סוחרים בשוק המניות בורסה וול סטריט ירידות עליות
צילום: Istock

שיא ברכישות העצמיות השנה? "הוא ישבר שוב ב-22' ויגיע לטריליון"

אחרי שב-2020 החברות הגדולות השהו את תכניות הרכישות וקנו מניות של עצמן בכ-520 מיליארד ד', ההערכות הן שהשנה תסתיים עם כ-850 מיליארד ד'. עד כה השנה מובילות את היקף הרכישות ענקיות הטכנולוגיה. גם מיסוי של אחוז בודד בארה"ב לא יפריע לחגיגה
איתי פת-יה | (2)

2021 הולכת להסתיים עם היקף שיא של רכישות עצמיות של מניות – כך לפי הווארד סילברבלאט, אנליסט בחברת S&P. יש מי שחושב שבשנה הבאה השיא ישבר שוב. בעוד שהשיא הקודם היה ב-2018 עם רכישות בהיקף 806 מיליארד דולר, השנה הן צפויות להסתכם ב-848 מיליארד לפי סילברבלאט.

כך, ניקולאס קולאס, מייסד שותף בפירמת המחקר DataTrek טען בסקירה שהפיץ למשקיעים כי ב-2022 הרמות יכולות לעלות "הרבה מעבר" לשיא בקצב הרכישות העצמיות שראינו ברבעון השלישי של 2021. "החברות לא קונות ברמה קרובה אפילו למה שהן מסוגלות", כתב בהתייחס לקצב הרכישות העצמיות לפי התכניות הקיימות של החברות בשוק.

ברבעון החולף, רק הרכישות של חברות ב-S&P 500 היו בהיקף של 234 מיליארד דולר (השיא הרבעוני הקודם היה ברבעון הרביעי של 2018). הרכישות שכבר בוצעו השנה היו בסכום גבוה יותר מבכל 2020, סילברבלאט מציין. גם הוא חושב כמו קולאס שהשיא עשוי להישבר שוב ב-2022, גם בגלל תזרימי המזומנים שבמצב טוב לדבריו, והעובדה שהצרכנים בעולם מוציאים עוד כסף – מה שאמור להיטיב עם התזרים של החברות.

"ב-2022, אם לשים את הקורונה בצד, לדעתי נראה שוב שיא. אצל קולאס בחברה אומרים כי רמות הרכישות העצמיות ברבעון הקודם היו מאכזבות למרות שהן סימנו רמת שיא. "יש לזכור שה-S&P 500 מרוויח השנה 205 דולר למניה, גבוה ב-27% מ-162 דולר ב-2018. שולי הרווחיות מצויינים ואמורים להמשיך להיות כאלה לפחות בחברות האמריקאיות הגדולות ביותר". בדויטשה בנק מסכימים גם הם עם התחזיות ל-2022. "עלייה ברווחים אמורה להקפיץ את הרכישות העצמיות להיקף של טריליון דולר בשנה באה".

ובחזרה לסילברבלאט, שמזכיר שאמנם מקודמת הצעת חוק בארצות הברית שתמסה רכישות עצמיות – אך רק בשיעור זניח של אחוז בודד. "זו לא טלטלה משמעותית", הוא אומר. בצד ההגבלות מצד המחוקקים בארצות הברית, ישנם גם המפקחים – ברשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) פרסמו חוזר שכולל הוראות חדשות לגבי רכישות עצמיות, שידרוש מהחברות מסירת מידע נוסף.

סילברבלאט מצביע גם על התחליפיות בין דיבידנדים לרכישות עצמיות ומסביר כידוע שכדי להעלות את הרווח לכל מניה, החברות יכולות להפחית את היצע המניות בשוק על ידי רכישות עצמיות. באופן לא מפתיע, הרכישות הגדולות ביותר נעשו על ידי חברות הטכנולוגיה, נכון לסוף הרבעון השלישי, כך מספרים ב-S&P. המדובר ב-  APPLE (AAPL),  GOOGLE (GOOG), FACEBOOK (FB),  MICROSOFT  (MSFT) ולצדן גם בנק ההשקעות  MORGAN STANLEY (MS) שניצבות בראש הרשימה.

ב-2020 נרשמה רמה נמוכה יחסית של רכישות עצמיות – 520 מיליארד דולר. סילברבלאט הסביר שעם פרוץ הקורונה החברות העדיפו להשהות את יישום המכסות עליהן הודיעו – ולכן כעת אנו רואים גם פיצוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

ואגב פיקוח, האחרונה ברשימה שהזכרנו, מורגן סטנלי, סבלה בהקשר זה יותר מחברות הטכנולוגיה. כמוה גם שאר הבנקים, שהפדרל רזרב הגביל ב-2020 את תכניות הרכישות שלהם לאורך כמעט כל השנה עד דצמבר. במרץ האחרון שחרר להם את החבל ואמר כי עד סוף יוני (שכבר עבר) ההגבלות תוסרנה על רוב הבנקים לגבי חלוקת דיבידנדים ורכישות עצמיות של מניות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ניקולאס קולאס זה אמיתי? (ל"ת)
    רובינוד 19/12/2021 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יותם 19/12/2021 14:41
    הגב לתגובה זו
    הם אומרים שהבנקים בארה"ב במצב פנטסטי?! מאיפה ועל מה הם מביאים את הנתון הזה?!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.