מכון התקנים
צילום: אתר מכון התקנים

קנסות מנהליים של עד 50 אלף שקל יוטלו בגין הפרות הוראות התקינה

משרד הכלכלה אישר הטלה של קנס מנהלי שיתחיל מ-5,000 שקל, עקס התארכות ההליכים הפליליים נגד מפרי התקינה שפוגעת לדבריו בהרתעה. קיימים כ-600 תקנים רשמיים החלים על מגוון מוצרי צריכה ומוצרי תעשייה
איתי פת-יה |

מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה אישר בתחילת החודש הטלת קנסות מנהליים בסך מינימלי של 5,000 שקל וסכום מקסימלי של עד 50 אלף שקל על מפירי הוראות תקינה המחייבות מוצרים שאלה מייבאים, מייצרים או מתחזקים. מדובר במסלול עוקף לזה הפלילי, שכן במשרד אומרים כי בעוד שמדי שנה נפתחים עשרות תיקים פליליים על הפרות, רק בודדים מהם מסיימים מדי שנה את ההליך וברקע מצב עניינים זה יש לחזק את ההרתעה בתחום.

 

"העיצומים יוטלו במקרים של הפרות אקראיות או מגמתיות בהן מיוצרים, נמכרים, מיובאים, מותקנים ומתוחזקים מוצרים שלא עומדים בדרישות התקן הרשמי, לרבות מתקני משחקים במגרשי שעשועים, זאת בהתאם לחוק ובמטרה לשמור על בטיחות הציבור", אומר הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, איגור דוסקולביץ.

 

ישנם כ-600 תקנים רשמיים החלים על מגוון מוצרי צריכה ומוצרי תעשייה, לרבות מוצרי ילדים ותינוקות, מוצרי חשמל ביתיים, חלק ממוצרי בנייה, לרבות פלדה לזיון בטון, כבלים ועוד. אכיפת התקנים הרשמיים מתבצעת מול כל העוסקים (יצרנים, יבואנים, משווקים, מוכרים) וכן מול רשויות מקומיות (בכל הקשור לתחזוקת מתקני משחקים בשטחים ציבוריים), עליהם חלה אחריות של מילוי הוראות התקן הרשמי.

לפי מנהל התקנים, פעולות האכיפה והפיקוח כוללות: טיפול בפניות ותלונות הציבור בכל הקשור למצרכים שחלים עליהם תקנים רשמיים, ביקורים בבתי עסק ובמידת הצורך נטילת דוגמאות של מצרכים ובדיקת התאמתם לדרישות התקנים הרשמיים באמצעות מעבדות בדיקה של מכון התקנים. במידה ובמהלך תהליך הפיקוח התגלתה הפרה של הוראות חוק התקנים או הפקודה, ננקטים אמצעים מנהליים או פליליים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ישראל כץ שר התחבורה
צילום: מירי צחי

תדירות התחבורה הציבורית בנצרת עילית גבוהה פי שתיים מאשר בת"א

בנצרת עילית התחבורה הציבורית הטובה ביותר בישראל. בתחתית הרשימה יישובים ערבים, הפריפריה והערים המבוססות; בירת ישראל במקום ה-19
ערן סוקול |
נצרת עילית היא העיר שנהנית מתחבורה ציבורית הטובה ביותר בישראל – כך עולה מדו"ח שפורסם היום (א') על ידי ארגון 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית אשר עסק בדירוג היישובים בישראל לפי שירותי תחבורה ציבורית. מהדו"ח עולה כי חלו מספר שינויים דרמטיים בדירוג ערי ישראל על פי שירותי תחבורה ציבורית. כאמור בראש הרשימה נמצאת נצרת עילית ואחריה מדורגות מודיעין עילית ונשר. מנגד, בתחתית הרשימה יישובים ערבים, הפריפריה וערי השרון אשר סובלים מתדירות נמוכה בעשרות אחוזים מהממוצע הארצי. ת"א במקום העשירי על פי הדו"ח, נצרת עילית היא העיר שנהנית מתחבורה ציבורית הטובה ביותר בישראל, במקום השני בדירוג נמצאת העיר בית"ר עילית שלראשונה מאז פרסום דו"חות הדירוג מודחת מהמקום הראשון  - אולם עדיין תושביה נהנים מתחבורה  ציבורית בהיקף של פי שלוש יותר מהממוצע בישראל. במקום השלישי נמצאת העיר נשר בה התחבורה הציבורית טובה מהממוצע הארצי פי 2.3. חיפה מדורגת חמישית ואת העשירייה הראשונה סוגרת תל אביב (או מקום 9 בין הערים הגדולות). ירושלים בה פועלת רכבת קלה התדרדרה השנה למקום ה-19 בדירוג ובאר שבע במקום ה-20.  הדו"ח בחן את שירותי התחבורה הציבורית על פי תדירות התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות ורכבת קלה – ללא מוניות שירות) בערים, זאת ביחס למספר התושבים ולשטח העיר. זו השנה הרביעית ברציפות בה מתפרסם דו"ח 15 דקות לדירוג שירותי התחבורה הציבורית וזו הפעם הראשונה בה העיר בית"ר עילית מודחת מהמקום הראשון.   
דירוג תדירות התחבורה הציבורית לנפש של 15 דקות (בישובים עם מעל 40 אלף נפש)
העשירים לא משקיעים בתחבורה ציבורית באופן מפתיע בתחתית הרשימה ניתן למצוא ערים מבוססות בישראל בהן: הוד השרון, גבעתיים, נתניה ורעננה, ולצידן ישובים ערבים גדולים כטייבה, אום אל פחם ושפרעם. מתוך 125 יישובים המדורגים בדו"ח 36  יישובים בלבד נהנים משירותי תחבורה ציבורית מהממוצע ומעלה. יתר היישובים בישראל מקבלים שירותי תחבורה ציבורית מתחת לממוצע.  בניגוד לשנים קודמות, הדו"ח החדש חושף שינויים דרמטיים בשירותי התחבורה הציבורית. ערים רבות הצליחו לשפר את תדירות האוטובוסים בתחומן, ואילו במקומות אחרים בארץ חלה התדרדרות. עיירות פיתוח ויישובים ערבים ממשיכים לדשדש בתחתית הרשימה ותושביהן סובלים מתדירות נמוכה של תחבורה ציבורית.  "משמעות רבה לפעילות הרשות המקומית" מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב אמר "ממצאי הדו"ח מוכיחים שאין מדיניות עקבית במשרד התחבורה לפריסת שירותי התחבורה הציבורית באופן הוגן וצודק בין היישובים השונים בישראל. כך למשל בכסיפה שירותי האוטובוסים הם פחות מעשירית מהממוצע הארצי, בעוד בנצרת עילית תדירות האוטובוסים היא פי 3.5 מהממוצע. השינויים הדרמטיים בדירוג מוכיחים כי יש משמעות רבה לפעילות הרשות המקומית לשיפור שירותי התחבורה הציבורית בתחומה. כך למשל מודיעין והרצליה עלו בדירוג בין השאר בזכות פעילות נמרצת של סגני ראש עיר וחברי מועצה שקידמו את הנושא. אנו ממליצים לנוסעי התחבורה הציבורית ולכל מי שנפגע ממשבר התחבורה בישראל להתעניין במצעי המועמדים ובפעולותיהם הנוגעות לשיפור התחבורה הציבורית".