גל התפטרויות ברשות השידור: בשל חוסר אמון בשר אדלשטיין ובסיכוי להשלמת הרפורמה

המשנה ליו"ר דורית ענבר ודורון צברי הגישו את התפטרותם הבוקר לשר ההסברה והממונה על רשות השידור יולי אדלשטיין. צברי במכתבו לאדלשטיין, " אני מתקשה להאמין לך" ענבר במכתבה אומרת כי, "בכל האמור בנושא הרפורמה הזו, קלושים הסיכויים להשלים את ביצועה"
מאיה זיסר |

התפטרותו של יו"ר הרשות, משה גביש בשבוע שעבר, גוררת אחריה גל התפטרויות. המשנה ליו"ר דורית ענבר וחבר המליאה דורון צברי הודיעו הבוקר על התפטרותם.

דורון צברי, חבר במליאה ובוועד המנהל של רשות השידור, הגיש הבוקר את התפטרותו לשר הממונה על רשות השידור, יולי אדלשטיין. את מכתב ההתפטרות הוא פותח כך: "בצער, אכזבה ותסכול גדול, אני מגיש לך בזאת את התפטרות ".

ענבר במכתב ההתפטרות אותו הגישה הבוקר לשר, אומרת, כי "עתה, לאחר התפטרותו של היו"ר מר משה גביש, ונוכח התנהלות המוסדות הממשלתיים הרלוונטיים בכל האמור בנושא הרפורמה הזו, קלושים הסיכויים לדעתי להשלים את ביצועה. בהעדר רפורמה שתכנס לתוקף במתווה הזמנים שנקבע, הן בהסכמי הרפורמה שנחתמו עד עתה והן במסגרות משפטיות אחרות, עומד עצם קיומה ותפקודה של רשות השידור בסכנה, ועימה, לצערי, השידור הציבורי".

לטענתה, יהיה קשה למצוא יו"ר חדש בדומה לגביש, "אני חוששת כי יקשה למצוא אדם אחר העונה על הפרמטרים הנ"ל, שיתאים וייאות להמשיך בדרך שהתווה גביש ולנסות לבצע את המשימה הסיזיפית של השלמת מהלך הרפורמה.

"מאחר שנבצר ממני להיכנס בנעליו הגדולות של גביש, לרבות מבחינת השקעת הזמן הנדרשת לשם ביצועו הראוי של תפקיד יו"ר רשות השידור, ומאחר שאיני מאמינה בהמשך התנהלותה של רשות השידור וביכולתה לקיים את יעודה וחובותיה על-פי חוק ללא השלמתה הדחופה של הרפורמה - אין מקום לכך שאהיה חברה במוסדותיה, ובוודאי לא שאמלא את תפקיד היו"ר, ואני מאמינה לכן כי זוהי אחריותי וחובתי להגיש לך את התפטרותי".

צברי לשר אדלשטיין: אתה חורץ את דין כהונתך כשר הממונה ככהונה כושלת

צברי כיהן כמשקיף מבחוץ, כיו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים ויו"ר איגוד הבמאים, מפקח מטעם הציבור וכחבר במליאה והוועד המנהל ובעצם הקדיש כעשר שנים (בהתנדבות) לקידום הרפורמה ברשות השידור.

לדברי צברי, "עשר שנים אני נאבק למען רפורמה ברשות השידור. התחלתי את המאבק בשנת 99 כיו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים. אורי פורת היה אז מנכ"ל הרשות, גיל סמסונוב יו"ר הוועד המנהל ודליה איציק השרה הממונה.

הוא מתייחס בדבריו להבטחות השווא של שרי התקשורת לרפורמה ואומר, "בעשור שחלף כיהנו בתפקיד 4 מנכ"לים, 5 יו"ר ועד מנהל ו-6 שרים ממונים. כולם, כולל כולם, הבטיחו רפורמה". הוא מציין כי אדלשטיין הוא השר השביעי שממונה לתפקיד בעשור האחרון ואומר, "כשאתה מבטיח רפורמה, כמו כל קודמך, אני מתקשה להאמין לך".

צברי מנמק את דבריו, כבוד השר, מניסיונך אתה ודאי יודע, שבשורה התחתונה, הכל אנשים. מינוי אדם לא ראוי בתפקיד מפתח בגוף ציבורי ותוך זמן קצר, בשורה של החלטות שגויות, הוא יחריב הכל. אני חוסך ממך את הדוגמאות, אתה יודע לבד למה אני מתכוון". ולהיפף, "במידה וממונה אדם ראוי בראש גוף שאיבד את הכיוון והחזון ותוך פרק זמן קצר נראה כי הכול מתחיל להשתנות והתקווה מתחילה לבצבץ מבעד להריסות. רוצה דוגמא? ברק אובמה".

הוא מתייחס במכתבו להתפטרותו של יו"ר הרשות ואומר, "בכל השנים שהקדשתי, לא נתקלתי באדם ראוי יותר ממשה גביש. אין לי מילים בכדי להביע את התפעלותי מהאופן שבו מילא גביש את תפקידו. שליח ציבור במובן הכי אמיתי ועמוק של המילה".

לדבריו, "אין אנשים כאלו, מר אדלשטיין. האמן לי. למעשה, אם להיות כנה איתך, כהונתו של גביש הייתה הפעם היחידה בה האמנתי שיש תקווה לרשות השידור. בפעם הראשונה עמד בראש הספינה הזו קברניט ראוי".

הוא פונה לשר אדלשטיין ואומר, "הפנתה כתף קרה למאמציו של גביש ולסמן לו את הדרך החוצה, אתה חורץ את דין כהונתך כשר הממונה ככהונה כושלת. יש אדם הקונה את עולמו בשעה אחת ויש המפסיד אותו בהחלטה (אומללה) אחת".

הוא מסכם את מכתב ההתפטרות ואומר, "צר לי, אך אין לי אמון בך".

כזכור, יו"ר רשות השידור, משה גביש, הגיש בשבוע שעבר את מכתב ההתפטרות לשר, יולי אדלשטיין, הממונה על רשות השידור. ההתפטרות תיכנס לתוקף לקראת סוף חודש יוני. עדיין לא ידוע מי יחליף אותו.

גביש אשר הקדיש את כהונתו למען הרפורמה ברשות השידור, התנגד להצעת משרד האוצר בכל הקשור לסעיף המתייחס לרשות השידור. לטענתו הצעה זו תביא לנטישת הרפורמה ברשות השידור, ולסבירות גבוהה לתרחיש שיוביל לסגירת רשות השידור. לכתבה המלאה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.