מתחם שרונה תל אביב אוכל משק שוק מזון
צילום: Istock

רוב העררים נגד המדינה על הסיוע בקורונה הסתיימו לטובת העסקים

1,358 עררים הוגשו לבית הדין לענייני קורונה מאז הוקם בינואר אשתקד; זמן הטיפול הממוצע היה 70 יום. 41% מהמקרים הסתיימו בפשרה, ב-9% מהמקרים רשות המסים קיבלה חזרה את הסיוע שדרשה להשיב, ב-5% נפסק לטובת העוררים
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה מענק קורונה

בתי המשפט דנו במהלך 2021 במקרים רבים הנוגעים להשתתפות המדינה בהוצאות קבועות של עסקים בשל הקורונה וכן בקבלת מענקים, ובסיכום שנתי מפרסמת דוברות בתי המשפט כי ב-55% מתיקי הערר התקבל סעד לטובת העורר, ומשך זמן הטיפול הממוצע בתיק היה 71 ימים.

 

בית הדין לענייני קורונה הוקם בתחילת 2021 מכוח חוק התכנית לסיוע כלכלי לעסקים בתקופת הקורונה, והוא משמש כערכאת ערר על החלטות רשות המסים בעניין מתן מענקים לעסקים שמחזור הכנסתם נפגע כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה על המשק. בית הדין מורכב מ-28 עובדים, בהם 7 דיינים לרבות ראשת בית הדין וסגנה, וכן 16 נציגי ציבור במינוי שר האוצר, המשמשים כחבר במותב של הדיינים.

תיקי ועדות הערר עסקו, בין היתר, בקשר סיבתי בין ירידת המחזורים לבין התפשטות נגיף הקורונה, בסמכות רשות המסים לסטות מהנוסחה הקבועה בחוק, בסוגיית הגדרת עוסק הזכאי למענק ובסוגיית הגדרת ויתור על דמי שכירות כפגיעה בהכנסות המזכה במענק.

עוד נתונים המתפרסמים עתה הם כי 1,358 תיקים נפתחו בבית הדין, כ-1,315 פניות התקבלו במוקד הטלפוני (זמן המתנה ממוצע: 37 שניות). 41% מהתיקים נסגרו בהסדרה פשרה, 32% הסתיימו בהחלטה מנומקת (18% נדחו, 5% התקבלו, ב-9% מהמקרים הסיוע והוחזר לרשות המסים); 27% מהעררים נמחקו.

28% מההחלטות קבעו סיוע של מעל 10 מיליון שקל לעוררים, 47% קבעו סיוע של 1.5-10 מיליון שקל, 19% סכום של 300 אלף שקל עד 1.5 מיליון שקל ו-6% מהעוררים קיבלו סיוע של עד 300 אלף שקל. 32.6% מהעוררים יצגו את עצמם, 46.2% יוצגו על ידי רואה חשבון או יועץ מס ו-21.2% על ידי עורך דין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

הצעת חוק: חבילת נופש מוזלת ללא אפשרות לבטל

הצעת חוק חדשה תאפשר לסוכני נסיעות להציע חופשות ללא אפשרות ביטול במחירים זולים. כיום ניתן לבטל בתמורה לדמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקלים 
גיא עיני |
האם בקרוב יוכלו סוכני ואתרי הנסיעות בארץ להציע לכם חופשות זולות יותר ללא זכות ביטול? ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לתקן את חוק הגנת הצרכן ולאפשר לסוכנים ישראלים המוכרים שירותי הארחה ונופש של ספקים זרים להציע שירותי הארחה, נסיעה, חופשה או בילוי שמתבצעים במלואם בחו"ל בשתי אפשרויות – עם זכות לביטול העסקה או בלעדיה. כיום מי שרכש שירות מספק ישראלי ראשי לבטל את העסקה, בהתאם לתנאי בחוק, תמורת דמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקלים. כתוצאה מכך נפגעים סוכני הנסיעות שנאלצים לשלם דמי ביטול שהם לא יכולים לגבות מהספק בחו"ל. היו"ר כבל שב והבהיר כבר בפתח הישיבה כי לא יאפשר מצב של כרסום בזכות הביטול של הצרכן או פגיעה בה, וההצעה נועדה להיטיב ולאפשר לו לקבל מה שהוא יכול לקבל מאתרי האינטרנט בחו"ל גם מסוכני הנסיעות בארץ. לפי ההצעה שאושרה בעסקאות לרכישת שירותי חופשה הניתנים כולם בחו"ל יוכל הסוכן להציע לצרכן לבחור מראש אם להחיל עליו את תנאי הביטול לפי חוק הגנת הצרכן, או תנאי הביטול לפי נותן השירות בחו"ל. כמו כן אושרה סנקציה של עיצום כספי בסך 22 אלף שקלים על עוסקים שלא יפרסמו ויבצעו גילוי נאות של החלופות השונות בצורה ברורה. עוד נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות.