מניות היתר: אחת שטיפסה ב-30% בתוך חודש ימים
אחת לכמה זמן יוצא לנו, האנליסטים ומנהלי ההשקעות, להיות מוזמנים לסיורים בחברות ציבוריות. מעבר ליציאה מהשגרה, יש לזה חשיבות עצומה, כי הרי אין כמו מראה עיניים. ובשבילי, הכי יפה לראות תעשייה אמיתית במלוא תפארתה. קווי יצור, מכונות שפועלות במלוא המרץ. 100% תעשייה. אמיתי משלנו.
השבוע יצא לי להיות מוזמנת לסיור שכזה בחברת המלט. חברה שעונה על ההגדרה של תעשייה ישראלית מצוינת, ובל נשכח כי מדובר בחברה בינלאומית לכל דבר.
חברת המלט מספרת סיפור שהחל בשנות ה- 50' ותוך 50 שנים עשתה החברה קפיצת מדרגה לחברה גלובלית ש- 95% ממכירותיה הולך ליצוא – המלט הקימה פעילויות בחו"ל, רכשה חברה ביפן, משתפרת באופן עקבי באיכות מוצריה, ולא מוכנה לומר לא לאף לקוח. למי שלא מכיר, המלט עוסקת בייצור מחברים, שסתומים ופילטרים לתעשייה התהליכית (כל תעשייה שכוללת הליך זרימה של חומר – דלקים, מזון, תרופות וכו'), ותעשיית המוליכים למחצה. מדובר במערכות חכמות שמשמשות למדידה, פיקוח והעברת מידע לגבי זרימה, לחץ וטמפרטורה במערכות מכשור ובקרה.
השווקים
מכירותיה של המלט מתחלקות בערך חצי חצי בין שני מגזרי פעילות – התעשייה התהליכית ותעשיית המוליכים למחצה. בתחום התעשייה התהליכית, סוגי הלקוחות שאליהן המלט פונה מגוון מאוד וכולל את תעשיות הפטרוכימיה, מזון, אנרגיה, בתי זיקוק ובעתיד אף אנרגיה סולארית. מדובר בתעשיות שנהנות בתקופות של פריחה כלכלית מהשקעות עתק בתשתיות ותמיד בצורך מתמיד בתחזוקה.
תחום המוליכים למחצה בהמלט דורשת התמקצעות. המלט מייצרת מוצרים אולטרא נקיים לתעשייה המוליכים למחצה בעיקר (אך גם לתעשיית התרופות, גרעין והביוטכנולוגיה), שבה חשוב לנטרל כל גרגר אבק ממערכות הובלת הגזים. תעשיית המוליכים למחצה (סמיקונדקטורס) מאופיינת בגלי השקעות בקווי יצור ומפעלים, הנגזרים מגלי הצמיחה בשווקים העולמיים.
תפקידו של האנליסט כולל הנחת הנחות ובדיקות כאלו ואחרות לגבי קצבי הצמיחה בתעשיות שאליהן המלט פונה וספציפית לגבי כמות ההשקעות המתוכננות בתעשיות אלו. הנחות אלו צריכות לקחת בחשבון בין היתר אפשרות להאטה בארה"ב ובעולם כולו, שצפויות להשפיע על השקעות הון בקווי יצור בתעשיות השונות, ומחזוריות בענף המוליכים למחצה, שכרגע מראה סימני התאוששות מפתיעים למדי, אחרי תקופת דשדוש במהלך 07'.
אבל זה לא הסיפור המעניין. ואני בוודאי לא מתכוונת להלאות אתכם באיך בוחנים או מהם שיעורי הצמיחה בכל תחום פעילות. העניין בהמלט לדעתי מגיע מכיוון אחר לגמרי. זוכרים שכתבתי בהתחלה שמדובר בחברה מצוינת? אז הנה לכם כמה דוגמאות, ככה על קצת המזלג:
חשיבה מחוץ לקופסה – ללקוח דרוש מוצר מסוים, עם הגדרות ויכולות מיוחדות, שטרם יוצר באף חברה (ולאו דווקא בהמלט). בהמלט לא מוותרים (על אף כי יכול להיות שעלות הפריט הבודד היא כמה עשרות דולרים בודדים) – ומפתחים את המוצר המתאים ושוקדים למציאת הפתרון המתאים. תחשבו מה זה עושה ללקוח. רמת מחויבות שכזו מצד הספק (המלט) יוצרת הכרה אצל הלקוח ובונה מערכת הזמנות לשנים קדימה.
אמרתי מערכת הזמנות? להמלט מערכות מידע מתקדמות מסוגן, ואצל חלק מלקוחות החברה קיים חיבור תקשורת ישירות בין הלקוח עצמו עד להמלט. בתכלס זה אומר, שכאשר נגמר ללקוח מחבר מסוג F3K59G (סתם זרקתי תווים לשם הדגמה), מערכת המידע קולטת שהמוצר נגמר במלאי הלקוח, מעבירה הזמנה לפריט הזה ישירות למשרדי המלט. זה מגיע למחסנים ומשם דרך מערכות לוגיסטיקה – חיוב ושילוח ללקוח. במקרה הצורך, ההזמנה עוברת לפס הייצור, לייצור הפריט. חברים – זה הליך טכנולוגי און ליין אמיתי.
אמרתי טכנולוגיה מתקדמת? שליש מהמכירות של המלט ב- 07' היו של מוצרים חדשים. מדובר בכ- 1700 פריטים חדשים. החברה מעסיקה עשרות מהנדסים במחלקת המו"פ ששוקדים על ה"דבר הבא".
אמרתי "הדבר הבא"? המלט מקדמת בימים אלו תוכניות השקעה מתקדמות, שכוללת הרחבה נוספת ליכולות היצור והלוגיסטיקה של החברה. לא מדובר בשכפול קווי יצור – בכל פעם שהמלט מקימה קו יצור, יש התקדמות טכנולוגית ושילוב יכולות מתקדמות, שמביאות בין היתר לשיפור נוסף בשורת הרווח.
מעטות החברות הפועלות בתחום שמחויבות לשירות ברמה שכזו ללקוח. כל אלו, הופכים את המלט לדעתי לאחת מהחברות המעניינות והמצוינות בתעשייה הישראלית וכזו שתהיה מוכנה לקראת המשך הגידול בביקושים למוצריה בשנים הבאות.
** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד **
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.