מניות מעו"ף או יתר? דווקא עכשיו - המיתוס נשבר

נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר של בית ההשקעות IBI. עשיר ורע לו עני וטוב לו
נתלי גוטליב |

בתחילת השנה בוצע עדכון המדדים האחרון בבורסה בת"א. העדכון העלה סימני שאלה רבים בנוגע להרכב המדדים החדש. לאחר מס' דחיות, קיבלה הבורסה החלטה ליישם את התקנה כי השתייכות מניה למדדים המובילים מותנית בשיעור החזקות ציבור מינימאלי של 25% ולא רק בשווי השוק שלה.

כך נוצר מצב שבו חברות גדולות מאוד נאלצו לבצע מהלכים רבים, ע"מ להישאר במדדים היוקרתיים – המעו"ף ות"א 75. חלק מבעלי העניין נאלצו למכור שיעור מסוים מהחזקותיהם, ע"מ להגדיל את שיעור החזקת הציבור.

באותה תקופה מדובר היה במהלך לא פשוט. לאחר מהלך ירידות, שהחל בעקבות משבר האשראי, מחירי המניות היו נמוכים מאוד. חברות אחרות השתמשו בדרכים יותר מתוחכמות והבטיחו את הישארותן במדדים באמצעות הנפקת זכויות. היה נדמה כי החברות נאבקו בכל הכוח בכדי לא לעבור אל רשימת מניות היתר, שמתאפיינות בסחירות דלה.

כמעט שלושה חודשים אחרי, מסתבר שהמאבק על המקום במעו"ף ובת"א 100 לא בהכרח השתלם.

אחד המעברים הבולטים ליתר היה של מניית מגדל ביטוח. מגדל עברה ממדד המעו"ף היוקרתי היישר אל מדד יתר 120. מתחילת השנה (מועד עדכון המדד) המניה רשמה ירידה של כ-18%, בעוד יתר מניות הביטוח רשמו ירידות של בין 26% ל-35%. הראל היא מניית ביטוח נוספת שנאלצה לעזוב את מדד המעו"ף היוקרתי. הראל אומנם לא עברה אל מדד היתר, אלא אל ת"א 75, אבל גם היא ביחס לחברות הביטוח האחרות (חוץ ממגדל כמובן) רשמה את הירידה הנמוכה ביותר – 26%.

דוגמא נוספת היא אלקטרה נדל"ן שעברה ליתר ורשמה ירידה של 18% "בלבד", בעוד דלק נדל"ן רשמה ירידה של 48% (יחד עם זאת, היו גורמים נוספים שהעיבו על מניית דלק נדל"ן).

אחת הדוגמאות שמדגישה ביתר שאת את התופעה המפתיעה היא פער התשואות בין מבני תעשייה לכלכלית. חברת מבני תעשייה, ש"הושלכה" אל היתר, ירדה בכ-13%, בעוד שחברת האם, "שזכתה" להישאר בת"א 75, ירדה פי 3 -39%.

מסתבר, אם כן, שבתקופה של עצבנות בשווקים להיות מנייה נזילה לא תמיד משתלם. מרבית הכסף של המשקיעים נמצא במניות הכבדות והנזילות ומשם הוא גם ממהר לצאת בתקופות של אי ודאות. הודות לנזילות, הוא מצליח לעשות זאת בקלות יחסית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.