קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות

"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה זה בטוח"
אדיר בן עמי | (1)

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עקפו את הציפיות בחודש ספטמבר, לאחר שמשקי הבית הגבירו את רכישת כלי הרכב והוציאו יותר במסעדות וברים. הנתון האחרון מגדיל את הציפיות להאצה בצמיחה הכלכלית ברבעון השלישי, אבל מגדיל את הסבירות להעלאת ריבית נוספת בדצמבר. 

"נראה שהכלכלה מתרגלת למצב החדש של ריבית גבוהה יותר למשך זמן רב יותר, כי הקונים לא לוקחים הפסקה, זה בטוח", אמר כריסטופר רופקי, כלכלן ראשי ב-FWDBONDS. "לפקידי הפד יש העלאת ריבית נוספת השנה לפי התחזיות שלהם ואם הנתונים הכלכליים ימשיכו להפתיע את הכלכלנים הם יצטרכו להגשים את התחזית הזו". 

המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.7% בחודש שעבר. נתוני חודש אוגוסט עודכנו מעלה ל-0.8% במקום 0.6% קודם לכן. כלכלנים רבים חזו שהמכירות הקמעונאיות בחודש ספטמבר יעלו רק ב-0.3%. המכירות הקמעונאיות הן רובן סחורות ולא מתואמות לאינפלציה. המכירות עלו ב-3.8% לעומת ספטמבר שנה שעברה. למרות הפגנת החוסן, המצב מחמיר עבור הצרכנים. בעקבות הקרב של הפדרל ריזרב באינפלציה, עלויות האשראי גדלו וגרמו לכך שמספר הצרכנים שמפגר בתשלומי האשראי הגיע לשיא של 11 שנה.

הצרכנים מסתמכים יותר ויותר על כרטיסי האשראי בכדי לממן רכישות. מיליוני אמריקאים חזרו לשלם את הלוואות הסטודנטים החודש, תשלומים שמסתכמים לפי הערכות הכלכלנים ב-70 מיליארד דולר, או כ-0.3% מההכנסה האישית הפנויה. עם זאת, הוצאות הצרכנים ממשיכות להיות מונעות על ידי שוק עבודה הדוק, כאשר נוצרו כ-336 אלף מקומות עבודה חדשים בספטמבר. החיסכון העודף שהצטבר במהלך תקופת הקורונה נותר גבוה ממה שהוערך בעבר.

המכירות בסוכנויות הרכב עלו ב-1% בחודש שעבר, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. התקבולים בתחנות הדלק טיפסו ב-0.9%, מה שמשקף עלייה במחירי הדלק. המכירות הקמעונאיות בניכוי כלי רכב ותחנות דלק עלו ב-0.6%. המכירות המקוונות זינקו ב-1.1% לאחר עלייה של 0.4% בחודש אוגוסט. המכירות צפויות להמשיך ולעלות גם באוקטובר לאחר שאמזון ערכה את יום המבצעים שלה - הפריים דיי החודש וקמעונאים אחרים הלכו בעקבותיה. 

המכירות בשירותי המזון והשתייה השונים עלו ב-0.9%, לאחר עלייה של 0.4% באוגוסט. כלכלנים רואים בהוצאות הצרכנים במסעדות וברים אינדיקטור מרכזי לכלכלת הצרכנים. בנוסף, נרשמו עליות במכירות במגזר הבריאות והטיפוח האישי. הצרכנים צמצמו בהוצאות על מוצרי אלקטרוניקה והמכירות ירדו ב-0.8%. גם אצל חנויות חומרי הבניין והציוד לגינה הייתה ירידה של 0.2%. המכירות בחנויות הרהיטים לא השתנו ובחנויות הבגדים ראו ירידה של 0.8%. 

הציפיות כעת הם לצמיחת התוצר הגולמי בשיעור של 5.1%. הכלכלה צמחה בקצב של 2.1% ברבעון אפריל-יוני וממשיכה לדחוף קדימה למרות שהריבית עומדת על 5.25%-5.50%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר באותו שיעור שעלה בחודש אוגוסט שלפניו, ומעיד על עליה שנתית של 3.7% במחירים. מדד מחירי הליבה, שלא כולל בתוכו מוצרים תנודתיים יותר כמו מזון ודלק, מעיד על עליה שנתית של 4.1% לעומת העליה בחודש אוגוסט שהעידה על עליה שנתית של 4.3%. מחירי השכירות עלו בספטמבר ב-0.4%, בהתאם לצפי של בנק אוף אמריקה שחזה גידול של בין 0.4%-.5%. בנוסף, העליה האחרונה בתשואות האג"ח גם היא עודדה את הפד וסביר שתשפיע על ההחלטה הקרובה שלו בנוגע לריבית. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אינפלציה, והעלאת ריבית, כנראה יבואו בקרוב (ל"ת)
    המגיב 18/10/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".