ארקיע
צילום: ארקיע
ראש בראש

ארקיע נגד אל על: טיסות ישירות מישראל לניו יורק

חברות התעופה הבינלאומיות מתעכבות, ארקיע מנסה לנצל את החור ולייצר רווחים בקו לניו יורק שנשלט על ידי אל על

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה אל על ארקיע


חברת ארקיע הכריזה על מהלך משמעותי בשוק התעופה הישראלי - השקת טיסות ישיר בין תל אביב לניו יורק. מדובר בצעד ראשון מסוגו עבור החברה, שצפוי להגביר את התחרות בקו המבוקש ולהוריד את מחירי הטיסות. הטיסות יתחילו לפעול מחודש פברואר 2025 ויתבצעו באמצעות מטוסי איירבוס 330-900 NEO, הנחשבים לאחד הדגמים המתקדמים בעולם.


מדובר בתחרות ראש בראש מול אל על. אל על נותרה כמעט לבד בקווים האלו שמהווים חלק מרכזי מהרווחים שלה. ארקיע רואה כי החזרה של החברות הבינלאומית תארך והיא מאתגרת את אל על בקו הרווחי. 



כמה יעלה לטוס לניו יורק עם ארקיע?

המחיר ההתחלתי לכרטיס הלוך-חזור הוא 1,199 דולר, כולל כבודה במשקל של 20 ק"ג. עם זאת, כמו בכל טיסה, המחירים משתנים בהתאם לביקוש, וניתן למצוא גם כרטיסים במחירים גבוהים יותר. לטסים בכיוון אחד, המחיר ההתחלתי עומד על 599 דולר.

לדוגמה:

  • טיסת הלוך ושוב לארקיע: החל מ-1,199 דולר.
  • טיסת הלוך ושוב באל על במחלקת פרימיום: החל מ-2,863 דולר.

לוח הזמנים של הטיסות

  • מתל אביב לניו יורק: מוצ"ש בשעה 23:30, שני ורביעי בשעה 12:00.
  • מניו יורק לתל אביב: ראשון ושלישי בשעה 15:00, חמישי בשעה 16:00.

מה עומד מאחורי ההחלטה?

ההשקה של הקו מגיעה בעקבות מחסור בטיסות לניו יורק ועליית מחירים בקו. היוזמה נולדה מתוך שיתוף פעולה בין ארקיע ליוזמת ההייטק "טק אייר", שמטרתה להגדיל את היצע הטיסות ליעדים אסטרטגיים כמו ארצות הברית. היוזמה נוצרה מתוך צורך ממשי של תעשיית ההייטק הישראלית, שנסמכת רבות על קשרים עסקיים עם ארצות הברית.


בנוסף, על פי נתוני מטה ההייטק, כ-80% מההשקעות הזרות בישראל מגיעות מארצות הברית וקנדה, מה שמדגיש את החשיבות של שיפור הקשרים התחבורתיים עם מדינות אלו.


האם ארקיע תוכל לעמוד בתחרות?

גורמים בענף התעופה מזהירים כי הפעלת קו טיסות לארצות הברית מהווה אתגר כלכלי וביטחוני. חברות גדולות כמו אל על, יונייטד איירליינס ו-דלתא נהנות מצי מטוסים רחב, שמאפשר להן להתמודד עם תקלות ולהציע חלופות במהירות. לעומת זאת, חברות קטנות כמו ארקיע מסתכנות ביכולת מוגבלת לטפל במקרי חירום תפעוליים.



מה עוד חשוב לדעת על הטיסות?

  1. אפשרויות שדרוג: ארקיע מציעה שדרוגים שונים למושבים במחלקת אקונומי ואקונומי פלוס. לדוגמה:

    קיראו עוד ב"בארץ"
    • מושב מועדף: תוספת של 150 דולר.
    • מושב באקונומי פלוס (שורה ראשונה): תוספת של 170 דולר.
  2. תמיכה ממשלתית:
    הממשלה בוחנת אפשרות להקצות תקציב של 15 מיליון שקל לשיפוי חברות תעופה במקרה של ביטול טיסות. עם זאת, ההצעה טרם אושרה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יש מחלקת ביזנעס (ל"ת)
    ארי 13/01/2025 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מפריח השערוריות 13/01/2025 16:34
    הגב לתגובה זו
    מטוס אחד שיטוס נון סטופ מישראל לניו יורק.אם מתקלקל או מתעכב הנוסעים תקועים כפליים גם אין מטוס חליפי וגם אין אפשרות להעלותם על טיסה חליפיתכי אל על מלאים ואין חברות זרות שטסות.. כלומר זה לרכוש כרטיס מוזל להרפתקאה בשחקים שאורכה 34 ימים דרך אירופה..
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות ירדו, המסים ירדו" - האם להאמין לו?

נכנסים לכלכלת בחירות; סמוטריץ' יודע שאם מחירי הדירות יעלו - הציבור יאשים אותו, ומכין פתרונות וגם - מה התוכנית של סמוטריץ' לשנה הבאה ועל הפטור ממס לעולים חדשים

רן קידר |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'  הציג את עקרונות התקציב. הוא דוחף להורדת הריבית ובצדק; ומדבר על הורדת מסים והורדת מחירי הדירות. סמוטריץ' יודע שיש חשש גדול שמחירי הדירות יחזרו לעלות עם סיום תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית  והוא יודע שהוא זה שתוט עליו האשמה בעליית מחירי הדירות, אז הוא מכין תוכנית (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?).

סמוטריץ' לא הציג תוכנית, אלא דיבר מלמעלה, בקווים כלליים. צריך לזכור שאנחנו בשנת בחירות, הבוחר הוא "המלך", הסיכוי שיפגעו בכיס שלו - נמוך. ירצו לתת לו תחושה טובה, תחושה של עושר. תחושה של ביטחון כלכלי.  בכנס של יועצי המס הוא אמר  באופן ברור "אל תקנו דירות, המחירים ימשיכו לרדת". 

סמוטריץ' טען כי שנת 2026 תהיה "גשר ממלחמה לצמיחה", עם תוספת משמעותית לביטחון, שצפויה לחרוג מ-100 מיליארד שקל, לצד ייצוב יחס החוב-תוצר. במרכז התוכנית: הורדת מס הכנסה על הכנסות מעבודה, שתעודד יציאה לעבודה והעלאת פריון. "זה יחזיר כסף לכיסי העובדים ויעזור למשק לצמוח", אמר, תוך הדגשה כי ההפחתה תתמקד במדרגות הנמוכות יותר כדי להגיע למעמד הביניים הרחב. נזכיר כי מדרגות המס הוקפאו השנה והמשמעות היא מיסוי גדול יותר. סמוטריץ' בעצם רמז על כוונה להסיר את ההקפאה בחלק מהמקומות. 


סמוטריץ' גם הבטיח הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים: פטור ממס לא רק על הכנסות מחו"ל (כפי שקיים כיום למשך 10 שנים), אלא גם על הכנסות שיופקו בישראל עצמה. צעד כזה יכול להפוך את ישראל ליעד עלייה אטרקטיבי יותר, אבל השאלה היא למה לספק הטבה גדולה כל כך בשעה שאפשר להטיב עם הציבור הישראלי עצמו. תושבייך קודמים לעולים חדשים.  

החשש שמהלכים אלו יובילו לעלייה בגירעון, אם כי חייבים להגיד שהגירעון בשליטה ולמרות מלחמה של שנתיים, ישראל התבררה כחזקה מאוד כלכלית. הפגיעה בנתונים הכלכליים היא לא אנושה כפי שיכול היה להיות. אין כלכלן אחד שחושב שהנתונים הכלכליים בהינתן השנתיים האחרונות, הם לא הפתעה לטובה. לכן, דווקא בהינתן הצמיחה של אחרי המלחמה כפי שצופים כלכלנים וגם בנק ישראל בתחזיות קדימה, עשויות לתמוך ולהשתלב בהורדת מסים.