קבלת פנים מבוהלת ליו"ר הפד' פאואל
הטריגר שהצית את הדרמה שנרשמה השבוע בשווקים מיוחס לנתון שפורסם ביום שישי שעבר בעניין שוק התעסוקה האמריקאי. השיפור שחיכו לו זמן רב הפתיע לא רק במספר המשרות שנוצרו אלא גם בשכר לשעה, ועמו עלה החשש כי האינפלציה בדרך.
כולם זוכרים את הציטוט של הפד' שחזר בכל הודעות הריבית מאז החלה ההרחבה הכמותית, כי ישקול להפסיק את התמיכה בשווקים בהתאם ליציבות שוק העבודה. כעת, עם נתון חזק כמו זה שהציגה הכלכלה האמריקאית שמביאה את שוק העבודה קרוב לתעסוקה מלאה, אפשר לומר כי לבנק הפדרלי נגמרו התירוצים ובשוק עלה החשש כי עוד ב-2018 נזכה לראות העלאת ריבית נוספת מלבד זו המגולמת בשוק.
והתגובה של המשקיעים לא איחרה לבוא. התשואות על אגרות החוב האמריקאיות ל-10 שנים עלו לרמה של 2.8%, מה שמשקף את עליית החשש כי הממשל האמריקאי לא יצליח לשרת את החוב. לצד זאת, המדדים בעולם כולו נסחרו בפראות. ירידות של 2.6% ביום שישי שעבר נמשכו לנפילות של 4.6% ביום שני, וביום שלישי המדדים נסחרו כמו רכבת הרים, וכך גם הערב. תנודות שלא נראו זה שנתיים בשוק הוחלפו בתנודות המדדים ב-2% תוך דקות. השיאים שנקבעו יום אחר יום בחודשים האחרונים נשכחו וכותרות על מפולת בנוסח 1987 חזרו להופיע.
חלק לא קטן מהפאניקה שנוצרה מיוחס לקשיי הנזילות בשווקים ומסחר המכונות, האלגוטרייד. הצניחה של מדד דאו ג'ונס ב-1,597 נקודות במהלך המסחר נגרמה לאחר שבמשך 15 דקות הגיע זרם מהיר של פקודות מכירה, שעל פי הסוחרים, לא יכול היה לקרות בשל פעולה אנושית. סביר להניח כי פעולות המסחר האוטומטי הגבירו את התנודתיות ואת הלחץ של המשקיעים במקביל.
- המורשת של צבי לובצקי: "כל דבר שאתה עושה – תעשה אותו עד הסוף, גם על המגרש וגם בחדר הישיבות"
- תביעה נגד מיטב טרייד - לא ניתן היה לפעול דרך פלטפורמות המסחר של החברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הירידות החדות, הכלכלנים מסבירים כי מצבה של הכלכלה הריאלית בעולם טוב יחסית (למרות המכפילים הגבוהים), כאשר הצמיחה מואצת ומלווה בגידול בהשקעות המגזר העסקי. משכך, מוקדם מדי בכדי לדבר על משבר פיננסי כאשר ברבור שחור לא נראה באופק.
איך מתייחסים לדרמה בבנק הפדרלי? נשיא הבנק הפדרלי בדאלס, רוברט קפלן, אמר ביום רביעי לאחר שנרגעו הרוחות כי הירידות שנרשמו בשווקים הן "תיקון בריא" ואין לך השפעה על הכלכלה .ובכל זאת, הבנק הפדרלי, שקיבל השבוע יו"ר חדש, נמצא במלכוד. מלבד השיפור בנתון התעסוקה, העלייה שנרשמה במקביל בשכר הממוצע תרמה לעליית ציפיות האינפלציה, ורק נזכיר כי אלו כבר נמצאות ברמת שיא של שנתיים. אם לפני כמה חודשים הדעה הרווחת בשווקים היתה כי האינפלציה צפויה להיוותר נמוכה בשנים הקרובות בגלל גורמים מבניים, כמו: הזדקנות האוכלוסייה, הטכנולוגיה ורמות החוב הגבוהות - לאחר רפורמת המס של טראמפ וכמה אמירות אופטימיות מכיוונם של הבנקים המרכזיים, השווקים השתכנעו שהאינפלציה בדרך.
כולם חששו שהאינפלציה תרים ראש והדבר לידי ביטוי בשווקים. עם זאת, גם מי שחיכה מזה זמן לירידות חדות לאחר הראלי המרשים שרשמו המדדים מתחילת השנה, לא היה יכול לשער שזה יקרה דווקא ביומו הראשון של יו"ר הפד' החדש ג'רופ פאוןל בתפקיד. השבוע הושבע פאוול וזכה לקבלת פנים מדממת עם צניחת המדדים בשבוע הגרוע מזה שנתיים. חלק מהמשקיעים אומרים כי התנאים היום בשוק דומים לאלו שנרשמו לפני המפולת הגדולה של 1987. כעת, השוק מחכה לאיתות מכיוון הפד' לגבי קצב העלאת הריבית. מצד אחד, נתוני הכלכלה הריאלית במגמת שיפור, ומנגד השוק נתן דגימה למה שיקרה אם תקופת הכסף הזול אכן תגיע לסיומה. אז אם פאוול יספק לוול סטריט את המבוקש וימתן את קצב העלאת הריבית, השוק עשוי לתפוס אותו כנגיד חלש. מנגד, במצב ההפוך, פאוול עשוי להיות הנגיד שיהיה חתום על הנפילות שיגיעו, למרות שהתנאים לכך התבשלו בהעדרו.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
על הפחד שהגיע לשווקים ניתן ללמוד מפעילות תעודות הסל הפופולאריות העוקבות אחר מדד הפחד (VIX) . אלו פשוט נמחקו בצל התנודות החריפות, ואת ההשפעה הזו ירגישו מנפיקי התעודות שהם הבנקים הגדולים. בינתיים, בשוק המקומי בית ההשקעות אי.בי.איי דיווח על חשיפה של 12.5 מיליון דולר כתוצאה מחריגות אשראי של לקוחות שהימרו על מדד הפחד, והזרוע עוד נטויה.
שוק המטבעות הדיגיטליים מחק 500 מיליארד דולר בחודש
לצד הירידות החדות במדדים בשוקי המניות והעלייה בתשואות האג"ח, טלטלה נרשמה גם בשוק המטבעות הדיגיטליים. השיא שרשם הביטקוין בחודש דצמבר ברמה של קרוב ל-20 אלף דולרים, נראה רחוק שנות אור לעומת המחיר אליו הגיע הביטקויון בשבוע החולף - מתחת ל-6,000 דולרים. מאז, שוק המטבעות הדיגיטליים רשם התאוששות מסוימת אך השבוע הזה הזכיר לכולם כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית של ממש על גבול ההונאה.
דיווחים על הידוק הרגולציה בסין, וחסימה של בנקים בעולם את האפשרות לרכוש מטבעות דיגיטליים, יחד עם האיסור של פייסבוק לפרסם בפלטפורמה שלה כל פעילות הקשורה בתחום הקריפטו, הביאה להתרסקות וההתאוששות שבאה אחרי יוחסה לפעילות של הונאה. בכל אופן נראה כי לא נאמרה המילה האחרונה. בבנק ההשקעות האמריקאי, גולדמן זאקס, שיגרו התייחסות חריפה השבוע בנושא, והזהירו את המשקיעים כי צריך להיערך למצב בו שווי המטבעות הדיגיטליים יהיה שווה אפס. להערכתם, הנפילה שמחקה בחודש האחרון כמעט 500 מיליארד דולר בערך המטבעות הדיגטליים עלולה עוד להחריף.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
