UBS קרדיט סוויס
צילום: acebal, Flickr, Martin Abegglen, Flickr

עכשיו זה סופי: UBS רוכש את קרדיט סוויס ב-3.2 מיליארד דולר

אחרי שהבנק השוויצרי סירב להצעה של מיליארד דולר, הושגו הסכמות. הבנק המרכזי וממשלת שוויץ תומכים במהלך ויעמידו ערבויות כדי לתמוך בעסקה
איציק יצחקי | (1)

UBS מעלה את המחיר: אחרי הסירוב של בנק קרדיט סוויס להירכש תמורת מיליארד דולר, כעת תשלם לשלם 3 מיליארד פרנקים שוויצריים (3.2 מיליארד דולר) כדי לרכוש את הבנק. לפי תנאי העסקה, בעלי המניות של החברה יקבל מניה אחת של UBS על כל 22.48 מניות של קרדיט סוויס.

בנוסף, הבנק המרכזי בשוויץ התחייב להלוות עד 100 מיליארד פרנק שוויצרי (108 מיליארד דולר) כדי לתמוך בעסקה. על פי הודעת הבנק המרכזי של שוויץ "באמצעות השתלטות UBS על קרדיט סוויס, נמצא פתרון להבטחת היציבות הפיננסית וההגנה על כלכלת שוויץ".

האם שוויץ תלאים את קרדיט סוויס? UBS ירכוש את הבנק, אבל זו סמי-הלאמה - הנה הסיבה

כזכור, UBS כבר הציעה מיליארד דולר אך בקרדיט סוויס טענו שההצעה נמוכה מדי. שווי השוק של בנק קרדיט סוויס הוא 8 מיליארד דולר ולכן זה התעקש לקבל סכום גבוה יותר. "הרכישה הזו אטרקטיבית עבור בעלי המניות של UBS, אבל שיהיה ברור - מבחינת קרדיט סוויס, מדובר בעסקת חילוץ. בנינו עסקה שתשמר את הערך שנותר בעסק תוך הגבלת החשיפה שלנו", אמר יו"ר UBS, קולם קלהר והוסיף: "אנחנו מחויבים להפוך את העסקה הזו להצלחה גדולה. אין הרבה אופציות. היא חיונית לטובת היציבות הפיננסית של שוויץ ולמימון העולמי".

בנוסף, ממשלת שוויץ העניקה ערבות של עד 9 מיליארד פרנק שוויצרי על מנת להוריד את הלחצים והסיכונים מ-UBS. גם שרת האוצר של שוויץ, קארין קלר-סאטר, התבטאה ואמרה לילה כי "זהו פתרון מסחרי ולא חילוץ".

קרדיט סוויס רשמה את הירידה הגדולה ביותר שלה השבוע. ההפסדים המשיכו להיערם למרות הלוואה חדשה של 54 מיליארד דולר שניתנה מהבנק המרכזי בשוויץ בשבוע שעבר, כדי לנסות ולבלום את ההתרסקות.

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ויו"ר הפד ג'רום פאוול מסרו הודעה משותפת לפיה "הנזילות של מערכת הבנקאות בארה"ב חזקה, המערכת הפיננסית בארה"ב עמידה. אנחנו בקשר הדוק עם עמיתינו בעולם כדי לתמוך בכך".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 20/03/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    בכל העולם המערבי המגמה התהפכה מצמצום המאזן להרחבה מואצת . האינפלציה זה הפתרון שחיקת חובות הממשל .
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כל מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.

כל מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מובילאיי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכל ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה 421 דולר. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז 212 דולר) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם, אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ריצ'רד ברנסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, שכל אחת מהן יהלום בפני עצמו?