גל התפטרויות ברשות השידור: בשל חוסר אמון בשר אדלשטיין ובסיכוי להשלמת הרפורמה
התפטרותו של יו"ר הרשות, משה גביש בשבוע שעבר, גוררת אחריה גל התפטרויות. המשנה ליו"ר דורית ענבר וחבר המליאה דורון צברי הודיעו הבוקר על התפטרותם.
דורון צברי, חבר במליאה ובוועד המנהל של רשות השידור, הגיש הבוקר את התפטרותו לשר הממונה על רשות השידור, יולי אדלשטיין. את מכתב ההתפטרות הוא פותח כך: "בצער, אכזבה ותסכול גדול, אני מגיש לך בזאת את התפטרות ".
ענבר במכתב ההתפטרות אותו הגישה הבוקר לשר, אומרת, כי "עתה, לאחר התפטרותו של היו"ר מר משה גביש, ונוכח התנהלות המוסדות הממשלתיים הרלוונטיים בכל האמור בנושא הרפורמה הזו, קלושים הסיכויים לדעתי להשלים את ביצועה. בהעדר רפורמה שתכנס לתוקף במתווה הזמנים שנקבע, הן בהסכמי הרפורמה שנחתמו עד עתה והן במסגרות משפטיות אחרות, עומד עצם קיומה ותפקודה של רשות השידור בסכנה, ועימה, לצערי, השידור הציבורי".
לטענתה, יהיה קשה למצוא יו"ר חדש בדומה לגביש, "אני חוששת כי יקשה למצוא אדם אחר העונה על הפרמטרים הנ"ל, שיתאים וייאות להמשיך בדרך שהתווה גביש ולנסות לבצע את המשימה הסיזיפית של השלמת מהלך הרפורמה.
"מאחר שנבצר ממני להיכנס בנעליו הגדולות של גביש, לרבות מבחינת השקעת הזמן הנדרשת לשם ביצועו הראוי של תפקיד יו"ר רשות השידור, ומאחר שאיני מאמינה בהמשך התנהלותה של רשות השידור וביכולתה לקיים את יעודה וחובותיה על-פי חוק ללא השלמתה הדחופה של הרפורמה - אין מקום לכך שאהיה חברה במוסדותיה, ובוודאי לא שאמלא את תפקיד היו"ר, ואני מאמינה לכן כי זוהי אחריותי וחובתי להגיש לך את התפטרותי".
צברי לשר אדלשטיין: אתה חורץ את דין כהונתך כשר הממונה ככהונה כושלת
צברי כיהן כמשקיף מבחוץ, כיו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים ויו"ר איגוד הבמאים, מפקח מטעם הציבור וכחבר במליאה והוועד המנהל ובעצם הקדיש כעשר שנים (בהתנדבות) לקידום הרפורמה ברשות השידור.
לדברי צברי, "עשר שנים אני נאבק למען רפורמה ברשות השידור. התחלתי את המאבק בשנת 99 כיו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים. אורי פורת היה אז מנכ"ל הרשות, גיל סמסונוב יו"ר הוועד המנהל ודליה איציק השרה הממונה.
הוא מתייחס בדבריו להבטחות השווא של שרי התקשורת לרפורמה ואומר, "בעשור שחלף כיהנו בתפקיד 4 מנכ"לים, 5 יו"ר ועד מנהל ו-6 שרים ממונים. כולם, כולל כולם, הבטיחו רפורמה". הוא מציין כי אדלשטיין הוא השר השביעי שממונה לתפקיד בעשור האחרון ואומר, "כשאתה מבטיח רפורמה, כמו כל קודמך, אני מתקשה להאמין לך".
צברי מנמק את דבריו, כבוד השר, מניסיונך אתה ודאי יודע, שבשורה התחתונה, הכל אנשים. מינוי אדם לא ראוי בתפקיד מפתח בגוף ציבורי ותוך זמן קצר, בשורה של החלטות שגויות, הוא יחריב הכל. אני חוסך ממך את הדוגמאות, אתה יודע לבד למה אני מתכוון". ולהיפף, "במידה וממונה אדם ראוי בראש גוף שאיבד את הכיוון והחזון ותוך פרק זמן קצר נראה כי הכול מתחיל להשתנות והתקווה מתחילה לבצבץ מבעד להריסות. רוצה דוגמא? ברק אובמה".
הוא מתייחס במכתבו להתפטרותו של יו"ר הרשות ואומר, "בכל השנים שהקדשתי, לא נתקלתי באדם ראוי יותר ממשה גביש. אין לי מילים בכדי להביע את התפעלותי מהאופן שבו מילא גביש את תפקידו. שליח ציבור במובן הכי אמיתי ועמוק של המילה".
לדבריו, "אין אנשים כאלו, מר אדלשטיין. האמן לי. למעשה, אם להיות כנה איתך, כהונתו של גביש הייתה הפעם היחידה בה האמנתי שיש תקווה לרשות השידור. בפעם הראשונה עמד בראש הספינה הזו קברניט ראוי".
הוא פונה לשר אדלשטיין ואומר, "הפנתה כתף קרה למאמציו של גביש ולסמן לו את הדרך החוצה, אתה חורץ את דין כהונתך כשר הממונה ככהונה כושלת. יש אדם הקונה את עולמו בשעה אחת ויש המפסיד אותו בהחלטה (אומללה) אחת".
הוא מסכם את מכתב ההתפטרות ואומר, "צר לי, אך אין לי אמון בך".
כזכור, יו"ר רשות השידור, משה גביש, הגיש בשבוע שעבר את מכתב ההתפטרות לשר, יולי אדלשטיין, הממונה על רשות השידור. ההתפטרות תיכנס לתוקף לקראת סוף חודש יוני. עדיין לא ידוע מי יחליף אותו.
גביש אשר הקדיש את כהונתו למען הרפורמה ברשות השידור, התנגד להצעת משרד האוצר בכל הקשור לסעיף המתייחס לרשות השידור. לטענתו הצעה זו תביא לנטישת הרפורמה ברשות השידור, ולסבירות גבוהה לתרחיש שיוביל לסגירת רשות השידור. לכתבה המלאה

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7