גלי ההדף: אפי מאבדת 11% בצל המצב ב'קרים', האם בת"א צריכים לחשוש?

בבורסה ברוסיה: המדד המרכזי בנפילה של עד 13%. בבורסה בת"א: מניית אפריקה של לבייב נסחרת תחת לחץ כבד - צפו בגרף
תומר קורנפלד | (16)

רוחות המלחמה מכיוונה של רוסיה והעלאת הריבית המפתיעה של הבנק המרכזים מפילים היום את אפריקה בכ-4% עם פתיחת המסחר. לחברת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב ישנה פעילות ברוסיה אשר חשופה גם למטבע המקומי - הרובל וגם לריבית השוררת במדינה. אפי פיתוח מצידה צונחת בכ-11%.

היום החליט במפתיע הבנק המרכזי ברוסיה להעלות את שיעור הריבית במדינה מרמה של 5.5% לרמה של 7%. מטרת המהלך הייתה להתמודד עם החולשה של הרובל שמאבד גובה כבר זמן רב והמצב עלול להחמיר בעקבות המתיחות ביחסים בין רוסיה ואוקראינה.

על פניו, למהלך זה אין השפעה מיידית על אפריקה ישראל מאחר וההכנסות שלה מהשוכרים בקניונים מתקבלות בדולרים. עם זאת, הצרכנים ברוסיה משלמים עבור המוצרים בקניון במטבע המקומי - הרובל. המשמעות היא שבעלי החנויות בקניונים צפויים להיפגע כתוצאה מהשינויים בשער החליפין - דבר אשר עלול להוביל ללחץ על אפריקה ישראל להפחית את שכר הדירה ולגרום לפגיעה בה.

מעבר לכך, העלאת הריבית ברוסיה צפויה לגרום בטווח הארוך יותר להקטנת הצריכה הפרטית במדינה. האזרחים, אשר מבינים את הסיטואציה יעדיפו לחסוך יותר כסף ולהפקידו בבנק מאשר להוציא אותו על מוצרים ושירותים שונים אשר נמכרים בקניונים. במלים אחרות, העלאת הריבית עלולה לרסן את הביקוש ולפגוע שוב בבעלי החנויות - אשר עשויים לדרוש הפחתה של שכר דירה.

השלכה נוספת של העלאת הריבית על אפריקה ישראל עשויה להגיע מהכיוון של השווי של הנכסים של החברה. העלאת הריבית ל-7% עלולה להוביל לכך ששיעור ההיוון שייקחו מעריכי השווי בבואם להעריך את נכסי החברה יהיה גבוה יותר.

כך למשל, השווי של קניון ה'אפימול' הוערך נכון לסוף חודש ספטמבר בשיעור של 1.16 מיליארד דולר. במידה ומעריך השווי יחשוב כי רמת הסיכון במדינה עלתה, הוא עלול להשתמש בבואו להעריך את תזרים המזומנים העתידי של הקניון בשיעור היוון גבוה יותר - דבר אשר יגרור הפחתה בשווי של הנכס.

נקודה שלילית נוספת שמתייחסת לנושא הוא שמאחר ומטבע המדידה של החברה במסגרת הדוחות הכספיים הוא הרובל - אז אפי פיתוח רושמת הפסד חשבונאי על נכסים בעקבות היחלשות הרובל. המשמעות היא שמאחר ושווי הנכס נמדד בדולרים, אז השווי הרובלי שלו יורד. ההפרש בירידה השווי נרשם בדו"ח רווח והפסד - הגם שמדובר בהפחתה שאינה תזרימית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כך למשל, אפי פיתוח רשמה ברבעון השלישי של השנה הפסד של 10.7 מיליון דולר על שחיקת שווי האפימול. מנגד, ברבעון השני רשמה עליית ערך של 31.5 מיליון דולר וברבעון הראשון נרשמה עליית ערך של 14 מיליון דולר. מאחר והרובל נמצא בשפל מול הדולר, הרי שנתון זה צפוי להיות שלילי עבור החברה.

ככל הנראה הנתון הפיננסי שלא צפוי להשפיע על החברה נמצא בגזרת ההלוואות של החברה. ההלוואות של החברה שנטלה אפריקה ישראל לטובת בניית הנכסים שלה נקובות בדולרים. הן לשינויים בשער החליפין והן להעלאת הריבית במדינה אין כל השפעה על ההלוואות של החברה למערכת הבנקאית.

מניית אפריקה - 12 חודשים אחרונים

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    עוף החול 03/03/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    לא הלך? לא נורא :) אבל גם בהצנעה אתם שקופים
  • 14.
    העליות יהיו עסיסיות יותר (ל"ת)
    עסיס 03/03/2014 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מציאות 03/03/2014 14:36
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות פז להגדיל אחזקות !!!!!!!!!!! ( לדעתי כמובן) ,פנסיה עתידית נהדרת לעצמי!!!!!!!!
  • 12.
    הזדמנות קניה - מחר המניה תעלה 5 אחוז (ל"ת)
    ניר 03/03/2014 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אמיר 03/03/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
    -------------פוטין קנה הרבה פוטים .........
  • פוטין דואג לחברים שלו ;) (ל"ת)
    אזרח ישראלי 03/03/2014 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אני 03/03/2014 13:30
    הגב לתגובה זו
    לכן התקשורת מושחתת
  • 9.
    עוף החול 03/03/2014 12:42
    הגב לתגובה זו
    שאף אחד לא מעיז לעשות שם שורט. רק בארץ לשורטיסטים יש יותר ביצים משכל. ולכן עושים מהם חביתה. תראו את טאואר.
  • 8.
    עוף החול 03/03/2014 12:40
    הגב לתגובה זו
    אם רוסיה תסוג כל השווקים יעלו ואפריקה תזנק איתם. אם רוסיה תכנס באוקראינים הם יתקפלו במהירות כמו באבחזיה והרובל יתחזק כסימן לכוח הרוסי. כרגע הירידות מגלמות את הפחדים הכי כבדים אך כנראה שכל פעולה תהיה לטובת העסקים. תאמינו לי החזקים רק מנצחים.
  • 7.
    אזרח ישראלי 03/03/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    שורטיסטים שקופיםים
  • 6.
    טמבלים פחדנים איך התקשורת עובדת עליכם...מדהים (ל"ת)
    יעקב 03/03/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מוטי 03/03/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    אם פוטין יתגייר.... וביבי יתחתן.... וליברמן יחזור בתשובה זה יגרום לגלי הדף
  • 4.
    מוטי 03/03/2014 11:46
    הגב לתגובה זו
    כתבה כזאת עם פרטים רבים כל כך , יוצאת...... כל כך מהיר שזה שקוף ...... כרגיל השורטיסטים מנצלים מצבי לחץ לגרום לאנשים לברוח..... ניעור . וזה עובד כל פעם בסוף היום אפריקה +
  • 3.
    תתקנו כותרת- יורדת 6 בלונדון כרגע (ל"ת)
    bb 03/03/2014 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יניב 03/03/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
    שימו לב העלאת הריבית ברוסיה תהיה לתקופה של 3 חודשים במיקסימום ...זה ע"פ העיתונות הרוסית דבר אשר לא מציינים בכותרות . בכל מקרה זה הזמן לחזק את אפריקה !
  • 1.
    השקיע ברוסיה, הלך לגור בלונדון.... (ל"ת)
    אני 03/03/2014 11:23
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.