ניתוח טכני: מדד המעו"ף – ללא כיוון ברור
כמה עובדות לגבי מדד המעו"ף שאי אפשר לחלוק עליהן: הראשונה גורסת שהמגמה המשנית אינה עוד מגמת עלייה. במשך שמונה שבועות רצופים נותר מדד המעו"ף מתחת לרמת 1,248 ללא יכולת לחצותה מעלה. השנייה לגבי התנהלות המניות המרכיבות את המדד. רובן, מזמן כבר אינן במגמת עלייה. למעשה, הרבה לפני שמדד המעו"ף רשם את שיאו האחרון, נטו מרבית מניות המעו"ף לסמן רמת שיא שלא נשברה כלפי מעלה. שתי עובדות אלו בלתי ניתנות לערעור ומובילות למסקנה שמצבו של שוק המניות המקומי רחוק מלהיות משביע רצון.
די אם נבחן אותו לעומת מדד תל אביבי 75, נגלה שבמשך השנים האחרונות נטו שני המדדים הללו להיות צמודים האחר לרעהו. בחודשים האחרונים נפתח פער משמעותי כאשר מדד תל אביבי 75 קבע את שיאו האחרון ביולי השנה ואילו השיא האחרון נמוך מקודמו. דינאמיקה כזאת לא הייתה במשך השנים האחרונות דבר המדליק נורת אזהרה.
גם התנהלות השוק האמריקאי אינה מבטאת עוצמה. כתבתי זאת במהלך השבועות האחרונים וגם הדינאמיקה של השבוע האחרון לא ממש היטיבה איתו.
האינדיקטורים
1. כפי שכתבתי בפתיח, במשך תקופה ארוכה היו מדד תל אביב 25 ומדד תל אביב 75 מסונכרנים לחלוטין. בחודשים האחרונים החלה היפרדות משמעותית כאשר אפשר לומר מאז יוני השנה מדד תל אביבי 75 אינו נמצא יותר במגמת עלייה. אפשר לראות זאת בבירור על ידי השוואת גרפים פשוטה. העובדה הזאת מעלה תהיות לגבי המשך הדרך, ומעצימה אותם כאשר מוסיפים מדדים אחרים להשוואה. איני אומר שבהכרח צפויה ירידה משמעותית ובקרוב, אך הסימנים הללו אינם מעודדים כלל ועיקר.
2. מבט על הגרף השבועי המצורף יגלה שבמהלך החודשיים האחרונים משייט מדד המעו"ף במה שקרוי "דשדוש מתכנס". המונח הזה נכון יותר כאש/ר הוא מוגדר כ"משולש סימטרי" – תבנית המייצגת חילוקי דעות מהותיים לגבי המשך הדרך. הקו העליון הנותן ביטוי לדעתם של המוכרים, משופע כלפי מטה ומעיד על החלטה לממש במחירים הולכים ויורדים כביטוי לאי אמון ברמתו של השוק. הקו התחתון המייצג את דעתם של הקונים, מעיד את ההיפך הגמור. המעניין הוא שההיסטוריה לימודה אותנו, שמצבים מסוג זה מסתיים תוך מהלך חד.
רמות תמיכה והתנגדות
על רקע ההתנהלות של השוק יש לשים לב לשתי נקודות קיצון שיאפיינו את תהליך הדשדוש עליו הצבעתי בסעיף הקודם. ראשית, רמת 1,248 הנקודות המשמשת כרמת התנגדות. שבירתה של רמה זו תוציא. מבחינת המדד, מהלך עליות נוסף לדרך שמשמעותו כיבוש שיאים חדשים. מאידך, רמת 1,173 הנקודות משמשת כרמת תמיכה. שבירתה מטה תסתום את הגולל על מגמת העלייה ותוציא לדרך תיקון משמעותי.
סיכום
הנחת העבודה שעברה שינוי בשבועות האחרונים גורסת שמצבו של השוק הופך להיות מורכב יותר ויותר. העובדה שמרבית המניות אינן עוד במגמת עלייה, המדדים שאינם מסונכרנים יותר כפי שהיו בשנים האחרונות ומצבו של שוק המניות האמריקאי, מדליקים נורת אזהרה ומעלים את רמת אי הוודאות הקיימת.
* הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
