מתחם שרונה תל אביב אוכל משק שוק מזון
צילום: Istock

רוב העררים נגד המדינה על הסיוע בקורונה הסתיימו לטובת העסקים

1,358 עררים הוגשו לבית הדין לענייני קורונה מאז הוקם בינואר אשתקד; זמן הטיפול הממוצע היה 70 יום. 41% מהמקרים הסתיימו בפשרה, ב-9% מהמקרים רשות המסים קיבלה חזרה את הסיוע שדרשה להשיב, ב-5% נפסק לטובת העוררים
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה מענק קורונה

בתי המשפט דנו במהלך 2021 במקרים רבים הנוגעים להשתתפות המדינה בהוצאות קבועות של עסקים בשל הקורונה וכן בקבלת מענקים, ובסיכום שנתי מפרסמת דוברות בתי המשפט כי ב-55% מתיקי הערר התקבל סעד לטובת העורר, ומשך זמן הטיפול הממוצע בתיק היה 71 ימים.

 

בית הדין לענייני קורונה הוקם בתחילת 2021 מכוח חוק התכנית לסיוע כלכלי לעסקים בתקופת הקורונה, והוא משמש כערכאת ערר על החלטות רשות המסים בעניין מתן מענקים לעסקים שמחזור הכנסתם נפגע כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה על המשק. בית הדין מורכב מ-28 עובדים, בהם 7 דיינים לרבות ראשת בית הדין וסגנה, וכן 16 נציגי ציבור במינוי שר האוצר, המשמשים כחבר במותב של הדיינים.

תיקי ועדות הערר עסקו, בין היתר, בקשר סיבתי בין ירידת המחזורים לבין התפשטות נגיף הקורונה, בסמכות רשות המסים לסטות מהנוסחה הקבועה בחוק, בסוגיית הגדרת עוסק הזכאי למענק ובסוגיית הגדרת ויתור על דמי שכירות כפגיעה בהכנסות המזכה במענק.

עוד נתונים המתפרסמים עתה הם כי 1,358 תיקים נפתחו בבית הדין, כ-1,315 פניות התקבלו במוקד הטלפוני (זמן המתנה ממוצע: 37 שניות). 41% מהתיקים נסגרו בהסדרה פשרה, 32% הסתיימו בהחלטה מנומקת (18% נדחו, 5% התקבלו, ב-9% מהמקרים הסיוע והוחזר לרשות המסים); 27% מהעררים נמחקו.

28% מההחלטות קבעו סיוע של מעל 10 מיליון שקל לעוררים, 47% קבעו סיוע של 1.5-10 מיליון שקל, 19% סכום של 300 אלף שקל עד 1.5 מיליון שקל ו-6% מהעוררים קיבלו סיוע של עד 300 אלף שקל. 32.6% מהעוררים יצגו את עצמם, 46.2% יוצגו על ידי רואה חשבון או יועץ מס ו-21.2% על ידי עורך דין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ישראל כץ שר התחבורה
צילום: מירי צחי

תדירות התחבורה הציבורית בנצרת עילית גבוהה פי שתיים מאשר בת"א

בנצרת עילית התחבורה הציבורית הטובה ביותר בישראל. בתחתית הרשימה יישובים ערבים, הפריפריה והערים המבוססות; בירת ישראל במקום ה-19
ערן סוקול |
נצרת עילית היא העיר שנהנית מתחבורה ציבורית הטובה ביותר בישראל – כך עולה מדו"ח שפורסם היום (א') על ידי ארגון 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית אשר עסק בדירוג היישובים בישראל לפי שירותי תחבורה ציבורית. מהדו"ח עולה כי חלו מספר שינויים דרמטיים בדירוג ערי ישראל על פי שירותי תחבורה ציבורית. כאמור בראש הרשימה נמצאת נצרת עילית ואחריה מדורגות מודיעין עילית ונשר. מנגד, בתחתית הרשימה יישובים ערבים, הפריפריה וערי השרון אשר סובלים מתדירות נמוכה בעשרות אחוזים מהממוצע הארצי. ת"א במקום העשירי על פי הדו"ח, נצרת עילית היא העיר שנהנית מתחבורה ציבורית הטובה ביותר בישראל, במקום השני בדירוג נמצאת העיר בית"ר עילית שלראשונה מאז פרסום דו"חות הדירוג מודחת מהמקום הראשון  - אולם עדיין תושביה נהנים מתחבורה  ציבורית בהיקף של פי שלוש יותר מהממוצע בישראל. במקום השלישי נמצאת העיר נשר בה התחבורה הציבורית טובה מהממוצע הארצי פי 2.3. חיפה מדורגת חמישית ואת העשירייה הראשונה סוגרת תל אביב (או מקום 9 בין הערים הגדולות). ירושלים בה פועלת רכבת קלה התדרדרה השנה למקום ה-19 בדירוג ובאר שבע במקום ה-20.  הדו"ח בחן את שירותי התחבורה הציבורית על פי תדירות התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות ורכבת קלה – ללא מוניות שירות) בערים, זאת ביחס למספר התושבים ולשטח העיר. זו השנה הרביעית ברציפות בה מתפרסם דו"ח 15 דקות לדירוג שירותי התחבורה הציבורית וזו הפעם הראשונה בה העיר בית"ר עילית מודחת מהמקום הראשון.   
דירוג תדירות התחבורה הציבורית לנפש של 15 דקות (בישובים עם מעל 40 אלף נפש)
העשירים לא משקיעים בתחבורה ציבורית באופן מפתיע בתחתית הרשימה ניתן למצוא ערים מבוססות בישראל בהן: הוד השרון, גבעתיים, נתניה ורעננה, ולצידן ישובים ערבים גדולים כטייבה, אום אל פחם ושפרעם. מתוך 125 יישובים המדורגים בדו"ח 36  יישובים בלבד נהנים משירותי תחבורה ציבורית מהממוצע ומעלה. יתר היישובים בישראל מקבלים שירותי תחבורה ציבורית מתחת לממוצע.  בניגוד לשנים קודמות, הדו"ח החדש חושף שינויים דרמטיים בשירותי התחבורה הציבורית. ערים רבות הצליחו לשפר את תדירות האוטובוסים בתחומן, ואילו במקומות אחרים בארץ חלה התדרדרות. עיירות פיתוח ויישובים ערבים ממשיכים לדשדש בתחתית הרשימה ותושביהן סובלים מתדירות נמוכה של תחבורה ציבורית.  "משמעות רבה לפעילות הרשות המקומית" מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב אמר "ממצאי הדו"ח מוכיחים שאין מדיניות עקבית במשרד התחבורה לפריסת שירותי התחבורה הציבורית באופן הוגן וצודק בין היישובים השונים בישראל. כך למשל בכסיפה שירותי האוטובוסים הם פחות מעשירית מהממוצע הארצי, בעוד בנצרת עילית תדירות האוטובוסים היא פי 3.5 מהממוצע. השינויים הדרמטיים בדירוג מוכיחים כי יש משמעות רבה לפעילות הרשות המקומית לשיפור שירותי התחבורה הציבורית בתחומה. כך למשל מודיעין והרצליה עלו בדירוג בין השאר בזכות פעילות נמרצת של סגני ראש עיר וחברי מועצה שקידמו את הנושא. אנו ממליצים לנוסעי התחבורה הציבורית ולכל מי שנפגע ממשבר התחבורה בישראל להתעניין במצעי המועמדים ובפעולותיהם הנוגעות לשיפור התחבורה הציבורית".