קוואלקום אחרי עידן אפל: האסטרטגיה החדשה של ענקית השבבים
בעקבות איום אובדן מיליארדי הדולרים מאפל, ענקית השבבים שואפת לשלש את הכנסותיה מתחומים חדשים עד 2029
הרגע שקוואלקום QUALCOMM INC -0.64% חששה ממנו הגיע סוף סוף: אפל Apple 1.25% השיקה את שבב התקשורת הסלולרית הראשון שלה שפיתחה בעצמה. בעוד שמהלך זה צפוי לפגוע משמעותית בהכנסות של קוואלקום,
חברת השבבים פועלת במהירות כדי להגיב לאתגר החדש ולמצוא מקורות הכנסה חלופיים.
אפל הודיעה בחודש שעבר כי תכלול את שבב התקשורת הסלולרית C1 שלה - רכיב קריטי המחבר סמארטפונים לרשתות סלולריות - בדגם ה-iPhone 16e. זהו הצעד הראשון במעבר לשבבי מודם ייעודיים שפותחו על ידי אפל, מהלך שצפוי להוביל להפסקה הדרגתית של התשלומים השנתיים בסך מיליארדי דולרים שאפל שילמה לקוואלקום עבור רכיבים אלה.
קוואלקום כבר הצהירה בעבר כי היא מניחה שלא תהיה לה הכנסה מאפל משנת 2027 ואילך. עם זאת, החברה עדיין צריכה להוכיח שהיא יכולה לגשר על הפער הצפוי בהכנסות, אתגר משמעותי שמחייב אסטרטגיה מחודשת.
תתמקד באנדרואיד
אחת הדרכים שבהן קוואלקום מקווה לעשות זאת היא באמצעות אספקת שבבים עדיפים למכשירי אנדרואיד. החברה הציגה את מודם ה-5G החדש שלה, X85, שישולב בשבבים העתידיים שלה, בכנס הטכנולוגיה Mobile World Congress בברצלונה ביום שני. החברה אמרה כי המודם יעניק "מובילות בקישוריות" לסמארטפוני האנדרואיד פרימיום שצפויים לכלול את הרכיב.
אם זה נשמע כמו עקיצה לטכנולוגיה החדשה של אפל, סמנכ"ל הכספים של קוואלקום, אקאש פאלקיוואלה, מתעקש שלא כך הדבר. "זה לא רק עניין של חברה אחת, התחרינו עם מגוון שלם של חברות והוכחנו באופן עקבי שאנחנו המובילים", אמר פאלקיוואלה בראיון. "וכך כשאנחנו מסתכלים קדימה, עם המודם החדש שיוצא, אין לנו ספק בדעתנו שהוא יהיה הטוב שבטובים."
בעוד אפל אמרה כי שבב ה-C1 שלה יהיה המודם החסכוני ביותר באנרגיה עד כה ב-iPhone, קוואלקום טוענת כי דגם ה-X85 יספק את חיבור ה-5G המהיר והחסכוני ביותר בסוללה למכשירי אנדרואיד. המודם זכה לאישורים מפורשים משותפים כמו גוגל של אלפאבית. השוואות מעשיות בין שני הרכיבים יצטרכו להמתין עד שמכשירים המשתמשים בשני הרכיבים יהיו זמינים במחצית השנייה של השנה הנוכחית. רק אז יהיה ניתן לבחון בצורה אובייקטיבית את הביצועים של כל אחד.
החלק השני בתכנית של קוואלקום
החלק השני בתוכנית של קוואלקום להחליף ואף להגדיל את ההכנסות שאבדו מאפל הוא באמצעות גיוון מעבר לסמארטפונים. מכירות הטלפונים באופן כללי טרם קיבלו את הדחיפה המקווה מהוספת תכונות בינה מלאכותית, והחברה מחפשת אפיקי צמיחה חדשים.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
בשנה שעברה, קוואלקום הצהירה כי היא רוצה לייצר הכנסות שנתיות משולבות של 22 מיליארד דולר מאספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ולאינטרנט של הדברים (IoT) עד שנת 2029. זה יהיה כמעט פי שלושה מהרמה הקיימת, יעד שאפתני שמשקף את הצורך של החברה למצוא אלטרנטיבות להכנסות מאפל.
טכנולוגיית המודם X85 צפויה להיות משולבת בהדרגה בכל תיק המוצרים של קוואלקום. "יש לנו הזדמנות צמיחה עצומה שם שהיא הרבה יותר גדולה ממה שעמדת ההכנסות של אפל היא עבורנו", אמר פאלקיוואלה. הצהרה זו משקפת את הביטחון של ההנהלה ביכולתה למצוא פתרונות לאובדן הכנסות משמעותי.
תייצר שבבים למרכזי נתונים?
תחום שעדיין אינו נכלל רשמית בתוכנית הצמיחה אך נשאר על סדר היום הוא האפשרות שקוואלקום תיכנס לייצור שבבים לשרתים במרכזי נתונים. תחום זה היה נשלט היסטורית על ידי אינטל, אם כי יצרני שבבים כמו אנבידיה מתקדמים כאשר התפשטות הבינה המלאכותית יוצרת ביקוש ליחידות עיבוד גרפי (GPU).
בשנה שעברה, הוול-סטריט ג'ורנל דיווח כי קוואלקום פנתה לאינטל בנוגע לרכישה פוטנציאלית, אם כי לא היה עדכון מאוחר יותר בנושא. בינתיים, סיילש קוטאפאלי, לשעבר ארכיטקט ראשי לקו שבבי Xeon של אינטל למרכזי נתונים, הודיע לאחרונה כי הצטרף לקוואלקום. גיוס זה מרמז על כיוון אסטרטגי אפשרי של החברה.
"יצרנו הרבה טכנולוגיה בקצה, אבל היא רלוונטית למה שקורה במרכז הנתונים ואנחנו כמובן נמשיך לחקור הזדמנויות", אמר פאלקיוואלה. הצהרה זו מרמזת על פוטנציאל הרחבה לתחום מרכזי הנתונים, שוק ענק שיכול לספק מנוע צמיחה משמעותי עבור קוואלקום.
- 1.אנונימי 03/03/2025 20:57הגב לתגובה זוהמודמים של קואלקום טובים לאנדרויד.אינטל צריכה רה ארגון.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
