בלעדי: פנינה רוזנבלום "חושבת על הנפקה ב-2006"
[בלעדי] אני עושה כל שביכולתי לשמור על רווח גולמי של לפחות 50%, כך חושפת בפנינו אחת מנשות העסקים המוצלחות וגם העסוקות במדינה. רוזנבלום מגלגלת עסקי קוסמטיקה רחבים עם מחזור מכירות שנתי של כ-25 מיליון שקל. לדבריה, גם בשנות האינתיפדה האחרונות, הצלחתה נשמרה בזכות הרבה מאוד עבודה קשה. "ישראל היא מקום מאוד לא יציב לנהל בו עסקים", מתוודה רוזנבלום ומוסיפה, כי "רשתות השיווק תובעניות מאוד".
אך למרות זאת, היא אומרת - "אנשים תמיד ימשיכו לחפוף את השיער שלהם עם השמפו שהם אוהבים, והם ישמרו על נאמנות למותג".
ואיזה מותג הוא פנינה רוזנבלום. כל אדם שדיברנו עימו לקראת הראיון ידע וזיהה אותו בלי קושי. בדרך למשרדי החברה, בסיטי של רמת גן, זכינו לטעום מהאהדה העצומה לה זוכה פנינה רוזנבלום. גם פנינה עצמה מעידה על אהדה עצומה בציבור, "אנשים אמרו לי, פנינה את צריכה להיות ראש הממשלה". היא מעידה על כך שהשאיפות הפוליטיות שלה לא נעלמו, אך כי היא תשמח אם הקריירה הפוליטית שלה תיבנה בהדרגה - "קודם חברת כנסת, אחר כך שרה", היא מסבירה. ולא אכפת לה "אם הקריירה הפוליטית תדחה בעוד שנתיים, כי בינתיים לא חסרה לה עבודה מאומצת".
גיוס בבורסה? אולי ב-2006
שוק המניות הישראלי רותח היום, וגם גיוסי אג"ח מתבצעים בהיקפים עצומים. אנחנו שואלים את פנינה רוזנבלום על כוונותיה לחלוק עם הציבור את הבעלות בחברה. "אני ארצה באיזשהו שלב להנפיק", היא מוסרת ואחר כך מוסיפה: "ב-2005 לא נראה לי, אני חושבת על 2006". היא גם לא פוסלת מהלך של גיוס אג"ח.
אבל לפני ההנפקה, חזרנו לעסוק בליבת העסקים של רוזנבלום. קווי המוצרים שלה רחבים ומגיעים לתחומים רבים, היא מסבירה. "אני מקבלת המון הצעות כל הזמן". כיום היא שוקדת על הרחבת המותג לתחום המצעים והתכשיטים. מתחילת השנה נכנסה רוזנבלום לתחום חדש ותחרותי מאוד: צבעי השיער. הכניסה כללה קמפיין השקה טלוויזיוני בכיכובה של רוזנבלום עצמה - שפיספסתם רק אם הייתם במדינה אחרת בחודשים האחרונים.
רוזנבלום מוסיפה, כי היא חתמה לאחרונה על הסכם עם החיילת הטרייה, רוני סופר-סטאר, וכי היא לא שוקטת על השמרים ומעוניינת בהרחבת המותג לתחומים חדשים: "מתאים לי כיוונים של מזון בריאות. להיות יפה לא רק מבחוץ - אלא גם מבפנים. פונים אלי בתי ספר ומכללות שמעוניינים בשיתופי פעולה", והיא בהחלט היתה שמחה אם היתה מוקמת. לדבריה, "מכללה של פנינה רוזנבלום שתלמד על הצלחה בעסקים".
רוזנבלום מוכרת גם בחו"ל
מה לגבי הגירה של המותג לחו"ל? האם תמכרי מוצרים בשווקים אחרים חוץ מהשוק הישראלי? לשאלה זאת מגיבה רוזנבלום ללא היסוס: "אני כבר מוכרת בארה"ב. בחנויות של ישראלים. יש שם שיווק שלנו". במקביל היא מציינת, כי היא עובדת על כניסה אפשרית לתחום הספא, בעזרת סדרת ספא משלה. זה תחום שאפשר להגיע איתו לחו"ל ושיש בו פוטנציאל גדול ליצוא.
אך היא חוזרת ומדגישה כי חסר לה זמן. עומס העבודה הוא עצום. "באים אלי בהצעות אטרקטיביות כל הזמן" עד כדי כך שלדבריה, אנשים לוקחים לה רעיונות מדהימים.
כשאנחנו שואלים אותה בכמה היא מעריכה את היקף נתח השוק שלה בתחום הקוסמטיקה, היא מציינת כי היא לא מבצעת סטטיסטיקות - וכי מעניין אותה אישית כמה החברה שלה מרוויחה. היא כאמור שואפת לעבוד על רווח גולמי של לא פחות מ-50%, למרות שהיו לדבריה שנים קשות בענף שהרווח התחיל לנוע. אבל זהו השיעור המינימלי שעימו צריך לעבוד בארץ. לכן, המותג שלה נבנה לדבריה בלי פשרות על איכות תוך מחירים סבירים.
הכל התחיל מהלוואה מחברות
"המותג שלי משרת ערכים של אמינות, יושר, של שירות. זה מותג טוב" מציינת רוזנבלום. היא מביאה כדוגמא את השירות של ספריות מקצועיות שהיא העמידה לרשות הנשים שקונות את צבעי השיער שלה. יש ספריות מקצועיות בחברה שיודעות לתת לדבריה את הטיפים הדרושים ואת הייעוץ ללקוח. "אנשים מעריכים את זה שעבדתי מאוד קשה כדי לבסס את עצמי", היא מוסיפה.
איך היתה תחילת הדרך בתחום הקוסמטיקה? רוזנבלום מציינת, כי היא התחילה בהלוואה מחברות ולקוחה בהיקף של 20 אלף דולר, כשאף בנק לא הסכים לתת לה אשראי. זה היה עם מוצר אחד (איי-טאץ') והיא הגיע למכירות שלו בזכות נשים. "לאט לאט למדתי הכל" מוסיפה רוזנבלום, כשהיא נזכרת בדרך שבה פתחה בבניית המותג "פנינה רוזנבלום".
בשנה האחרונה לא היה קל לתעשיית הקוסמיטקה. מחירי חומרי הגלם מטפסים בהדרגה, וגם האירו קופץ. רוזנבלום מציינת כי המצב לא קל. יש עליה מצטברת של כמעט 30% לדבריה באירו, ועליות שלא נגמרות בשאר החומרים. זה הולך ומקצץ את הרווח הגולמי, דבר שדוחף להעלאת מחירים לצרכן. רוזנבלום מודה כי יכלה להגדיל מאוד את המכירות, אבל אז הרווחיות היתה נפגמת. אז איך מגדילים את העסקים? "אי אפשר לצמוח הרבה ללא גדילה עם פרוייקטים חדשים" מציינת רוזנבלום וחותמת כי חברה חייבת לטעמה להיות רווחית. זאת אחריות שלה לעובדים שלה וגם לעצמה. "אצלי אין כזה דבר - חברה לא רווחית. אני לא מוכרת בכל מחיר".
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
