המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות
המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות בחודש ספטמבר, לאחר שמשקי הבית הגבירו את רכישת כלי הרכב והוציאו יותר במסעדות וברים. הנתון האחרון מגדיל את הציפיות להאצה בצמיחה הכלכלית ברבעון השלישי, אבל מגדיל את הסבירות להעלאת ריבית נוספת בדצמבר.
"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה, זה בטוח", אמר כריסטופר רופקי, כלכלן ראשי ב-FWDBONDS. "לפקידי הפד יש העלאת ריבית נוספת השנה לפי התחזיות שלהם ואם הנתונים הכלכליים ימשיכו להפתיע את הכלכלנים הם יצטרכו להגשים את התחזית הזו".
המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.7% בחודש שעבר. נתוני חודש אוגוסט עודכנו מעלה ל-0.8% במקום 0.6% קודם לכן. כלכלנים רבים חזו שהמכירות הקמעונאיות בחודש ספטמבר יעלו רק ב-0.3%. המכירות הקמעונאיות הן רובן סחורות ולא מתואמות לאינפלציה. המכירות עלו ב-3.8% לעומת ספטמבר שנה שעברה. למרות הפגנת החוסן, המצב מחמיר עבור הצרכנים. בעקבות הקרב של הפדרל ריזרב באינפלציה, עלויות האשראי גדלו וגרמו לכך שמספר הצרכנים שמפגר בתשלומי האשראי הגיע לשיא של 11 שנה.
הצרכנים מסתמכים יותר ויותר על כרטיסי האשראי בכדי לממן רכישות. מיליוני אמריקאים חזרו לשלם את הלוואות הסטודנטים החודש, תשלומים שמסתכמים לפי הערכות הכלכלנים ב-70 מיליארד דולר, או כ-0.3% מההכנסה האישית הפנויה. עם זאת, הוצאות הצרכנים ממשיכות להיות מונעות על ידי שוק עבודה הדוק, כאשר נוצרו כ-336 אלף מקומות עבודה חדשים בספטמבר. החיסכון העודף שהצטבר במהלך תקופת הקורונה נותר גבוה ממה שהוערך בעבר.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירות בסוכנויות הרכב עלו ב-1% בחודש שעבר, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. התקבולים בתחנות הדלק טיפסו ב-0.9%, מה שמשקף עלייה במחירי הדלק. המכירות הקמעונאיות בניכוי כלי רכב ותחנות דלק עלו ב-0.6%. המכירות המקוונות זינקו ב-1.1% לאחר עלייה של 0.4% בחודש אוגוסט. המכירות צפויות להמשיך ולעלות גם באוקטובר לאחר שאמזון ערכה את יום המבצעים שלה - הפריים דיי החודש וקמעונאים אחרים הלכו בעקבותיה.
המכירות בשירותי המזון והשתייה השונים עלו ב-0.9%, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. כלכלנים רואים בהוצאות הצרכנים במסעדות וברים אינדיקטור מרכזי לכלכלת הצרכנים. בנוסף, נרשמו עליות במכירות במגזר הבריאות והטיפוח האישי. הצרכנים צמצמו בהוצאות על מוצרי אלקטרוניקה והמכירות ירדו ב-0.8%. גם אצל חנויות חומרי הבניין והציוד לגינה הייתה ירידה של 0.2%. המכירות בחנויות הרהיטים לא השתנו ובחנויות הבגדים ראו ירידה של 0.8%.
הציפיות כעת הם לצמיחת התוצר הגולמי בשיעור של 5.1%. הכלכלה צמחה בקצב של 2.1% ברבעון אפריל-יוני וממשיכה לדחוף קדימה למרות שהריבית עומדת על 5.25%-5.50%.
- אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר באותו שיעור שעלה בחודש אוגוסט שלפניו, ומעיד על עליה שנתית של 3.7% במחירים. מדד מחירי הליבה, שלא כולל בתוכו מוצרים תנודתיים יותר כמו מזון ודלק, מעיד על עליה שנתית של 4.1% לעומת העליה בחודש אוגוסט שהעידה על עליה שנתית של 4.3%. מחירי השכירות עלו בספטמבר ב-0.4%, בהתאם לצפי של בנק אוף אמריקה שחזה גידול של בין 0.4%-.5%. בנוסף, העליה האחרונה בתשואות האג"ח גם היא עודדה את הפד וסביר שתשפיע על ההחלטה הקרובה שלו בנוגע לריבית.
- 1.אינפלציה, והעלאת ריבית, כנראה יבואו בקרוב (ל"ת)המגיב 18/10/2023 15:19הגב לתגובה זו

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67% דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.
תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.
אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.
מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.
- דוחות אורקל: 3 אסטרטגיות אופציות שוריות (מתונה עד אגרסיבית) לניצול התנודתיות הגבוהה
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.
אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.
