מבטלים עיר: זה מה שיקרה למחירי הנדל"ן בבת-ים ברגע שהיא תאוחד עם תל אביב

שר הפנים מינה ועדת חקירה לאיחוד שתי ערי החוף - Bizportal בדק עם 4 מומחי נדל"ן כיצד המהלך ישפיע על הנדל"ן באזור
לירן סהר | (17)

השבוע הודיע משרד הפנים על מינויו של בני וקנין, ראש עיריית אשקלון לשעבר, בראש ועדת חקירה לבחינת איחוד העיר בת ים עם תל אביב-יפו. עיריית בת ים עתרה בחודש מארס 2014 לבג"צ נגד שר הפנים גדעון סער ונגד שלוש העיריות הסמוכות לבת ים תל אביב יפו, חולון וראשון לציון במסגרתה דרשה לחלק מחדש את ההכנסות בין בת ים לבין שלוש הערים השכנות לה.

עד כה בוצע מספר מצומצם ביותר של איחוד רשויות מקומיות, לרוב של ישובים קטנים עם אוכלוסיות קטנות לתוך ערים גדולות יותר דוגמת מכבים רעות עם מודיעין או נווה מונוסון ויהוד. לחילופין, אוחדו ישובים קטנים לישוב אחד דוגמת קדימה וצורן וכוכב יאיר וצור יגאל. מאז איחודן של תל אביב ויפו בשנת 1949 לא בוצע בישראל מיזוג בין שתי ערים גדולות ומשמעותיות. Bizportal בחן עם מספר מומחי נדל"ן כיצד איחודן של תל אביב ובת-ים ישפיע על פיתוח בת-ים ועל מחירי הנדל"ן בתחומה:

"השפעה דרמטית" "איחוד הערים ישפיע באופן דרמטי על שוק הדיור של בת-ים, במיוחד על האזורים הסמוכים לים", אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "מחיר הדירות הסמוכות לים בתל אביב הוא כפי ארבעה מזה שבבת-ים, לכן הפער צפוי להצטמצם משמעותית, לא צפויה להיות לכך השפעה על מחירי הדירות באזור זה בתל אביב".

אולם לפי דנוס ייקח עשור או שניים עד שיתייחסו לעיר כחלק אינטגרלי מתל אביב "השכונות הפנימיות בעיר יתנהלו כמו השכונות הפרבריות של תל אביב, דוגמת יד אליהו וכפר שלם, ולדעתי יהיה יותר קל למכור נכסים בבת-ים. הנקודות הבעייתיות של העיר הן האוכלוסייה החלשה יותר כלכלית והצפיפות היחסית שלה, אך כשנסיעה למרכז תל-אביב תיקח רבע שעה בלבד ברכבת הקלה המוקמת, אין ספק שכל אזור דרום בת-ים ישתנה, דבר שטומן בחובו פוטנציאל לעליית מחירים לאורך תוואי המסילה." "השם תל אביב יותר טוב" "בשל המחסור בקרקעות והבנייה הצפופה, מקודמות בעיר מספר רב של יוזמות פינוי בינוי חברת אמריקה ישראל השקעות מקימה בין הרחובות יוספטל-ניסבאום והכ"ט בנובמבר את מיזם הפינוי בינוי הגדול בעיר, במסגרתו יפונו 427 יחידות דיור ובמקומן יוקמו כ-2,100 חדשות. דרור תורן , משנה למנכ"ל החברה, אומר כי אם משווים את בת-ים לתל אביב אז ברור המותג תל אביב נחשב יותר, אולם אם משווים את שכונות דרום תל אביב לשכונות צפון בת-ים אז המשוואה משתנה לטובת בת-ים.

"ייתכן שבמקרה של איחוד העיר, פרויקט הפינוי בינוי שאנחנו מקימים ייחשב לפחות טוב בהשוואה להיום מאחר ויוגדר כחלק מדרום תל אביב", אומר תורן, "אולם בטווח הרחוק כשנראה איחוד אינטגרלי בין הערים המצב ישתנה, בסופו של דבר השם תל אביב על גבי תיבת הדואר יותר טוב לכל הדעות. יתרון נוסף הוא החלת ארנונה תל אביבית שמשמעותית נמוכה יותר מזו שמשולמת בבת-ים".

תורן מסביר כי מהלך האיחוד בין הערים עשוי לפגוע בתנופת ההתחדשות העירונית בבת-ים "תל אביב יחסית קשה באישור תוכניות פינוי בינוי, אני לא מאמין שראש העירייה רון חולדאי, או כל ראש עיר שיבוא אחריו יבטל תוכניות קיימות, אולם הוא עשוי לומר שהשכונה החדשה מספיק צפופה ויפסיק לאשר תוכניות חדשות, זה עשוי להוביל לעליות מחירים באזור. מנגד, חולדאי, אשר מפתח את תל-אביב לעיר אירופית לכל דבר יהפוך גם את בת-ים לכזו, יחס שלא היה מתקבל אם בת-ים הייתה נותרת עצמאית. אך בסופו של דבר הגורם שנותן את הערך לאזור הוא האוכלוסייה, וכפי שלא בטוח שבעוד 15 שנה ישתפר מצבה הכלכלי של אוכלוסיית שכונות שפירא והתקווה בדרום תל אביב, לא בטוח שבת-ים תעבור שינוי כה גדול." "עדיף לאחד ישובים קטנים" בניגוד לדנוס ותורן, עדינה חכם , מנכ"לית אנגלו סכסון, אשר כיהנה כמנכ"לית עיריית יהוד בתקופת האיחוד עם נווה מונוסון ב-2004, לא מאמינה שאיחוד הרשויות ישפיע על מחירי הדירות בבת-ים "מדובר בערים מאוד שונות עם אופי שונה לגמרי, לא יצליחו להפוך אותה לחלק אינטגרלי מתל אביב. איחוד ישובים הוא דבר טוב ונכון, אבל עבור ישובים קטנים עם גדולים, אבן יהודה עם נתניה או גבעתיים עם רמת גן. במקרה הזה כל עיר ממותגת אחרת, אם כבר אז הייתי מאחדת בין חולון ובת-ים, יש מעבר אוכלוסיות בין שתי הערים, אין הרבה תל אביבים שיעברו לגור בבת-ים".

ואיזו השפעה תהיה למהלך על שוק המשרדים בבת-ים? כיום מוקם בעיר אזור עסקים חדש בשם UP, במקום אזור התעשייה בדרום העיר, אשר יכלול ע-28 גורדי שחקים של שימושים מעורבים של מסחר, משרדים, מגורים, מלונאות ומתחמי תרבות. אליאב עיני , מנכל משותף במעוף יועצי נדל"ן, לא מעריך שיחול שינוי בתוכניות האזור במידה והערים יאוחדו "המרחק הגיאוגרפי בין אזור המשרדים של בת-ים לזה של תל אביב הוא גדול ולכן יש מקום לשני המתחמים. לא מספיק להדביק לאזור את השם תל אביב, זה לא ישפיע על יוקרתו צריך ליצור מאסה איכותית, כפי שעשו באזור רמת החי"ל כדי שהאזור יצליח, מה גם שלא חסרים משרדים בתל אביב. עם זאת, סביר להניח שהארנונה תהיה נמוכה יותר במשרדים בבת-ים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנונימי 10/08/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה לריבוי רשויות בישראל, אין כל הבדל בין רמת גן וגבעתיים-חייבים לאחדם, כן בת ים עם חולון, בסופו של דבר כל ערי גוש דן צריכות להיות תחת ראש עיר אחד עם רובעים, כאשר כל עיר לשעבר תיהפך לרובע, כצו בלונדון שמורכבת מעשרות ערים שאוחדו עמה
  • 13.
    האמת שאיחוד חולון-בת ים הוא כמעט מתבקש (ל"ת)
    מה הקשר לת"א? 09/08/2014 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    YL 09/08/2014 20:41
    הגב לתגובה זו
    כמה מתאם השיר אשליות אבל הכי חמור שוב ועדות בודקות על חשבון כספי הציבור גם אני רוצה להיות ב ועדות כאלו פרנסה טובה לכל החיים
  • 11.
    לאחד את חולון. ראשל"צ ובת ים (ל"ת)
    קונטרה לתל אביב 09/08/2014 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רמת גני מתוסכל 09/08/2014 18:09
    הגב לתגובה זו
    אין לערים אלה הצדקה ומי ש"לא מוכן" לאיחודים הם פונקציונרים העיריות. בשביל מה צריך עיריה בגבעתיים או ברמת גן ? קשקוש. ובהמשך חוסר יעילות. המאפיה, כמו בעזה, חונקת את התושבים שערך הבתים שלהם היה עולה במקרה איחוד.
  • 9.
    גיל 09/08/2014 17:06
    הגב לתגובה זו
    ואם זה המצב מדוע לא לאחד את שדרות עם תל אביב ?
  • 8.
    לא 09/08/2014 05:08
    הגב לתגובה זו
    גר בבת ים , גם אם יתנו לי דירה בחצי מחיר ליד הים וגם אם יקראו לה בטעות : תל אביב , חיפה , אשדוד או קרית מלאכי.....
  • 7.
    דוד 08/08/2014 16:06
    הגב לתגובה זו
    חוף ים הגרוע ביותר בארץ ללא אפשרות לרוץ מצד לצד סלעים בדרך בטונדה על כל חוף הסלע. בתים ללא תכנון על 90 אחוז מהעיר. 90 אחוז! מה שהופך אותה במראה לעזה. אוכלוסיה מזדקנת 38 מתוך 40 מכיתתי לא גרים בעיר -95 אחוז עזיבה!! תשתית תחבורה כושלת רוטשילד אין שמאלה לבלפור בלפור אין שמאלה ליוספטל בלפור אין שמאלה להרצל רמזורים לא מכווננים. קיצר ברגע שראיתי שסגרו את חוך הסלע בבטון אמרתי לאימי פעם ראשונה למכור את הבית. זה הקש
  • החבר 10/08/2014 01:42
    הגב לתגובה זו
    שכונות חלשות ואוכלוסיה שנטשה ובסוף אופס משהו טוב קרה.....איך יכול להיות..... . אריכטקטונית בנייני הרכבות בגבעתיים רמת גן לא שונים בהרבה מבת ים
  • 6.
    כנראה חברי הכסנת קנו הרבה דירות בבת ים ומחכים לעליות (ל"ת)
    תום 08/08/2014 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זה האזור שיעלה ואני גרה שם כבר 40 שנים (ל"ת)
    בת ים גבול יפו 08/08/2014 15:15
    הגב לתגובה זו
  • חיכת 40 שנה תצטרכי לחכות עוד 40 כמו משה רבנו (ל"ת)
    בדבכט 11/08/2014 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    "אין הרבה תל אביבים שיעברו לגור בבת-ים" :)) (ל"ת)
    ו - 1...יש ? 08/08/2014 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מדהים 08/08/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
    מקימים ועדות,שורפים מליונים - והכל נשאר כפי שהיה ויהיה. כל 10 שנים אותו הסיפור, לא נמאס ? לא חבל על האנרגיה ?
  • 2.
    בת-ים תישאר בת-ים גם אם יקראו לה וושינגטון (ל"ת)
    ארי 08/08/2014 13:27
    הגב לתגובה זו
  • שטויות במיץ 08/08/2014 18:52
    הגב לתגובה זו
    אותה האוכלוסייה מופרעת ואלימה. אם נהג דופק את רכבך מאחורה נראה אותך מוציא מבת ימי פרטים.
  • 1.
    פרשנות מבולבלת 08/08/2014 09:18
    הגב לתגובה זו
    היא מאד רחוקה . וחולדאי לא יהפוך את בת ים לחלק מתל אביב מהסיבה הפשוטה שהוא לא ימשיך להיות ראש העיר עוד 10 שנים