"הצמיחה העולמית ב-2020 תהיה האיטית ביותר מאז 2009"
"מלחמת הסחר שהוכרזה ב-2018 כבר פגעה בהיקף של כ-0.2% בתוצר של ארה"ב ו-0.3% בתמ"ג של סין", כך מעריכים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון אשר מפרסמים היום (ב') את סקירתם השבועית. בלאומי סבורים כי "ההוספה של ההסלמה הנוספת, צפויה להכפיל את סך ההשפעה על התמ"ג של כל אחת ממדינות אלו במהלך שנת 2020".
"המשך הוספת צעדי מלחמת סחר על ידי ארה"ב תפגע ככל הנראה בתוצר העולמי בסדר גודל של עד כ-0.5% יחסית לתחזית הקודמת. זה עוד סיבה לצפות שקצב הצמיחה העולמי בשנה הבאה ירד לשיעור האיטי ביותר מאז 2009", אומרים בלאומי ומוסיפים כי עד כה, התחזיות שלהם התבססו על הנחה שארה"ב וסין יגיעו בהמשך השנה הנוכחית לעסקה כלשהי. עם זאת, בהתחשב בהתפתחויות האחרונות, בלאומי שוקי הון מניחים כעת עלייה נוספת בחומרת מלחמת הסחר, תוך שארה"ב מרחיבה את היקף המכסים המוגדלים על היצוא מסין.
מנגד, מדגישים בלאומי כי "יש גבול למה שסין יכולה לעשות בתגובה במישור הסחר בסחורות, זאת לאחר שסין כבר הטילה מכסים מוגדלים על כ-70% מהיבוא שלה של סחורות מארה"ב, עם דגש ניכר על הגבלות על רכישות של סויה ואנרגיה מארה"ב. עתה המלחמה עוברת לתחומים אחרים, שאינם נוגעים לסחר בסחורות וזהו שלב שמתבצע באופן שאיננו דורש שינויי מכס, אך עלול להיות משמעותי וכואב לכלכלת ארה"ב ולחברות המובילות בה".
בלאומי שוקי הון מציינים כי ההסלמה הקשה במלחמה מגיעה עם הכללת תחום יצוא השירותים בתחומים הנפגעים. עתה, סין פתחה במתקפת נגד באמצאות שלב ראשון של הגבלות שונות על יבוא שירותים מארה"ב ובכלל זה הטלת הגבלות מנהלתיות לסוגי יבוא של שירותים מארה"ב והכללת חברות אמריקאית משמעותיות 'ברשימה השחורה'. כמו כן, הממשל הסיני יצא עם אזהרות כנגד נסיעת אזרחיו לארה"ב לצרכי לימודים ותיירות.
- מניות הביטוח ימשיכו לזנק: "תשואה של 20%-40% בשנתיים הקרובות"
- פז מקבלת אפסייד של 25% מלאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקור: בלומברג
על פי לאומי שוקי הון, ישנם מספר גורמים אשר יגבילו את ההשפעה הישירה של הסלמה זו. מבחינת סין, נראה שזו תאפשר פיחות נוסף של המטבע הסיני. כמו כן, על רקע מלחמת הסחר המובלת על ידי ארה"ב, סין צפויה לנסות ולשנות את הרכב מדינות הסחר העיקריות שלה ובאופן דומה, גם האמריקאים יחפשו ספקים חלופיים. לדוגמה, מדינות כמו וייטנאם יראו תוספת ליצוא שלהן לארה"ב ומדינות אמריקה הלטינית המייצאות מוצרי חקלאות צפויות לראות עלייה ביבוא הסיני.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
