אסיה חתמה בירידות שערים חדות: שנחאי צנחה 5.1%
המדדים המובילים באסיה פתחו את יום המסחר הראשון של השבוע במזרח בירידות שערים חדות ובכך חתמו בירידה לרמות שפל של חמשת החודשים האחרונים. זאת, ברקע לחששות המשיקיעים כי ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, תיכנס למיתון ותגרום להאטה בצמיחה הכלכלית באזור.
במקביל, ממתינים המשקיעים להחלטת הריבית ביפן, כאשר ההערכות הן כי הבנק המרכזי יותיר את הריבית ברמה של 0.5%, אך ידגיש את החששות מפני מיתון בשל ההאטה הכלכלית בארה"ב על רקע משבר האשראי.
מדד MSCI לאסיה פסיפיק רשם ירידה של 3.2% לרמה של 142.11 הנקודות. שנחאי צנחה 5.14%, הניקיי היפני ירד 3.86%, ההנג-סנג בהונג קונג השיל 5.5% ומדד הקוספי נסוג 2.95%.
"זה אפקט מדבק. המשקיעים ייסתכלו על פורטפוליו ההשקעות שלהם ועשויים להקטין את החשיפה לשוקים", כך אמר פנקג' קומר, מנהל השקעות ב-Kurnia Insurans Bhd.
"התגובה משוק המניות האמריקני הראתה כי תוכניתו הכלכלית של בוש לא עומדת בציפיות המשקיעים", אמר טושיאיקו מאטסונו, אנליסט שוקים פיננסיים ב-SMBC Friend Securities שבטוקיו.
מניית Commonwealth Bank, הבנק השני בגודלו באוסטרליה, איבדה 4.6%. כמו כן, מניית National Australia, הבנק הראשון בגודלו, נסוגה 2.9%. במורגן סטנלי העלו את תחזיות ההפסד של ענקיות הפיננסים באזור ב-26% לשנת 2008.
מניית Bank of China, אשר הינה בעלת האחזקות הגדולה ביותר בקרב הבנקים באסיה בהקשר למשבר המשכנתאות, צנחה 4.7%. הבנק עלול למחוק 17.5 מיליארד יואן (2.4 מיליארד דולר) ברבעון הרביעי של 2007 וערך זהה בשנה הנוכחית, ציין דוריס חן, אנליסט בשנחאי בסקירתו הבוקר. נציין, כי מניית הבנק רשמה ירידה של 30% מאז ה-30 באוקטובר.
מניית Hyundai Heavy, חברת המספנות הגדולה בעולם, השילה 5.8% בסיאול. מניית Komatsu, החברה השניה בגודלה בעולם לשינוע ציוד כבד, נסוגה 2.2%, החברה מסתמכת על השוק האמריקני כצרכן העיקרי שלה.
מניית Toyota, נסוגה 3.3%. מניית Honda Motor, אשר 54% ממכירותיה מתבצעות בצפון אמריקה, משילה 4%.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
