אחרי הודעת וואטסאפ: פרסום באפליקציה - טוב או רע לצרכן?
וואטסאפ הודיעה השבוע שתאפשר לפייסבוק, חברת האם שלה, לקבל נתוני משתמשים כדי לאפשר הצגת פרסומות ממוקדות יותר בפייסבוק, וכן גם הצעות יותר איכותיות לחברים. ההודעה באופן טבעי עוררה זעם רב בקרב משתמשים בכל העולם, שכן כבר מתחילת דרכה וואטסאפ התהדרה בעובדה שזאת פלטפורמה נקייה מפרסומות.
כתוצאה מהודעת החברה, הועלו לרשת עשרות כתבות ומדריכים, וכלי התקשורת הרבו להביא אלטרנטיבות לאפליקציה ואף לחנך את המשתמשים כיצד ניתן לעקוף את פעולות העברת המידע לפייסבוק.
ברמה הפשטנית ניתן לומר כי עומדים אינטרסים מסחריים מובהקים מאחורי ההחלטה של וואטסאפ. יחד עם זאת, יש לזכור כי ההנחה הרווחת בקרב חוקרי מדיה היא שחושי הצרכנים במאה ה-21 התקהו לחלוטין נוכח ריבוי הפרסומות במרחב הציבורי ומיקומיהן. חברות כמו פייסבוק וואטסאפ ורבים אחרים, הבינו שלקהל יש נטייה להתעלם מפרסומות המופיעות בצדי המסך, אבל פרסום במרכז המסך וכל שכן בליבה של האפליקציה, מביא תוצאות טובות ומשתלמות יותר. אבל האם מהלך כזה פועל אך ורק לטובת החברות ויכול להיתפס רק כפגיעה בצרכן הקצה?
ניתן לבחון כדוגמה אקטואלית את קורא הספרים הדיגיטלי 'קינדל' של אמזון (Amazon Kindle). כאשר החברה הציעה מסלול מוזל יותר הכולל פרסומות המופיעות במרכז המסך, הצרכנים התרעמו. אך עם הזמן הם גילו להפתעתם ולשמחתם שהפרסום שמוגש להם הוא רלבנטי בעבורם ופנה בצורה מדויקת לטעמם ולרצונותיהם, והמוצרים שהוצעו להם היו במחירים אטרקטיביים מאד. כמובן שהדבר אפשרי רק בהינתן שהמשתמשים מסכימים לפרסום ממוקד שכזה.
המשתמשים מצדם מבינים כמובן שכל תוכנה עוברת שינויים ושדרוגים כאלה ואחרים שמשפרים את איכות וחווית המשתמש בעזרת יכולות חדשות. כל עוד נשתמש באפליקציה וחווית השימוש תייצר פרסום ממוקד שרלוונטי לנו, הפרסום יהיה פחות מעצבן. מה שמפריע לנו כצרכנים הוא פרסום אקראי, סתמי ולא מותאם – כזה שמשתלט על מרכז המסך ומפריע לנו בחוויית המשתמש שלנו. כאן בדיוק, טכנולוגיה שמאפשרת פרסונליזציה - התאמת החוויה והפרסום לכל משתמש על פי מאפייניו ורצונותיו, יכולה לתת מענה גם לצרכן וגם לחברות.
אין עוררין, בסופו של דבר ההחלטה של כל אחד ואחד מהמשתמשים – אם הפרסום הוא סתמי ואך ורק מנצל את מרכז המסך כמו שנוהגת למשל וייז בתוכנת הניווט שלה, יש צדק בביקורת. אך אם הפרסום יהיה ממוקד וייתן לנו תכנים שיתאימו לנו באופן אישי לא צריך לחשוש מזה, ולהיפך, זה יפעל לטובת הצרכנים במרוצת הזמן.
אורי לביא הוא מנכ"ל PicScout
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
