מניות שוק סוחר מסחר
צילום: Pixabay

לקראת עונת הדוחות ועל רקע תשואת האג"ח היורדת - מניות הטק ימשיכו לפרוח?

בשבוע הבא תפתח עונת הדוחות בהובלת מניות הבנקים; תוצאות הרבעון הראשון של 2023 יהיו לא טובות על רקע הקשיים במשק, למרות זאת יכול להיות שאותן המניות שעלו בעשרות אחוזים מתחילת השנה ימשיכו את המגמה 
מתן קובי |

מתוך כל מניות הטכנולוגיה במדד ה-S&P 500, רק 7 מתוכן עם שווי שוק של מעל חצי טריליון דולר - אפל, גוגל, מיקרוסופט, אמזון, אנבידיה, טסלה ומטא, כולן עלו מתחילת השנה ביותר מ-20%. מניות החברות על אף שמרביתן פספסו את תחזיות האנליסטים בדוחות האחרונים, מתוך ציפייה להורדת הריבית על ידי הפד' בחודשים הקרובים, מה שיתמרץ את המשק וכנראה גם ישפר את ביצועי החברות.

ביחד עם מניות הטכנולוגיה עלו גם תשואות האג"ח בחודשים האחרונים עקב העלאות הריבית של הפד' אך הסיפור השתנה בחודש האחרון. הקריסה של בנק SVB הפחידה את המשקיעים ובחיפוש אחר נכס בטוח הם חזרו אל אגרות החוב הממשלתיות. העלייה בביקוש לאגרות הזניקה את המחיר למעלה והורידה למטה את התשואות, שהספיקו להגיע בתחילת מרץ לשיאים של משבר 2008. התשואה על האג"ח לשנתיים עומדת כעת על 3.95% לעומת 5.05% בתחילת מרץ, התשואה על האג"ח לעשור ירדה מ-4.1% ל-3.35% כעת.

הירידה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות מצד אחד מעידות על הביקוש הרב לנכסים בטוחים מצד המשקיעים, מצד שני האפשרות לתשואה פוחתת, מה שעלול דווקא להמשיך ולדחוף את המניות למעלה. אמנם יש עוד הרבה גורמים שונים, אך לרוב תשואה נמוכה על אג"ח מעלה את האטרקטיביות של המניות - מאז משבר הבנקים בחודש שעבר  APPLE למשל עלתה בכ-14% בזמן שהתשואות על אגרות החוב רק ירדו.

מה לגבי הדוחות?

למרות האופטימיות, אסור לשכוח שהריבית והאינפלציה עדיין גבוהות ושלשתיהן אין השפעה מידית על המשק ועל ביצועי החברות. גם אם הריבית לא תעלה בפגישה הבאה של הפד', החברות עדיין יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של כל העלאות הריבית הקודמות - מה שללא ספק פוגע בביצועי החברות וראינו זאת כבר ברבעון הקודם. אפל פיפסה לראשונה מאז 2016 את תחזיות האנליסטים, הרווח למניה של גוגל היה נמוך ב-10% מהצפי ומטא פספסה ביותר מ-20%.

דוגמה למצב במשק אפשר היה לראות בדוחותיה של חברת השבבים  MICRON TECHNOLOGY שפורסמו בשבוע שעבר. הכנסות החברה נפלו ביותר מ-50% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה והחברה רשמה הפסד למניה של 1.91 דולר, הרבה מעבר לצפי להפסד של 0.66 דולר למניה. הבעיה של מיקרון הייתה בעיקר שבעקבות הקורונה נוצר עודף היצע של שבבים שהציף את השוק והמצב עדיין לא מתבהר. בכל זאת, מיקרון אמרה שהיא צופה שהתוצאות ישתפרו מכאן והלאה ומאמינה שנראה עד 2025 שיא בניצול נתח השוק של החברה.

אחד הגורמים שמנעו מהמניות של החברות לקרוס בדוחות האחרונים היה בעיקר ארגון מחדש - פיטורים. החברות הגדולות פיטרו עשרות אלפי עובדים, מטא למשל פיטרה 11,000 מעובדיה ורק לאחרונה הודיעה על כך שתפטר עוד 10 אלף נוספים. החברות אמנם יכולות להמשיך ולפטר, אך אפשר לומר כי הן השתמשו כבר "בגלגל ההצלה" הזה - כמה פעמים אפשר לעשות ארגון מחדש? מה זה אומר אם למרות הפיטורים הקודמים התוצאות עדיין לא משתפרות? כמובן שיכול להיות שהפיטורים אכן ישפרו את ההוצאות אבל לא בטוח שהם יספיקו להאפיל על ההכנסות החלשות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.