השר אטיאס במרדף אחר כשלים צרכניים בסלולר: גזרות חדשות בדרך לחברות

השר יערוך שימוע לשלוש החברות ב- 3 נושאים: חסימת מכשיר שנגנב/אבד; הפסקת שירות לבקשת מנוי והפסקת שירות למנוי רדום
משה בנימין |

שר התקשורת אריאל אטיאס הורה למשרדו לערוך שימוע לחברות הסלולריות במגמה לתקן את רישיונותיהן בנושאים הצרכניים הבאים: הפסקת שירות לבקשת מנוי; "חסימת" ציוד קצה שנגנב/ אבד (מכשיר סלולר)

והפסקת שירות למנוי רדום.

השר אטיאס: "הטיפול בהסדרת הכשלים הצרכניים עומד בראש סדר העדיפויות של משרד התקשורת. התקנות תעודדנה את התחרות בענף הסלולר בכך שיקלו על ההתנתקות מהחברות. כמו כן, הן תשפרנה את מצב הצרכן במצב של גניבה"

כחלק ממדיניותו הפרו-צרכנית של משרד התקשורת, להקל על ציבור הצרכנים, להסיר את חסמי המעבר בין החברות ולהגביר את השקיפות בענף, הורה שר התקשורת אריאל אטיאס, למשרד לפרסם שימוע לחברות הסלולריות בנושאים הבאים:

הפסקת שירות לבקשת מנוי:

כיום, לצורך הגשת בקשה להפסקת שירות מחברה סלולרית, לרוב, נדרשים הלקוחות להתייצב פיזית במרכזי שירות ולמלא טפסים ייעודים לשם כך.

משרד התקשורת מבקש לאפשר למנוי לבקש הפסקת שירות מחברה סלולרית בכתב, לרבות באמצעות פקסימיליה או כתובת דואר אלקטרוני, אשר יפורסמו על-ידי החברה באתר האינטרנט שלה ובחשבונות הטלפון הנשלחים ללקוח.

התיקון החדש הנו נדבך נוסף להוראה צרכנית דומה שהמשרד פרסם בנוגע לספקי הגישה לאינטרנט ולמפעילים הבינלאומיים. על החברה להפסיק את השירות לבקשת המנוי, לא יאוחר משני ימי עבודה , מרגע הבקשה.

חסימת ציוד קצה סלולר שנגנב/ אבד:

כדי לצמצם למינימום את תופעת גניבת מכשירי הסלולר, מבקש משרד התקשורת לחסום את האפשרות להשתמש במכשיר הגנוב עצמו, על-ידי חסימתו. כיום, מתבצעת חסימה רק לכרטיס ה- sim. דהיינו, באמצעות החלפת כרטיס ה- sim, ניתן לעשות שימוש במכשיר הגנוב!

עפ"י הנתונים שנתקבלו מהמפעילים עולה כי בשנת 2006 דווח לחברות הסלולר על כ- 600,000 מכשירים שנגנבו או אבדו; כמו כן, עולה כי קיימת לחברות הסלולר יכולת טכנולוגית לחסום את מכשיר הסלולר כך שלא יהיה ניתן לקבל באמצעותו שירות.

לאור המצב הקיים לפיו, יכול אדם שגנב מכשיר סלולרי להשתמש במכשיר הגנוב על-ידי הכנסת SIM אחר או "צריבת" מספר המנוי במכשיר, מבקש המשרד להורות לחברות הסלולר, לחסום, על פי בקשת המנוי, את המכשיר הסלולרי, הרשום אצל החברות על שם המנוי, כך שלא ניתן יהיה לקבל באמצעותו שירותי סלולר.

בכך יוכל מנוי המעוניין בכך לדרוש מחברת הסלולר, לחסום את מכשיר הסלולר הרשום על שמו, ללא תשלום, במידה וניגנב או אבד. כמו כן, נקבע כי החברה לא תהיה רשאית לספק שירותי סלולר למכשיר שנחסם על ידו או על ידי חברה סלולרית אחרת.

הפסקת שירות למנוי רדום:

בהמשך לשימוע שערך משרד התקשורת בחודש אוגוסט 2006 בעניין "ניתוק מנוי רדום" בחברות הסלולר, ולבקשה להשלמת נתונים בעניין מנוי Prepaid, מיום 28 נובמבר 2006, ולאחר שבחן התייחסויות אשר התקבלו במשרד התקשורת ממפעילי הסלולר (החברות הסלולריות), גופים צרכניים ואנשים פרטיים, ולאחר ש"ניידות המספרים" החלה לפעול, שוקל המשרד להוסיף לרישיון החברות סעיף חדש, אשר עניינו "הפסקת שירות למנוי רדום".

מטרת השימוע הינה לקבוע כי חברה סלולרית תהיה רשאית לנתק "מנוי רדום" כלומר, מנוי שלא קיבל שירות טלפוניה או שירות ערך מוסף במשך שנה אחת לפחות, אינו משלם לחברה הסלולרית תשלום קבוע כלשהו ואינו קשור עם חברה סלולרית בתוכנית הכוללת תקופת התחייבות.

על פי התיקון המוצע, חברה סלולרית תהיה רשאית לנתק "מנוי רדום" רק לאחר שהודיעה לו על כך בהודעה מוקדמת:

א. לעניין מנוי אשר שמו וכתובתו ידועים לחברה, בכל הדרכים הבאות באמצעות מכתב רשום; באמצעות שתי הודעות מסרון (SMS) אשר יישלחו למנוי הרדום בהפרש של לפחות שבועיים בין הודעה להודעה.

ב. לעניין מנוי אשר שמו וכתובתו אינם ידועים לחברה - באמצעות ארבע הודעות מסרון (SMS) אשר יישלחו בהפרש של לפחות שבוע בין הודעה להודעה.

כמו כן, נקבע כי לאחר ביצוע הניתוק, על החברה לשמור את מספר הטלפון לשימוש המנוי הרדום, במשך שישה חודשים לאחר הניתוק.

לעניין מנוי רדום Prepaid, אשר נותרה לזכותו יתרת תשלום, נקבע כי החברה תשיב לו את היתרה כאמור, במידה והבקשה התקבלה אצל החברה הסלולרית לא יאוחר משנה מיום הפסקת השירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.