סערה בענף הפרסום: פובליסיס שכרה חוקרים נגד יוניון מדיה
שוק הפרסום הישראלי ידוע במלחמות היצריות בין השחקנים הגדולים של התעשייה, אך נראה כי היריבות הזו עולה שלב ומחריפה עד ליצירת כללי משחק חדשים שלא היו מוכרים עד כה. ממידע שהגיע לידי אייס עולה כי קבוצת פובליסיס שכרה את שירותיו של משרד חקירות ומודיעין עסקי, כדי לבצע מעקב אחר חברת המדיה יוניון בבעלותו של אורן יוניוב.
לאייס נודע כי ההתקשרות הראשונית בין פובליסיס לבין חברת החקירות החלה בחודשי הקיץ של 2016, כאשר יוסי לובטון מנכ"ל משרד הפרסום באומן בר ריבנאי ושותף בקבוצת פובליסיס ישראל נמצא בסוד הדברים, נפגש עם גורם מטעם אותה חברת חקירות מיוחדת, ולבסוף אושרה הזמנת העבודה בין הצדדים. נכון לעכשיו, לא ידוע האם ההתקשרות בין הצדדים עדיין בעיצומה, או הסתיימה.
אין זה מקרה שמצד אחד ניצב באומן בר ריבנאי מקבוצת פובליסיס העולמית, ומנגד חברת המדיה יוניון. הנעלם בתמונה שהופך אותה לברורה יותר - היא חברת המדיה זניט שבבעלות קבוצת פובליסיס העולמית אשר רוכשת מדיה עבור משרדי פובליסיס בישראל. מערכת היחסים בין זניט ליוניון – יריבות מקצועית ואגרסיבית אך לגיטימית בשוק המדיה – הפכה למתוחה יותר על רקע העברת תקציב המדיה של פרטנר מיוניון לזניט בתחילת 2016. מעבר זה הוליד שרשרת אירועים בלתי צפויה שכוללת גם את זכיינית ערוץ 2 קשת, ודווקא זניט היא זו ששילמה עליה ביוקר.
פצצת המצרר של ליבליך
כדי להתיר את הסבך יש לחזור צעד נוסף לאחור לנובמבר 2015 אז שוגר לשוק הפרסום "מכתב ליבליך" הנודע שמאחוריו עומד צביקה ליבליך, סמנכ"ל השיווק של קשת. במכתב זה הודיע ליבליך לחברות המדיה בישראל על המדיניות המסחרית החדשה של קשת לפיה, לקוח/מפרסם שיחליט להחליף את חברת המדיה שרוכשת עבורו את הפרסום, לא יוכל לרכוש פרסום לפי מחירי המדיה של חברת הרכש החדשה שלו, אלא ייאלץ לשלם את מחיר המחירון של קשת, שגבוה בכ–40%, או שינהל משא ומתן ישירות מול קשת.
בזניט חשו, ויש מי שיגידו בצדק, כי הם צפויים להיות הנפגעים הישירים ממהלך שכזה, הן באופן מיידי במקרה של תקציב פרטנר והן לטווח הארוך. מאחר שלחברה יש פוטנציאל צמיחה עד לתקרת נתח השוק שהגדיר הממונה על ההגבלים העסקיים בשוק המדיה - ומהלך שכזה מבטל את היתרון התחרותי שלה בשוק - המדיניות של קשת תהווה עבורה מכשול בניסיון למשוך אליה לקוחות מחברות מדיה מתחרות באמצעות מחיר אטרקטיבי.
כל הכלים כשרים?
המשבר בין קשת לזניט הסתבך על רקע השקת המיתוג מחדש של חברת פרטנר שנתקל במחסום שהציבה הזכיינית קשת, הן בגזרת המחיר עם דרישה מזניט ופרטנר לשלם את מחירון קשת הגבוה עבור השיבוץ בפריים טיים והן באמצעות מיקומים שאינם אופטימליים, ובמיוחד כשמדובר בהשקה שעליה עמלו מספר חודשים. בסופו של יום ההשקה הוסטה לעיתונות ושילוט חוצות כשבזניט התקבלה ההחלטה לא לוותר ולהשיב באש, בעיקר באמצעות הפעלת לחץ מצד הממונה על ההגבלים העסקיים בכלים משפטיים שעומדים לצידה.
תיאוריות הקשר השונות שניתן לשער כי הן עומדות מאחורי המהלך של באומן, גורסות כי משרד הפרסום ניסה למצוא דרכים כדי להשיג ראיות שיצביעו על קשר בין ליבליך ליוניוב וראיות נוספות שעשויות לשמש לעזרתו במאבק המשפטי מול קשת. בנוסף ייתכן כי באומן או זניט ניסו להגיע למידע שנוגע להליך החיוב של לקוחות יוניון מול זכיינית ערוץ 2 קשת בכדי להמחיש ולהוכיח את טענתם כי המהלך של קשת נועד בראש ובראשונה לפגוע בקבוצת פובליסיס.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
מקבוצת פובליסיס נמסר בתגובה: "קבוצת פובליסיס פועלת בהתאם לחוק על מנת להמשיך ולהיות חברת פרסום מובילה. לצערנו שחקנים שונים בשוק מנצלים קשרים אישיים במטרה לפגוע בתחרות בין החברות ובשוק הפרסום כולו. קבוצת פובליסיס מנהלת מאבק גלוי שמטרתו לעצור את המשך הפגיעה בתחרות במסגרתו גם הגישה תלונה לרשות להגבלים עסקיים עם עדויות לכאורה שיש בידינו לעבירה על החוק. מעשים אלה אינם מרתיעים את הקבוצה והיא ממשיכה לפעול בנחישות ובמקצועיות, כאשר רק לאחרונה נחלה הצלחה כאשר גרמה לקשת לחזור בה ממכתב ליבליך לאחר מאבק ממושך".
מיוניון נמסר: "אין תגובה".
- 10.אפי 19/11/2016 14:31הגב לתגובה זוMad media.co.il 5 הקלקות והתקציב במכרז פתוח
- 9.לקוח של יוסי 18/11/2016 00:54הגב לתגובה זואני שואל עצמי האם עליי לחשוש מהתנהלות שנויה במחלוקות שתגיע לפתחי
- ראובן 19/11/2016 07:23הגב לתגובה זולקוח יקר, הצטערתי לשמוע על כך שאתה חושש, אני מציע לך להזדיין בסבלנות עד שנמצא פתרון לבעיות בפתחנו. אם עדיין יש לך חששות אתה מוזמן לקפוץ מהגג הקרוב למקום מגורייך. בתודה יוסי.
- חד משמעית (ל"ת)לקוח אחר 18/11/2016 08:29הגב לתגובה זו
- 8.יוניון 17/11/2016 19:32הגב לתגובה זוממש דרמה.. ליונייב יש מודיעין עסקי כבר שנים.. קוראים לזה צביקה ליבליך. אז די להתממות
- 7.חילזון לא גאה 17/11/2016 17:49הגב לתגובה זויוסי יש לי ילדים מה אני אגיד להם שיש להם אבא עבריין. באומן תפטר את הבריון הזה
- אויש תנוח (ל"ת)חילזון בתחת שלי 17/11/2016 18:18הגב לתגובה זו
- 6.לובטון אתה חולה - תפרוש (ל"ת)דר איריס 17/11/2016 17:02הגב לתגובה זו
- 5.יוניון מקאן מדיה קום 17/11/2016 16:50הגב לתגובה זובכלל צריך לחקור את 3 המשרדים האלה - בעולם אחר היו נקראים עבריינים . פובליסיס צודקים
- 4.ביין 17/11/2016 16:44הגב לתגובה זואיכס לובטון איש דוחה עם בעיות נפשיות קשות קשות. לך לפסיכיאטר אתה זקוק לעזרה
- 3.שמישהו יספר למוריס מה האנשים שלו עושים כאן (ל"ת)מוריס 17/11/2016 16:09הגב לתגובה זו
- 2.לובטון הלך רחוק הפעם (ל"ת)מד מן 17/11/2016 15:38הגב לתגובה זו
- פולי 17/11/2016 16:05הגב לתגובה זוהגזמת לובטון. אנשים עם ילדים מנסים להתפרנס בתעשייה הזאת ואתה עם המשחקים המטומטמים שלך גומר אותנו תתביש איש טיפש ואלים
- רק הפעם? (ל"ת)איש רע ומסוכן 17/11/2016 15:59הגב לתגובה זו
- 1.האם לא מדובר בעבירה פלילית? (ל"ת)גיתית 17/11/2016 15:17הגב לתגובה זו
בואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיותהתאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים
באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.
הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד
כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.