סוכן ביטוח
צילום: דאלי אי

המלצת הוועדה: סוכן ביטוח כבר לא יוכל לשווק לכם קופת גמל ופוליסת חיסכון

ועדה בנושאי החיסכון וההשקעות תמליץ כי יידרש רישיון לייעוץ השקעות לצד רישיון לייעוץ פנסיוני, אחרת אי אפשר יהיה לייעץ ולשווק בתחום

רוי שיינמן | (16)

ועדת הרגולטורים בנושא החיסכון וההשקעות של הציבור, בראשות מנכ"ל משרד האוצר היוצא, שלומי הייזלר, ממליצה על שינוי דרמטי בעולם הייעוץ הפנסיוני וההשקעות. המסקנות המרכזיות כוללות:


איחוד רישיון ייעוץ פנסיוני עם ייעוץ השקעות – כך שסוכני ביטוח ויועצי השקעות יחויבו ברישיון כפול.

שינוי במודל התגמול – היועצים לא יקבלו עמלה מהחברות הפיננסיות, אלא רק תשלום מהלקוחות.

ביטול ההבדלים במיסוי בין מוצרי השקעה שונים – מהלך שיצור חשבון השקעות אחיד עם יתרונות מס לחוסכים.


אתמול פרסמו את המלצות הוועדה בנוגע לארביטראז המיסוי והרגולטורי - מסתמן ניצחון לקרנות נאמנות - מכירת קרנות לא תיחשב אירוע מס, בד בבד הוועדה ישבה ודנה בנושאים נוספים לרבות דמי הניהול, תחום הבקוראז' והתייחסות לסוכני הביטוח ותפקידם במערכת שיווק ויעוץ על מוצרים פיננסים. 


היועצים הפיננסיים יידרשו לרישיון כפול

המלצה משמעותית היא להפוך את היועצים הפיננסיים ליועצים שמחזיקים גם ברישיון פנסיוני וגם ברישיון ייעוץ והשקעות. כיום, סוכני ביטוח מתמקדים בעיקר במוצרים פנסיוניים, בעוד יועצי השקעות עוסקים בקרנות נאמנות ומכשירים פיננסיים אחרים. השינוי ייצור רגולציה אחידה ויחזק את הפיקוח על הענף. המשמעות היא שמי שיש לו "חצי" רישיון לא יוכל לשווק ולייעץ בתחומי הפיננסים. 


המטרה היא למנוע מצב שבו סוכנים ממליצים על מוצרים פיננסיים בהתאם לאינטרסים של חברות הביטוח ובתי ההשקעות. כדי להבטיח זאת, הצוות מציע לשנות גם את מודל התגמול, כך שהיועצים לא יקבלו עמלות מחברות הביטוח אלא יידרשו לקבל שכר ישירות מהלקוחות.

קיראו עוד ב"בארץ"

מודל התגמול החדש – הדרך לייעוץ אובייקטיבי?


כיום, יועצים וסוכני ביטוח מרוויחים מעמלות שהם מקבלים מחברות הביטוח ובתי ההשקעות, מה שעלול להוביל להמלצות שמוטות לטובת מוצרים מסוימים. המלצות הדוח של הוועדה מדגישות כי הדרך לייעוץ אובייקטיבי עוברת בשינוי מנגנון התגמול, כך שהתשלום יגיע רק מהלקוח, בלי אינטרסים חיצוניים.




שאלות ותשובות על הרפורמה החדשה

למה רוצים לאחד את רישיונות הייעוץ הפנסיוני וההשקעות?


המטרה היא ליצור שקיפות ולמנוע ניגודי עניינים. כיום, סוכני ביטוח עוסקים רק בפנסיה וקרנות השתלמות, בעוד יועצי השקעות ממליצים על מוצרים פיננסיים כמו קרנות נאמנות. הרפורמה תאפשר לייעץ על כל סוגי החיסכון תחת קורת גג אחת, מה שיקל על החוסכים לקבל החלטות טובות יותר.


איך השינוי ישפיע על הלקוחות?


השינוי אמור לשפר את איכות הייעוץ, כי היועצים לא יקבלו עמלה על שיווק מוצרים מסוימים אלא יעבדו רק לטובת הלקוח. מצד שני, אם הלקוחות יצטרכו לשלם ישירות עבור הייעוץ, ייתכן שרבים מהם יעדיפו לוותר עליו, מה שעלול לפגוע בנגישות לשירותי ייעוץ.


מה קורה עם המיסוי על מוצרי חיסכון והשקעות?


הוועדה ממליצה לאחד את המיסוי על כל מוצרי ההשקעה, כך שכולם ינוהלו בחשבון השקעות אחד. המשמעות היא שהשקעות לא ייחשבו לאירוע מס עד שמשיכת הכסף בפועל, בדומה להטבות מס שקיימות כיום בקופות גמל להשקעה.


האם השינוי יפגע בסוכני הביטוח?


הסוכנים יתמודדו עם אתגר משמעותי, כי הם יאבדו את המודל הקיים של עמלות מחברות הביטוח. אם הרפורמה תעבור במלואה, הם יצטרכו להתאים את עצמם לשוק חדש שבו הלקוחות משלמים על השירות ולא חברות הביטוח.


איך המהלך ישפיע על חברות הביטוח ובתי ההשקעות?


החברות הפיננסיות יאבדו מנגנון חשוב של שיווק דרך סוכנים ויועצים, מה שעלול לפגוע ברווחיות שלהן. מצד שני, השוק עשוי להפוך לשקוף יותר, מה שיוביל לתחרות הוגנת יותר בין המוצרים השונים.


מה האתגר הגדול ביותר של הרפורמה?


האתגר המרכזי הוא היישום בפועל. למרות שההמלצות ברורות, המדינה תצטרך ליצור מנגנון חדש לגביית שכר מהלקוחות ולמנוע מצב שבו הייעוץ הפיננסי הופך לשירות לעשירים בלבד. בנוסף, יהיו התנגדויות מצד חברות הביטוח וסוכני הביטוח, שצפויים להילחם על המודל הקיים.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    רענן 14/02/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    דמי הניהול בקופות גמל להשקעה יקרים מאוד ורק אוכלוסיות מסוימות שנהנות משייכות לארגון גדול נהנות מדמי ניהול סבירים.
  • 14.
    ב 08/02/2025 00:07
    הגב לתגובה זו
    זה לא פיתרון אנשים יעדיפו ללכת לחברות הביטוח ישירות כשהם יצטרכו את הביטוח הם ידברו ללמפה הפיתרון האמיתי הוא עמלה אחידה ללא קשר לדמי הניהול
  • 13.
    א 08/02/2025 00:04
    הגב לתגובה זו
    רוב העם לא מבינים במכשירים הפנסיונים ויפלו לתכסיסים שיווקים של חברות הביטוח יפסידו מאות אלפים כשיגיעו לפנסיה הממשלה עסוקה בלהשאיר אנשים במעגל העוני תהיו בטוחים שטובת הציבור זה הדבר האחרון שמעניין אותם.
  • 12.
    אנונימי 07/02/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
    צריך שלכל סוכן יהיה גם בנוסף לרישיון הפנסיוני גם תואר במשפטים וגלימה של סופרמן ושתהיה לו היכולת לקפוץ מחלונות וכמובן כל זה כשהוא לא מקבל עמלה אלה רק סכום כסף זעום על יעוץ מלקוח ישראלי שבחיים לא שילם על יעוץ נציגנו שם באוצר חיי בסרט
  • 11.
    צ 07/02/2025 13:53
    הגב לתגובה זו
    אבל לחייב לקחת כסף..
  • 10.
    רועי 06/02/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    מבורך שיהיה רישיון כפול אבל למה לחייב את הלקוח לשלם לסוכן שיקבעו תעריף תגמול אחיד לכל החברות וככה הסוכן יהיה אוביקטיבי
  • 9.
    תבטלו את עמלת הפצת הקרנות לבנקים קודם (ל"ת)
    אנונימירון2 06/02/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רון 06/02/2025 12:54
    הגב לתגובה זו
    הרגולטור לא בעניינים בכלל.הבנקים ישארו לבד בתחום וכך זה יראה.הבנק יגבה עמלת ייעוץ אבל זכותו גם לתת הנחותפטור. שהרי הוא בכל מקרה מרוויח מהלקוחות.אם כך שיבטל את עמלת ההפצה בקרנות. ניראה את הרגולטור החכמולוג נוגע בזה.כי הבנק ייתן ייעוץ חינם וירוויח מהקרנות.חבורת גאונים יושבים בירושלים.
  • 7.
    סוכן מקצוע הולך ונכחד הם משרתים רק את עצמם (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 06/02/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים לא מבינים את המשמעויות ואי לכך יפלו טרף למשווקי בית של הגופים המוסדיים שיהיו לכאורה בחינם ולא באמת יקבלו יעוץ מתאים. בקיצור הרשות לפיקוח שמקום העבודה הבא של הפקידים שם הוא בחברות ביטוח ובתי ההשקעות דואגת לכיס של החברות במצג שווא של דאגה לחוסך המציאות עד היום מוכיחה את האמור לעיל. מי שלא מתוחכם יאכל אותה.
  • 5.
    נכון וראוי במהרה בימינו אמן (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 06/02/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    סכומי עתק נגרעים מהמשקיעים החוסכים לטובת סוכני הביטוח כאשר למעשה הם לא מוסיפים שום ערך לחוסך.
  • סווינגר 06/02/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
    חברת ביטוח לא יהיה. או שיהיה במחיר מהכיס של המבוטח.תכלס הזוכות הן חברות הביטוח שגדלו לפרופורציות שמאפשרות להן לירוק על הסוכן ועל המבוטח גם יחד.
  • 3.
    אנונימיוס 06/02/2025 10:20
    הגב לתגובה זו
    כי לשלם אין סיכוי שנשלם..חח
  • 2.
    מי יסכים לתת שירות בחינם.. (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עכשיו התעוררתם (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.