קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות

"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה זה בטוח"
אדיר בן עמי | (1)

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות בחודש ספטמבר, לאחר שמשקי הבית הגבירו את רכישת כלי הרכב והוציאו יותר במסעדות וברים. הנתון האחרון מגדיל את הציפיות להאצה בצמיחה הכלכלית ברבעון השלישי, אבל מגדיל את הסבירות להעלאת ריבית נוספת בדצמבר. 

"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה, זה בטוח", אמר כריסטופר רופקי, כלכלן ראשי ב-FWDBONDS. "לפקידי הפד יש העלאת ריבית נוספת השנה לפי התחזיות שלהם ואם הנתונים הכלכליים ימשיכו להפתיע את הכלכלנים הם יצטרכו להגשים את התחזית הזו". 

המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.7% בחודש שעבר. נתוני חודש אוגוסט עודכנו מעלה ל-0.8% במקום 0.6% קודם לכן. כלכלנים רבים חזו שהמכירות הקמעונאיות בחודש ספטמבר יעלו רק ב-0.3%. המכירות הקמעונאיות הן רובן סחורות ולא מתואמות לאינפלציה. המכירות עלו ב-3.8% לעומת ספטמבר שנה שעברה. למרות הפגנת החוסן, המצב מחמיר עבור הצרכנים. בעקבות הקרב של הפדרל ריזרב באינפלציה, עלויות האשראי גדלו וגרמו לכך שמספר הצרכנים שמפגר בתשלומי האשראי הגיע לשיא של 11 שנה.

הצרכנים מסתמכים יותר ויותר על כרטיסי האשראי בכדי לממן רכישות. מיליוני אמריקאים חזרו לשלם את הלוואות הסטודנטים החודש, תשלומים שמסתכמים לפי הערכות הכלכלנים ב-70 מיליארד דולר, או כ-0.3% מההכנסה האישית הפנויה. עם זאת, הוצאות הצרכנים ממשיכות להיות מונעות על ידי שוק עבודה הדוק, כאשר נוצרו כ-336 אלף מקומות עבודה חדשים בספטמבר. החיסכון העודף שהצטבר במהלך תקופת הקורונה נותר גבוה ממה שהוערך בעבר.

המכירות בסוכנויות הרכב עלו ב-1% בחודש שעבר, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. התקבולים בתחנות הדלק טיפסו ב-0.9%, מה שמשקף עלייה במחירי הדלק. המכירות הקמעונאיות בניכוי כלי רכב ותחנות דלק עלו ב-0.6%. המכירות המקוונות זינקו ב-1.1% לאחר עלייה של 0.4% בחודש אוגוסט. המכירות צפויות להמשיך ולעלות גם באוקטובר לאחר שאמזון ערכה את יום המבצעים שלה - הפריים דיי החודש וקמעונאים אחרים הלכו בעקבותיה. 

המכירות בשירותי המזון והשתייה השונים עלו ב-0.9%, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. כלכלנים רואים בהוצאות הצרכנים במסעדות וברים אינדיקטור מרכזי לכלכלת הצרכנים. בנוסף, נרשמו עליות במכירות במגזר הבריאות והטיפוח האישי. הצרכנים צמצמו בהוצאות על מוצרי אלקטרוניקה והמכירות ירדו ב-0.8%. גם אצל חנויות חומרי הבניין והציוד לגינה הייתה ירידה של 0.2%. המכירות בחנויות הרהיטים לא השתנו ובחנויות הבגדים ראו ירידה של 0.8%. 

הציפיות כעת הם לצמיחת התוצר הגולמי בשיעור של 5.1%. הכלכלה צמחה בקצב של 2.1% ברבעון אפריל-יוני וממשיכה לדחוף קדימה למרות שהריבית עומדת על 5.25%-5.50%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר באותו שיעור שעלה בחודש אוגוסט שלפניו, ומעיד על עליה שנתית של 3.7% במחירים. מדד מחירי הליבה, שלא כולל בתוכו מוצרים תנודתיים יותר כמו מזון ודלק, מעיד על עליה שנתית של 4.1% לעומת העליה בחודש אוגוסט שהעידה על עליה שנתית של 4.3%. מחירי השכירות עלו בספטמבר ב-0.4%, בהתאם לצפי של בנק אוף אמריקה שחזה גידול של בין 0.4%-.5%. בנוסף, העליה האחרונה בתשואות האג"ח גם היא עודדה את הפד וסביר שתשפיע על ההחלטה הקרובה שלו בנוגע לריבית. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אינפלציה, והעלאת ריבית, כנראה יבואו בקרוב (ל"ת)
    המגיב 18/10/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.