הדולר מנסה להתאושש: חתם בעלייה של 0.8% ל-3.607 ש'

שערו היציג של היורו נחלש 0.07% לרמה של 5.2976 שקלים. פינוטק: הציפיות בשווקים הינן לקיצוץ נוסף של 0.5% בריבית הפד ב-18 במרץ אשר עשויות להחליש את הדולר אף לרמה של 3.5 שקלים
שי טופז |

המטבע הישראלי חתם את יום המסחר השני בשוק המט"ח במגמה של מעורבת אל מול המטבעות העיקריים, זאת בניגוד למגמה ההתחזקות אשר אופפת אותו מתחילת השנה.

בהסתכלות כוללת על התנהגות המטבע האמריקני מתחילת השנה ניתן לראות כי הוא מפגין חולשה אל מול השקל הישראלי ומול המטבעות המובילים בעולם כמעט מדי יום ביומו כאשר מתחילת השנה בלבד רשם ירידה של 6.97% אל מול השקל.

מסע היחלשותו של הדולר אל מול השקל נמשך יותר משנתיים כאשר רמת השיא בשנתיים וחצי האחרונות נרשמה ברמה של 4.7414 שקלים ב-22 לנובמבר 2005. מאז אותה רמה הצליח הדולר לאבד כ-25% מערכו לרמות שפל שלא נרשמו מאז מרץ 1998.

הטלטלה בשווקים הפיננסים הביאה לאחרונה את נגיד ה'פד', בן ברננקי, להוריד את הריבית בארה"ב בשיעור מצטבר של 1.25% לרמה של 3% בלבד, עובדה אשר הביאה את פער הריביות בין השקל לדולר לרמה של 1.25% לטובת השקל ולהתחזקות הירידות של הדולר מולו.

שערו היציג של הדולר נקבע בעלייה של 0.811% לרמה של 3.607 שקלים, שערו היציג של היורו נחלש 0.07% לרמה של 5.2976 שקלים.

פינוטק: הציפיות הינן לקיצוץ נוסף של 0.5% בריבית הפד ב-18 במרץ

המטבע הישראלי לא מפסיק למשוך קניות של משקיעים מקומיים וזרים גם יחד. השקל נסחר בשיא של 10 שנים כנגד הדולר ביום שני, זאת על רקע ההורדה בריבית הפדרל רזרב אשר היתה בשבוע שעבר. תוצאה שהביאה לפער ריביות חיובי של 1.25% בין ישראל(4.25%) לארה"ב (3.5%) ובהחלט תומכת במטבע המקומי.

בנוסף, נראה כי ציפיות השוק לקיצוץ נוסף של 0.5% בריבית הפד כבר ב-18 לחודש מרץ השנה אשר תגדיל את פער הריביות לרמה של 1.75%, תחזק את השקל בטווח הקצר עד לרמה הפסיכולוגית של 3.5 שקלים כנגד הדולר.

נזכיר, כי השקל הישראלי הראה את הביצועים הכי טובים אל מול הדולר מבין השווקים המתפתחים והוסיף 7% מתחילת שנת 2008, זאת ביחד עם ההתחזקות של 10% בשנה שעבר. כל זאת בעקבות הצמיחה הכלכלית במשק המקומי כנגד ההאטה כלכלית בארה"ב.

יחד עם זאת, נראה כי חולשתו של הדולר איננה לרוחם של הסתדרות התעשיינים אשר מאיימים לערוך שביתה במשק בקריאה כי נגיד הבנק, פרופ' סטנלי פישר, צריך להתמקד לא רק ביעדי האינפלציה אלא בנתוני התמ"ג והתעסוקה אשר עשויים להיפגע אם המדיניות המוניטרית הנוכחית תימשך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.