עומרי חיון נגד פייסבוק: "הורדת החשיפה היא פגיעה ונזק לקניין"
הבלוגר עומרי חיון הגיש לפייסבוק ישראל מכתב התראה טרם נקיטת הליכים, בעקבות מה שהוא מגדיר כ"מגבלות צנזורה באמצעות הקטנת חשיפה של מידע מידי משתמשים, לרבות משתמשים המשמשים הלכה למעשה ככלי תקשורת", דוגמת חיון.
במכתב ההתראה שהוגש באמצעות עורך הדין אורון שוורץ ממשרד שוורץ-נרקיס ושות', טוען חיון כי פייסבוק נטלה לעצמה חירות משפטית לפיה היא הקובעת מהו פרט מידע אמיתי ואמין ובמידה ולא, היא פועלת, לכאורה, להקטנת מידת חשיפתו של אתר המפרסם מידע כאמור. לטענתו של הבלוגר "חירות זו הנה למעשה הקמת בית דין שדה שמקור סמכותו אינו ברורה, הפוסק מהי אמת, מהן Fake news וחורץ גורלות".
הנזק, לכאורה, שספג חיון מפייסבוק נוגע לירידת החשיפה לתכנים שאותם פרסם באתר שבבעלותו ואותם שיתף בפייסבוק. במכתב ששלח הוא מציין כי בעבר, אחז העמוד העסקי, וכן הפרופיל האישי שלו בתפוצה נרחבת שהגיעה ליותר ממיליון נחשפים לפרסומים יומיים ושבועיים. "ואולם" הוא מציין, "במהלך השנתיים האחרונות, ירדו אחוזי התפוצה לרוב לעשרות אלפים בודדים". חיון מחזק את דבריו בכך שלא חל שינוי דרמטי במספר עוקביו בפייסבוק במהלך התקופה בה החשיפה אליו ירדה, וכן התוכן אותו סיקר לא השתנה.
חיון טוען באמצעות עורכי דינו כי קניינו של אדם בפייסבוק היא מידת החשיפה לתכנים אותם הוא מעלה, ולכן, כל פגיעה בחשיפה זו היא "עוולה נזיקית מובהקת". העוגן המשפטי שעליו מבסס חיון את טענותיו נוגע לדרך שבה קובעת פייסבוק האם מידע כלשהו הוא אמיתי או בדיה - החלטה שלפיה היא מורידה את החשיפה לתכנים מסוימים, בהתאם לאמינות התוכן.
במסגרת הפנייה לפייסבוק, חיון גם צירף נספחים שחושפים את היקף החשיפה לה זכו התכנים שהעלה בפייסבוק. הנספחים כוללים את נתוני חשיפת השיא שהיו לו בטרם פייסבוק החליטה, לכאורה, לצמצם את החשיפה אליו ולצידם את נתוני חשיפות השפל שאותם הוא מציג כהוכחה לטענותיו.
נתוני השיא
נתוני השפל
חיון מצביע על כך שייתכן וגורמים המנסים להתנכל לו מדווחים לפייסבוק באמצעות כלי הדיווח של הפלטפורמה על כך שהמידע אותו הוא מפרסם הוא שקרי. "הח"מ אינם מכירים את "בית הדין" של פייסבוק" כותבים עורכי דינו, "והחשד שמא גורמים שונים יבקשו להתנכל למשתמש באמצעות דיווחים שאינם אמיתיים, ובעניינו של מרשנו מציאות זו, איננה מופרכת, הרי שעניינים אלה אינם יכולים להתברר באופן מורשה ומוסמך בידיכם".
חיון קובל עוד על כך שפייסבוק עושה איפה ואיפה בין כלי תקשורת גדולים ו"מבוססים" לגופי תוכן קטנים בכל הנוגע ל"קליק-בייטס" (Clickbaits), כותרות טיזר שמטרתן לעודד הקלקה על כתבה גם במחיר של קשר רופף בין הכותרת לתוכן המצוי בכתבה. בפייסבוק הודיעו על מלחמתם בתופעה זו שרבים עושים בה שימוש, כולל חיון, אך לטענתו החברה אינה אוכפת את מדיניותה על כולם באופן שווה.
לסיום, דורש חיון באמצעות עורכי דינו, כי "טרם שמרשנו יפנה למיצוי זכויות באמצעות ערכאות משפטיות, הרי שראשית, מן הטעם המקובל של מיצוי הליך טרם פניה לערכאות, נבקש לקבל את הסברכם בדבר פגיעה זו, את המניעים לה, ואת תיקונה המיידי לאלתר, קרי השבת נתוני חשיפתו של מרשנו, טרם מה שנראה לכאורה, כהנמכתם".
מפייסבוק ישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.
- 7.שטויות 09/07/2019 10:17הגב לתגובה זואכלו לי, שתו לי, עשו לי ... אתה לא מיוחד , פיייסבוק חתכו בחשיפה לכולם אם אתה מספיק טוב עם תוכן איכותי תשאר בטופ אבל אתה לא..
- 6.אלירן 10/06/2019 04:59הגב לתגובה זומבחינתי הוא וכל דומיו, גדולים וקטנים - יכולים להעלם מהפיד בכיף. שיורידו להם חשיפה למינימום. אןי במידע שלהם שום תועלת. רכילות צהובה וקטנה.
- 5.מארק צוקרברג 04/06/2019 20:24הגב לתגובה זועוזב את מצרים עוזב את הרציחות באמריקה עוזב את התביעות בסנאט ורץ להקשיב לעומרי חריון . האשטאג - #מעפן
- 4.פייסבוק שחטו לנו את העמודים (ל"ת)משטראוס 03/06/2019 22:20הגב לתגובה זו
- 3.ג'ונסון 03/06/2019 21:30הגב לתגובה זואותנו לימדו מזמן: כשאתה משתין על הצבא הוא נרטב וכשהצבא משתין עליך אתה טובע. אז ככה עם פייסבוק
- 2.עצוב לי להגיד שעמרי חיון צודק, אבל הוא צודק (ל"ת)ה 03/06/2019 21:08הגב לתגובה זו
- 1.טלי כהן 03/06/2019 20:02הגב לתגובה זומנסה לעשות כסף על הגב של הגולשים, מפרסם כותרת מפוצצת וכשנכנסים לפוסט, אין קשר בין הכותרת לתוכן, כמובן שזה גורם לקוראים שלו אכזבה ולכן הם מדווחים על הפוסטים שלו לפייסבוק, פייסבוק בודקים את התלונות וכשרואים שהן מוצדקות, מורידים את החשיפה על מנת לא לפגוע בגולשים נוסיפים. פשוט
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
