אורי לביא, מנכ"ל PicScout
צילום: יח"צ
טור

אחרי הודעת וואטסאפ: פרסום באפליקציה - טוב או רע לצרכן?

מה שמפריע לנו כצרכנים הוא פרסום אקראי וסתמי שמשתלט לנו על מרכז המסך, אבל האם פרסום ממוקד משיג תוצאה שונה? אורי לביא על המהלך של וואטסאפ לשלב פרסומות ממוקדות
אורי לביא |

וואטסאפ הודיעה השבוע שתאפשר לפייסבוק, חברת האם שלה, לקבל נתוני משתמשים כדי לאפשר הצגת פרסומות ממוקדות יותר בפייסבוק, וכן גם הצעות יותר איכותיות לחברים. ההודעה באופן טבעי עוררה זעם רב בקרב משתמשים בכל העולם, שכן כבר מתחילת דרכה וואטסאפ התהדרה בעובדה שזאת פלטפורמה נקייה מפרסומות.   כתוצאה מהודעת החברה, הועלו לרשת עשרות כתבות ומדריכים, וכלי התקשורת הרבו להביא אלטרנטיבות לאפליקציה ואף לחנך את המשתמשים כיצד ניתן לעקוף את פעולות העברת המידע לפייסבוק.   ברמה הפשטנית ניתן לומר כי עומדים אינטרסים מסחריים מובהקים מאחורי ההחלטה של וואטסאפ. יחד עם זאת, יש לזכור כי ההנחה הרווחת בקרב חוקרי מדיה היא שחושי הצרכנים במאה ה-21 התקהו לחלוטין נוכח ריבוי הפרסומות במרחב הציבורי ומיקומיהן. חברות כמו פייסבוק וואטסאפ ורבים אחרים, הבינו שלקהל יש נטייה להתעלם מפרסומות המופיעות בצדי המסך, אבל פרסום במרכז המסך וכל שכן בליבה של האפליקציה, מביא תוצאות טובות ומשתלמות יותר. אבל האם מהלך כזה פועל אך ורק לטובת החברות ויכול להיתפס רק כפגיעה בצרכן הקצה?   ניתן לבחון כדוגמה אקטואלית את קורא הספרים הדיגיטלי 'קינדל' של אמזון (Amazon Kindle). כאשר החברה הציעה מסלול מוזל יותר הכולל פרסומות המופיעות במרכז המסך, הצרכנים התרעמו. אך עם הזמן הם גילו להפתעתם ולשמחתם שהפרסום שמוגש להם הוא רלבנטי בעבורם ופנה בצורה מדויקת לטעמם ולרצונותיהם, והמוצרים שהוצעו להם היו במחירים אטרקטיביים מאד. כמובן שהדבר אפשרי רק בהינתן שהמשתמשים מסכימים לפרסום ממוקד שכזה.   המשתמשים מצדם מבינים כמובן שכל תוכנה עוברת שינויים ושדרוגים כאלה ואחרים שמשפרים את איכות וחווית המשתמש בעזרת יכולות חדשות. כל עוד נשתמש באפליקציה וחווית השימוש תייצר פרסום ממוקד שרלוונטי לנו, הפרסום יהיה פחות מעצבן. מה שמפריע לנו כצרכנים הוא פרסום אקראי, סתמי ולא מותאם – כזה שמשתלט על מרכז המסך ומפריע לנו בחוויית המשתמש שלנו. כאן בדיוק, טכנולוגיה שמאפשרת פרסונליזציה - התאמת החוויה והפרסום לכל משתמש על פי מאפייניו ורצונותיו, יכולה לתת מענה גם לצרכן וגם לחברות.   אין עוררין, בסופו של דבר ההחלטה של כל אחד ואחד מהמשתמשים – אם הפרסום הוא סתמי ואך ורק מנצל את מרכז המסך כמו שנוהגת למשל וייז בתוכנת הניווט שלה, יש צדק בביקורת. אך אם הפרסום יהיה ממוקד וייתן לנו תכנים שיתאימו לנו באופן אישי לא צריך לחשוש מזה, ולהיפך, זה יפעל לטובת הצרכנים במרוצת הזמן.   אורי לביא הוא מנכ"ל PicScout   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חתונה ממבט שני.. קרדיט: אתר מאקוחתונה ממבט שני.. קרדיט: אתר מאקו

הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים

עם תכנית הריאלטי החדשה, קשת כובשת את הפריים טיים מחדש, ונשארת בראש הרייטינג של מהדורת החדשות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, וכמו תמיד באמצע השבוע רואים עלייה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 13% רייטינג ו-351 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.9% רייטינג ו-178 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי, בפער ניכר יחסית, עם 5.1% ו-128 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.2% בלבד וכפי שכתבנו, אינה מצליחה לעלות ולחצות את הגבול של 100 אלף צופים, עם 80 אלף צופים בלבד. 


הפוגה בשידורי "האח הגדול" של רשת, אפשרה לקשת לעלות לפסגת הפריים טיים, עם תכנית ריאליטי משלה, "חתונה ממבט שני", עם 17.39% רייטינג ו-453 אלף צופים. "הפטריוטים" ניצלה יום חלש של רשת ותפסה את המקום השני, למרות שהונחתה לא על ידי ינון מגל אלא על ידי יותם זמרי, וזכתה לרייטינג של 7% עם 182 אלף צופים. במקום השלישי התכנית הקומית של שלום אסייג היתה עם רייטינג של 6.2% ו-144 אלף צופים ואילו את המקום האחרון תפסה הדוקו-ריאליטי של כאן11, "4 חתונות", עם 4.4% רייטינג ו-121 אלף צופים, ששוב עלתה על כמות הצופים של מהדורת החדשות של כאן11. 

רצועות נוספות

רשת תפסה גם את ראשות רצועת הלייט נייט, עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. הצינור היה במקום השני עם 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", ורייטינג של 2.6% ו-62 אלף צופים.

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-104 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-2.3% רייטינג ו-52 אלף צופים ואת רשימת רצועות הבוקר סגר ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה, שהשיגה 2.2% רייטינג ו-47 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4% ו-87 אלף צופים, אחריו במקום השני, לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-34 אלף צופים, שהיו בתיקו עם "על הבוקר" עם טל מאיר שגם הוא היה עם 1.5% אבל 33 אלף צופים בלבד. 

חתונה ממבט שני.. קרדיט: אתר מאקוחתונה ממבט שני.. קרדיט: אתר מאקו

הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים

עם תכנית הריאלטי החדשה, קשת כובשת את הפריים טיים מחדש, ונשארת בראש הרייטינג של מהדורת החדשות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, וכמו תמיד באמצע השבוע רואים עלייה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 13% רייטינג ו-351 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.9% רייטינג ו-178 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי, בפער ניכר יחסית, עם 5.1% ו-128 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.2% בלבד וכפי שכתבנו, אינה מצליחה לעלות ולחצות את הגבול של 100 אלף צופים, עם 80 אלף צופים בלבד. 


הפוגה בשידורי "האח הגדול" של רשת, אפשרה לקשת לעלות לפסגת הפריים טיים, עם תכנית ריאליטי משלה, "חתונה ממבט שני", עם 17.39% רייטינג ו-453 אלף צופים. "הפטריוטים" ניצלה יום חלש של רשת ותפסה את המקום השני, למרות שהונחתה לא על ידי ינון מגל אלא על ידי יותם זמרי, וזכתה לרייטינג של 7% עם 182 אלף צופים. במקום השלישי התכנית הקומית של שלום אסייג היתה עם רייטינג של 6.2% ו-144 אלף צופים ואילו את המקום האחרון תפסה הדוקו-ריאליטי של כאן11, "4 חתונות", עם 4.4% רייטינג ו-121 אלף צופים, ששוב עלתה על כמות הצופים של מהדורת החדשות של כאן11. 

רצועות נוספות

רשת תפסה גם את ראשות רצועת הלייט נייט, עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. הצינור היה במקום השני עם 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", ורייטינג של 2.6% ו-62 אלף צופים.

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-104 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-2.3% רייטינג ו-52 אלף צופים ואת רשימת רצועות הבוקר סגר ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה, שהשיגה 2.2% רייטינג ו-47 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4% ו-87 אלף צופים, אחריו במקום השני, לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-34 אלף צופים, שהיו בתיקו עם "על הבוקר" עם טל מאיר שגם הוא היה עם 1.5% אבל 33 אלף צופים בלבד.