זה התחום שיספוג את המשבר הבא במשק הישראלי - וזה הולך לגעת בכולנו
צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על התחלואה ההולכת וגוברת בסקטור חברות הדלק, ומה הצעדים שיצילו את המכה העתידית
בימים אלו נמצאות על המדף 3 חברות דלק וותיקות: "טן" של אליעזר פישמן (מונה 50 תחנות תדלוק בפריסה ארצית ותג מחיר התחלתי של כ-250 מיליון שקלים), "דור אלון" (מפעילה כ-208 מתחמי תדלוק ומספקת דלקים לתחנות תדלוק פנימיות הממוקמות בעיקר בקיבוצים ובמושבים) ו"סונול" של קבוצת עזריאלי (נחשבת לשלישית בגודלה, אחרי פז ודלק, ומונה כ-235 תחנות תדלוק. היא ניהלה בשנה האחרונה מו"מ מתקדם למכירתה תמורת כ-450 מיליון שקלים - אך המהלך לא הבשיל לכדי עסקה).
לכאורה, כל אחת מהמוזכרות נמצאת על המדף מסיבה שונה. אולם כאשר מנתחים את ענף תחנות הדלק, מגלים כי הוא נמצא במגמת שחיקה איטית ומתמשכת - החל מההרעה במרווחי השיווק ועד התחרות העזה והרגולציה אשר פוגמים באופן מהותי ברווחיות הענף.
תחרות
ישנה מגמת ירידה בהיקפי מכירות הדלק לסוגיו. עיקר התחרות בתחום התחנות מתמקדת ברכישת זכויות להקמת מתחמי תדלוק ומסחר חדשים, ובהתקשרויות עם תחנות תדלוק ותיקות. כמו כן, לפי נתוני משרד התשתיות, על אף הגידול בתחנות הדלק, כמות הבנזין הנמכרת בתחנות כמעט ולא השתנתה משנת 1995 וכמות הסולר עלתה בצורה מתונה (זאת על אף הגידול המתמשך בציי רכב). כתוצאה מכך ירדו המכירות לתחנה (במונחים כמותיים).
רגולציה
משרד התשתיות ממשיך לקדם מהלכים בנושא הריכוזיות הגבוהה בשוק תחנות התדלוק. דו"ח טרכטנברג גורס כי למעלה מ־85% משוק התדלוק נמצא בבעלות ארבע חברות, פז, דלק, סונול ודור אלון, אשר מפעילות מספר תחנות בשטח מצומצם ומונעות בכך תחרות ראויה בשירות ובמחיר. ישנן ציפיות כי משרד התשתיות יגביר פעילותו בנושא "תחנת תדלוק זעירה", ויאפשר לחברות הדלק חדשות להתמקם בערים הגדולות. הקמת תחנות תדלוק זעירות בתוך הערים תגביר את התחרות בענף בשל עלויות הקמתן הנמוכות.
- מדריך לקניית רכב: איך לבחור נכון ולחסוך אלפי שקלים
- דלק רוכשת החזקה בחברת נפט קנדית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרווחי שיווק
בעקבות הירידה במרווחי השיווק, חברות הדלק נאלצו לבצע פעולות שיחזירו אותן לרמת רווחיות סבירה: חוזי שכירות לתחנות שהגיעו לסופם חודשו במחירים נמוכים יותר, ההנחות לציי רכב התכווצו ונמשכה ההתמקדות במגזר חנויות הנוחות. יחד עם זאת, הפעולות שננקטו עד כה אינן מספקות וחברות הדלק מתקשות להציג שיפור בשורת הרווח.
נראה כי העתיד של ענף תחנות התדלוק אינו מזהיר. השחיקה המתמשכת ברווחים, לצד עלויות ההקמה הגבוהות של מתחמי התדלוק (המוערכים בכ-5 מיליון שקלים ללא רכיב הקרקע), יאלצו את רשתות התדלוק להעמיק את התנאים המסחריים המוצעים ללקוחות ציי הרכב ולהגדיל את החשיפה לאשראי לקוחות. כמו כן, הרגולציה המכבידה והתחרות הגוברת מצריכים שינויים מבניים וצמצום ניכר בהוצאות ההנהלה והתפעול השונות.
לסיכום יש לציין כי גוברים הסיכויים לקונסולידציה משמעותית בענף, אשר תכלול בין השאר, מיזוג פוטנציאלי בין חברות הדלק הקיימות. תשומת לב מיוחדת יש לייחס למבנה השליטה ברשתות השונות - להבדיל מחברת סונול, אשר מבקשת להימכר כחלק מהאסטרטגיה עסקית, הנהלות דור-אלון וחברת טן-דלק עומדות בפני שוקת שבורה: מחד, מצבם הכלכלי של בעלי השליטה, אליעזר פישמן ואלון רבוע כחול, מחייבים אותם להיפגש עם מזומנים במהרה לצורך תהליך הסדר חובות. מאידך, הקונים הפוטנציאליים לא ממהרים לחתום על עסקת רכישה ולהכניס את רגליהם אל המים הקרים של ענף תחנות התדלוק.
- 3.שביב 03/08/2015 14:11הגב לתגובה זועל אף התחזית האפרורית של הכותב הייתי מת שתהיה לי תחנת דלק משלי. זה הענף הרווחי והבטוח ביותר במשק.
- 2.מושיק 02/08/2015 14:27הגב לתגובה זושוב משחרר כתבה מרתקת, אין לך מה לעשות חוץ מלסחוט תפוזים טעימים
- 1.אחד העם 02/08/2015 13:03הגב לתגובה זוועושקים את הציבור

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.