המשטרה - "לא נאכוף את חוק הקסדות"

"חוק הקסדה" נכנס לתוקף, אולם במשטרה מתכוונים לוותר בינתיים על הקנסות ולהתמקד בהסברה
אני אשכנזי - NRG |

החוק החדש האוסר רכיבה על אופניים ללא קסדה נכנס אתמול לתוקף, ורוכבים שלא יחבשו לראשם את קסדת המגן צפויים לפי הקבוע בו לקנס של 250 שקלים. אך באגף התנועה של המשטרה, כך מתברר, לא ממהרים לחפש אחר העבריינים החדשים: השוטרים הונחו שלא לרשום דוחות לרוכבים.

בימים האחרונים הועברה לשוטרי התנועה בארץ הנחיה על כניסתו לתוקף של החוק החדש וכן הובהר סף הענישה, קנס של 250 שקלים. אולם יחד עם זאת, הונחו השוטרים שלא לרשום דוחות לרוכבים שיעברו על החוק החדש, אלא להסתפק בפעולות הסברה.

"עדיף שנפעל בדרך של הסברה מאשר ברישום קנסות", אמר קצין בכיר באגף התנועה. "הרי זה לא יהיה הגיוני שנרשום דוח תנועה לנער בן 15, על זה שהוא נסע ללא קסדה. הגיוני יותר שהשוטר יסביר לו על התקנה ואף ייתן לו דוח אזהרה או איגרת על חשיבות חבישת הקסדה".

במקביל מתכוונים באגף התנועה לבצע בימים הקרובים דיונים בשאלה כיצד להתמודד עם החוק החדש, וקציני המשטרה ממליצים שגם בעתיד יימנעו השוטרים מלרשום דוחות עם קנס כספי לעברייני התנועה שלא יחבשו קסדה בעת רכיבה על אופניים.

"אנחנו חושבים שהחוק הוא נכון וטוב, אבל יהיה קשה ליישם אותו כלשונו", אומר קצין באגף התנועה. "זה לא יהיה נכון שהשוטרים ירשמו דוחות על חבישת הקסדה לרוכבי אופניים. מדובר באוכלוסיות מאוד ייחודיות כמו נוער, ילדים או אנשים מבוגרים, שלרוב לא חובשים את הקסדה באופן קבוע".

"חשוב להשקיע בהסברה"

גורם נוסף במשטרה הסביר את ההיגיון שמאחורי ההחלטה. "המחקרים מעלים שחבישת קסדה מקטינה את הסיכונים לפגיעות קשות בתאונת אופניים", אמר. "חשוב להשקיע את המאמצים בהסברה ובהדרכה ופחות באכיפה".

יחד עם זאת אמרו אתמול באגף התנועה במשטרה, כי מעבר לסלחנות שהם מתכוונים להפגין על אי חבישת קסדה לרוכבי אופניים, בכוונתם להחמיר

את האכיפה על רכיבה על אופניים בדרכים בין-עירוניות, תופעה שמתרחבת בשנים האחרונות.

גורם באגף התנועה של המשטרה הסביר, "יש טרנד של רכיבה על אופניים במסגרת פעילות ספורטיבית ובריאותית אבל חלק לא קטן מן הרוכבים בצדי הדרכים הבין-עירוניות מסכן את חייו ברכיבה באותן דרכים, ולכן החלטנו להגביר את האכיפה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

בנימין נתניהובנימין נתניהו
פרשנות

האם נתניהו יקבל חנינה מהרצוג? תרחישים וסיכויים

הבורסה סבורה שתינתן חנינה - השוק בדר"כ צודק, אבל יש גם זוויות אחרות

מנדי הניג |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש בקשה רשמית לחנינה מנשיא המדינה יצחק הרצוג. הבקשה, שהועברה דרך עו"ד עמית חדד, כוללת מכתב אישי ומסמך מפורט ונשלחה למחלקת החנינות במשרד המשפטים לקבלת חוות דעת. בבית הנשיא הדגישו כי מדובר בבקשה חריגה ביותר שתיבחן בכובד ראש. 

בבקשה, כתב נתניהו כי "האינטרס האישי הוא לנהל את המשפט, אך האינטרס הציבורי מורה אחרת". במכתב שצירף הוא הסביר: "בשנים האחרונות התגברו המתחים והמחלוקות... אני מודע לכך שההליך בענייני הפך למוקד להתנצחויות עזות". לדבריו, "על אף האינטרס האישי שלי לנהל את המשפט ולהוכיח את חפותי, אני סבור שהאינטרס הציבורי מורה אחרת". נתניהו חתם את בקשתו בכך שסיום ההליך יסייע להפחית את המתח הציבורי: "מול האתגרים הביטחוניים וההזדמנויות המדיניות... אני מחויב לעשות כל שביכולתי לאיחוי הקרעים ולהשבת האמון במערכות המדינה".

הרקע כולל לחץ בינלאומי כבד - בעיקר איגרת רשמית ששלח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להרצוג, ופילוג פנימי עמוק שמלווה את המשפט כבר שמונה שנים. 

כיצד פועלת סמכות החנינה בישראל

סמכות החנינה מעוגנת בסעיף 11(ב) לחוק יסוד: נשיא המדינה ומעניקה לנשיא סמכות בלעדית לחון, להפחית עונש, לקצוב מאסר או להמירו. מבחינה טכנית אפשר להעניק חנינה גם לפני גזר דין, אך מדיניות בית הנשיא קובעת באופן עקבי כי הבקשות נשקלות רק לאחר סיום כל ההליכים, כולל ערעורים. החריג הבולט היחיד בעשורים האחרונים היה חנינת בכירי השב"כ בפרשת קו 300 (1986), שהתבססה על שיקולי ביטחון המדינה והכללת הודאה חלקית והתפטרות.

במקרה של נתניהו הבקשה מוגשת לפני הכרעת דין, דבר שהופך אותה ליוצאת דופן במיוחד מבחינה נורמטיבית.

למה יש לחץ חזק על הרצוג דווקא עכשיו?  מדובר על לחץ מבפנים ומבחוץ. לחץ בינלאומי חסר תקדים שנובע מאיגרת טראמפ, שפורסמה במלואה, שטוענת כי בנימין נתניהו עובר "ציד מכשפות" וקוראת לחנינה מלאה כדי שניתן יהיה "להתמקד באיומים האמיתיים".  הרחבה: "טראמפ פנה להרצוג: הענק חנינה לנתניהו".