סערה בענף הפרסום: פובליסיס שכרה חוקרים נגד יוניון מדיה
שוק הפרסום הישראלי ידוע במלחמות היצריות בין השחקנים הגדולים של התעשייה, אך נראה כי היריבות הזו עולה שלב ומחריפה עד ליצירת כללי משחק חדשים שלא היו מוכרים עד כה. ממידע שהגיע לידי אייס עולה כי קבוצת פובליסיס שכרה את שירותיו של משרד חקירות ומודיעין עסקי, כדי לבצע מעקב אחר חברת המדיה יוניון בבעלותו של אורן יוניוב.
לאייס נודע כי ההתקשרות הראשונית בין פובליסיס לבין חברת החקירות החלה בחודשי הקיץ של 2016, כאשר יוסי לובטון מנכ"ל משרד הפרסום באומן בר ריבנאי ושותף בקבוצת פובליסיס ישראל נמצא בסוד הדברים, נפגש עם גורם מטעם אותה חברת חקירות מיוחדת, ולבסוף אושרה הזמנת העבודה בין הצדדים. נכון לעכשיו, לא ידוע האם ההתקשרות בין הצדדים עדיין בעיצומה, או הסתיימה.
אין זה מקרה שמצד אחד ניצב באומן בר ריבנאי מקבוצת פובליסיס העולמית, ומנגד חברת המדיה יוניון. הנעלם בתמונה שהופך אותה לברורה יותר - היא חברת המדיה זניט שבבעלות קבוצת פובליסיס העולמית אשר רוכשת מדיה עבור משרדי פובליסיס בישראל. מערכת היחסים בין זניט ליוניון – יריבות מקצועית ואגרסיבית אך לגיטימית בשוק המדיה – הפכה למתוחה יותר על רקע העברת תקציב המדיה של פרטנר מיוניון לזניט בתחילת 2016. מעבר זה הוליד שרשרת אירועים בלתי צפויה שכוללת גם את זכיינית ערוץ 2 קשת, ודווקא זניט היא זו ששילמה עליה ביוקר.
פצצת המצרר של ליבליך
כדי להתיר את הסבך יש לחזור צעד נוסף לאחור לנובמבר 2015 אז שוגר לשוק הפרסום "מכתב ליבליך" הנודע שמאחוריו עומד צביקה ליבליך, סמנכ"ל השיווק של קשת. במכתב זה הודיע ליבליך לחברות המדיה בישראל על המדיניות המסחרית החדשה של קשת לפיה, לקוח/מפרסם שיחליט להחליף את חברת המדיה שרוכשת עבורו את הפרסום, לא יוכל לרכוש פרסום לפי מחירי המדיה של חברת הרכש החדשה שלו, אלא ייאלץ לשלם את מחיר המחירון של קשת, שגבוה בכ–40%, או שינהל משא ומתן ישירות מול קשת.
בזניט חשו, ויש מי שיגידו בצדק, כי הם צפויים להיות הנפגעים הישירים ממהלך שכזה, הן באופן מיידי במקרה של תקציב פרטנר והן לטווח הארוך. מאחר שלחברה יש פוטנציאל צמיחה עד לתקרת נתח השוק שהגדיר הממונה על ההגבלים העסקיים בשוק המדיה - ומהלך שכזה מבטל את היתרון התחרותי שלה בשוק - המדיניות של קשת תהווה עבורה מכשול בניסיון למשוך אליה לקוחות מחברות מדיה מתחרות באמצעות מחיר אטרקטיבי.
כל הכלים כשרים?
המשבר בין קשת לזניט הסתבך על רקע השקת המיתוג מחדש של חברת פרטנר שנתקל במחסום שהציבה הזכיינית קשת, הן בגזרת המחיר עם דרישה מזניט ופרטנר לשלם את מחירון קשת הגבוה עבור השיבוץ בפריים טיים והן באמצעות מיקומים שאינם אופטימליים, ובמיוחד כשמדובר בהשקה שעליה עמלו מספר חודשים. בסופו של יום ההשקה הוסטה לעיתונות ושילוט חוצות כשבזניט התקבלה ההחלטה לא לוותר ולהשיב באש, בעיקר באמצעות הפעלת לחץ מצד הממונה על ההגבלים העסקיים בכלים משפטיים שעומדים לצידה.
תיאוריות הקשר השונות שניתן לשער כי הן עומדות מאחורי המהלך של באומן, גורסות כי משרד הפרסום ניסה למצוא דרכים כדי להשיג ראיות שיצביעו על קשר בין ליבליך ליוניוב וראיות נוספות שעשויות לשמש לעזרתו במאבק המשפטי מול קשת. בנוסף ייתכן כי באומן או זניט ניסו להגיע למידע שנוגע להליך החיוב של לקוחות יוניון מול זכיינית ערוץ 2 קשת בכדי להמחיש ולהוכיח את טענתם כי המהלך של קשת נועד בראש ובראשונה לפגוע בקבוצת פובליסיס.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
מקבוצת פובליסיס נמסר בתגובה: "קבוצת פובליסיס פועלת בהתאם לחוק על מנת להמשיך ולהיות חברת פרסום מובילה. לצערנו שחקנים שונים בשוק מנצלים קשרים אישיים במטרה לפגוע בתחרות בין החברות ובשוק הפרסום כולו. קבוצת פובליסיס מנהלת מאבק גלוי שמטרתו לעצור את המשך הפגיעה בתחרות במסגרתו גם הגישה תלונה לרשות להגבלים עסקיים עם עדויות לכאורה שיש בידינו לעבירה על החוק. מעשים אלה אינם מרתיעים את הקבוצה והיא ממשיכה לפעול בנחישות ובמקצועיות, כאשר רק לאחרונה נחלה הצלחה כאשר גרמה לקשת לחזור בה ממכתב ליבליך לאחר מאבק ממושך".
מיוניון נמסר: "אין תגובה".
- 10.אפי 19/11/2016 14:31הגב לתגובה זוMad media.co.il 5 הקלקות והתקציב במכרז פתוח
- 9.לקוח של יוסי 18/11/2016 00:54הגב לתגובה זואני שואל עצמי האם עליי לחשוש מהתנהלות שנויה במחלוקות שתגיע לפתחי
- ראובן 19/11/2016 07:23הגב לתגובה זולקוח יקר, הצטערתי לשמוע על כך שאתה חושש, אני מציע לך להזדיין בסבלנות עד שנמצא פתרון לבעיות בפתחנו. אם עדיין יש לך חששות אתה מוזמן לקפוץ מהגג הקרוב למקום מגורייך. בתודה יוסי.
- חד משמעית (ל"ת)לקוח אחר 18/11/2016 08:29הגב לתגובה זו
- 8.יוניון 17/11/2016 19:32הגב לתגובה זוממש דרמה.. ליונייב יש מודיעין עסקי כבר שנים.. קוראים לזה צביקה ליבליך. אז די להתממות
- 7.חילזון לא גאה 17/11/2016 17:49הגב לתגובה זויוסי יש לי ילדים מה אני אגיד להם שיש להם אבא עבריין. באומן תפטר את הבריון הזה
- אויש תנוח (ל"ת)חילזון בתחת שלי 17/11/2016 18:18הגב לתגובה זו
- 6.לובטון אתה חולה - תפרוש (ל"ת)דר איריס 17/11/2016 17:02הגב לתגובה זו
- 5.יוניון מקאן מדיה קום 17/11/2016 16:50הגב לתגובה זובכלל צריך לחקור את 3 המשרדים האלה - בעולם אחר היו נקראים עבריינים . פובליסיס צודקים
- 4.ביין 17/11/2016 16:44הגב לתגובה זואיכס לובטון איש דוחה עם בעיות נפשיות קשות קשות. לך לפסיכיאטר אתה זקוק לעזרה
- 3.שמישהו יספר למוריס מה האנשים שלו עושים כאן (ל"ת)מוריס 17/11/2016 16:09הגב לתגובה זו
- 2.לובטון הלך רחוק הפעם (ל"ת)מד מן 17/11/2016 15:38הגב לתגובה זו
- פולי 17/11/2016 16:05הגב לתגובה זוהגזמת לובטון. אנשים עם ילדים מנסים להתפרנס בתעשייה הזאת ואתה עם המשחקים המטומטמים שלך גומר אותנו תתביש איש טיפש ואלים
- רק הפעם? (ל"ת)איש רע ומסוכן 17/11/2016 15:59הגב לתגובה זו
- 1.האם לא מדובר בעבירה פלילית? (ל"ת)גיתית 17/11/2016 15:17הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
