מלונות אפריקה ישראל קיבלו דירוג BBB- ממעלות
האנליסט גיל לופוביץ מחברת דירוג האשראי מעלות מעניק היום לאג"ח של חברת מלונות אפריקה ישראל, השייכת לקבוצת הנדל"ן, דירוג של BBB-. אשרור הדירוג, מוסר לופוביץ, נובע במידה רבה מהשתייכות החברה לקבוצת אפריקה ישראל השקעות ומהצהרת אפריקה ישראל השקעות בפני מעלות בדבר מחויבותה המהותית לפעילותה של החברה, לחוסנה הפיננסי וליכולת הפירעון שלה.
בעתיד מתוכננת הנפקת סדרת אג"ח חדשה שטרם דורגה, סדרה ג'. ב-6 במאי 2004 הנפיקה חברת מלונות אפריקה ישראל למשקיעים מוסדיים אגרות חוב לא סחירות בהיקף כולל של 142.3 מיליון שקל, כאשר מתוכם הונפקו 87 מיליון שקל בהנפקה מיידית ו-55.33 מיליון שקל בהנפקה בדרך של ניצול אופציה שניתנה למשקיעים לרכישת כמות נוספת של אג"ח.
חברת מלונות אפריקה ישראל עוסקת במתן שירותי מלונאות ונופש. החברה מנהלת ומפעילה בזיכיון שלושה מותגים של רשת Holiday Inn, מלונות "Crown Plaza" בתל, ובתי המלון של "Holiday Inn Express".
במעלות מציינים כי החברה לא מימשה אופציה לכמות נוספת של אג"ח בסך של כ-3 מיליון שקל. אגרות החוב שכן הונפקו הן צמודות (קרן וריבית) למדד המחירים לצרכן והן הונפקו בריבית של 5.8% לתקופה של 10 שנים, בתשלומי קרן שווים לכל רבעון במהלך חיי האיגרת ובתוספת ריבית על היתרה הבלתי מסולקת.
אגרות החוב הונפקו ללא דירוג מעלות והן מובטחות בשעבוד קבוע מדרגה ראשונה על הזכויות במקרקעין של מלון קראון פלזה תל אביב ובערבות של חברת האם, אפריקה ישראל. עוד מציין לופוביץ כי ענף המלונאות בישראל מדורג על ידי מעלות ברמת סיכון גבוהה.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי: "מבחינתי זה חלום שהתגשם. העובדים בפנסיה צוברת יזכו מעתה להטבות משמעותיות בתחום הרווחה, והם יוכלו להצטרף לפעילויות ולעשייה של העמותה לגמלאי עובדי המדינה. אני רוצה להודות לכל מי שלקח חלק במהלך הזה בהסתדרות, ולממונה על האוצר שקידם את ההסכם".
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
מנכ"ל עמותת הקרן לעובדי המדינה אהוד סריפיאן: "אנחנו מתקנים עיוות של עשרות שנים. אני שמח עבור ציבור הגמלאים, שייהנו מעתה ממעטפת רחבה יותר".
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
