"הולכים לקרות דברים רעים בשוק, דברים שאנלוגית קרובים יותר להתרסקות של שנות ה-30'

יו הנדרי בהתבטאות נדירה: "הפוליטיקאים לא יכולים לעכל את האמת - הבעיות בשוק גדולות הרבה יותר מהיכולת שלהם להגיב"
ג'וש דוקרקר | (5)

בתוך אי הודאות הגדולה בשוק קיבלו אמש המשקיעים רמזים מברננקי באשר להתערבות אפשרית בעתיד הקרוב. עם זאת, יש אנשים שחושבים שאין שום צעד שיכול להציל את המשקיעים מגורל של התרסקות.

יו הנדרי הוא מייסד של קרן הגידור אקלקטיה (Eclectica) שמנהלת כ-800 מיליון דולר. לאחר סדרת הופעות מתוקשרות שעוררו סערה בבריטניה כשבאחת מהן קרא לעבר זוכה פרס הנובל ג'וסף סטיגליץ "הלו? אני יכול לספר לך על העולם האמיתי?" ביקשו ממנו המשקיעים בקרן להוריד פרופיל. מאז, לפני כשנה, החל הנדרי להתמקד בעשיית כסף. הקרן שלו השיגה תשואה של 12.1% ב-2011 (מדד ה-S&P500 נותר ללא שינוי) ו-3% עד כה בשנה הנוכחית(תשואה נמוכה יותר ממדד ה-S&P500 שעלה 8.5% השנה). מאז 2002 השיגה הקרן תשואה שנתית מצטברת של 10% כאשר היתה המרויחה ביותר בשנים קשות בשוק

בראיון לפיננשל טיימס, התבטאות נדירה מאז גזר על עצמו שתיקה, שהתבסס על נאום מכנס מכון מילקן, אמר הנדרי ש"הגענו לנקודב בהסטוריה שבה הפוליטיקאים לא יכולים לעכל את האמת, והאמת היא שהבעיות בשוק גדולות הרבה יותר מהיכולת שלהם להגיב. זה מפחיד אותם".

"השוק רחוק רק מספר שנים חד ספרתי מהתרסקות שתספק למשקיעים הזדמנויות של פעם בחיים", אמר הנדרי, "הולכים לקרות דברים רעים בשוק, דברים שאנלוגית קרובים יותר להתרסקות של שנות ה-30' במאה שעברה".

פוזיציה משמעותית בתיקו של הנדרי הינה שלילית לגבי כלכלת סין. הוא פתח בשורט על תאגידים בשליטת הממשל ומאזן את השורט בלונג על סל מניות צרכנות אסייתיות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    איד העם 23/07/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    כנראה שמפוצץ בשורטים.
  • 4.
    אילן 19/07/2012 13:05
    הגב לתגובה זו
    מה זאת אומרת השוק משוכלל ולא יכול ליפול מה אתם על כדורים ? הכלכלה העולמית על חוט השערה מהתרסקות כלכלית שארם ראינו כמותה זה החלק הטוב. החלק הפחות נעים שזה קורה בקרוב מאוד.
  • 3.
    נו , מדובר פה על שורטיסט חסר תקנה (ל"ת)
    יש עוד נפלים כמוהו 18/07/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בנטוב 18/07/2012 14:55
    הגב לתגובה זו
    וכל מיניבעיות כאלה ואחרות תמיד היו ותמיד יהיו ההבדל בכלים שעומדים היום לירשות המדינות המפותחות וההפשרויות הרבות והמגווונות כל אלה מהווים רשת ביטחון להיתמודדות ויוצרים קווים וגבולות הפאניקה וההערכות הפסימיות הם הצרה האמיתית שלא מאפשרות לשווקים להיתרוממם למרות הנתונים המיתפרסמים מעת לעת ומראים על פעילות כלכלית טובהתמיד צריך לשפר ולנסות להגיע למקסימום אך קודם כל צריך להיסתכל על חצי הכוס שכן מלאה ולישאוף ליותר אבל באופטימיות אי אפשר לקיים מדינות וכלכלה כשהכל צבוע רק בשחור כי התמונה הכללית מגוונת בהרבה צבעים וגוונים וצריך להאזר בסבלנות ולתת את הזמן הדרוש העולם כמו שהוא היום ניבנה 200 שנים ויותר והוא לא הלך לקריסה יכולה ליהיות האטה באחוזים ניסבלים אבל תמיד יש את האפשרות של היתחזקות השווקים ושפור הכלכלה הגלובלית
  • 1.
    עידן 18/07/2012 13:58
    הגב לתגובה זו
    רוצה להיות בעל ממון עד שזה יקרה - האיים במלדיביים קוסמים לי... הרבה יותר מהמדינה בה חברי הכנסת שורפים ספרים!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.