טור

חב"ד וקוקה קולה בכל נקודה בגלובוס: על המותג החרדי שלא דומה לשום דבר אחר

א גרוייסע מציאה: חיים קליגר שב מכנס השלוחים השנתי של חסידי חב"ד בניו יורק טעון בתובנות וגילוים. מכירים עוד חברה שלקוחותיה מממנים את קמפיין הפרסום שלה ומשווקים אותה מסביב לעולם ללא ידיעת השפה או מנהגי המקום?
חיים קליגר | (1)

אני נוחת כרגע בארץ מכנס השלוחים השנתי העולמי של חסידי חב"ד, הכנס שהתפרס על פני ארבעה ימים מלאים וגדושים מגיע לשיאו כמה פעמים, נשמע קצת תרתי דסתרי? אז קחו את המשפט הבא בתכניית הכנס, "הריקוד הספונטני יחל בשעה...." עד כמה שזה לא נשמע לכם ספונטני, תרשו לי לספר לכם, הייתי שם, ראיתי, חוויתי, התרגשתי. וכן, זה ספונטני!

נחזור רגע לכותרת, אין ספק כי חב"ד הפכה למותג בינלאומי, אין כמעט מדינה בעולם אליה תגיעו ולא תמצאו שם "בית חב"ד" פעיל שיקבל את פניכם בסבר פנים יפות, תמצאו בו ארוחה חמה, טלפון, מקום לנוח, חיבור ל-wifi ואפילו עזרה בטיפול בנושאים מקומיים במקרה הצורך. שליח חב"ד אינו רק שליח של הרבי להפצת היהדות, שליח חב"ד עבורנו בעולם, הוא כתובת לכל עניין לכל יהודי. אבל הרשו לי לרגע לנתח יחד אתכם את הפן המקצועי במותג הזה הנקרא "חב"ד" אל מול כל מותג אחר.

מכירים עוד חברה שלקוחותיה מממנים את קמפיין הפרסום שלה?

בואו ננתח רגע את הפעולות וההשקעה שעושה כל חברה כדי למתג את עצמה, כמה משאבים מושקעים כדי ליצור 'דמותג' שיהיה הפרזונטור של החברה, כמה יחסי ציבור החברה עושה לה, למוצריה, לפעולותיה, לאותו 'דמותג', כמה משאבים מושקעים במסעי פרסום, וכל זה מאיפה מגיע? מקופתה של החברה שרוצה ובצדק לקדם את האינטרסים הכלכליים שלה.

תארו לעצמכם חברה שתבקש מלקוחותיה שהם יממנו את קמפיין הפרסום שלהם, חברה שתבקש מלקוחותיה שיהפכו לאנשי השיווק של החברה אבל לא רק בבניין המגורים שלהם, בסביבה הטבעית שלהם, אלא שיעזבו הכל ויסעו לפינה נידחת בעולם ומשם, ללא ידיעת השפה, ללא היכרות עם ה DNA של הלקוח יתחילו לשווק את מוצרי החברה. אוי, ותנסו רגע לתאר לעצמכם שהבעלים של החברה, הרוח החיה שעמדה מאחוריה ולמרות כל מה שאמרנו עד עתה הצליח להניע את גלגלי השיווק של החברה, אותו איש ענק כבר הלך לעולמו, האם אחרי כל אלו יחד, אתם, אתם אנשי עסקים שמבינים איך עובדת הכלכלה, שיודעים איך מגישים לבנק צפי הכנסות ומאזנים לבורסה, אתם הייתם משקיעים במותג כזה עוד שקל אחד?

אז זהו, שכנראה באמת חב"ד וקוקה קולה אפשר למצוא בכל נקודה על פני הגלובוס, אבל כללי הפעולה של שני המותגים האלה שונים בתכלית!

ועל כך יעיד כינוס השלוחים העולמי הבינלאומי של חסידי חב"ד בו השתתפו למעלה מ-4,000 שלוחים של הרבי הפזורים בכל נקודה בעולם. אותם 4,000 איש הינם בעלי משפחות, זוג וילדים הבונים את חייהם הרחק מסביבתם הטבעית, זוג שנדרש לגייס מאות אלפי דולרים ואף יותר בשנה כדי לקיים את פעילותו, הם נדרשים לגייס את הכסף הזה מיהודים עשירים שרואים עין בעין את פעילותם ועשייתם למען היהדות, הם מצליחים לגרום לאותם יהודים להיות חלק ממסע עצום שמתחיל כבר בימי משה רבנו אבל בהחלט נמשך במלוא המרץ בימינו אלה.

 

חב"ד היי-טק

זווית נוספת ומעניינת שתפסה אותי במהלך כל הכינוס הזה היא השימוש המרשים של תנועת חב"ד בכל הטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי לקדם את הנושאים עליהם אמונה תנועת חב"ד, החל משידורי לוויין, מצלמות מרחפות באוויר המצלמות את הכינוס, רישות מתחמי הכנס ב-wifi על מנת שיוכלו באונליין להעביר את תכני הכנס, השכרת מטענים ניידים לטלפונים סלולריים, השאלת אוזניות לתרגום סימולטני לכל אורך הכנס, מסכי ענק, פנסי לדים, ובעצם כל מה שאתם מסוגלים להעלות בדמיונכם מבחינה טכנולוגיות היה שם.

אבל יותר מכל זה מה שהיה שם זה רוח ונשמה, רוח ונשמה שמביאים את היהדות לכל פינה בעולם והכל בחשיבה אסטרטגית ובהבנה מקצועית של העידן בו אנו חיים היום. אז בפעם הבאה כשאתם חושבים חרדים - תחשבו עד כמה כדאי שתחשבו נכון, כי הפוטנציאל הוא עצום, וכמו שכבר כתבתי בעבר, צריך רק לדעת לדבר אליו בשפה ובטרמינולוגיה שלו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת. הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל [email protected]

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מרי 12/11/2015 15:24
    הגב לתגובה זו
    עזוב, קוקה קולה טעם החיים? חב"ד מייצרים חיים
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.