האתגר של כלכלת הודו - איך עומדים ביעד צמיחה של 9%?
ביבשת אסיה המושכת זמן רב את עיני המשקיעים והכלכלנים בעולם, מצויות שתי המדינות בעלות מספר התושבים הגדול בעולם, ולהן קצב צמיחה מרשים. אוכלוסיית הודו מהווה כ-17% מאוכלוסיית העולם והיא השנייה בגודלה אחרי סין. קצב צמיחת האוכלוסייה במדינה מהווה את אחד האתגרים הקשים עבור ממשלת הודו, בשל הצורך בהעלאת רמת החיים הנמוכה במדינה, אך מנגד מהווה גם הזדמנות אדירה לצמיחתה של הכלכלה.
צמיחת הכלכלה
גודל האוכלוסייה ההודית מתבטא גם בתוצר של הודו שהסתכם ב-2010 ב-1.43 טריליון דולר, הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם. אך על פי מדידת התוצר במונחי כח קניה (PPP), מצבה של הודו הרבה פחות טוב. המדינה בעלת תוצר לנפש נמוך מאוד העומד על 3400 ד' ואינה ממוקמת אפילו במאה הכלכלות המובילות ברמת החיים. נתון זה מעיד על כך שהתוצר הגדול והצמיחה המהירה בהודו אינם מספקים רמת חיים גבוהה לכלל האוכלוסייה. אחת הסיבות לתופעה נובעת ממבנה הכלכלה המאופיין בחברות משפחתיות וקונגלומרטים, המכילים חברות בנות רבות.
כמחצית מהתוצר נובע מסקטור השירותים, בעוד ש-29% נובע מסקטור התעשייה ו-16% מסקטור החקלאות. זאת למרות שסקטור החקלאות מרכז כמחצית מכוח העבודה. למרות היותה כלכלה גדולה וצומחת, הבסיס לצמיחתה אינו נובע מייצוא. שיעור הייצוא מסך התוצר קטן מ-25% ועל כן הודו מושפעת פחות ממשברים חיצוניים מאשר מדינות מוטות ייצוא, כגון סין, קנדה או גרמניה. עיקר הייצוא של הודו מופנה לארה"ב ולאיחוד האמירויות בעוד שעיקר הייבוא מגיע מסין וארה"ב. למרות הפגיעה שחוותה הכלכלה בעת המשבר, שיעור צמיחת התוצר בשנת 2010 היה מרשים מאוד ועמד על כ-8.5%, כאשר בשנים הקרובות הוא עשוי לגדול ל-9%.
אינפלציה - האתגר המרכזי
אחת הבעיות המרכזיות העומדות בפני הכלכלה ההודית הינה האינפלציה הגבוהה, הנובעת כתוצאה מצמיחה מהירה וגידול בביקושים המקומיים. בנוסף, להודו אינפלציה מיובאת הנוצרת כתוצאה מעלייה במחירי המזון והאנרגיה (צרכנית הנפט החמישית בגודלה בעולם), בין היתר כתוצאה מאירועים גיאופוליטיים או משברים במדינות אחרות. האינפלציה בהודו גבוהה מאוד וגוררת שיעורי ריבית גבוהים הפוגעים בהשקעות ובצמיחה.
יחד עם זאת, האינפלציה במוצרים הבסיסיים כגון מזון ואנרגיה פוגעת קשות במצבם הכלכלי של אזרחי הודו, שרמת חייהם נמוכה גם ככה יחסית לעולם. התייקרות זו צפויה לפגוע בביקוש המקומי לשאר המוצרים וכן לפגיעה בצמיחה הכלכלית, הנשענת על הצריכה הפרטית. שיעור האינפלציה הממוצע של הודו גבוה באופן משמעותי משיעור האינפלציה בסין או בארה"ב למשל, אך הפער ביניהם צפוי להתמתן בשנים הבאות.
התחזקות המטבע המקומי מול הדולר
מתחילת השנה אומנם נסחר הרופי כמעט ללא שינוי מול הדולר, אך במהלך השנה האחרונה התחזק מולו בלמעלה מ-4%. התחזקות הרופי מקשה על הקטנת הגרעון המסחרי של הודו, שכן הייצוא ההודי הופך להיות יקר יותר, לעומת גידול בכוח הקנייה של היבואנים. התחזקות המטבע מקשה גם על המדיניות המוניטרית שמצד אחד שואפת לעודד צמיחה במשק, אך מנגד צריכה לרסן את רמת האינפלציה הגבוהה על ידי צמצום הנזילות. אתגר זהה קיים גם אצלנו בישראל, ובשתי המדינות התנהלות נכונה מצד הנגידים המרכזיים הינה חיונית לצמיחת המשק, תוך שמירה על רמת אינפלציה סבירה.
לסיכום, האירועים האחרונים בעולם מעמידים את הצמיחה העולמית בכלל ואת הצמיחה ההודית בפרט, בפני אתגרים רבים. על מנת שהודו תצליח לעמוד ביעד הצמיחה השאפתני שלה) כ-9% בשנה (על הממשל ליצור סביבה תומכת לעסקים ולעודד השקעות זרות. למרות האתגרים הרבים ורמת החיים הנמוכה של תושבי המדינה, נראה כי ימיה היפים של הודו המודרנית עוד לפניה.
כדמוקרטיה הגדולה בעולם, עם אוכלוסייה עצומה שגילה החציוני הוא רק 26, יש להודו עוד מקום רב לצמוח ולהגדיל את חלקה היחסי בתוצר העולמי. לצורך מימוש פוטנציאל זה, על הממשל ההודי להמשיך ברפורמות מבניות במשק, לצד הקטנת השחיתות, שיפור בתשתיות ודאגה לכך שהצמיחה במשק תחלחל מטה לכלל התושבים עליהם בסופו של דבר מתבססת הצמיחה. לאור ניסיון העבר, אנו מאמינים כי הממשל בהודו יתמודד עם האתגרים בצורה טובה.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.