צפוי מראש: אל על משכה את הצעתה לרכישת ישראכרט

חברת התעופה הודיעה על משיכת הצעתה לרכישת השליטה בישראכרט, בטענה כי לוח הזמנים הקצר שנקבע לא אפשר השלמת בדיקות נאותות. למה זה היה ברור שהעסקה לא תצא לפועל?

אדיר בן עמי | (11)
נושאים בכתבה אל על

ענקית התעופה אל על אל על 0% הודיעה היום על משיכת הצעתה להשקעה בישראכרט. המהלך, שהסתיים בטרם החל, משקף את הפער העמוק בין השאיפות האסטרטגיות של חברת התעופה הלאומית לבין המציאות העסקית המורכבת בה היא פועלת. הסיבה הרשמית למשיכת ההצעה הייתה "סד זמנים קצר" שהוגדר על ידי ישראכרט, אשר לא אפשר לאל על להשלים את הבדיקות הנאותות הנדרשות. אולם, מאחורי התירוץ הטכני לכאורה, מסתתר סיפור עמוק יותר של חברה שעברה תהפוכות דרמטיות בשנים האחרונות, כמו שניתחנו כבר לפני שבועיים.

זה משאיר את מנורה לבד בתמונה, אבל עם הצעה נמוכה שככל הנראה לא תעבור, אלא אם תשודרג משמעותית. מנורה הציעה לרכוש 32% מהחברה לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. 

התזמון של היוזמה מעלה תהיות רבות. אל על, שרק לאחרונה יצאה ממשבר הקורונה בזכות תהליך התייעלות מסיבי והשקעה של קני רוזנברג, מצאה את עצמה במצב פרדוקסלי: מצד אחד היא מרוויחה בקצב שנתי של כ-600 מיליון דולר בעקבות המלחמה, ומצד שני ברור לכל שמדובר ברווחים זמניים שנובעים ממצב חריג בשוק התעופה הישראלי.

המעבר המהיר של אל על מ"מת מהלך" לשחקן שמנסה לרכוש שליטה בחברת אשראי מובילה מעיד על אמביציה גדולה, אולי גדולה מדי. חברה שלפני שנים ספורות הייתה על סף קריסה, עם הון עצמי שלילי והלוואות עצומות, מנסה פתאום להיכנס לתחום פעילות חדש לחלוטין.

 

מהלך שאפתני מדי

ההיסטוריה של אל על מלמדת שגם בתקופות הטובות ביותר שלה, החברה התקשתה להתמודד עם האתגרים בענף התעופה עצמו. הניסיון להיכנס לתחום האשראי והפיננסים, בעיצומה של מלחמה ובתקופה של אי-ודאות כלכלית, נראה כמהלך שאפתני מדי ולא מחושב דיו.

העיתוי של המהלך היה גם הוא בעייתי במיוחד. בעוד אל על נהנית כרגע מרווחים חריגים בשל המצב הביטחוני, השוק מתמחר את מניותיה במכפיל רווח נמוך של פחות מ-2, המשקף את ההבנה שהרווחים הנוכחיים הם זמניים. ניסיון לבצע עסקת ענק בתקופה כזו של אי-ודאות היה מסוכן מלכתחילה.

יתרה מזאת, אל על טרם הוכיחה יציבות לאורך זמן בליבת העסקים שלה. בתחילת המלחמה, החברה התמודדה עם קשיים תזרימיים משמעותיים ונסמכה על הבנה של הציבור שהסכים לדחות החזרי כספים. חברה במצב כזה צריכה להתמקד בייצוב פעילותה הקיימת לפני שהיא מנסה להתרחב לתחומים חדשים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

ישראכרט לא באמת הייתה מעוניינת

מבחינת ישראכרט, קביעת לוח זמנים קצר לבדיקת נאותות יכולה להתפרש כאיתות ברור לחוסר עניין אמיתי בעסקה. חברת כרטיסי אשראי מבוססת אינה נוטה למהר ולסגור עסקאות עם שחקן שזה עתה יצא ממשבר קיומי, גם אם כרגע מצבו נראה משופר.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אל על סכין נופלת זהירות (ל"ת)
    שלומי 02/11/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שלומי 02/11/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
    לבינתיים פראיירים חושבים שזול וקונים
  • 9.
    אנונימי 02/11/2024 14:47
    הגב לתגובה זו
    לא ידוע מי באמת בעל השליטה…
  • 8.
    YL 31/10/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים חוקרים יסודי הא יש עשן??? נדע מהר מאוד
  • 7.
    הסיבה החשובה ביותר 30/10/2024 22:07
    הגב לתגובה זו
    שיעשו השקעות ושיפורים שיהפכו אותם לתחרותיים ורווחיים יותר בעתיד. אם אני רוצה להחזיק במניות של חברת אשראי, אני אקנה אותן בבורסה. אני לא צריך שחברת תעופה תקנה אותן בשבילי.
  • 6.
    אא 30/10/2024 17:23
    הגב לתגובה זו
    עצוב..
  • 5.
    tt 30/10/2024 17:18
    הגב לתגובה זו
    ביזיון
  • 4.
    אבי 30/10/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    החברה שקונה יורדת ושנקנית עולה
  • 3.
    צוללת כחול לבן.. (ל"ת)
    גל 30/10/2024 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 30/10/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
    עוד לא הפנמתם שמדובר בחברה פרטית ?
  • 1.
    אלון 30/10/2024 15:32
    הגב לתגובה זו
    מי שבפנים ידע הכל תכנן הכל ועשה הכל בשביל להרוויח על האזרחים התמימים שלא ידעו כלום ואכלו אותה ב 10 אחוז ביומיים
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

החתימה על ההסכם רכישת זול סטוק, צילום: גנון גרופהחתימה על ההסכם רכישת זול סטוק, צילום: גנון גרופ

1.0 למקס סטוק: יוחחנוף נפרדת מזול סטוק - לפי שווי של 96 מיליון שקל

אחרי השקעה של 45 מיליון שקל בשנת 2021, יוחננוף מוכרת את חלקה ברשת הדיסקאונט (50.1%) תמורת כ־48 מיליון שקל, תרשום הפסד הון של כ־4.7 מיליון שקל; הרוכשים: היזמים החרדים רונן גנון ושמואל אטיאס שרוצים להכפיל את פריסת הרשת ולהגיע לכ־150 סניפים כבר במהלך השנה הקרובה ואולי גם להנפיק אותה בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוחננוף

ארבע שנים וקצת אחרי שנכנסה להשקעה ברשת "זול סטוק", יוחננוף מוכרת את החלק שלה (50.1%) תמורת כ־48 מיליון שקל. העסקה משקפת ל"זול סטוק" שווי חברה של כ־96 מיליון שקל. יוחננוף רכשה את המניות של רשת הדיסקאונט בשנת 2021 בסכום של 45 מיליון שקל, ובמהלך התקופה קיבלה כ־5 מיליון שקל כדיבידנדים. עם זאת, במכירה הנוכחית היא תרשום הפסד הון של כ־4.7 מיליון שקל. למעשה אפשר לומר שיוחננוף הצליחה להחזיר לעצמה כמעט את כל ההשקעה אבל ברור שהמהלך לא התפתח כפי שיוחננוף קיוותה, והניסיון להתרחב מעבר לליבת המזון לא הניב את הערך האסטרטגי שהיא רצתה להשיג. עכשיו היא מעדיפה להתמקד מחדש בתחום הליבה שלה שזה רשת המרכולים ולהשאיר את זירת הסטוק לשחקנים הגדולים כמו מקס סטוק.

מי שנכנס במקום יוחננוף זו חברת "שי עולמות בגליל", שבבעלות היזמים החרדים רונן גנון ושמואל אטיאס. בעקבות העסקה מחזיקים גנון ואטיאס במחצית מהבעלות על "זול סטוק", לצידם של אדיר וענונו (30%) וסער כוכבי (20%).

"זול סטוק", שנוסדה ב־2011, היא כיום השנייה בגודלה בישראל בענף הסטוק, ומונה 86 סניפים בפריסה ארצית. מחזור המכירות השנתי של הרשת עומד על למעלה מ־400 מיליון שקל, והיא פעילה בתחומים מגוונים מריהוט וכלי בית ועד ציוד לבית הספר, מוצרי פלסטיק, חד־פעמי, צעצועים ומוצרי נוי.

על פי הערכות, שוק רשתות הסטוק בישראל גלגל בשנת 2024 כ־3.2 מיליארד שקל. גנון ואטיאס מתכננים להרחיב את "זול סטוק" בקצב מואץ יעד ההתרחבות הוא להגיע לכ־150 סניפים כבר במהלך השנה הקרובה. בנוסף, הוא שוקלים את האפשרות להנפיק את זול סטוק בבורסה.

סינרגיה לפעילות הדיסקאונט במגזר החרדי

בעלי השליטה החדשים מסתכלים על הרכישה ככזאת שיכולה להשתלב מצויין עם העסקים שלהם. הם ינסו לחבר בין תחום המזון שבו הם פועלים לבין עולם מוצרי הסטוק. רונן גנון, העומד בראש קבוצת "גנון גרופ", ביסס בשנים האחרונות את פעילותו הקמעונאית עם הקמת רשת המרכולים השכונתיים "שי מרקט", שנועדה להתחרות במכולות ובמרקטים הקטנים עם דגש על כשרויות מהודרות שפונות למגזר החרדי, לצד מחירים זולים ומבחר רחב בלב השכונות.