנים שהעלה בפייסבוק. הנספחים כוללים את נתוני חשיפת השיא שהיו לו בטרם פייסבוק החליטה, לכאורה, לצמצם את החשיפה אליו ולצידם את נתוני חשיפות השפל שאותם הוא מציג כהוכחה לטענותיו.

נתוני השיא

נתוני השפל

חיון מצביע על כך שייתכן וגורמים המנסים להתנכל לו מדווחים לפייסבוק באמצעות כלי הדיווח של הפלטפורמה על כך שהמידע אותו הוא מפרסם הוא שקרי. "הח"מ אינם מכירים את "בית הדין" של פייסבוק" כותבים עורכי דינו, "והחשד שמא גורמים שונים יבקשו להתנכל למשתמש באמצעות דיווחים שאינם אמיתיים, ובעניינו של מרשנו מציאות זו, איננה מופרכת, הרי שעניינים אלה אינם יכולים להתברר באופן מורשה ומוסמך בידיכם".

חיון קובל עוד על כך שפייסבוק עושה איפה ואיפה בין כלי תקשורת גדולים ו"מבוססים" לגופי תוכן קטנים בכל הנוגע ל"קליק-בייטס" (Clickbaits), כותרות טיזר שמטרתן לעודד הקלקה על כתבה גם במחיר של קשר רופף בין הכותרת לתוכן המצוי בכתבה. בפייסבוק הודיעו על מלחמתם בתופעה זו שרבים עושים בה שימוש, כולל חיון, אך לטענתו החברה אינה אוכפת את מדיניותה על כולם באופן שווה. 

לסיום, דורש חיון באמצעות עורכי דינו, כי "טרם שמרשנו יפנה למיצוי זכויות באמצעות ערכאות משפטיות, הרי שראשית, מן הטעם המקובל של מיצוי הליך טרם פניה לערכאות, נבקש לקבל את הסברכם בדבר פגיעה זו, את המניעים לה, ואת תיקונה המיידי לאלתר, קרי השבת נתוני חשיפתו של מרשנו, טרם מה שנראה לכאורה, כהנמכתם".

מפייסבוק ישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שטויות 09/07/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
    אכלו לי, שתו לי, עשו לי ... אתה לא מיוחד , פיייסבוק חתכו בחשיפה לכולם אם אתה מספיק טוב עם תוכן איכותי תשאר בטופ אבל אתה לא..
  • 6.
    אלירן 10/06/2019 04:59
    הגב לתגובה זו
    מבחינתי הוא וכל דומיו, גדולים וקטנים - יכולים להעלם מהפיד בכיף. שיורידו להם חשיפה למינימום. אןי במידע שלהם שום תועלת. רכילות צהובה וקטנה.
  • 5.
    מארק צוקרברג 04/06/2019 20:24
    הגב לתגובה זו
    עוזב את מצרים עוזב את הרציחות באמריקה עוזב את התביעות בסנאט ורץ להקשיב לעומרי חריון . האשטאג - #מעפן
  • 4.
    פייסבוק שחטו לנו את העמודים (ל"ת)
    משטראוס 03/06/2019 22:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ג'ונסון 03/06/2019 21:30
    הגב לתגובה זו
    אותנו לימדו מזמן: כשאתה משתין על הצבא הוא נרטב וכשהצבא משתין עליך אתה טובע. אז ככה עם פייסבוק
  • 2.
    עצוב לי להגיד שעמרי חיון צודק, אבל הוא צודק (ל"ת)
    ה 03/06/2019 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טלי כהן 03/06/2019 20:02
    הגב לתגובה זו
    מנסה לעשות כסף על הגב של הגולשים, מפרסם כותרת מפוצצת וכשנכנסים לפוסט, אין קשר בין הכותרת לתוכן, כמובן שזה גורם לקוראים שלו אכזבה ולכן הם מדווחים על הפוסטים שלו לפייסבוק, פייסבוק בודקים את התלונות וכשרואים שהן מוצדקות, מורידים את החשיפה על מנת לא לפגוע בגולשים נוסיפים. פשוט
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.