לקראת עונת הדוחות ועל רקע תשואת האג"ח היורדת - מניות הטק ימשיכו לפרוח?
מתוך כל מניות הטכנולוגיה במדד ה-S&P 500, רק 7 מתוכן עם שווי שוק של מעל חצי טריליון דולר - אפל, גוגל, מיקרוסופט, אמזון, אנבידיה, טסלה ומטא, כולן עלו מתחילת השנה ביותר מ-20%. מניות החברות על אף שמרביתן פספסו את תחזיות האנליסטים בדוחות האחרונים, מתוך ציפייה להורדת הריבית על ידי הפד' בחודשים הקרובים, מה שיתמרץ את המשק וכנראה גם ישפר את ביצועי החברות.
ביחד עם מניות הטכנולוגיה עלו גם תשואות האג"ח בחודשים האחרונים עקב העלאות הריבית של הפד' אך הסיפור השתנה בחודש האחרון. הקריסה של בנק SVB הפחידה את המשקיעים ובחיפוש אחר נכס בטוח הם חזרו אל אגרות החוב הממשלתיות. העלייה בביקוש לאגרות הזניקה את המחיר למעלה והורידה למטה את התשואות, שהספיקו להגיע בתחילת מרץ לשיאים של משבר 2008. התשואה על האג"ח לשנתיים עומדת כעת על 3.95% לעומת 5.05% בתחילת מרץ, התשואה על האג"ח לעשור ירדה מ-4.1% ל-3.35% כעת.
הירידה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות מצד אחד מעידות על הביקוש הרב לנכסים בטוחים מצד המשקיעים, מצד שני האפשרות לתשואה פוחתת, מה שעלול דווקא להמשיך ולדחוף את המניות למעלה. אמנם יש עוד הרבה גורמים שונים, אך לרוב תשואה נמוכה על אג"ח מעלה את האטרקטיביות של המניות - מאז משבר הבנקים בחודש שעבר APPLE למשל עלתה בכ-14% בזמן שהתשואות על אגרות החוב רק ירדו.
מה לגבי הדוחות?
למרות האופטימיות, אסור לשכוח שהריבית והאינפלציה עדיין גבוהות ושלשתיהן אין השפעה מידית על המשק ועל ביצועי החברות. גם אם הריבית לא תעלה בפגישה הבאה של הפד', החברות עדיין יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של כל העלאות הריבית הקודמות - מה שללא ספק פוגע בביצועי החברות וראינו זאת כבר ברבעון הקודם. אפל פיפסה לראשונה מאז 2016 את תחזיות האנליסטים, הרווח למניה של גוגל היה נמוך ב-10% מהצפי ומטא פספסה ביותר מ-20%.
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה למצב במשק אפשר היה לראות בדוחותיה של חברת השבבים MICRON TECHNOLOGY שפורסמו בשבוע שעבר. הכנסות החברה נפלו ביותר מ-50% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה והחברה רשמה הפסד למניה של 1.91 דולר, הרבה מעבר לצפי להפסד של 0.66 דולר למניה. הבעיה של מיקרון הייתה בעיקר שבעקבות הקורונה נוצר עודף היצע של שבבים שהציף את השוק והמצב עדיין לא מתבהר. בכל זאת, מיקרון אמרה שהיא צופה שהתוצאות ישתפרו מכאן והלאה ומאמינה שנראה עד 2025 שיא בניצול נתח השוק של החברה.
אחד הגורמים שמנעו מהמניות של החברות לקרוס בדוחות האחרונים היה בעיקר ארגון מחדש - פיטורים. החברות הגדולות פיטרו עשרות אלפי עובדים, מטא למשל פיטרה 11,000 מעובדיה ורק לאחרונה הודיעה על כך שתפטר עוד 10 אלף נוספים. החברות אמנם יכולות להמשיך ולפטר, אך אפשר לומר כי הן השתמשו כבר "בגלגל ההצלה" הזה - כמה פעמים אפשר לעשות ארגון מחדש? מה זה אומר אם למרות הפיטורים הקודמים התוצאות עדיין לא משתפרות? כמובן שיכול להיות שהפיטורים אכן ישפרו את ההוצאות אבל לא בטוח שהם יספיקו להאפיל על ההכנסות החלשות.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
