הקצאת אופציות לעובד בתקופת עבודתו בחו"ל - למי זכות המיסוי?

חשבים מידע עסקי |

תושב חוזר שעבד בחו"ל קיבל, בתקופת העבודה בחו"ל, אופציות מהמעביד. האופציות הבשילו בזמן שהותו בחו"ל (בשנת 2004). ב-2006 חזר לישראל. ב-2008 היה לתושב ישראל, האופציות נפדו והכסף התקבל בארץ.

השאלות:

1. האם הרווח מעליית האופציות בשנים 2008-2006 הוא הכנסת עבודה או רווח הון?

2. לאיזו מדינה זכות המיסוי הראשונית?

עו"ד (רו"ח) מאורי עמפלי משיב:

מנתוני השאלה ניתן להבין כי התושב החוזר קיבל את האופציות מהמעביד הזר בזמן היותו תושב חוץ לצורכי פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), ושלא במסגרת הטבות המס הגלומות בסעיף 102(ב) לפקודה. נוסף על כך, תקופת ההבשלה התרחשה במלואה בזמן עבודתו של העובד מחוץ לישראל.

נתחיל בשאלת זכות המיסוי. הגישה המקובלת היא כי זכות המיסוי קיימת, ככלל, למדינה שבה נעשתה העבודה בזמן הבשלת האופציות. יוער כי בהתאם לדברי ההסבר (Commentaries) של אמנת מודל ה-OECD, זכות מיסוי זו חלה לגבי הרווח שנוצר אצל העובד עד למועד מימוש האופציות למניות. באשר לרווח המופק לאחר מימוש האופציות למניות, יחולו כללי מיסוי רווח הון, אשר קובעים ככלל זכות מיסוי בלעדית למדינת התושבות בעת מכירת המניות. גישה זו עולה גם מהחלטות מיסוי 61/06 ו-27/07 שפרסמה רשות המסים.

משמע, ככל שמדינת התושבות של החברה הזרה היא מדינה גומלת עם מדינת ישראל, נראה כי זכות המיסוי הבלעדית קיימת למדינת החוץ, היות שהאופציות הבשילו כולן בזמן היותו של העובד תושב חוץ ובמהלך עבודתו מחוץ לישראל. זאת ועוד, וכעולה מנתוני השאלה, האופציות מומשו למניות ונמכרו באותו מועד, כך שזכות המיסוי של המדינה הזרה תחול על מלוא ההכנסה של העובד ממכירת האופציה.

סיווג הרווח של העובד במדינה הזרה, אם כהכנסת עבודה או כרווח הון, ייעשה על פי דיני המס הפנימיים של מדינת החוץ.

אם לא מדובר במדינה גומלת, אזי יש לבחון כיצד תסווג הכנסתו של העובד בהתאם להוראות הפקודה.

סעיף 102(ג)(1) לפקודה קובע כי הכנסתו של עובד מקבלת אופציות בחברה ציבורית תחוב, ככלל, כהכנסה מעסק, ממשלח יד או כהכנסת עבודה (להלן: "הכנסה פירותית"), במועד הקצאת האופציות. ההכנסה המתקבלת לעובד במועד מימוש האופציה למניה ומכירת המניה תסווג כרווח הון. בנסיבות העניין ניתן לטעון אפוא כי העובד כלל לא היה תושב ישראל במועד הקצאת האופציה, ולכן לא נצמחה לו חבות בהכנסה פירותית בישראל. בהתאם, עליית הערך לאחר מועד ההקצאה ועד למכירת המניות עשויה להיות מסווגת כרווח הון.

אם האופציות ניתנו בחברה שאינה חברת ציבורית, אזי סעיף 102(ג)(2) לפקודה מורה כי במועד ההקצאה לא יחול אירוע מס, ואולם במועד מימוש האופציה למניה ומכירתה יסווג מלוא עליית הערך כהכנסה פירותית. יישום סעיף 102(ג) לפקודה לענייננו יסווג את מלוא עליית הערך של האופציות כהכנסה פירותית בישראל.

עם זאת, כמצוין בשאלה, הקצאת האופציות נעשתה על ידי מעביד זר, שעה שהעובד כלל לא היה תושב ישראל לצורכי מס, ואין זאת אלא שתקופת ההבשלה של האופציות הייתה במהלך עבודתו של העובד מחוץ לישראל. בנסיבות אלו ייתכן שניתן לטעון כי סעיף 102 לפקודה אינו חל, ויש לראות בכל ההכנסה שנצמחה לעובד במועד פדיון האופציות כרווח הון.

מובן כי לצד בחינת הוראות אמנת המס הרלוונטית והוראות הפקודה, יש לבחון גם את דיני המס הזרים במדינה שבה עבד העובד ושבה הבשילו האופציות.

המשיב הוא עו"ד (רו"ח) מאורי עמפלי ממשרד עמפלי, עריכת דין (מסים)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.