התיק של רוביני: "שוק האג"ח בארה"ב מנופח", איפה הוא ממליץ להשקיע כעת?
בימים בהם שוברים מדדי המניות המובילים בבורסות ברחבי העולם שיאים חדשים והראלי בשוק נמצא בעיצומו, הכלכלן ד"ר נוריאל רוביני שנחשב לנביא הזעם שחזה את המשבר הפיננסי האדיר בשנת 2008 מסביר כיצד לדעתו נכון לחלק היום את תיק ההשקעות.
בראיון ל"בלומברגTV" ממליץ רוביני למשקיעים שצריכים להחליט כרגע איך להשקיע אלף דולר כך: "דבר ראשון צריך להחזיק בתיק השקעות מגוון. צריך לשים חלק מהכסף בארה"ב, וחלק ממנו באירופה ובשווקים המתעוררים".
רוביני שנשמע אופטימי מתמיד אומר, "לדעתי, כרגע עדיף להיות במשקל חסר בשוק האג"ח הממשלתיות מאחר ובעתיד הריביות צפויות לעלות ומחיריהן של אגרות החוב מנופחים. לעומת זאת, בשל כך שאני מאמין שההתאוששות הכלכלית בעולם תימשך, הייתי ממליץ להשקיע בשוליים במשקל עודף בשוק המניות. אם יימשכו הסימנים המעודדים שמגיעים כבר היום מכיוונן של הכלכלות ביפן ובריטניה, אני חושב שהן יהנו מההתאוששות הכלכלית יותר מבמקומות אחרים ולכן כדאי להשקיע בהן במשקל עודף על פני שיעור ההחזקה בכלל שוקי המניות".
מעדיף שיקראו לו ד"ר ריאליסט
עוד אחת מהעצות שרוביני נותן למשקיעים הוא להיות קשובים גם לדעות שמנוגדות לשלהם. לדבריו, "לא צריך להקשיב תמיד רק לאנשים שמסכימים איתך. יותר חשוב להקשיב לאנשים שלא מסכימים עם דעותיך ולהבין למה הם לא מסכימים איתן".
- 10 דברים חשובים על אגרות חוב - מדריך למשקיעים
- אגרת החוב של בריטניה שצנחה ב-70%, והאם יש סיכוי לעלייה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון מגלה רוביני העומד בראש קבוצת Roubini Global Ecomonics מה הוא חושב על הכינוי שדבק בו - Dr. Doom: "אני מעדיף שיקראו לי ד"ר ריאליסט ולא ד"ר פאסימיסט או אופטימיסט. את הכינוי הזה הצמידו לי רק בגלל שהצלחתי לנבא את המשבר הפיננסי העולמי ב-2008".
"כל בוקר כשאתה מתעורר אתה צריך לנסות ולהבין את העולם המורכב הזה. לדעתי, כרגע אנחנו נמצאים בשלב של התאוששות כלכלית גלובלית וצריך להיות ריאליסט ביחס למה שיכול לקרות, לטוב ולרע".
רוביני מציין בראיון את הישגו הגדול, כאשר המליץ בשנים 2006 ו-2007 למשקיעים להיות במשקל חסר על שוק המניות האמריקני והגלובלי, אומר כעת כי "מי שעקב אז אחר המלצותיי הצליח להימנע מהתיקון החד שאכן נרשם בשווקים בין אוקטובר 2007 למארס 2009 וגרם לצניחה של 50%-60% בשווי הנכסים".
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 4.פתי מאמן לכל דבר 26/10/2013 00:22הגב לתגובה זונדמה לי שמזמן אתה במרגין קול אבל שאפו על החתיכות שאתה הולך איתם פעם אחד מצליחה לך איזה המלצה ואתה חצי עשור מקבל את מיטב החתיכות בשוק האון
- 3.המפציץ 24/10/2013 09:28הגב לתגובה זורוביני הוא חי בפחדים כנראה שהוא היה קטן קיבל הרבה מכות
- 2.אביאסף 21/10/2013 16:59הגב לתגובה זוכבר שנים!!! הוא מתריע שוב ושוב מפני מפולת והשוק עלה ועלה. אז עכשיו הוא נזכר?! זה שהוא ניבא את המפולת ב-2006/7 זה כבר נותן לו מעמד של נביא?! הרי מאז הוא טועה ומטעה את כל העולם! אולי שיחליף כבר את המקצוע
- 1.מדדוני 21/10/2013 14:59הגב לתגובה זוvanguard, VTI, VT, US small cap, REIT (VNQ)
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
