נציגות עובדי אל על: החברה מנסה להשתיק את קולנו ולחבל בהסכם הקיבוצי

לדברי יוסי לוי, יו"ר נציגות העובדים, "לא יעלה על הדעת שעובדים בכירים של החברה ימשכו מקופת החברה בונוסים של מיליונים עבור שנה בה החברה הפסידה עשרות מיליוני דולרים"
מאיה זיסר |

נציגות עובדי חברת 'אל על' הפיצה היום (ב') חוזר ל- 6,000 עובדי החברה ועדכנה אותם בהתפתחויות ובהתנהלות החברה בחודשים האחרונים. בחוזר כותבים נציגי הוועד כי "עוד לא יבשה הדיו על חתימת ההנהלה (לאחר קבלת אישור הדירקטוריון) על הסכם העבודה הקיבוצי מיום מנובמבר 2008 וכבר החברה מנסה לחבל בהוראותיו".

הסכם קיבוצי 2008 כלל ויתורים מרחיקי לכת מצד העובדים ולטענת נציגי העובדים וויתורים אלו התקבלו למען העובדים " שיוכלו להתרכז בעבודתם משך תקופת ההסכם ללא ההפרעות האופייניות לתקופת ניהול משא ומתן". "לצערנו", הם אומרים "התברר כי החברה משקיעה את מרצה רק בנושא פגיעה בעובדים".

בחוזר עדכנה נציגות העובדים כי ההנהלה מונעת מהנציגות לכנס אסיפות הסברה ולעדכן את העובדים כמקובל, "לצערנו החברה מונעת מנציגות העובדים לכנס אסיפות הסברה ומונעת מנציגות העובדים לעדכן (את העובדים) באופן ישיר את העובדים, לא נאפשר להשתיק את קולנו. זכותנו להביע ביקורת עניינית".

עוד נכתב כי הנהלת החברה נוקטת בצעדים חד-צדדים הפוגעים בזכויותיהם של העובדים במטרה לפגוע בכוחם הארגוני ולהחליש את ציבור העובדים. "אנחנו רואים בחומרה רבה את התנהגות והתנהלות החברה ונפעל בכל תוקף ונחישות להגן על ציבור העובדים בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

לפני מספר ימים אישרה ההסתדרות לנציגות העובדים להתחיל בהחתמת עובדים על בקשה להכרזה על סכסוך עבודה. "כולנו תקווה שהחברה לא תגיע להליך שכזה ותעדיף דיאלוג כנה על פני צעדים כוחניים ויהירים" מסרו חברי נציגות העובדים.

לדברי יוסי לוי, יו"ר נציגות העובדים, "לא יעלה על הדעת שעובדים בכירים של החברה ימשכו מקופת החברה בונוסים של מיליונים עבור שנה בה החברה הפסידה עשרות מיליוני דולרים בתואנה שאלו הסכמי העסקתם האישיים ובאותה נשימה ידרשו קיצוץ בתנאי העבודה של העובדים וינסו להפר את הסכם העבודה הקיבוצי עליו חתמו עם העובדים. נמשיך לפעול בנחישות, בכל האמצעים ע"מ להגן על ציבור העובדים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.