הצרכן הישראלי שינה את פניו: מחאת הקוטג' ממשיכה לעשות גלים

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על השפעות מחאת קיץ 2011 בסקטור הקמעונאות, גם היום - 4 שנים אחרי

|
(1)

כאשר החלה מחאת הקוטג', אי שם בקיץ 2011, רובו המוחלט של ציבור הצרכנים פקפק ביכולתה להביא לשינוי מהותי ביוקר המחייה. כעת, 4 שנים אחרי, ניתן כבר להצביע על שלושה הישגים משמעותיים: הראשון, שינוי מהותי בדפוס ההתנהגות של הצרכן הישראלי, אשר מתבטא בירידה בהיקף הכספי של הרכישות השבועיות ושימוש מוגבר באתרי קניות מקוונים.

<

כאשר בוחנים את דוחותיהם הכספיים של רשתות המזון הנסחרות בבורסה, מגלים, כי אמנם כל רשתות המזון הגדולות, קרי שופרסל, מגה ( אלון ריבוע כחול) ורמי לוי רשמו עלייה קלה בהכנסות, אך מאידך הן הציגו קיטון חד בשיעורי הרווח הגולמי והתפעולי. כך לדוגמא, הכנסותיה של רשת שופרסל נאמדו ברבעון הראשון של השנה על 2.8 מיליארד שקלים, בעוד שבסעיף הרווח התפעולי היא רשמה קיטון של 36 מיליון שקלים וקיטון של 19 מיליון ש' ברווח הנקי בהשוואה לרבעון הראשון של 2014. להערכתנו, השילוב של יציבות בסעיף ההכנסות לצד קיטון ברווחים נובע משינוי בתרבות הצריכה של הלקוחות.

<

ביזפורטל מגייסת כתבי שוק הון. אולי זה אתם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

העלאה
* כל השדות חובה

תודה שהשארת פרטים, נשתדל לחזור אלייך בהקדם

ההישג השני של מחאת הקוטג' מיוחס להתערבותו המאסיבית של הרגולטור בענף המזון. אחרי אינספור דיונים, שינויים והתאמות, נכנס חוק המזון לתוקפו בינואר 2015. קשה לאמוד עד כמה יישום הוראות החוק ואכיפתם תהינה אפקטיביות ויביאו את השינוי המיוחל, אך כבר כעת, אנו למדים על החוסר הנוחות של קברניטי רשתות המזון. בסופו של יום, חוק המזון משנה את כללי המשחק הקיימים, ולכן טבעי שגורמים בשוק מתקשים ל"עכל" אותו.

<

ההישג השלישי טמון בהגברת התחרות ויצירת אלטרנטיבות קנייה חדשות לצרכנים. בתחילת החודש, נכנס "שחקן חדש" לענף הקמעונאות הישראלי - אבי כץ, בעלי רשת בתי הקפה קופיקס, פתח את המרכול המוזל הראשון בתל אביב. לדבריו: "כבר השנה יוקמו 4 סניפים ראשונים, ועל-פי התוכנית, בסוף שנת 2018 הרשת תמנה 34 חנויות". חשוב להבין, סופר-קופיקס במתכונתו הנוכחית, אינו מתחרה באופן ישיר עם רשתות המזון הגדולות ,קרי מגה ושופרסל, שכן הוא אינו מיועד למשפחות ומגוון המוצרים שלו מוגבל.

<

מאידך, הוא מהווה חנות דיסקאונט עירונית מסוג חדש ומרענן אשר בהחלט, מאיים על ההגמוניה ממנה נהנו רשתות AM-PM  וטיב טעם במשך תקופה ארוכה. קשה מאוד לנבא את הצלחת רשת המרכולים, שכן הצלחתה תלויה ברובה ביכולתם של הבעלים לטפח קונספט מנצח. כולנו זוכרים את ניסיונו העגום של רמי שביט אשר נאלץ לספוג מכה כספית של עשרות מיליוני שקלים בגין החזון הקצר והכושל של רשת קוסט 365.
 
 לסיכום, מבחינת שוק ההון, ענף הקמעונאות מודל 2015 עתיד להיות שונה לחלוטין ממה שהכרנו עד כה. המשך הידוק הרגולציה, העלאת שכר המינימום לעובדי הענף, סגירת סניפים ויישום תכניות התייעלות אגרסיביות יהיו במוקד וירכזו את מרבית תשומת הלב של ציבור המשקיעים.

<

הסיטואציה בה נמצא ענף המזון מזכירה מאוד את ה"צונאמי" אשר פקד את ענף התקשורת בתקופת יישום רפורמת הסלולר. גם אז, הנפגעות העיקריות היו הפירמות הגדולות, אשר נאלצו לבצע שינויים אסטרטגיים בכדי להתאים את הפרופיל העסקי שלהן לרפורמה החדשה. גם אז, הצליחו המתחרות החדשות לנגוס בצורה ניכרת בנתחי השוק של הפירמות הגדולות. וגם אז, היה זה ציבור הלקוחות אשר זכה להוזלות מחירים משמעותיות.

<

סאגת העברת השליטה ברשת מגה הינה תוצאה ישירה של השינויים שחלו בשוק בתקופה האחרונה ובכל הקשור להשקעה ישירה במניות חברות המזון. אנו מוצאים כי קיים יתרון לגודל מצומצם ורשתות קמעונאות בעלות מבנה הוצאות נמוך כדוגמת ויקטורי. רמי לוי ואחרות ייצאו מחוזקות מהרפורמה המתגבשת ומהשינוי בהרגלי הצריכה של הלקוחות. 
 

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עדיין יןר המחייה בישראל מאוג גבוה
    יוד 17/06/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קשה לחיות בישראל, לדעתי החברות לא שמות על הצרכן וקבעות מחירים מופקעים. קחו לדוגמא קפסולה של נספרסו בגרמניה 1.5 שקלים מקסימום, בישראל 2.2 ל 2.6 , למה? למה לדפוק את הצרכן הישראלי בטענה/תרוץ של עלויות..במילה אחת מספרים לנו חארטות ואנחנו קונים את זה. קפסולות אני קונה בחול...
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות