טסלה
צילום: אתר החברה

טסלה מסרה פחות רכבים ברבעון, אך יוני היה החודש הטוב בתולדותיה

מדובר בגידול של 27% מאשתקד, אך עדיין ירידה ממספר השיא אותו מסרה החברה ברבעון הראשון - 310 אלף רכבים. הירידה במסירות נבעה בעיקר מפגיעה בשרשראות האספקה. כיצד ישפיעו המסירות על נתוני המניה של החברה עד שתפרסם את הדו"ח?
תומר אמן | (3)

חברת הרכבים החשמליים  TESLA INC  (סימול: TSLA) דיווחה כי ברבעון השני של השנה מסרה כ-254,695 רכבים, גידול של 26.7% לעומת השנה שעברה, אך קיטון של 17.7% מאשר שיא מסירת הרכבים ברבעון הראשון של השנה, אז עמד הנתון על 310,048 רכבים. בזאת קוטעת טסלה רצף של 8 רבעונים של עליה במכירות

לקריאה נוספת:

>>  משבר השבבים בדרך לסיום? איך ניתן להרוויח ממנו

לטענת החברה, סגירת המפעל בשאנגחאי בחודש אפריל ומאי, לצד הפגיעה בשרשראות האספקה שפגעה בכל תעשיית הרכב הובילה לקיטון המדובר. בתחילת הרבעון השני העריכו האנליסטים כי תמסור 295 אלף רכבים, ולאחר מכן הורידו את הציפיות ל-250 אלף רכבים. 

עד כה, ב-7 מתוך 10 הפעמים שבהן מסרה החברה מספר שעקף את תחזיות האנליסטים, המשיך מחיר המניה לעלות בתקופה שבין פרסום דוחות המסירה ועד למועד פרסום הדו"חות הרבעוניים. גם הפעם עברה החברה את תחזיות האנליסטים, אם כי התחזיות המונמכות כאמור. בנוסף, ברוב הפעמים הללו החברה לא ירדה ממספר מסירות השיא שלה, ולכן יהיה מעניין לראות מה תעשה המניה כעת. 

בהשוואה לחברות הרכב הסיניות, מדובר במספרים גבוהים מאוד של מסירות. ביום שישי האחרון דיווחנו כיצד  NIO INC  (סימול: NIO),  XPENG (סימול: XPEV) ו- LI AUTO INC  (סימול: LI) מסרו כל אחת 12,961, 15,125 ו-13,024 רכבים בהתאמה, כאשר עבור Nio מדובר בשיא מסירות רכבים ברבעון וגידול של 60.3% אשתקד. עד כה מסרה Nio כ-217,897 רכבים, פחות מכלל המסירות של טסלה ברבעון הנוכחי. 

יריבותיה של טסלה ממשיכות להיאבק בה על מסירות הרכבים, אך כושלות בשלב זה. ללא קשר, בשנתיים האחרונות התקשו יצרניות הרכב החשמלי לייצר ולייצא מכוניות, בעיקר בעקבות הפגיעה בשרשראות האספקה, משבר השבבים העולמי וסגירה של מפעלים גדולים כתוצאה ממגפת הקורונה.

על  כל פנים מדובר במספרים מעודדים. למרות שלא מדובר בעליה גבוהה מאד מקונצנזוס האנליסטים, ולמרות שמדובר בתחזיות משומנכות, בשוק היה חשש מאכזבה כלפי מטה שלא קרתה בסוף. 

קיראו עוד ב"גלובל"

יותר חשוב מהעבר הוא המבט כלפי העתיד, ופה הדו"ח מספק נתון חיובי במיוחד. ביוני מכרה טסלה הכי הרבה רכבים לחודש אחד בתולדותיה. הדבר מעיד על כך שטסלה מתגברת על הקשיים, ועם חזרת המפעל בסין לפעילות המספרים עתידים לגדול שוב מרבעון לרבעון. זאת במקביל לתהליך קיצוצים מסויים בחברה ושליטה חזקה יותר בהוצאות אמור לשפר את המספרים של טסלה החל מהרבעון השלישי. 

עד כה חווה מניית טסלה שנה קשה עם נפילה של 38% ברבעון השני. החברה נפגעה כמו כל סקטור הרכב מהאינפלציה הגבוהה שפגעה  בשיעורי הרווח ושיעורי הריבית העולים פוגעים בביקוש כיון שרוב כלי הרכב בארצות הברית נקנים באמצעות מימון שנושא ריבית. במקרה של טסלה נראה שהביקוש עדיין עולה על יכולת ההיצע, כך שהדבר לא אמור לפגוע בה, אך היא נפגעה מטלטלה אחרת - העניין שמגלה מנכ"ל החברה אלון מאסק בחברת טוויטר, שלפי חששות המשקיעים יסית את תשומת ליבו מניהול החברה. בנוסף השקעתו בטוויוטר מסתמכת בין השאר על מניותיו בטסלה, ויוצרת השפעה הדדית לא רצויה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנחם 03/07/2022 14:07
    הגב לתגובה זו
    תרד לכיוון 400 היא לא שווה יותר מזה החברות הסיניות נוגסות בטסלה שתעלם מהמפה כמובילה כבר בזמן הקרוב
  • 1.
    יהווית 03/07/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    תרדי טסלה, תרדי
  • טסלאי 03/07/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    כבר מחר תראה איזו סטירה אתה חוטף חהחהחהחהחהחה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -48.51%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


משבר האקלים
צילום: unsplash
ניתוח טכני

איזה מניות יכולות להרוויח ממזג אוויר קשה?

העולם, גם ב״עידוד״ טראמפ, מדחיק, בהכללה את משבר האקלים. פגעי מזג האוויר תוקפים אותנו יותר ויותר אבל הנושא לא עומד בראש סדר העדיפויות העולמי אם אתם ״פרו-אקלים״ הנה כמה רעיונות שנראים טוב על הגרף מתחום האנרגיה החדשנית, המיחזור והמים

זיו סגל |
נושאים בכתבה משבר האקלים

במאמר יום חמישי דברנו על סכנות שהן גם הזדמנויות. יש עוד הרבה סכנות ועבור חלקן קשה לדבר על הזדמנות אל מול האיום. היום נוסיף שתי סכנות לרשימה. מקווה שלא מדכא אתכם.ן. אתן כאן הרבה רעיונות השקעה רלבנטיים לאיומים שנמצאים במצב טכני טוב. משאיר לכם.ן לחקור את הצד העסקי של כל חברה (יש פה חברות קטנות וגם כאלו שאינן רווחיות), לחשוב על הלוגיקה ופוטנציאל ההשקעה ולבחור את הבחירות שמתאימות לכם.ן. כמובן שיש לי וגם לכם.ן וביקום עוד רעיונות טובים. אם יש לכם.ן משהו טוב מוזמנים.ות לשלוח לי, [email protected] , ולנמק את הבחירה. 

משבר האקלים - הדחקה לא תמנע אותו

העולם, גם ב״עידוד״ טראמפ, מדחיק, בהכללה את משבר האקלים. פגעי מזג האוויר תוקפים אותנו יותר ויותר אבל הנושא לא ראש סדר העדיפויות העולמי. כאילו שה - AI גם יפיק לנו מים ואוכל וחסינות מפגעי הטבע. 

הנה כמה רעיונות שנראים טוב על הגרף מתחום האנרגיה החדשנית, המיחזור והמים. לכל רעיון הדגשתי את ההיבט הטכני הבולט. 


- FLNC: פריצה של קו מגמה יורד ממושך. פוטניאל עליה נאה. 


- STEM: האינדיקטור TTM הפך חיובי ומציין מעבר לתנודתיות עולה בכיוון עליה.