לקראת עונת הדוחות ועל רקע תשואת האג"ח היורדת - מניות הטק ימשיכו לפרוח?
מתוך כל מניות הטכנולוגיה במדד ה-S&P 500, רק 7 מתוכן עם שווי שוק של מעל חצי טריליון דולר - אפל, גוגל, מיקרוסופט, אמזון, אנבידיה, טסלה ומטא, כולן עלו מתחילת השנה ביותר מ-20%. מניות החברות על אף שמרביתן פספסו את תחזיות האנליסטים בדוחות האחרונים, מתוך ציפייה להורדת הריבית על ידי הפד' בחודשים הקרובים, מה שיתמרץ את המשק וכנראה גם ישפר את ביצועי החברות.
ביחד עם מניות הטכנולוגיה עלו גם תשואות האג"ח בחודשים האחרונים עקב העלאות הריבית של הפד' אך הסיפור השתנה בחודש האחרון. הקריסה של בנק SVB הפחידה את המשקיעים ובחיפוש אחר נכס בטוח הם חזרו אל אגרות החוב הממשלתיות. העלייה בביקוש לאגרות הזניקה את המחיר למעלה והורידה למטה את התשואות, שהספיקו להגיע בתחילת מרץ לשיאים של משבר 2008. התשואה על האג"ח לשנתיים עומדת כעת על 3.95% לעומת 5.05% בתחילת מרץ, התשואה על האג"ח לעשור ירדה מ-4.1% ל-3.35% כעת.
הירידה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות מצד אחד מעידות על הביקוש הרב לנכסים בטוחים מצד המשקיעים, מצד שני האפשרות לתשואה פוחתת, מה שעלול דווקא להמשיך ולדחוף את המניות למעלה. אמנם יש עוד הרבה גורמים שונים, אך לרוב תשואה נמוכה על אג"ח מעלה את האטרקטיביות של המניות - מאז משבר הבנקים בחודש שעבר APPLE למשל עלתה בכ-14% בזמן שהתשואות על אגרות החוב רק ירדו.
מה לגבי הדוחות?
למרות האופטימיות, אסור לשכוח שהריבית והאינפלציה עדיין גבוהות ושלשתיהן אין השפעה מידית על המשק ועל ביצועי החברות. גם אם הריבית לא תעלה בפגישה הבאה של הפד', החברות עדיין יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של כל העלאות הריבית הקודמות - מה שללא ספק פוגע בביצועי החברות וראינו זאת כבר ברבעון הקודם. אפל פיפסה לראשונה מאז 2016 את תחזיות האנליסטים, הרווח למניה של גוגל היה נמוך ב-10% מהצפי ומטא פספסה ביותר מ-20%.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- זרקור על הקרן: קרן האג"ח שמשקיעה מחוץ לקופסה ומציגה תוצאות מצוינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה למצב במשק אפשר היה לראות בדוחותיה של חברת השבבים MICRON TECHNOLOGY שפורסמו בשבוע שעבר. הכנסות החברה נפלו ביותר מ-50% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה והחברה רשמה הפסד למניה של 1.91 דולר, הרבה מעבר לצפי להפסד של 0.66 דולר למניה. הבעיה של מיקרון הייתה בעיקר שבעקבות הקורונה נוצר עודף היצע של שבבים שהציף את השוק והמצב עדיין לא מתבהר. בכל זאת, מיקרון אמרה שהיא צופה שהתוצאות ישתפרו מכאן והלאה ומאמינה שנראה עד 2025 שיא בניצול נתח השוק של החברה.
אחד הגורמים שמנעו מהמניות של החברות לקרוס בדוחות האחרונים היה בעיקר ארגון מחדש - פיטורים. החברות הגדולות פיטרו עשרות אלפי עובדים, מטא למשל פיטרה 11,000 מעובדיה ורק לאחרונה הודיעה על כך שתפטר עוד 10 אלף נוספים. החברות אמנם יכולות להמשיך ולפטר, אך אפשר לומר כי הן השתמשו כבר "בגלגל ההצלה" הזה - כמה פעמים אפשר לעשות ארגון מחדש? מה זה אומר אם למרות הפיטורים הקודמים התוצאות עדיין לא משתפרות? כמובן שיכול להיות שהפיטורים אכן ישפרו את ההוצאות אבל לא בטוח שהם יספיקו להאפיל על ההכנסות החלשות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)