ביטוח לאומי פציעה
צילום: Shutterstock

41 מיליארד שקל בשנה לקצבאות זקנה - אבל איפה האחריות האישית של הציבור?

לאחר ההודאה מהבוקר של משרד האוצר כי תחזית הגירעון צפויה לעלות, וימים לפני הבאת תקציב המדינה לאישור מליאת הכנסת, בביטוח הלאומי מזכירים למקבלי ההחלטות: בישראל יש יותר ממיליון אזרחים ותיקים שמקבלים קצבת זקנה. 200 אלף מהם מקבלים גם השלמת הכנסה 
נחמן שפירא | (8)

בעקבות הצפי של האוצר להגדלת הגירעון מעבר לתחזית ולאחר הסערה בוועדת הכספים של הכנסת בהכנת חוק תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2024-2023 פורסמו היום נתונים על כמות מבקשי קצבת הזקנה בישראל מאת הביטוח הלאומי.

לפי הנתונים ישנם יותר ממיליון מקבלי קצבאות אזרח ותיק ושארים, או במדויק 1.128 מיליון אזרחים שקיבלו 41 מיליארד שקל, כאשר מתוכם יותר מ-205 אלף משפחות מקבלות השלמת הכנסה, ו-89 אלף מקבלות קצבת שארים.

בביטוח הלאומי לא סתם חשפו היום את הנתונים. אין ספק שכאשר רואים את הנתונים הללו וחושבים על קשישים שחיים אך ורק מקצבה זו כיצד הם יכולים להסתדר ולחיות הרי הסכום באמת מגוחך. אך במשרד האוצר לא ימהרו להתרגש מכך, יש להם הרבה מאוד בעיות אחרות ואין להם באמת מאיפה להביא עוד כסף. 

מנגד צריך לומר - אנשים, קחו אחריות על החיים שלכם. תחסכו, תוציאו פחות, תעבדו יותר. תיזהרו עם ההוצאות שלכם ואל תקנו מותרות. תשקיעו את הכסף לעתיד שלכם, תגדילו הפרשות לפנסיה. אל תחכו ליום שבו יוצאים לפנסיה כדי להתחיל לתכנן אותה. נכון, מי רוצה לחשוב על הפנסיה כשצעירים? אבל זו טעות. האחריות האישית קודמת להכל. אל תחכו ש'המדינה תסדר לכם את החיים' - תעשו את זה בעצמכם. נכון זה קשה, נכון יותר קל להתלונן על המדינה, אבל זה לא יפתור לכם את הבעיות.

 

35 מיליארד שקל מתקציב הביטוח הלאומי

הביטוח הלאומי שילם בשנה האחרונה 41 מיליארד שקל לקצבאות אזרח ותיק, שארים והשלמת הכנסה. 35.8 מיליארד שקל שולמו מתקציב ביטוחי של הביטוח הלאומי ו-5.3 מיליארד שקל שולמו במימון אוצרי שהם תשלומים שלא במסגרת 'ביטוח' אלא חקיקה ייעודית (כגון קצבת 'אזרח ותיק מיוחדת' לעולה חדש או תושב חוזר).

 

מספר מקבלי השלמת הכנסה לקצבאות אזרח ותיק ושארים, הוא כ-205 אלף משפחות, מתוכן 145 אלף אזרחים ותיקים, 25 אלף שאירים, 34 אלף מקבלי 'קצבת אזרח ותיק מיוחדת' לעולים חדשים ותושבים חוזרים ו-114 מקבלי קצבת 'שארים מיוחדת'.

 

בביטוח לאומי מציינים כי כ-23% מהמשפחות הן זוגות וכ-77% יחידים. בנוסף, כ- 70% מהמקבלים הן נשים, מתוכן 52% אינן נשואות ועוד 18% נשים נשואות.

קיראו עוד ב"בארץ"

128 אלף תביעות חדשות

לפי נתוני הביטוח הלאומי קצבת זקנה ליחיד עומדת על 1,680 שקל. אם יש לו תוספת ותק מקסימלית, אזי סכום הקצבה יעמוד על 2,520 שקל. הקצבה לאזרח יחיד בן 80 עומדת על 1,775 שקל, עם תוספת ותק על 2,663 שקל. בהנחה שלאזרח הוותיק יש בן זוג קצבתו תעמוד על 2,525 שקל, כאשר עם תוספת ותק על 3,7780 שקל.

וכמובן שהסיפור הרי הוא לא רק קצבאות זקנה, בביטוח הלאומי טוענים כי בכל שנה הם מטפלים ב-128 אלף תביעות חדשות לסיעוד, ויש כ-302 אלף זכאים בדרגות סיעודיות שונות. כאשר סכום קצבאות הסיעוד נאמדות בכ-15 מיליארד שקל.

לפי הנתונים, כ-28% מהאזרחים הוותיקים בישראל כיום מקבלים סיעוד, מתוכם 43% בדרגות 4-6 (הדרגות הגבוהות יותר המעידות על מצב רפואי מורכב)

 

"הביטוח הלאומי סבור שיש להעלות את קצבאות הזקנה ולמצוא את הדרך הטובה ביותר לעשות כן" טוענת ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי. לדבריה: "כיוון שהקצבה לא הועלתה באופן מהותי מזה שנים רבות וכחברה אינינו יכולים להרשות לעצמנו 'שזקן יבכה על זקנתו'. הביטוח הלאומי יציע מספר אפשרויות לשינוי החקיקה לגורמים הרלוונטיים". 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ענן 20/05/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה לתת קצבה כזאת עלובה לקשישים שבנו את הארץ וכל חיהם עבדו בשביל המדינה אפילו לכדורים זה לא מספיק להם הקצבה אמורה להיות לא פחות מי 4000 שקל
  • 5.
    מבין2 17/05/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
    מעלים לכולם משכורות והזקנים כרגיל לא מעניינים את הפוליטיקאים.
  • 4.
    עובד סוציאלי 17/05/2023 08:34
    הגב לתגובה זו
    זה לא רק ה41 מיליארד, . הקצבאות מעודדות בטלה . יש הרבה מאוד אזרחים בני הגיל השלישי בעלי מקצוע נדרשים שרוצים להמשיך לעבוד ולתרום לחברה . תנו להם ..עודדו אותם ..
  • 3.
    אבישלום 16/05/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
    בנוסף אני ממליץ שלא יתנו קצבה ל2 העשירונים העליונים ואת הסכום שיחסך יתנו ל8 העשירונים התחתונים, וכך הקצבה תעלה ב25%
  • 2.
    להוריד לאברכים 16/05/2023 22:19
    הגב לתגובה זו
    זקן שתרם שרת ועבד נגזל.
  • 1.
    רון גל 16/05/2023 19:37
    הגב לתגובה זו
    אנשים, קחו אחריות על החיים שלכם. תחסכו, תוציאו פחות, תעבדו יותר. תיזהרו עם ההוצאות שלכם ואל תקנו מותרות. תשקיעו את הכסף לעתיד שלכם, תגדילו הפרשות לפנסיה. אל תחכו ליום שבו יוצאים לפנסיה כדי להתחיל לתכנן אותה. נכון, מי רוצה לחשוב על הפנסיה כשצעירים? אבל זו טעות. האחריות האישית קודמת להכל. אל תחכו ש'המדינה תסדר לכם את החיים' - תעשו את זה בעצמכם. נכון זה קשה, נכון יותר קל להתלונן על המדינה, אבל זה לא יפתור לכם את הבעיות.
  • תנסה לחסוך משכר מינימום (ל"ת)
    אלוהים 16/05/2023 22:49
    הגב לתגובה זו
  • רון גל 17/05/2023 08:54
    כי לא לקחת אחריות על החיים שלך ולא התפתחת. וגם זוג שמרוויח שכר מינימום יכול לחסוך אם הם יביאו רק ילד אחד ויגורו בפריפרייה.
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?