וויקס מפספסת בהכנסות וגם התחזית מאכזבת
חברת WIX וויקס המפתחת פלטפורמות לבניית אתרים, מדווחת על תוצאות חלשות לרבעון הרביעי של 2021. הכנסות החברה עמדו על 328.3 מיליון דולר, לעומת צפי הכנסות של 331.2 מיליון דולר על פי האנליסטים. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד למניה של 21.1 מיליון דולר, הפסד למניה של 37 סנט, מעט טוב מצפי האנליסטים להפסד של 38 סנט למניה.
עדכון ל-16:35 - המניה נופלת ב-28%
עדכון ל-13:30 - המניה נופלת ב-17% בטרום
עדכון ל-11:00 בבוקר - המניה יורדת ב-3% בטרום.
אבל גם התחזית של החברה לרבעון הראשון של 2022 לא טובה. החברה צופה כי ההכנסות יהיו בטווח של 338-343 מיליון דולר, כאשר קונצנזוס האנליסטים מצפה ל-355.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צופה עלייה של 11-13% לעומת 16% בשנה האחרונה.
כך בוחרת החברה להתייחס לנתונים ולתחזית קדימה: "חווינו רמה גבוהה בהרבה של תנודתיות בשנה וחצי שעברה עקב נגיף הקורונה. כתוצאה מכך, אנחנו לא יכולים לתת תחזית באותה רמת ביטחון מאשר לפני הקורונה".
בוויקס כמובן כותבים, כמו כל חברה, שהתוצאות של הרבעון האחרון הן תוצאות 'חזקות', אבל בוול סטריט מודדים את החברות אל מול תחזיות האנליסטים - והחברה לא סיפקה את הסחורה ברבעון הנוכחי.
- וויקס צונחת והמנהלים מממשים - נורת אזהרה למשקיעים?
- מניית וויקס זינקה והמנהלים נפגשו עם עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וויקס נסחרת כעת לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר, עדיין חברה גדולה כמובן, אך אם נזכרים שהיא הפכה לישראלית הכי גדולה רק לפני שנה עם שווי של יותר מ-20 מיליארד דולר, מדובר בהתרסקות מרשימה למדי של 67%. היא כמובן לא היחידה, השווי של ישראליות רבות נוספות התכווץ בצורה כואבת בשנה האחרונה. וויקס אולי כבר לא חדשה בשוק אבל הצמיחה שלה בסך הכל טובה - 29% בשנה זה לא מעט.
כפי שאתם קוראים כאן בביזפורטל מזה תקופה, וויקס סובלת בעצם מאפקט ה"פוסט" קורונה בדומה לחברות טכנולוגיות נוספת (לדוגמה זום) שחוו צמיחה אדירה בעקבות המגיפה ועכשיו כשהחיים חוזרים לאט לשגרה הן יורדות חוזרות לנתונים של לפני המגיפה. בדוחות הקודמים אמר מנכ"ל החברה אבישי אברהמי" "ככל שהקורונה ממשיכה להתפתח יש חוסר ודאות בכל הקשור לשאלה האם אנחנו כבר רואים את סופה או שמגיע גל חזק נוסף. עבור המשתמשים שלנו משמעות של חוסר הוודאות הזה היא שהם לא יודעים האם להקים פעילות אונליין חדשה או דווקא לתכנן אירועים ושירותים פיזיים".
בעיה נוספת של החברה היא אפשרות התחרות מצד פלטפורמות נוספות לבניה פשוטה של אתרים.
ההכנסות משיתופי פעולה עמדו על 73.3 מיליון דולר, גידול של 53% לעומת כ-48 מיליון דולר אשתקד. קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2021 יצרו 19% יותר bookings מאשר קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2020 ו-36% יותר מאשר קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2019, בעקבות המצטרפים החדשים ובחברה מסבירים כי מדובר גם על שיעור חידוש גבוה, שיעור המרה גבוה ללקוחות משלמים ושיפור במוניטיזציה.
- תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
- לא רק סעודיה: הוסכם על שיתוף פעולה בשווי מיליארדים בין האמירויות ודרום קוריאה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
לקריאה נוספת:
>>> התוצאות של וויקס גבוהות מלפני הקורונה - אך השווי שלה חוזר לשם
>>> עובדי וויקס שקיבלו אופציות בשנים האחרונות איבדו הטבה של 140 מיליון דולר; שווי האופציות כעת - אפס
בראייה שנתית: ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR) הגיעו ל-101 מיליארד דולר. עלייה של 15% בשנה. ההכנסות משיתופי פעולה בשנת 2021 היו 257 מיליון דולר, עלייה של 75% לעומת השנה שעברה וכמעט פי 3 לעומת 2019.
הכנסות שמקורן במסחר (transactions revenue) ב-2021 עמדו על 130 מיליון דולר, המהווים עלייה של 134% בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר עקב Wix Payments, מערכת העברת כספים וביצוע תשלומים אונליין של החברה. אלא שיש לזה כמובן עלויות. על פי החברה, היא הוציאה על ההשקעה הזו כ-80 מיליון דולר ב-2020 ו-110 מיליון דולר ב-2021 "השקעות אלו אפשרו לנו לייצר את מספר העובדים והתשתית הנדרשת כדי לייצר צמיחה בהכנסות לטווח ארוך" אומרים בחברה. בוויקס מצפים להשקיע ב-2022 פחות מאשר בשנים הקודמות ואומרים כי ההשקעה בכך "לא תהיה באותה רמה שבה היינו צריכים להשקיע בשנתיים האחרונות". כתוצאה מכך החברה צופה תזרים מזומנים חופשי של 5% מההכנסות ב-2022 ו-8-10% ב-2023.
"2020 ו-2021 הביאו עמן שינויים חסרי תקדים, שתורגמו לאתגרים והזדמנויות חדשות לעסקים ברחבי העולם. מגפת הקורונה מתמשכת ומשנה את אופייה ויוצרת אי ודאות ותנודתיות בכל היבט של חיינו. עכשיו, כשאנחנו נמצאים כבר כמה חודשים משנת הקורונה השלישית וכמעט שכבר התרגלנו לשגרה החדשה, העולם שוב משתנה", אומר אבישי אברהמי, מייסד שותף ומנכ"ל Wix. "אנו פועלים עם כל המנועים קדימה על מנת להגדיל את הצמיחה ולחזק את מעמדנו בשוק"
- 5.סמי 16/02/2022 18:40הגב לתגובה זויתכן שנפילת המניה ב25% הערב מוגזמת אבל מנהלים שלא מסוגלים לתת תחזית קדימה ,כשאנחנו באמצע פברואר, מרתיעים משקיעים.לכן המניה יורדת חזק.
- 4.ההחלטה לא לתת תחזית היא חוסר אחריות של מנהלי החברה 16/02/2022 17:58הגב לתגובה זוההחלטה לא לתת תחזית היא חוסר אחריות של מנהלי החברה כלפי המשקיעים. הם יכלו לצפות את התגובה המענישה של השוק. הם לא החברה היחידה שקשה לה לחזות את העתיד ולמרות זאת כל שאר החברות נותנות תחזית. פשוט זלזול בבעלי המניות
- 3.WIX תגיע ל50$ עד סוף השנה - זה בהשווי האמיתי שלה (ל"ת)שלומי 16/02/2022 12:45הגב לתגובה זו
- ארנון 16/02/2022 13:25הגב לתגובה זוtarget price ממוצע על פי האנליסטים - 170
- 2.אפרים 16/02/2022 10:44הגב לתגובה זולפי הדוחות שלהם החברה עולה בין 16% ליותר מכך בהשוואה לשנה שעברה לכן הכתבה שלכם מוטעת.
- איפה הטעות? גם יורדת בפרה מרקט (ל"ת)נדב לוי 16/02/2022 11:42הגב לתגובה זו
- 1.אייל 16/02/2022 09:34הגב לתגובה זו״זינוק בהכנסות, וצמצום בהפסדים״
- וויקס יורדת 4% בפרה מרקט (ל"ת)נדב לוי 16/02/2022 11:42הגב לתגובה זו
- שמעון לביא 16/02/2022 10:52הגב לתגובה זוולכן דה מרקר טועים וביזפורטל צודקים
- דה מרקר אפילו לא השוו לאנליסטים (ל"ת)שמעון לביא 16/02/2022 10:52הגב לתגובה זו
- אין סתירה אבל הטעות נמצאת אצל דה מרקר (ל"ת)כוכבה בלום 16/02/2022 10:50הגב לתגובה זו
- לך תדע למי להאמין. 16/02/2022 09:51הגב לתגובה זולך תדע למי להאמין.
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
