אחרי הודעת וואטסאפ: פרסום באפליקציה - טוב או רע לצרכן?
וואטסאפ הודיעה השבוע שתאפשר לפייסבוק, חברת האם שלה, לקבל נתוני משתמשים כדי לאפשר הצגת פרסומות ממוקדות יותר בפייסבוק, וכן גם הצעות יותר איכותיות לחברים. ההודעה באופן טבעי עוררה זעם רב בקרב משתמשים בכל העולם, שכן כבר מתחילת דרכה וואטסאפ התהדרה בעובדה שזאת פלטפורמה נקייה מפרסומות.
כתוצאה מהודעת החברה, הועלו לרשת עשרות כתבות ומדריכים, וכלי התקשורת הרבו להביא אלטרנטיבות לאפליקציה ואף לחנך את המשתמשים כיצד ניתן לעקוף את פעולות העברת המידע לפייסבוק.
ברמה הפשטנית ניתן לומר כי עומדים אינטרסים מסחריים מובהקים מאחורי ההחלטה של וואטסאפ. יחד עם זאת, יש לזכור כי ההנחה הרווחת בקרב חוקרי מדיה היא שחושי הצרכנים במאה ה-21 התקהו לחלוטין נוכח ריבוי הפרסומות במרחב הציבורי ומיקומיהן. חברות כמו פייסבוק וואטסאפ ורבים אחרים, הבינו שלקהל יש נטייה להתעלם מפרסומות המופיעות בצדי המסך, אבל פרסום במרכז המסך וכל שכן בליבה של האפליקציה, מביא תוצאות טובות ומשתלמות יותר. אבל האם מהלך כזה פועל אך ורק לטובת החברות ויכול להיתפס רק כפגיעה בצרכן הקצה?
ניתן לבחון כדוגמה אקטואלית את קורא הספרים הדיגיטלי 'קינדל' של אמזון (Amazon Kindle). כאשר החברה הציעה מסלול מוזל יותר הכולל פרסומות המופיעות במרכז המסך, הצרכנים התרעמו. אך עם הזמן הם גילו להפתעתם ולשמחתם שהפרסום שמוגש להם הוא רלבנטי בעבורם ופנה בצורה מדויקת לטעמם ולרצונותיהם, והמוצרים שהוצעו להם היו במחירים אטרקטיביים מאד. כמובן שהדבר אפשרי רק בהינתן שהמשתמשים מסכימים לפרסום ממוקד שכזה.
המשתמשים מצדם מבינים כמובן שכל תוכנה עוברת שינויים ושדרוגים כאלה ואחרים שמשפרים את איכות וחווית המשתמש בעזרת יכולות חדשות. כל עוד נשתמש באפליקציה וחווית השימוש תייצר פרסום ממוקד שרלוונטי לנו, הפרסום יהיה פחות מעצבן. מה שמפריע לנו כצרכנים הוא פרסום אקראי, סתמי ולא מותאם – כזה שמשתלט על מרכז המסך ומפריע לנו בחוויית המשתמש שלנו. כאן בדיוק, טכנולוגיה שמאפשרת פרסונליזציה - התאמת החוויה והפרסום לכל משתמש על פי מאפייניו ורצונותיו, יכולה לתת מענה גם לצרכן וגם לחברות.
אין עוררין, בסופו של דבר ההחלטה של כל אחד ואחד מהמשתמשים – אם הפרסום הוא סתמי ואך ורק מנצל את מרכז המסך כמו שנוהגת למשל וייז בתוכנת הניווט שלה, יש צדק בביקורת. אך אם הפרסום יהיה ממוקד וייתן לנו תכנים שיתאימו לנו באופן אישי לא צריך לחשוש מזה, ולהיפך, זה יפעל לטובת הצרכנים במרוצת הזמן.
אורי לביא הוא מנכ"ל PicScout
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
