"הצמיחה העולמית ב-2020 תהיה האיטית ביותר מאז 2009"
"מלחמת הסחר שהוכרזה ב-2018 כבר פגעה בהיקף של כ-0.2% בתוצר של ארה"ב ו-0.3% בתמ"ג של סין", כך מעריכים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון אשר מפרסמים היום (ב') את סקירתם השבועית. בלאומי סבורים כי "ההוספה של ההסלמה הנוספת, צפויה להכפיל את סך ההשפעה על התמ"ג של כל אחת ממדינות אלו במהלך שנת 2020".
"המשך הוספת צעדי מלחמת סחר על ידי ארה"ב תפגע ככל הנראה בתוצר העולמי בסדר גודל של עד כ-0.5% יחסית לתחזית הקודמת. זה עוד סיבה לצפות שקצב הצמיחה העולמי בשנה הבאה ירד לשיעור האיטי ביותר מאז 2009", אומרים בלאומי ומוסיפים כי עד כה, התחזיות שלהם התבססו על הנחה שארה"ב וסין יגיעו בהמשך השנה הנוכחית לעסקה כלשהי. עם זאת, בהתחשב בהתפתחויות האחרונות, בלאומי שוקי הון מניחים כעת עלייה נוספת בחומרת מלחמת הסחר, תוך שארה"ב מרחיבה את היקף המכסים המוגדלים על היצוא מסין.
מנגד, מדגישים בלאומי כי "יש גבול למה שסין יכולה לעשות בתגובה במישור הסחר בסחורות, זאת לאחר שסין כבר הטילה מכסים מוגדלים על כ-70% מהיבוא שלה של סחורות מארה"ב, עם דגש ניכר על הגבלות על רכישות של סויה ואנרגיה מארה"ב. עתה המלחמה עוברת לתחומים אחרים, שאינם נוגעים לסחר בסחורות וזהו שלב שמתבצע באופן שאיננו דורש שינויי מכס, אך עלול להיות משמעותי וכואב לכלכלת ארה"ב ולחברות המובילות בה".
בלאומי שוקי הון מציינים כי ההסלמה הקשה במלחמה מגיעה עם הכללת תחום יצוא השירותים בתחומים הנפגעים. עתה, סין פתחה במתקפת נגד באמצאות שלב ראשון של הגבלות שונות על יבוא שירותים מארה"ב ובכלל זה הטלת הגבלות מנהלתיות לסוגי יבוא של שירותים מארה"ב והכללת חברות אמריקאית משמעותיות 'ברשימה השחורה'. כמו כן, הממשל הסיני יצא עם אזהרות כנגד נסיעת אזרחיו לארה"ב לצרכי לימודים ותיירות.
- מניות הביטוח ימשיכו לזנק: "תשואה של 20%-40% בשנתיים הקרובות"
- פז מקבלת אפסייד של 25% מלאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקור: בלומברג
על פי לאומי שוקי הון, ישנם מספר גורמים אשר יגבילו את ההשפעה הישירה של הסלמה זו. מבחינת סין, נראה שזו תאפשר פיחות נוסף של המטבע הסיני. כמו כן, על רקע מלחמת הסחר המובלת על ידי ארה"ב, סין צפויה לנסות ולשנות את הרכב מדינות הסחר העיקריות שלה ובאופן דומה, גם האמריקאים יחפשו ספקים חלופיים. לדוגמה, מדינות כמו וייטנאם יראו תוספת ליצוא שלהן לארה"ב ומדינות אמריקה הלטינית המייצאות מוצרי חקלאות צפויות לראות עלייה ביבוא הסיני.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
