אסיה חתמה בירידות שערים חדות: שנחאי צנחה 5.1%
המדדים המובילים באסיה פתחו את יום המסחר הראשון של השבוע במזרח בירידות שערים חדות ובכך חתמו בירידה לרמות שפל של חמשת החודשים האחרונים. זאת, ברקע לחששות המשיקיעים כי ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, תיכנס למיתון ותגרום להאטה בצמיחה הכלכלית באזור.
במקביל, ממתינים המשקיעים להחלטת הריבית ביפן, כאשר ההערכות הן כי הבנק המרכזי יותיר את הריבית ברמה של 0.5%, אך ידגיש את החששות מפני מיתון בשל ההאטה הכלכלית בארה"ב על רקע משבר האשראי.
מדד MSCI לאסיה פסיפיק רשם ירידה של 3.2% לרמה של 142.11 הנקודות. שנחאי צנחה 5.14%, הניקיי היפני ירד 3.86%, ההנג-סנג בהונג קונג השיל 5.5% ומדד הקוספי נסוג 2.95%.
"זה אפקט מדבק. המשקיעים ייסתכלו על פורטפוליו ההשקעות שלהם ועשויים להקטין את החשיפה לשוקים", כך אמר פנקג' קומר, מנהל השקעות ב-Kurnia Insurans Bhd.
"התגובה משוק המניות האמריקני הראתה כי תוכניתו הכלכלית של בוש לא עומדת בציפיות המשקיעים", אמר טושיאיקו מאטסונו, אנליסט שוקים פיננסיים ב-SMBC Friend Securities שבטוקיו.
מניית Commonwealth Bank, הבנק השני בגודלו באוסטרליה, איבדה 4.6%. כמו כן, מניית National Australia, הבנק הראשון בגודלו, נסוגה 2.9%. במורגן סטנלי העלו את תחזיות ההפסד של ענקיות הפיננסים באזור ב-26% לשנת 2008.
מניית Bank of China, אשר הינה בעלת האחזקות הגדולה ביותר בקרב הבנקים באסיה בהקשר למשבר המשכנתאות, צנחה 4.7%. הבנק עלול למחוק 17.5 מיליארד יואן (2.4 מיליארד דולר) ברבעון הרביעי של 2007 וערך זהה בשנה הנוכחית, ציין דוריס חן, אנליסט בשנחאי בסקירתו הבוקר. נציין, כי מניית הבנק רשמה ירידה של 30% מאז ה-30 באוקטובר.
מניית Hyundai Heavy, חברת המספנות הגדולה בעולם, השילה 5.8% בסיאול. מניית Komatsu, החברה השניה בגודלה בעולם לשינוע ציוד כבד, נסוגה 2.2%, החברה מסתמכת על השוק האמריקני כצרכן העיקרי שלה.
מניית Toyota, נסוגה 3.3%. מניית Honda Motor, אשר 54% ממכירותיה מתבצעות בצפון אמריקה, משילה 4%.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
