באקסלנס חוששים מהסינים: מורידים המלצה לכיל מ'קנייה' ל'תשואת שוק'
בבית ההשקעות אקסלנס מורידים היום את ההמלצה על מניית כיל כי"ל מקנייה ל'תשואת שוק' (ניטראלי) כתוצאה מעליית מחיר המניה מתחילת השנה ועל רקע החולשה המתמשכת בשוק הדשנים.
באקסלנס ממאמינים כי ההתאוששות האחרונה במניית כיל נובעת בעיקרה מהעלייה במחיר הנפט, שדרך האתנול, משפיע בצורה חזקה על הביקוש לתירס ועל מחיר התירס. .
"לדעתנו, מחירים וכמויות גבוהות של אשלג אפשריים על רקע אחד מהמקרים הבאים: ביקוש חזק לגרעינים, או מחירי נפט גבוהים והמשך הרגולציה בארה"ב שתביא לעלייה מתמשכת בביקוש לאתנול ולתירס, כך אמר האנליסט גלעד אלפר ממחלקת המחקר של אקסלנס.
באקסלנס מתבססים על ההנחה שהביקוש למזון הוא חלש ושהתרחיש להמשך העלייה במחירי הנפט הוא פחות סביר. בנוסף, ייתכן שהקשר הכלכלי בין מחיר הנפט למחירי המזון הולך ונחלש.
מלאי תבואה גדולים בסין
"כפי שכתבנו מספר פעמים בחודשים האחרונים, הסינים נתקלים בבעיות אחסון של מזון בשל כמויות התבואה הענקיות שהם אוגרים וחוסר היכולת שלהם למכור אותם בשוק המקומי".
הנקודה שמנסים להעביר במחלקת המחקר היא שקשה לראות את הסינים חותמים על חוזה חדש לקניית אשלג בכמויות גבוהות ובמחירי 2008.
"ייתכן שייחתם לבסוף חוזה על כמויות נמוכות, נניח 2 מיליון טון, אך חוזה כזה לא יהיה מספיק כדי לשנות בצורה משמעותית את שוק האשלג השנה", הדגישו עוד ממחלקת המחקר.
הסויה - מובילה בתשואה מתחילת השנה
סויה היא התבואה עם הביצועים הטובים ביותר השנה - עלייה של 24% מתחילת השנה, לעומת 10% עבור חיטה ותירס. הסיבות שמרבים לצטט הן הבצורת בארגנטינה ונתוני ייצוא חזקים.
מנגד מזכירים: "אנו חושבים שהסיבה השנייה היא המהותית מאחר שאת הירידה בנתוני הייצור ראינו גם בתבואות האחרות".
"העלייה בייצוא - והסיבה העיקרית לדעתנו למחיר הסויה - היא לסין. סין מהווה 40% מייצוא הסויה של ארה"ב והייצוא אל סין גדל ב-44% משנה שעברה. אילו הייצוא לסין לא היה גודל אלא נשאר קבוע, הייצוא הכללי של הסויה מארה"ב היה קטן ב-9% ולא עולה ב-10%", כך מציינים עוד.
"אם נקשר נקודה זו לנקודה הקודמת שהעלינו, נראה שמלאי הסויה עבר מארה"ב לסין אבל הוא איננו נצרך לפחות בחלקו. על רקע חולשת הביקוש למזון בסין והמחסור במקומות אחסון, לא ברור אם מחיר הסויה ימשיך לעלות", הדגישו עוד.
עלייה בביקושים לאשלג
לאחרונה מתגברים הקולות לגבי התאוששות הביקוש לאשלג בברזיל.
הכמויות שהאופטימיים מזכירים נעות סביב 5-6 מיליון טון. כמות מכובדת מאוד, אולם באקסלנס מאמינים כי ללא תמיכה מהשוק הסיני אין בה מספיק כדי לשנות את גורלו של שוק האשלג ב-2009.
לאחרונה פרסם משרד החקלאות האמריקאי דו"ח עם תחזית ראשונה למלאים בשנת 2009-2010. תחזית זו היא לעלייה של 2% במלאים העולמיים לעומת 2009-2008 שבעצמה מראה עלייה של 22% במלאים לעומת 2008-2007.
.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.42% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
