שרגא ברוש: מצב התעשיה מדאיג - הרבעון ה-2 היה מאכזב
ברבעון השני של השנה פוטרו כ-1,100 עובדים (0.3% מכלל המועסקים בתעשייה) וחלה נסיגה של 0.3% בתפוקת התעשייה. זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבעון הראשון של 2005. כך אומר היום (רביעי) שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
ברוש מעריך, כי הירידה הקלה במצבת העובדים במפעלים באה, כפי הנראה, על רקע הנסיגה בתפוקת התעשייה.
הוא מציין, כי ברבעון הראשון של השנה תפוקת התעשייה גדלה ב-0.2% בלבד, לעומת הרבעון שקדם לו ושיעור המועסקים גדל ב-0.1% בלבד.
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לבצע שורת צעדים שיאיצו הצמיחה ויצרו 40 אלף מקומות עבודה במשק. בתוך כך, הוא מונה פעולות לעידוד היצוא, יצירת מקומות תעסוקה איכותיים ויציבים בפריפריה, טיפול בנושא החינוך הטכנולוגי וההכשרה המקצועית וכן שדרוג התעשייה המסורתית, תוך סיוע לפתח אסטרטגיה חדשה המבוססת על בידול טכנולוגי, ובכך ליצור למפעלים אלו יתרונות תחרותיים בשוק המקומי והעולמי.
מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים לפי קבוצות ענפים מתברר, כי ברבעון השני של 2005 הועמקה הנסיגה במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מדובר בענפי המזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים).
בתקופה זו, נרשמו פיטורים בקצב של 0.7% שהם כ-770 איש במצבת עובדי הקבוצה. זאת בהמשך לפיטורי עובדים בקצב של 0.2% ברבעון הראשון השנה. הנסיגה במצבת עובדי הקבוצה, מציין ברוש, נובעת רובה ככולה, מהמשך פיטורי העובדים בענף הטקסטיל וההלבשה - 4.1%, לצד חידוש הפיטורים בקצב של 3%, בענף העץ והריהוט. הנסיגה קוזזה בחלקה הודות לקליטת עובדים מתונה של 0.5% בענף המזון ו-0.4% בענף הדפוס. במקביל, מציין ברוש, בענפי הטכנולוגיה המעורבת חודשה הנסיגה בקליטת עובדים בקצב של 1.1% שהם כ-460 איש ברבע השני של השנה, זאת לאחר קליטת עובדים מתונה בקצב של 0.6% ברבעון הראשון של 2005 (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט, תרופות מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
הנסיגה במצבת עובדי הקבוצה נובעת מחידוש פיטורי עובדים בענפי המכונות והציוד והמנועים והציוד החשמלי ירידה של 0.7%-1.1%, לצד קיפאון במצבת עובדי ענף הכימיה, זאת לאחר חמישה רבעונים רצופים של קליטת עובדים בענף.
עוד הצביע הניתוח על כך שקיפאון נרשם במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית ברבע השני של השנה, זאת לאחר קליטת עובדים מתונה ביותר ברבע הראשון השנה. (מדובר בענפי כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). הקיפאון במצבת עובדי הקבוצה, אומר ברוש, משקף נסיגה של 0.6% במצבת עובדי ענף מוצרי המתכת, נסיגה זו קוזזה הודות לקליטת עובדים מהירה של 4.1% בענף המינרלים האל מתכתיים.
זאת ועוד. בחודשים אפריל-יוני 2005 נרשמה קליטת עובדים איטית ביותר - 0.2% שהם כ-150 איש בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת לאחר קליטת עובדים בקצב של כ- 0.5% ברבעון הראשון של השנה (מדובר בענפי הרכיבים האלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח, וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). קליטת העובדים המתונה בענפי הקבוצה, מציין ברוש, משקפת המשך קליטת עובדים בקצב של 0.6% בענף הציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי, מנגד - חודשו הפיטורים בקצב של 0.4% בענף ציוד התקשורת האלקטרוני.
הניתוח הראה גם, כי ברבעון השני של השנה נמשכה מגמת ההרעה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית - נרשמה נסיגה ריאלית של 2.1% בתפוקת הקבוצה. זאת בהמשך לקיפאון שחל ברבעון הראשון של 2005.
במקביל, בחודשים אפריל-יוני 2005 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-0.5% בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת בהמשך לנסיגה של 1.7% בתחילת 2005. ובדומה, ברבעון השני של 2005 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-0.3% בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר גידול מתון של 0.3% ברבעון הראשון של השנה.
מנגד, הראה הניתוח, כי צמיחה ריאלית מתונה של 0.3% נרשמה בתקופה זו בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, זאת בהמשך לארבעה רבעונים רצופים של צמיחה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".