קוואלקום
צילום: qualcomm

קוואלקום אחרי עידן אפל: האסטרטגיה החדשה של ענקית השבבים

בעקבות איום אובדן מיליארדי הדולרים מאפל, ענקית השבבים שואפת לשלש את הכנסותיה מתחומים חדשים עד 2029

אדיר בן עמי | (1)

הרגע שקוואלקום QUALCOMM INC -1.33%  חששה ממנו הגיע סוף סוף: אפל Apple -0.48%  השיקה את שבב התקשורת הסלולרית הראשון שלה שפיתחה בעצמה. בעוד שמהלך זה צפוי לפגוע משמעותית בהכנסות של קוואלקום, חברת השבבים פועלת במהירות כדי להגיב לאתגר החדש ולמצוא מקורות הכנסה חלופיים.


אפל הודיעה בחודש שעבר כי תכלול את שבב התקשורת הסלולרית C1 שלה - רכיב קריטי המחבר סמארטפונים לרשתות סלולריות - בדגם ה-iPhone 16e. זהו הצעד הראשון במעבר לשבבי מודם ייעודיים שפותחו על ידי אפל, מהלך שצפוי להוביל להפסקה הדרגתית של התשלומים השנתיים בסך מיליארדי דולרים שאפל שילמה לקוואלקום עבור רכיבים אלה.


קוואלקום כבר הצהירה בעבר כי היא מניחה שלא תהיה לה הכנסה מאפל משנת 2027 ואילך. עם זאת, החברה עדיין צריכה להוכיח שהיא יכולה לגשר על הפער הצפוי בהכנסות, אתגר משמעותי שמחייב אסטרטגיה מחודשת.


תתמקד באנדרואיד

אחת הדרכים שבהן קוואלקום מקווה לעשות זאת היא באמצעות אספקת שבבים עדיפים למכשירי אנדרואיד. החברה הציגה את מודם ה-5G החדש שלה, X85, שישולב בשבבים העתידיים שלה, בכנס הטכנולוגיה Mobile World Congress בברצלונה ביום שני. החברה אמרה כי המודם יעניק "מובילות בקישוריות" לסמארטפוני האנדרואיד פרימיום שצפויים לכלול את הרכיב.


אם זה נשמע כמו עקיצה לטכנולוגיה החדשה של אפל, סמנכ"ל הכספים של קוואלקום, אקאש פאלקיוואלה, מתעקש שלא כך הדבר. "זה לא רק עניין של חברה אחת, התחרינו עם מגוון שלם של חברות והוכחנו באופן עקבי שאנחנו המובילים", אמר פאלקיוואלה בראיון. "וכך כשאנחנו מסתכלים קדימה, עם המודם החדש שיוצא, אין לנו ספק בדעתנו שהוא יהיה הטוב שבטובים."


בעוד אפל אמרה כי שבב ה-C1 שלה יהיה המודם החסכוני ביותר באנרגיה עד כה ב-iPhone, קוואלקום טוענת כי דגם ה-X85 יספק את חיבור ה-5G המהיר והחסכוני ביותר בסוללה למכשירי אנדרואיד. המודם זכה לאישורים מפורשים משותפים כמו גוגל של אלפאבית. השוואות מעשיות בין שני הרכיבים יצטרכו להמתין עד שמכשירים המשתמשים בשני הרכיבים יהיו זמינים במחצית השנייה של השנה הנוכחית. רק אז יהיה ניתן לבחון בצורה אובייקטיבית את הביצועים של כל אחד.


החלק השני בתכנית של קוואלקום

החלק השני בתוכנית של קוואלקום להחליף ואף להגדיל את ההכנסות שאבדו מאפל הוא באמצעות גיוון מעבר לסמארטפונים. מכירות הטלפונים באופן כללי טרם קיבלו את הדחיפה המקווה מהוספת תכונות בינה מלאכותית, והחברה מחפשת אפיקי צמיחה חדשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנה שעברה, קוואלקום הצהירה כי היא רוצה לייצר הכנסות שנתיות משולבות של 22 מיליארד דולר מאספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ולאינטרנט של הדברים (IoT) עד שנת 2029. זה יהיה כמעט פי שלושה מהרמה הקיימת, יעד שאפתני שמשקף את הצורך של החברה למצוא אלטרנטיבות להכנסות מאפל.


טכנולוגיית המודם X85 צפויה להיות משולבת בהדרגה בכל תיק המוצרים של קוואלקום. "יש לנו הזדמנות צמיחה עצומה שם שהיא הרבה יותר גדולה ממה שעמדת ההכנסות של אפל היא עבורנו", אמר פאלקיוואלה. הצהרה זו משקפת את הביטחון של ההנהלה ביכולתה למצוא פתרונות לאובדן הכנסות משמעותי.


תייצר שבבים למרכזי נתונים?

תחום שעדיין אינו נכלל רשמית בתוכנית הצמיחה אך נשאר על סדר היום הוא האפשרות שקוואלקום תיכנס לייצור שבבים לשרתים במרכזי נתונים. תחום זה היה נשלט היסטורית על ידי אינטל, אם כי יצרני שבבים כמו אנבידיה מתקדמים כאשר התפשטות הבינה המלאכותית יוצרת ביקוש ליחידות עיבוד גרפי (GPU).


בשנה שעברה, הוול-סטריט ג'ורנל דיווח כי קוואלקום פנתה לאינטל בנוגע לרכישה פוטנציאלית, אם כי לא היה עדכון מאוחר יותר בנושא. בינתיים, סיילש קוטאפאלי, לשעבר ארכיטקט ראשי לקו שבבי Xeon של אינטל למרכזי נתונים, הודיע לאחרונה כי הצטרף לקוואלקום. גיוס זה מרמז על כיוון אסטרטגי אפשרי של החברה.


"יצרנו הרבה טכנולוגיה בקצה, אבל היא רלוונטית למה שקורה במרכז הנתונים ואנחנו כמובן נמשיך לחקור הזדמנויות", אמר פאלקיוואלה. הצהרה זו מרמזת על פוטנציאל הרחבה לתחום מרכזי הנתונים, שוק ענק שיכול לספק מנוע צמיחה משמעותי עבור קוואלקום.


העתיד של היחסים בין קוואלקום לאפל נותר לא ברור לחלוטין. בעוד שאפל צפויה להפחית את תלותה בקוואלקום בהדרגה, ייתכן שהיא תמשיך להשתמש בשבבי קוואלקום בחלק מהמכשירים שלה בטווח הביניים, במיוחד בשווקים או בנסיבות שבהם הטכנולוגיה שלה אינה מספקת פתרון אופטימלי. זהו תרחיש שבו קוואלקום עשויה לשמר חלק מההכנסות, גם אם בהיקף מצומצם יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 03/03/2025 20:57
    הגב לתגובה זו
    המודמים של קואלקום טובים לאנדרויד.אינטל צריכה רה ארגון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.