קולין קפרניק
צילום: טוויטר/יח"צ

טאצ'דאון: פרסומת נייקי השנויה במחלוקת הקפיצה את המניה לשיא

מתחילת אירועי קאפרניק צירפה החברה 170 אלף עוקבים באינסטגרם; המניה זינקה לשיא כל הזמנים והגיעה ל-83.9 דולר ובסחר המקוון נרשם זינוק של 27% בהזמנות נייקי 
משה בנימין |

שערו בנפשכם, מתי הייתה הפעם האחרונה שבה פרסומת הצליחה להקפיץ את מחיר המניה של חברה ציבורית לשיא כל הזמנים? ביום שישי האחרון, ה-14 בספטמבר, 10 ימים לאחר ששיגרה לאוויר העולם את הפרסומת שבה מככב שחקן הפוטבול קולין קאפרניק, נייקי "סופרת את הכסף" ומסכמת את המהלך שיירשם בדפי ההיסטוריה של השיווק המודרני כהצלחה ענקית - טאצ'דאון אם תרצו, בהשאלה קלישאתית מתוך עולם התוכן הספורטיבי במקרה הנוכחי. 

מה שהיום כבר יכול להילמד בבתי ספר לניהול, כלכלה, שיווק ופרסום החל עם הרמת הגבה המתבקשת לאור העובדה שנייקי בחרה בקאפרניק המושמץ, זה שכרע ברך בהמנון האמריקאי כמחאה על אלימות שוטרים כנגד שחורים ומיעוטים, לככב בקמפיין ה-30 שנה לסלוגן Just Do It האגדי. כשבוע וחצי לאחר תחילת הפרשה שהסעירה את ארה"ב, מחוץ לגבולות העולם המסחרי ועמוק לתוך הספירה החברתית-פוליטית, המספרים של נייקי יגרמו לכל איש שיווק ללקק את האצבעות. 

מתחילת אירועי קאפרניק צירפה החברה לעמוד האינסטגרם שלה 170 אלף עוקבים, דבר שלא נסתר מעיניהם של האנליסטים המסקרים את החברה ומצביעים על כך שנתון זה יבוא (וכבר בא) לידי ביטוי במכירות. גולת הכותרת היא כאמור מחיר המניה שזינק לשיא כל הזמנים והגיע ל-83.9 דולר ביום חמישי, כאשר האנליסטים מעריכים שבמרוצת השנה המחיר יאמיר עד ל-90 דולר. סרטון הפרסומת בעמוד האינסטגרם של החברה הוא כבר עכשיו במקום השני במספר הצפיות, עם למעלה מ-9 מיליון, שני רק לקמפיין המונדיאל של נייקי. 

נתונים נוספים שמעידים על האפקטיביות שכל איש שיווק היה נותן את יד ימינו בעבורה, מגיעים מתחום הסחר המקוון, שם היקף ההזמנות של מוצרי נייקי אונליין זינק ב-27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד שבה הוא ירד ב-2%, כך על פי אתר CNBC. 

למעלה מ-9 מיליון צפיות. צילום מסך מתוך עמוד האינסטגרם של נייקי

קשה להישאר אדיש לסיפור של נייקי ויותר מכך, קשה שלא לצאת מגדרך, אם אתה מפרסם או פרסומאי. "זה מדהים, נותן אנרגיה, הם אמיצים, מנצחים וחכמים" אמר לאייס אחד מהם לאחר שנחשף לתוצאות המהלך. ואכן כך, אפשר להגדיר את מה שעשתה נייקי כ"סערה מתוכננת" - אירוע שלכאורה יצא משליטה, מעידה של מחלקת השיווק, אקט שנולד בחטא של פזיזות, אבל לא אף אחד מאלו, אלא עוד הברקה של מותג על, מסע מתוכנן היטב שכל סצנה בתסריט שלו הייתה ידועה מראש: העליהום של הפלגים הלאומניים-פטריוטיים - התגובה של טראמפ - נפילת המניה - הרצון הבלתי נשלט של הציבור לצפות בפרסומת - החיבוק של התקשורת הליברלית וקולגות מעולם הספורט - הבאזז שמשאיר את המותג בכותרות - המכירות ועליית שער המניה.

"רק תעשו את זה" אומר הסלוגן העל זמני של נייקי, וכאילו שמותג הספורט צריך עוד סופרלטיבים שיתארו את המהלך השיווקי הגאוני, הוא מנכס לעצמו עוד הישג שאינו מובן מאליו, כמי שאשכרה, באמת של החיים, חי על פי ערכי הסלוגן שלו. זה מרשים עוד יותר בתקופה שבה אנשי שיווק מביטים סביבם ורואים סלוגנים מנופחים מחשיבות שלא אומרים כלום לאף אחד, סלוגנים טרנדיים שמוחלפים על בסיס שנתי, או וותיקים ומוכרים אך רחוקים מהמציאות של המותג בפועל. נשאלת, עם זאת, רק שאלה אחת פתוחה - האם מותג שאינו נייקי היה שורד מהלך שכזה בהצלחה או שהפגנת גבורה שיווקית שכזו שמורה לענקים בלבד?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.