קוואלקום
צילום: qualcomm

קוואלקום אחרי עידן אפל: האסטרטגיה החדשה של ענקית השבבים

בעקבות איום אובדן מיליארדי הדולרים מאפל, ענקית השבבים שואפת לשלש את הכנסותיה מתחומים חדשים עד 2029

אדיר בן עמי | (1)

הרגע שקוואלקום QUALCOMM INC -3.93%  חששה ממנו הגיע סוף סוף: אפל Apple -0.86%  השיקה את שבב התקשורת הסלולרית הראשון שלה שפיתחה בעצמה. בעוד שמהלך זה צפוי לפגוע משמעותית בהכנסות של קוואלקום, חברת השבבים פועלת במהירות כדי להגיב לאתגר החדש ולמצוא מקורות הכנסה חלופיים.


אפל הודיעה בחודש שעבר כי תכלול את שבב התקשורת הסלולרית C1 שלה - רכיב קריטי המחבר סמארטפונים לרשתות סלולריות - בדגם ה-iPhone 16e. זהו הצעד הראשון במעבר לשבבי מודם ייעודיים שפותחו על ידי אפל, מהלך שצפוי להוביל להפסקה הדרגתית של התשלומים השנתיים בסך מיליארדי דולרים שאפל שילמה לקוואלקום עבור רכיבים אלה.


קוואלקום כבר הצהירה בעבר כי היא מניחה שלא תהיה לה הכנסה מאפל משנת 2027 ואילך. עם זאת, החברה עדיין צריכה להוכיח שהיא יכולה לגשר על הפער הצפוי בהכנסות, אתגר משמעותי שמחייב אסטרטגיה מחודשת.


תתמקד באנדרואיד

אחת הדרכים שבהן קוואלקום מקווה לעשות זאת היא באמצעות אספקת שבבים עדיפים למכשירי אנדרואיד. החברה הציגה את מודם ה-5G החדש שלה, X85, שישולב בשבבים העתידיים שלה, בכנס הטכנולוגיה Mobile World Congress בברצלונה ביום שני. החברה אמרה כי המודם יעניק "מובילות בקישוריות" לסמארטפוני האנדרואיד פרימיום שצפויים לכלול את הרכיב.


אם זה נשמע כמו עקיצה לטכנולוגיה החדשה של אפל, סמנכ"ל הכספים של קוואלקום, אקאש פאלקיוואלה, מתעקש שלא כך הדבר. "זה לא רק עניין של חברה אחת, התחרינו עם מגוון שלם של חברות והוכחנו באופן עקבי שאנחנו המובילים", אמר פאלקיוואלה בראיון. "וכך כשאנחנו מסתכלים קדימה, עם המודם החדש שיוצא, אין לנו ספק בדעתנו שהוא יהיה הטוב שבטובים."


בעוד אפל אמרה כי שבב ה-C1 שלה יהיה המודם החסכוני ביותר באנרגיה עד כה ב-iPhone, קוואלקום טוענת כי דגם ה-X85 יספק את חיבור ה-5G המהיר והחסכוני ביותר בסוללה למכשירי אנדרואיד. המודם זכה לאישורים מפורשים משותפים כמו גוגל של אלפאבית. השוואות מעשיות בין שני הרכיבים יצטרכו להמתין עד שמכשירים המשתמשים בשני הרכיבים יהיו זמינים במחצית השנייה של השנה הנוכחית. רק אז יהיה ניתן לבחון בצורה אובייקטיבית את הביצועים של כל אחד.


החלק השני בתכנית של קוואלקום

החלק השני בתוכנית של קוואלקום להחליף ואף להגדיל את ההכנסות שאבדו מאפל הוא באמצעות גיוון מעבר לסמארטפונים. מכירות הטלפונים באופן כללי טרם קיבלו את הדחיפה המקווה מהוספת תכונות בינה מלאכותית, והחברה מחפשת אפיקי צמיחה חדשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנה שעברה, קוואלקום הצהירה כי היא רוצה לייצר הכנסות שנתיות משולבות של 22 מיליארד דולר מאספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ולאינטרנט של הדברים (IoT) עד שנת 2029. זה יהיה כמעט פי שלושה מהרמה הקיימת, יעד שאפתני שמשקף את הצורך של החברה למצוא אלטרנטיבות להכנסות מאפל.


טכנולוגיית המודם X85 צפויה להיות משולבת בהדרגה בכל תיק המוצרים של קוואלקום. "יש לנו הזדמנות צמיחה עצומה שם שהיא הרבה יותר גדולה ממה שעמדת ההכנסות של אפל היא עבורנו", אמר פאלקיוואלה. הצהרה זו משקפת את הביטחון של ההנהלה ביכולתה למצוא פתרונות לאובדן הכנסות משמעותי.


תייצר שבבים למרכזי נתונים?

תחום שעדיין אינו נכלל רשמית בתוכנית הצמיחה אך נשאר על סדר היום הוא האפשרות שקוואלקום תיכנס לייצור שבבים לשרתים במרכזי נתונים. תחום זה היה נשלט היסטורית על ידי אינטל, אם כי יצרני שבבים כמו אנבידיה מתקדמים כאשר התפשטות הבינה המלאכותית יוצרת ביקוש ליחידות עיבוד גרפי (GPU).


בשנה שעברה, הוול-סטריט ג'ורנל דיווח כי קוואלקום פנתה לאינטל בנוגע לרכישה פוטנציאלית, אם כי לא היה עדכון מאוחר יותר בנושא. בינתיים, סיילש קוטאפאלי, לשעבר ארכיטקט ראשי לקו שבבי Xeon של אינטל למרכזי נתונים, הודיע לאחרונה כי הצטרף לקוואלקום. גיוס זה מרמז על כיוון אסטרטגי אפשרי של החברה.


"יצרנו הרבה טכנולוגיה בקצה, אבל היא רלוונטית למה שקורה במרכז הנתונים ואנחנו כמובן נמשיך לחקור הזדמנויות", אמר פאלקיוואלה. הצהרה זו מרמזת על פוטנציאל הרחבה לתחום מרכזי הנתונים, שוק ענק שיכול לספק מנוע צמיחה משמעותי עבור קוואלקום.


העתיד של היחסים בין קוואלקום לאפל נותר לא ברור לחלוטין. בעוד שאפל צפויה להפחית את תלותה בקוואלקום בהדרגה, ייתכן שהיא תמשיך להשתמש בשבבי קוואלקום בחלק מהמכשירים שלה בטווח הביניים, במיוחד בשווקים או בנסיבות שבהם הטכנולוגיה שלה אינה מספקת פתרון אופטימלי. זהו תרחיש שבו קוואלקום עשויה לשמר חלק מההכנסות, גם אם בהיקף מצומצם יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 03/03/2025 20:57
    הגב לתגובה זו
    המודמים של קואלקום טובים לאנדרויד.אינטל צריכה רה ארגון.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?