סוכן ביטוח
צילום: דאלי אי

המלצת הוועדה: סוכן ביטוח כבר לא יוכל לשווק לכם קופת גמל ופוליסת חיסכון

ועדה בנושאי החיסכון וההשקעות תמליץ כי יידרש רישיון לייעוץ השקעות לצד רישיון לייעוץ פנסיוני, אחרת אי אפשר יהיה לייעץ ולשווק בתחום

רוי שיינמן | (16)

ועדת הרגולטורים בנושא החיסכון וההשקעות של הציבור, בראשות מנכ"ל משרד האוצר היוצא, שלומי הייזלר, ממליצה על שינוי דרמטי בעולם הייעוץ הפנסיוני וההשקעות. המסקנות המרכזיות כוללות:


איחוד רישיון ייעוץ פנסיוני עם ייעוץ השקעות – כך שסוכני ביטוח ויועצי השקעות יחויבו ברישיון כפול.

שינוי במודל התגמול – היועצים לא יקבלו עמלה מהחברות הפיננסיות, אלא רק תשלום מהלקוחות.

ביטול ההבדלים במיסוי בין מוצרי השקעה שונים – מהלך שיצור חשבון השקעות אחיד עם יתרונות מס לחוסכים.


אתמול פרסמו את המלצות הוועדה בנוגע לארביטראז המיסוי והרגולטורי - מסתמן ניצחון לקרנות נאמנות - מכירת קרנות לא תיחשב אירוע מס, בד בבד הוועדה ישבה ודנה בנושאים נוספים לרבות דמי הניהול, תחום הבקוראז' והתייחסות לסוכני הביטוח ותפקידם במערכת שיווק ויעוץ על מוצרים פיננסים. 


היועצים הפיננסיים יידרשו לרישיון כפול

המלצה משמעותית היא להפוך את היועצים הפיננסיים ליועצים שמחזיקים גם ברישיון פנסיוני וגם ברישיון ייעוץ והשקעות. כיום, סוכני ביטוח מתמקדים בעיקר במוצרים פנסיוניים, בעוד יועצי השקעות עוסקים בקרנות נאמנות ומכשירים פיננסיים אחרים. השינוי ייצור רגולציה אחידה ויחזק את הפיקוח על הענף. המשמעות היא שמי שיש לו "חצי" רישיון לא יוכל לשווק ולייעץ בתחומי הפיננסים. 


המטרה היא למנוע מצב שבו סוכנים ממליצים על מוצרים פיננסיים בהתאם לאינטרסים של חברות הביטוח ובתי ההשקעות. כדי להבטיח זאת, הצוות מציע לשנות גם את מודל התגמול, כך שהיועצים לא יקבלו עמלות מחברות הביטוח אלא יידרשו לקבל שכר ישירות מהלקוחות.

קיראו עוד ב"בארץ"

מודל התגמול החדש – הדרך לייעוץ אובייקטיבי?


כיום, יועצים וסוכני ביטוח מרוויחים מעמלות שהם מקבלים מחברות הביטוח ובתי ההשקעות, מה שעלול להוביל להמלצות שמוטות לטובת מוצרים מסוימים. המלצות הדוח של הוועדה מדגישות כי הדרך לייעוץ אובייקטיבי עוברת בשינוי מנגנון התגמול, כך שהתשלום יגיע רק מהלקוח, בלי אינטרסים חיצוניים.




שאלות ותשובות על הרפורמה החדשה

למה רוצים לאחד את רישיונות הייעוץ הפנסיוני וההשקעות?


המטרה היא ליצור שקיפות ולמנוע ניגודי עניינים. כיום, סוכני ביטוח עוסקים רק בפנסיה וקרנות השתלמות, בעוד יועצי השקעות ממליצים על מוצרים פיננסיים כמו קרנות נאמנות. הרפורמה תאפשר לייעץ על כל סוגי החיסכון תחת קורת גג אחת, מה שיקל על החוסכים לקבל החלטות טובות יותר.


איך השינוי ישפיע על הלקוחות?


השינוי אמור לשפר את איכות הייעוץ, כי היועצים לא יקבלו עמלה על שיווק מוצרים מסוימים אלא יעבדו רק לטובת הלקוח. מצד שני, אם הלקוחות יצטרכו לשלם ישירות עבור הייעוץ, ייתכן שרבים מהם יעדיפו לוותר עליו, מה שעלול לפגוע בנגישות לשירותי ייעוץ.


מה קורה עם המיסוי על מוצרי חיסכון והשקעות?


הוועדה ממליצה לאחד את המיסוי על כל מוצרי ההשקעה, כך שכולם ינוהלו בחשבון השקעות אחד. המשמעות היא שהשקעות לא ייחשבו לאירוע מס עד שמשיכת הכסף בפועל, בדומה להטבות מס שקיימות כיום בקופות גמל להשקעה.


האם השינוי יפגע בסוכני הביטוח?


הסוכנים יתמודדו עם אתגר משמעותי, כי הם יאבדו את המודל הקיים של עמלות מחברות הביטוח. אם הרפורמה תעבור במלואה, הם יצטרכו להתאים את עצמם לשוק חדש שבו הלקוחות משלמים על השירות ולא חברות הביטוח.


איך המהלך ישפיע על חברות הביטוח ובתי ההשקעות?


החברות הפיננסיות יאבדו מנגנון חשוב של שיווק דרך סוכנים ויועצים, מה שעלול לפגוע ברווחיות שלהן. מצד שני, השוק עשוי להפוך לשקוף יותר, מה שיוביל לתחרות הוגנת יותר בין המוצרים השונים.


מה האתגר הגדול ביותר של הרפורמה?


האתגר המרכזי הוא היישום בפועל. למרות שההמלצות ברורות, המדינה תצטרך ליצור מנגנון חדש לגביית שכר מהלקוחות ולמנוע מצב שבו הייעוץ הפיננסי הופך לשירות לעשירים בלבד. בנוסף, יהיו התנגדויות מצד חברות הביטוח וסוכני הביטוח, שצפויים להילחם על המודל הקיים.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    רענן 14/02/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    דמי הניהול בקופות גמל להשקעה יקרים מאוד ורק אוכלוסיות מסוימות שנהנות משייכות לארגון גדול נהנות מדמי ניהול סבירים.
  • 14.
    ב 08/02/2025 00:07
    הגב לתגובה זו
    זה לא פיתרון אנשים יעדיפו ללכת לחברות הביטוח ישירות כשהם יצטרכו את הביטוח הם ידברו ללמפה הפיתרון האמיתי הוא עמלה אחידה ללא קשר לדמי הניהול
  • 13.
    א 08/02/2025 00:04
    הגב לתגובה זו
    רוב העם לא מבינים במכשירים הפנסיונים ויפלו לתכסיסים שיווקים של חברות הביטוח יפסידו מאות אלפים כשיגיעו לפנסיה הממשלה עסוקה בלהשאיר אנשים במעגל העוני תהיו בטוחים שטובת הציבור זה הדבר האחרון שמעניין אותם.
  • 12.
    אנונימי 07/02/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
    צריך שלכל סוכן יהיה גם בנוסף לרישיון הפנסיוני גם תואר במשפטים וגלימה של סופרמן ושתהיה לו היכולת לקפוץ מחלונות וכמובן כל זה כשהוא לא מקבל עמלה אלה רק סכום כסף זעום על יעוץ מלקוח ישראלי שבחיים לא שילם על יעוץ נציגנו שם באוצר חיי בסרט
  • 11.
    צ 07/02/2025 13:53
    הגב לתגובה זו
    אבל לחייב לקחת כסף..
  • 10.
    רועי 06/02/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    מבורך שיהיה רישיון כפול אבל למה לחייב את הלקוח לשלם לסוכן שיקבעו תעריף תגמול אחיד לכל החברות וככה הסוכן יהיה אוביקטיבי
  • 9.
    תבטלו את עמלת הפצת הקרנות לבנקים קודם (ל"ת)
    אנונימירון2 06/02/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רון 06/02/2025 12:54
    הגב לתגובה זו
    הרגולטור לא בעניינים בכלל.הבנקים ישארו לבד בתחום וכך זה יראה.הבנק יגבה עמלת ייעוץ אבל זכותו גם לתת הנחותפטור. שהרי הוא בכל מקרה מרוויח מהלקוחות.אם כך שיבטל את עמלת ההפצה בקרנות. ניראה את הרגולטור החכמולוג נוגע בזה.כי הבנק ייתן ייעוץ חינם וירוויח מהקרנות.חבורת גאונים יושבים בירושלים.
  • 7.
    סוכן מקצוע הולך ונכחד הם משרתים רק את עצמם (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 06/02/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים לא מבינים את המשמעויות ואי לכך יפלו טרף למשווקי בית של הגופים המוסדיים שיהיו לכאורה בחינם ולא באמת יקבלו יעוץ מתאים. בקיצור הרשות לפיקוח שמקום העבודה הבא של הפקידים שם הוא בחברות ביטוח ובתי ההשקעות דואגת לכיס של החברות במצג שווא של דאגה לחוסך המציאות עד היום מוכיחה את האמור לעיל. מי שלא מתוחכם יאכל אותה.
  • 5.
    נכון וראוי במהרה בימינו אמן (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 06/02/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    סכומי עתק נגרעים מהמשקיעים החוסכים לטובת סוכני הביטוח כאשר למעשה הם לא מוסיפים שום ערך לחוסך.
  • סווינגר 06/02/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
    חברת ביטוח לא יהיה. או שיהיה במחיר מהכיס של המבוטח.תכלס הזוכות הן חברות הביטוח שגדלו לפרופורציות שמאפשרות להן לירוק על הסוכן ועל המבוטח גם יחד.
  • 3.
    אנונימיוס 06/02/2025 10:20
    הגב לתגובה זו
    כי לשלם אין סיכוי שנשלם..חח
  • 2.
    מי יסכים לתת שירות בחינם.. (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עכשיו התעוררתם (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.