חיים קליגר
צילום: יח"צ
טור

חב"ד וקוקה קולה בכל נקודה בגלובוס: על המותג החרדי שלא דומה לשום דבר אחר

א גרוייסע מציאה: חיים קליגר שב מכנס השלוחים השנתי של חסידי חב"ד בניו יורק טעון בתובנות וגילוים. מכירים עוד חברה שלקוחותיה מממנים את קמפיין הפרסום שלה ומשווקים אותה מסביב לעולם ללא ידיעת השפה או מנהגי המקום?
חיים קליגר | (1)

אני נוחת כרגע בארץ מכנס השלוחים השנתי העולמי של חסידי חב"ד, הכנס שהתפרס על פני ארבעה ימים מלאים וגדושים מגיע לשיאו כמה פעמים, נשמע קצת תרתי דסתרי? אז קחו את המשפט הבא בתכניית הכנס, "הריקוד הספונטני יחל בשעה...." עד כמה שזה לא נשמע לכם ספונטני, תרשו לי לספר לכם, הייתי שם, ראיתי, חוויתי, התרגשתי. וכן, זה ספונטני!

נחזור רגע לכותרת, אין ספק כי חב"ד הפכה למותג בינלאומי, אין כמעט מדינה בעולם אליה תגיעו ולא תמצאו שם "בית חב"ד" פעיל שיקבל את פניכם בסבר פנים יפות, תמצאו בו ארוחה חמה, טלפון, מקום לנוח, חיבור ל-wifi ואפילו עזרה בטיפול בנושאים מקומיים במקרה הצורך. שליח חב"ד אינו רק שליח של הרבי להפצת היהדות, שליח חב"ד עבורנו בעולם, הוא כתובת לכל עניין לכל יהודי. אבל הרשו לי לרגע לנתח יחד אתכם את הפן המקצועי במותג הזה הנקרא "חב"ד" אל מול כל מותג אחר.

מכירים עוד חברה שלקוחותיה מממנים את קמפיין הפרסום שלה?

בואו ננתח רגע את הפעולות וההשקעה שעושה כל חברה כדי למתג את עצמה, כמה משאבים מושקעים כדי ליצור 'דמותג' שיהיה הפרזונטור של החברה, כמה יחסי ציבור החברה עושה לה, למוצריה, לפעולותיה, לאותו 'דמותג', כמה משאבים מושקעים במסעי פרסום, וכל זה מאיפה מגיע? מקופתה של החברה שרוצה ובצדק לקדם את האינטרסים הכלכליים שלה.

תארו לעצמכם חברה שתבקש מלקוחותיה שהם יממנו את קמפיין הפרסום שלהם, חברה שתבקש מלקוחותיה שיהפכו לאנשי השיווק של החברה אבל לא רק בבניין המגורים שלהם, בסביבה הטבעית שלהם, אלא שיעזבו הכל ויסעו לפינה נידחת בעולם ומשם, ללא ידיעת השפה, ללא היכרות עם ה DNA של הלקוח יתחילו לשווק את מוצרי החברה. אוי, ותנסו רגע לתאר לעצמכם שהבעלים של החברה, הרוח החיה שעמדה מאחוריה ולמרות כל מה שאמרנו עד עתה הצליח להניע את גלגלי השיווק של החברה, אותו איש ענק כבר הלך לעולמו, האם אחרי כל אלו יחד, אתם, אתם אנשי עסקים שמבינים איך עובדת הכלכלה, שיודעים איך מגישים לבנק צפי הכנסות ומאזנים לבורסה, אתם הייתם משקיעים במותג כזה עוד שקל אחד?

אז זהו, שכנראה באמת חב"ד וקוקה קולה אפשר למצוא בכל נקודה על פני הגלובוס, אבל כללי הפעולה של שני המותגים האלה שונים בתכלית!

ועל כך יעיד כינוס השלוחים העולמי הבינלאומי של חסידי חב"ד בו השתתפו למעלה מ-4,000 שלוחים של הרבי הפזורים בכל נקודה בעולם. אותם 4,000 איש הינם בעלי משפחות, זוג וילדים הבונים את חייהם הרחק מסביבתם הטבעית, זוג שנדרש לגייס מאות אלפי דולרים ואף יותר בשנה כדי לקיים את פעילותו, הם נדרשים לגייס את הכסף הזה מיהודים עשירים שרואים עין בעין את פעילותם ועשייתם למען היהדות, הם מצליחים לגרום לאותם יהודים להיות חלק ממסע עצום שמתחיל כבר בימי משה רבנו אבל בהחלט נמשך במלוא המרץ בימינו אלה.

 

חב"ד היי-טק

זווית נוספת ומעניינת שתפסה אותי במהלך כל הכינוס הזה היא השימוש המרשים של תנועת חב"ד בכל הטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי לקדם את הנושאים עליהם אמונה תנועת חב"ד, החל משידורי לוויין, מצלמות מרחפות באוויר המצלמות את הכינוס, רישות מתחמי הכנס ב-wifi על מנת שיוכלו באונליין להעביר את תכני הכנס, השכרת מטענים ניידים לטלפונים סלולריים, השאלת אוזניות לתרגום סימולטני לכל אורך הכנס, מסכי ענק, פנסי לדים, ובעצם כל מה שאתם מסוגלים להעלות בדמיונכם מבחינה טכנולוגיות היה שם.

אבל יותר מכל זה מה שהיה שם זה רוח ונשמה, רוח ונשמה שמביאים את היהדות לכל פינה בעולם והכל בחשיבה אסטרטגית ובהבנה מקצועית של העידן בו אנו חיים היום. אז בפעם הבאה כשאתם חושבים חרדים - תחשבו עד כמה כדאי שתחשבו נכון, כי הפוטנציאל הוא עצום, וכמו שכבר כתבתי בעבר, צריך רק לדעת לדבר אליו בשפה ובטרמינולוגיה שלו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת. הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל [email protected]

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מרי 12/11/2015 15:24
    הגב לתגובה זו
    עזוב, קוקה קולה טעם החיים? חב"ד מייצרים חיים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.