ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין, וויקס
דוחות

וויקס מפספסת בהכנסות וגם התחזית מאכזבת

ההכנסות של 328 מיליון דולר הן מתחת לצפי האנליסטים ל-331 מיליון דולר. ההפסד למניה היה מעט טוב מהצפי, אבל התחזית לא טובה: ברבעון הקרוב צופה החברה הכנסות בטווח של 338-343 מיליון דולר, כאשר האנליסטים מצפים ל-355.3 מיליון דולר; המניה איבדה בשנה 70%
נתנאל אריאל | (12)

חברת WIX וויקס המפתחת פלטפורמות לבניית אתרים, מדווחת על תוצאות חלשות לרבעון הרביעי של 2021. הכנסות החברה עמדו על 328.3 מיליון דולר, לעומת צפי הכנסות של 331.2 מיליון דולר על פי האנליסטים. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד למניה של 21.1 מיליון דולר, הפסד למניה של 37 סנט, מעט טוב מצפי האנליסטים להפסד של 38 סנט למניה.

עדכון ל-16:35 - המניה נופלת ב-28%

עדכון ל-13:30 - המניה נופלת ב-17% בטרום

עדכון ל-11:00 בבוקר - המניה יורדת ב-3% בטרום.

אבל גם התחזית של החברה לרבעון הראשון של 2022 לא טובה. החברה צופה כי ההכנסות יהיו בטווח של 338-343 מיליון דולר, כאשר קונצנזוס האנליסטים מצפה ל-355.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צופה עלייה של 11-13% לעומת 16% בשנה האחרונה.

כך בוחרת החברה להתייחס לנתונים ולתחזית קדימה: "חווינו רמה גבוהה בהרבה של תנודתיות בשנה וחצי שעברה עקב נגיף הקורונה. כתוצאה מכך, אנחנו לא יכולים לתת תחזית באותה רמת ביטחון מאשר לפני הקורונה".

בוויקס כמובן כותבים, כמו כל חברה, שהתוצאות של הרבעון האחרון הן תוצאות 'חזקות', אבל בוול סטריט מודדים את החברות אל מול תחזיות האנליסטים - והחברה לא סיפקה את הסחורה ברבעון הנוכחי.

וויקס נסחרת כעת לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר, עדיין חברה גדולה כמובן, אך אם נזכרים שהיא הפכה לישראלית הכי גדולה רק לפני שנה עם שווי של יותר מ-20 מיליארד דולר, מדובר בהתרסקות מרשימה למדי של 67%. היא כמובן לא היחידה, השווי של ישראליות רבות נוספות התכווץ בצורה כואבת בשנה האחרונה. וויקס אולי כבר לא חדשה בשוק אבל הצמיחה שלה בסך הכל טובה - 29% בשנה זה לא מעט.

כפי שאתם קוראים כאן בביזפורטל מזה תקופה, וויקס סובלת בעצם מאפקט ה"פוסט" קורונה בדומה לחברות טכנולוגיות נוספת (לדוגמה זום) שחוו צמיחה אדירה בעקבות המגיפה ועכשיו כשהחיים חוזרים לאט לשגרה הן יורדות חוזרות לנתונים של לפני המגיפה. בדוחות הקודמים אמר מנכ"ל החברה אבישי אברהמי" "ככל שהקורונה ממשיכה להתפתח יש חוסר ודאות בכל הקשור לשאלה האם אנחנו כבר רואים את סופה או שמגיע גל חזק נוסף. עבור המשתמשים שלנו משמעות של חוסר הוודאות הזה היא שהם לא יודעים האם להקים פעילות אונליין חדשה או דווקא לתכנן אירועים ושירותים פיזיים".

בעיה נוספת של החברה היא אפשרות התחרות מצד פלטפורמות נוספות לבניה פשוטה של אתרים.

ההכנסות משיתופי פעולה עמדו על 73.3 מיליון דולר, גידול של 53% לעומת כ-48 מיליון דולר אשתקד. קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2021 יצרו 19% יותר bookings מאשר קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2020 ו-36% יותר מאשר קבוצות המשתמשים ברבעון הראשון של 2019, בעקבות המצטרפים החדשים ובחברה מסבירים כי מדובר גם על שיעור חידוש גבוה, שיעור המרה גבוה ללקוחות משלמים ושיפור במוניטיזציה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת:

>>> התוצאות של וויקס גבוהות מלפני הקורונה - אך השווי שלה חוזר לשם

>>> עובדי וויקס שקיבלו אופציות בשנים האחרונות איבדו הטבה של 140 מיליון דולר; שווי האופציות כעת - אפס

בראייה שנתית: ההכנסות השנתיות החוזרות (ARR) הגיעו ל-101 מיליארד דולר. עלייה של 15% בשנה. ההכנסות משיתופי פעולה בשנת 2021 היו 257 מיליון דולר, עלייה של 75% לעומת השנה שעברה וכמעט פי 3 לעומת 2019. 

הכנסות שמקורן במסחר (transactions revenue) ב-2021 עמדו על 130 מיליון דולר, המהווים עלייה של 134% בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר עקב Wix Payments, מערכת העברת כספים וביצוע תשלומים אונליין של החברה. אלא שיש לזה כמובן עלויות. על פי החברה, היא הוציאה על ההשקעה הזו כ-80 מיליון דולר ב-2020 ו-110 מיליון דולר ב-2021 "השקעות אלו אפשרו לנו לייצר את מספר העובדים והתשתית הנדרשת כדי לייצר צמיחה בהכנסות לטווח ארוך" אומרים בחברה. בוויקס מצפים להשקיע ב-2022 פחות מאשר בשנים הקודמות ואומרים כי ההשקעה בכך "לא תהיה באותה רמה שבה היינו צריכים להשקיע בשנתיים האחרונות". כתוצאה מכך החברה צופה תזרים מזומנים חופשי של 5% מההכנסות ב-2022 ו-8-10% ב-2023. 

"2020 ו-2021 הביאו עמן שינויים חסרי תקדים, שתורגמו לאתגרים והזדמנויות חדשות לעסקים ברחבי העולם. מגפת הקורונה מתמשכת ומשנה את אופייה ויוצרת אי ודאות ותנודתיות בכל היבט של חיינו. עכשיו, כשאנחנו נמצאים כבר כמה חודשים משנת הקורונה השלישית וכמעט שכבר התרגלנו לשגרה החדשה, העולם שוב משתנה", אומר אבישי אברהמי, מייסד שותף ומנכ"ל Wix. "אנו פועלים עם כל המנועים קדימה על מנת להגדיל את הצמיחה ולחזק את מעמדנו בשוק"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סמי 16/02/2022 18:40
    הגב לתגובה זו
    יתכן שנפילת המניה ב25% הערב מוגזמת אבל מנהלים שלא מסוגלים לתת תחזית קדימה ,כשאנחנו באמצע פברואר, מרתיעים משקיעים.לכן המניה יורדת חזק.
  • 4.
    ההחלטה לא לתת תחזית היא חוסר אחריות של מנהלי החברה 16/02/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    ההחלטה לא לתת תחזית היא חוסר אחריות של מנהלי החברה כלפי המשקיעים. הם יכלו לצפות את התגובה המענישה של השוק. הם לא החברה היחידה שקשה לה לחזות את העתיד ולמרות זאת כל שאר החברות נותנות תחזית. פשוט זלזול בבעלי המניות
  • 3.
    WIX תגיע ל50$ עד סוף השנה - זה בהשווי האמיתי שלה (ל"ת)
    שלומי 16/02/2022 12:45
    הגב לתגובה זו
  • ארנון 16/02/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
    target price ממוצע על פי האנליסטים - 170
  • 2.
    אפרים 16/02/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    לפי הדוחות שלהם החברה עולה בין 16% ליותר מכך בהשוואה לשנה שעברה לכן הכתבה שלכם מוטעת.
  • איפה הטעות? גם יורדת בפרה מרקט (ל"ת)
    נדב לוי 16/02/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אייל 16/02/2022 09:34
    הגב לתגובה זו
    ״זינוק בהכנסות, וצמצום בהפסדים״
  • וויקס יורדת 4% בפרה מרקט (ל"ת)
    נדב לוי 16/02/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
  • שמעון לביא 16/02/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
    ולכן דה מרקר טועים וביזפורטל צודקים
  • דה מרקר אפילו לא השוו לאנליסטים (ל"ת)
    שמעון לביא 16/02/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
  • אין סתירה אבל הטעות נמצאת אצל דה מרקר (ל"ת)
    כוכבה בלום 16/02/2022 10:50
    הגב לתגובה זו
  • לך תדע למי להאמין. 16/02/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    לך תדע למי להאמין.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.