שיא ברכישות העצמיות השנה? "הוא ישבר שוב ב-22' ויגיע לטריליון"
2021 הולכת להסתיים עם היקף שיא של רכישות עצמיות של מניות – כך לפי הווארד סילברבלאט, אנליסט בחברת S&P. יש מי שחושב שבשנה הבאה השיא ישבר שוב. בעוד שהשיא הקודם היה ב-2018 עם רכישות בהיקף 806 מיליארד דולר, השנה הן צפויות להסתכם ב-848 מיליארד לפי סילברבלאט.
כך, ניקולאס קולאס, מייסד שותף בפירמת המחקר DataTrek טען בסקירה שהפיץ למשקיעים כי ב-2022 הרמות יכולות לעלות "הרבה מעבר" לשיא בקצב הרכישות העצמיות שראינו ברבעון השלישי של 2021. "החברות לא קונות ברמה קרובה אפילו למה שהן מסוגלות", כתב בהתייחס לקצב הרכישות העצמיות לפי התכניות הקיימות של החברות בשוק.
ברבעון החולף, רק הרכישות של חברות ב-S&P 500 היו בהיקף של 234 מיליארד דולר (השיא הרבעוני הקודם היה ברבעון הרביעי של 2018). הרכישות שכבר בוצעו השנה היו בסכום גבוה יותר מבכל 2020, סילברבלאט מציין. גם הוא חושב כמו קולאס שהשיא עשוי להישבר שוב ב-2022, גם בגלל תזרימי המזומנים שבמצב טוב לדבריו, והעובדה שהצרכנים בעולם מוציאים עוד כסף – מה שאמור להיטיב עם התזרים של החברות.
"ב-2022, אם לשים את הקורונה בצד, לדעתי נראה שוב שיא. אצל קולאס בחברה אומרים כי רמות הרכישות העצמיות ברבעון הקודם היו מאכזבות למרות שהן סימנו רמת שיא. "יש לזכור שה-S&P 500 מרוויח השנה 205 דולר למניה, גבוה ב-27% מ-162 דולר ב-2018. שולי הרווחיות מצויינים ואמורים להמשיך להיות כאלה לפחות בחברות האמריקאיות הגדולות ביותר". בדויטשה בנק מסכימים גם הם עם התחזיות ל-2022. "עלייה ברווחים אמורה להקפיץ את הרכישות העצמיות להיקף של טריליון דולר בשנה באה".
- מנצלת את הירידות: צ׳יפוטלה ממשיכה עם הבייבאקים
- טראמפ מדיה מכריזה על בייבאק של 400 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לסילברבלאט, שמזכיר שאמנם מקודמת הצעת חוק בארצות הברית שתמסה רכישות עצמיות – אך רק בשיעור זניח של אחוז בודד. "זו לא טלטלה משמעותית", הוא אומר. בצד ההגבלות מצד המחוקקים בארצות הברית, ישנם גם המפקחים – ברשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) פרסמו חוזר שכולל הוראות חדשות לגבי רכישות עצמיות, שידרוש מהחברות מסירת מידע נוסף.
סילברבלאט מצביע גם על התחליפיות בין דיבידנדים לרכישות עצמיות ומסביר כידוע שכדי להעלות את הרווח לכל מניה, החברות יכולות להפחית את היצע המניות בשוק על ידי רכישות עצמיות. באופן לא מפתיע, הרכישות הגדולות ביותר נעשו על ידי חברות הטכנולוגיה, נכון לסוף הרבעון השלישי, כך מספרים ב-S&P. המדובר ב- APPLE (AAPL), GOOGLE (GOOG), FACEBOOK (FB), MICROSOFT (MSFT) ולצדן גם בנק ההשקעות MORGAN STANLEY (MS) שניצבות בראש הרשימה.
ב-2020 נרשמה רמה נמוכה יחסית של רכישות עצמיות – 520 מיליארד דולר. סילברבלאט הסביר שעם פרוץ הקורונה החברות העדיפו להשהות את יישום המכסות עליהן הודיעו – ולכן כעת אנו רואים גם פיצוי.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ואגב פיקוח, האחרונה ברשימה שהזכרנו, מורגן סטנלי, סבלה בהקשר זה יותר מחברות הטכנולוגיה. כמוה גם שאר הבנקים, שהפדרל רזרב הגביל ב-2020 את תכניות הרכישות שלהם לאורך כמעט כל השנה עד דצמבר. במרץ האחרון שחרר להם את החבל ואמר כי עד סוף יוני (שכבר עבר) ההגבלות תוסרנה על רוב הבנקים לגבי חלוקת דיבידנדים ורכישות עצמיות של מניות.
- 2.ניקולאס קולאס זה אמיתי? (ל"ת)רובינוד 19/12/2021 16:23הגב לתגובה זו
- 1.יותם 19/12/2021 14:41הגב לתגובה זוהם אומרים שהבנקים בארה"ב במצב פנטסטי?! מאיפה ועל מה הם מביאים את הנתון הזה?!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
