קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות

"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה זה בטוח"
אדיר בן עמי | (1)

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות בחודש ספטמבר, לאחר שמשקי הבית הגבירו את רכישת כלי הרכב והוציאו יותר במסעדות וברים. הנתון האחרון מגדיל את הציפיות להאצה בצמיחה הכלכלית ברבעון השלישי, אבל מגדיל את הסבירות להעלאת ריבית נוספת בדצמבר. 

"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה, זה בטוח", אמר כריסטופר רופקי, כלכלן ראשי ב-FWDBONDS. "לפקידי הפד יש העלאת ריבית נוספת השנה לפי התחזיות שלהם ואם הנתונים הכלכליים ימשיכו להפתיע את הכלכלנים הם יצטרכו להגשים את התחזית הזו". 

המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.7% בחודש שעבר. נתוני חודש אוגוסט עודכנו מעלה ל-0.8% במקום 0.6% קודם לכן. כלכלנים רבים חזו שהמכירות הקמעונאיות בחודש ספטמבר יעלו רק ב-0.3%. המכירות הקמעונאיות הן רובן סחורות ולא מתואמות לאינפלציה. המכירות עלו ב-3.8% לעומת ספטמבר שנה שעברה. למרות הפגנת החוסן, המצב מחמיר עבור הצרכנים. בעקבות הקרב של הפדרל ריזרב באינפלציה, עלויות האשראי גדלו וגרמו לכך שמספר הצרכנים שמפגר בתשלומי האשראי הגיע לשיא של 11 שנה.

הצרכנים מסתמכים יותר ויותר על כרטיסי האשראי בכדי לממן רכישות. מיליוני אמריקאים חזרו לשלם את הלוואות הסטודנטים החודש, תשלומים שמסתכמים לפי הערכות הכלכלנים ב-70 מיליארד דולר, או כ-0.3% מההכנסה האישית הפנויה. עם זאת, הוצאות הצרכנים ממשיכות להיות מונעות על ידי שוק עבודה הדוק, כאשר נוצרו כ-336 אלף מקומות עבודה חדשים בספטמבר. החיסכון העודף שהצטבר במהלך תקופת הקורונה נותר גבוה ממה שהוערך בעבר.

המכירות בסוכנויות הרכב עלו ב-1% בחודש שעבר, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. התקבולים בתחנות הדלק טיפסו ב-0.9%, מה שמשקף עלייה במחירי הדלק. המכירות הקמעונאיות בניכוי כלי רכב ותחנות דלק עלו ב-0.6%. המכירות המקוונות זינקו ב-1.1% לאחר עלייה של 0.4% בחודש אוגוסט. המכירות צפויות להמשיך ולעלות גם באוקטובר לאחר שאמזון ערכה את יום המבצעים שלה - הפריים דיי החודש וקמעונאים אחרים הלכו בעקבותיה. 

המכירות בשירותי המזון והשתייה השונים עלו ב-0.9%, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. כלכלנים רואים בהוצאות הצרכנים במסעדות וברים אינדיקטור מרכזי לכלכלת הצרכנים. בנוסף, נרשמו עליות במכירות במגזר הבריאות והטיפוח האישי. הצרכנים צמצמו בהוצאות על מוצרי אלקטרוניקה והמכירות ירדו ב-0.8%. גם אצל חנויות חומרי הבניין והציוד לגינה הייתה ירידה של 0.2%. המכירות בחנויות הרהיטים לא השתנו ובחנויות הבגדים ראו ירידה של 0.8%. 

הציפיות כעת הם לצמיחת התוצר הגולמי בשיעור של 5.1%. הכלכלה צמחה בקצב של 2.1% ברבעון אפריל-יוני וממשיכה לדחוף קדימה למרות שהריבית עומדת על 5.25%-5.50%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר באותו שיעור שעלה בחודש אוגוסט שלפניו, ומעיד על עליה שנתית של 3.7% במחירים. מדד מחירי הליבה, שלא כולל בתוכו מוצרים תנודתיים יותר כמו מזון ודלק, מעיד על עליה שנתית של 4.1% לעומת העליה בחודש אוגוסט שהעידה על עליה שנתית של 4.3%. מחירי השכירות עלו בספטמבר ב-0.4%, בהתאם לצפי של בנק אוף אמריקה שחזה גידול של בין 0.4%-.5%. בנוסף, העליה האחרונה בתשואות האג"ח גם היא עודדה את הפד וסביר שתשפיע על ההחלטה הקרובה שלו בנוגע לריבית. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אינפלציה, והעלאת ריבית, כנראה יבואו בקרוב (ל"ת)
    המגיב 18/10/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
עליות בבורסה (גרוק)עליות בבורסה (גרוק)

"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן

בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?

רן קידר |

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.

התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.

המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:

הרחבה: האם סין חוזרת להיות הזדמנות השקעה מובילה?

טסלה  X (טסלה)טסלה X (טסלה)

טסלה מכחישה ניתוק מספקים סיניים למרות לחצים גיאופוליטיים

אחרי דיווחים על ניתוק מספקים סינים, החברה מכחישה ומדגישה כי בחירת ספקים נקבעת לפי איכות ועלות, אף שבארה״ב היא פועלת להחליף רכיבים מסין בתוך שנה–שנתיים


אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

הדיון סביב התלות של תעשיית הרכב האמריקאית ביצרנים סינים עלה מדרגה השבוע, לאחר שבטסלה Tesla 1.71%  ניסו להבהיר כי אינם מתכוונים לנתק קשרים עם ספקים מסין. ההבהרה הגיעה בעקבות פרסומים בארה״ב שטענו כי החברה בוחנת הפחתה בשימוש ברכיבים סיניים במכוניות שהיא מייצרת בארה״ב.

גרייס טאו, סגנית נשיא בטסלה סין, כתבה ברשת וייבו כי מדינת המוצא של ספק איננה מהווה קריטריון לפסילה. לדבריה, החברה מפעילה כלפי ספקים באירופה, בארה״ב ובסין את אותם סטנדרטים של איכות, עלות ויכולת אספקה. הדברים נועדו להגיב לידיעה של הוול סטריט ג׳ורנל, שלפיה טסלה מתכוונת להפסיק להשתמש בחלקים סיניים בקווי הייצור בארה״ב.


לפי אותו דיווח של הג׳ורנל, טסלה החלה לדרוש מספקיה להימנע משימוש ברכיבים שמיוצרים בסין בכלי הרכב שהיא מייצרת בארה״ב, בעקבות ההשפעה ההולכת וגוברת של המתיחות הגיאופוליטית בין וושינגטון לבייג׳ינג. לפי גורמים המעורים בנושא, ההחלטה התקבלה כבר בתחילת השנה, ובחברה פועלים באופן מדורג להחליף רכיבים סיניים בחלקים שמקורם במדינות אחרות. בנוסף, לדברי אותם גורמים, חלק מהאספקה כבר עבר למקורות חלופיים, וטסלה מתכוונת להשלים את המעבר עבור יתר החלקים במהלך השנה או השנתיים הקרובות. 


מרחב התמרון מוגבל

הבחינה מחדש של שרשרות האספקה בענף הרכב הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, על רקע ההחרפה כאמור ביחסים בין וושינגטון לבייג׳ינג. יצרניות אמריקאיות מחפשות דרכים להפחית חשיפה לספקים סינים, אך בפועל מרחב התמרון מוגבל: סין מחזיקה בתשתית ייצור רחבה ובעליונות בחומרי גלם, ברכיבים אלקטרוניים ובשלבי ייצור מרכזיים, מה שמקשה על מעבר מהיר למקורות חלופיים.


לפי דיווחי עיתונות בארה״ב, טסלה אכן בוחנת בשנים האחרונות הפחתה של רכיבים שמיוצרים בסין עבור מפעליה בארה״ב. המהלך הואץ בתקופת הקורונה, ובמיוחד לאחר שהממשל האמריקאי הקודם הטיל מכסים כבדים על יבוא מסין. מנגד, במפעלי החברה בסין אין שינוי מהותי בשיתוף הפעולה עם יצרנים מקומיים. המפעל בשנגחאי נותר מרכז הייצור הגדול ביותר של טסלה בעולם ומשמש גם אתר יצוא מרכזי לשווקים ברחבי אסיה ואירופה. פעילות זו הפכה את הספקים הסינים לשותפים עמוקים במערך הייצור הגלובלי של החברה, גם אם בארה״ב נשקלות התאמות נקודתיות.