איתן כבל
צילום: yoseFPhotography

כבל: "נתניהו לא משדר לעם שאכפת לו מנושא הדיור - זה האיום החמור ביותר"

קרלוס דרימברג: "ראשי ערים שלא רוצים דירות". ראובן קוגן מהאוצר: "הרפורמות הגדולות עצרו במחאה של 2011"
לירן סהר | (20)

אמש פרסם מבקר המדינה דו"ח חריף המאשים את 3 הממשלות האחרונות במחדל זינוק מחירי הדירות, אשר הוביל לזינוק של 55% במחיר משנת 2013. עיקר האשמה מוטלת על ממשלות ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר זיהה את המשבר שנה לאחר תחילת כהונתו, אך לא הצליח להתוות תוכנית שתעצור את נסיקת המחירים.

קרלוס דרימברג, האדריכל הראשי של משרד הבינוי והשיכון עד מאי 2013, השיב הבוקר בגלי צה"ל לדברי הביקורת:  "אנחנו תכננו את הקרקעות שקיבלנו ממינהל מקרקעי ישראל, לא הייתה אחת שלא תכננו, כולל תמהיל של יחידות דיור שהיה אמור לתת מענה למגוון אוכלוסיות, כולל דירות 2-3 חדרים. אין ספק שיש בעיה עם ראשי ערים שלא כל כך זזים לאשר תוכניות למגורים כי הן לא נותנות פרנסה לעיריות. מי שמנווט את הקרקעות לתכנון הוא מנהל מקרקעי ישראל".

שאלת היעדר הפיקוח של משרד הבינוי על התנהלות מנהל מקרקעי ישראל, אמר דרימברג: "התפקיד של משרד השיכון הוא לתכנן את הקרקע שקיבלה הרשעה לשיווק מהמינהל ואת זה עשינו. אם אתה תיקח את הקרקע שבטיפול ישיר של מינהל מקרקעי ישראל 90% מהקרקעות בידיים של המנהל מטופלות באופן ישיר, משרד השיכון מטפל בשיווקים באזורים ספציפיים. ניתן לבחון את כל הרבעים במודיעין ביבנה, בראש העין שהיו שטחי אש, עשינו תוכנית שלד ואלה שבטיפול משרד השיכון רואים בהן את תמהיל יחידות הדיור לכל האוכלוסיה. המינהל לא כפוף לי ואני לא כפוף להם. בפרקי זמן ארוכים היו תחת אותו שר, ראו בתחרות בין שני הגופים משהו מפרה, התחרות לא הביאה את התוצאה. מסכים שזה הוביל לקטסטרופה".

דרימברג ממשיך לעסוק בשורש הבעיה שצוינה בדו"ח של חוסר תיאום בין המשרדים הממשלתיים: "לכל גוף יש את האג'נדה שלו, אין עבודה מכוילת בין כל הסוכנים הממשלתיים והלא ממשלתיים שעוסקים בנושא הדיור, הרובד המקצועי אף פעם לא הסכים לזה. הרובד המקצועי יצר את המנגנון הממשלתי לתיאום בין גופי הממשלה השונים, מע"צ ומשרד התחבורה יש להם את התוכנית שלהן".

דרימברג נשאל מדוע לא פנה לתקשורת להציף את הבעיות: "הפקידות ממושמעת והיא לא יכולה לצאת לעיתונות ולהגיד את מה שהיא חושבת ללא אישור של דובר המשרד, מעלה כלפי מעלה את כל ההחלטות כדי שיקבלו את ההחלטות הנכונות. היא לא יכולה לשתף את הציבור. זו קטסטרופה מתמשכת, שמעתי את הפנינים המרכזיים של הדוח לא הייתי צריך לחכות לדוח. העצירה בבנייה במרכז הארץ הייתה מכוונת, עצרו את הפיתוח של מודיעין, תוכניות היו מוכנות לאישור סטטוטורי ועצרו אותן". 

ראובן קוגן, הממונה על הנדל"ן באגף התקציבים באוצר לשעבר, אמר: "תמיד יש ביקורת על אגף התקציבים, אם אני מסתכל על המדיניות הממשלתית, לפחות עד 2011, המחאה החברתית, הממשלה פעלה נכון ונעשו ניסיונות אמיתיים ליישם רפורמות, גם להגמיש את נושא התכנון. עובדתית הדברים שהמדינה החליטה עליהם בוצעו – הרפורמה בתכנון יושמה מאוחר. כשהמדיניות הייתה ברורה ידעו איך ליישם. הבעיה התחילה עם המחאה החברתית כשהבינו שהתהליכים של התוכניות משנת 2008 ארוכים מדיי".

"לבוא ולהגיד לא צפיתם שהרפורמה בתכנון בבנייה והרפורמה של מיסוי קרקע ייקחו 4 שנים זה לא נכון. כשבאה ממשלה ואמרה באומץ שתיקח תהליכים מאוד מורכבים שלא נגעו בהן משנות ה-60 זה היה נושא אמיץ ונכון. הבירוקרטיה הישראלית זה חלק מהחיים, אנחנו מאמינים ברפורמה על מס שבח והגדלת המס על המשקיעים בנדל"ן, התחלנו עם זה וזרקו אותנו מכל המדרגות בזמן המחאה". 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), אמר: "6 שנים נתניהו היה בשלטון, הוא אחראי למחירי הדירות, הם לב ליבו של יוקר המחייה. אין כיום זוגות צעירים שיכולים לפנטז על קניית דירה. הזיכרון של כולנו קצר. בתקופת רבין הגיעו מיליון עולים לישראל, הוקמו עשרות אתרי קרוואנים ועשרות אלפים התגוררו באוהלים מקריית שמונה ועד אילת. רבין נכנס למשבר בכל הכוח ופעם בשבועיים-שלושה כינס את כל המשרדים, הוא שידר לעם, לקבלנים וליזמים שהוא מתכוון לשנות את התמונה. הוא הבין שהפוליטיקה חלולה, נתניהו לא הבין את זה. כמה רפורמות נעשו בתקופת נתניהו? אף אחד לא זוכר אותן. צריך מחויבות אישית, תכניות יש למכביר, צריך להתחייב שההתייחסות לנושא הדיור תהיה כמו לאיום כלכלי חמור ביותר". 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    פיני 27/02/2015 18:18
    הגב לתגובה זו
    איתן כבל אל תאשים את ראש הממשלה במחדל זה יותר פולטי לידיעתך בונים דירות בכל הארץ אבל לא ניתן ליבנות 100 אלף דירות בחודש....וכן ביבי שלנו יקבל לפחות 35 מנדטים כי הוא הטוב ביותר ואן לו מחליף
  • 16.
    דעה 26/02/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אוי אוי למפלגת העבודה שאלו חברההה
  • 15.
    האמת היא ש 26/02/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
    היום 25% מהשוק הם משקיעים, כך שהוצאתם מהשוק תגרום לביקוש להיות רק 75% מאשר היום, וזה אומר שההיצע הקיים כבר יעלה על הביקוש וכבר תתחיל ירידת מחירים. אגב אין צורך במכירת דירות חדשות למשקיעים כדי לייצר היצע דירות להשכרה, כי כל צעיר שקונה דירה להשכרה מפנה מאחוריו את הדירה שעד אותו רגע הוא התגורר בה בשכירות.
  • 14.
    איתן יפה שתיקה ךחכמים כל שכן לטיפשים אתה עושה נזקים (ל"ת)
    ישראלי 26/02/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    זה האיום החמור ביותר 26/02/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
    גם מי שלא לקח הכל צמוד לפריים, לקח הרבה מאוד ריבית משתנה כל 5 שנים שבמוקדם או במאוחר תשתנה, וממילא היא עולה ויורדת באותו שיעור של הפריים (לפחות בשנים האחרונות). גם מי שלקח ריבית קבועה בשנה האחרונה בגלל החובה לקחת שליש מהמשכנתא בריבית כזו, עדיין חשוף מאוד לריבית המשתנה.
  • 12.
    רוני 26/02/2015 12:12
    הגב לתגובה זו
    מקריא את דף המסרים של נוני מוזס
  • 11.
    ישראלי 26/02/2015 11:39
    הגב לתגובה זו
    אנשים ששותקים נחשבים לעיתים כחכמים אפילו שאינם כאלה. אולי תלמד מהם?
  • 10.
    רק שיכור יבחר בביבי (ל"ת)
    אזרח שיכור 26/02/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
  • העם מצביע ביבי 26/02/2015 12:27
    הגב לתגובה זו
    העם לא טיפש רוב העם רוצה את בנימין נתניהו לראשות הממשלה ולכן כנראה שאתה פה שיכור
  • 9.
    תושבי הקריות 26/02/2015 11:30
    הגב לתגובה זו
    העם החליט נתניהו
  • 8.
    ירון 26/02/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
    צריך לפעמים מזל יותר משכל...אז יש לו קצת מזל..רק במפלגת הויתורים אתה יכול להיות חבר כנסת...בושה למפלגת השמאל שאתה שם
  • 7.
    העם החליט 26/02/2015 11:21
    הגב לתגובה זו
    הליכוד בראשות נתניהו אין אופציה אחרת...
  • 6.
    מצביעים לנתניהו 26/02/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    מה עשיתה למען מדינה..אפס מאופס
  • 5.
    אליעזר בן יהודה 26/02/2015 11:18
    הגב לתגובה זו
    חחח...ליצן מהערוץ הילדים
  • 4.
    רן 26/02/2015 11:18
    הגב לתגובה זו
    ומיילל.
  • 3.
    עמי 26/02/2015 10:57
    הגב לתגובה זו
    כבל לא לקחת הכדורים הבוקר מה עם אחיך מה עם החברה נה עם בוזי ווציפי לך לחפש אהבל מהלך
  • אשכרה אומלל (ל"ת)
    אתי גל 26/02/2015 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירושלמי 26/02/2015 10:48
    הגב לתגובה זו
    על עשור של עושק, על שיעבוד האזרחים למשכנתאות מפלצתיות, על זה שהאזרחים חוסכים אוכל מפי ילדיהם, או שלא מביאים בכלל ילדים בגלל יוקר המחיה - והזוג הנורא הזה ממשיך לרמוס ולעשוק את קופת המדינה כאילו זו קופתו הפרטית! יש להסיר את החרפה הנקראת ליכוד מהמערכת הפוליטית! הלאה מפלגת הרשע! הלאה הליכוד! נקמת הדור הצעיר!
  • 1.
    מומי 26/02/2015 10:26
    הגב לתגובה זו
    מה כל הפניקה הזו הרי ההפסדים מגולמים בערך המניה מתחילת השנה והכתבים עושים דרמה מההפסד הגלום
  • iiii 26/02/2015 10:51
    הגב לתגובה זו
    אתה.מת.מקנאה.מבבי.רק.הליכוד.יעל
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.