מה ניתן ללמוד מניהול המשבר של שטראוס במדיה החברתית?
"אהיה אשר אהיה". כך, בכתב עברי עתיק, נרשם על קיר הטיימליין של יואב רוקח-פן הישראלי מניו-ג'רזי, שהבעיר את האש שכמעט והמיסה את ענק השוקולד. אמנם, המשורר התכוון למשהו אחר לגמרי, אבל הוכיח לכולנו שוב, שלמחאה אין גבול והיא יכולה לצוץ ולהתפרץ מכל פינה, תהא אשר תהא.
לאחר קיץ סוער, היו שציפו לחורף רגוע. בדיעבד מסתבר, שמחאות דווקא כן קורות בחורף. בדיוק כפי שמחאה יכולה להגיע מכל כיוון, היא גם יכולה להתרחש בכל זמן. במילים אחרות: אף חברה אינה חסינה בשום רגע נתון. בפרט חברות שיש להן מה להסתיר (חושבים שיש כאלה בישראל?).
כשניגשים לנתח את המחאה האחרונה במבט לאחור, קל מאד להעביר ביקורת. בשורות הבאות ננסה, לצד סימון הטעות המרכזית שעשתה שטראוס, להצביע גם על הפעולות החיוביות בניהול המשבר הזה. והיו לא מעט כאלה, מסתבר:
1. 27 שעות ו-52 דקות - זה הזמן שלקח לשטראוס להגיב לפוסט של יואב. בקריאה ראשונה זה נראה הרבה בקריאה שנייה זה נראה די הגיוני. יש משברים שעבורם זמן תגובה של שעה הוא נצח (ע"ע משבר תקלת השידור של HOT), המשבר הנוכחי הוא לא כזה ובדיעבד אף יתכן ששטראוס היו צריכים זמן נוסף כדי לחדד את המסר. אבל על כך בהמשך.
2. בידוד - בתגובת ההמשך שהגיעה כעבור יומיים, ניסתה שטראוס להפנות את הדיון לטאב ייעודי הקרוי 'התייחסות שטראוס' על מנת לבודד אותו ובכך להרחיק אותו מהזירה המרכזית (הקיר), להגדיל את השליטה ולהקטין את הבערה. למרות הכוונה הנכונה, הביצוע התאפיין במספר בעיות ולכן לא תרם רבות למאמצי הכיבוי.
3. נאום לאומה - כשהרוחות סרבו להירגע וכנהוג בחברות גדולות בעולם החוות משבר במדיה החברתית, העלתה שטראוס סרטון תגובה של מנכ"לה ציון בלס לפייסבוק. ההחלטה להעלות אותו הייתה נכונה וגם הבחירה לעשות זאת במדיום שבו הכל התחיל, כפי שטרח בלס לציין בתחילת הווידאו, במקום. מה שחסר בסרטון היה יותר לקיחת אחריות על חשבון הסברים והצטדקות, כך קל יותר למוסס התנגדות וזעם של מוחים.
4. הפצת הסרטון - אם לשפוט לפי אסטרטגיית ההפצה של הווידאו, נראה ששטראוס האמינה בו מאד. שטראוס נקטה בתמהיל מתאים של ניצול הפלטפורמות שלה עם רכישת מדיה ממוקדת. כך למשל גייסה שטראוס את האתר שלה, את עמוד הפייסבוק, את עמוד היוטיוב שלה ואפילו את הטוויטר. לאלו התווספו מודעות בפייסבוק שמציפות את הסרטון ולא פחות חשוב מכך - מודעות מילים בגוגל. חשיבותן של המודעות בגוגל כפולה: מעבר להיותן כלי להפצת הסרטון, הן גם עשויות לסייע בהשפעה על סדר היום. כשכמות החיפושים והמחפשים אחר שטראוס והמחאה בגוגל קפצה במאות אחוזים, רבים מהם נתקלו קודם בקישור לווידאו ובכך רוככה החשיפה שלהם לתכנים השליליים מבחינת שטראוס.
5. "אכלנו מאותו המסטינג, שתינו מאותו התרמוס" - המחאה המשיכה ושטראוס קראה לבכיריה לדגל כדי להשיב באופן סמי-פרסונלי לשאלות הגולשים בפייסבוק. כל התשובות נכתבו בנימה אישית ונפתחו בסקירה קצרה של קורות חייו של אותו בכיר ועברו בשטראוס. טון כזה ב"גובה העיניים" הוא דרך נוספת לנסות ולנטרל את האמוציות ולהנמיך את גובה האש.
אז אם הרוב טוב, איפה שגתה שטראוס?
ניהול נכון של משבר במדיה החברתית נע ב-2 צירים: שליטה במדיום ושליטה במסר. כפי שראינו בפיסקאות הקודמות, שטראוס שלטה היטב במדיום. לא דבר של מה בכך. אבל, כשזה הגיע לשליטה במסרים, משהו השתבש: ירייה למספר כיוונים, סתירות וגרסאות שונות זו מזו. סיכם זאת יוזם המחאה בסטטוסו:
"אחד הדברים שהכי לא נתפסים בשערוריה הזו, היא חלופת גרסאות על בסיס יומי, שאת כולן קל מאוד להפריך. היום מנכ"ל שטראוס יצא בהכרזה שאכן מוצרי שטראוס זולים יותר בחו"ל, אך מדובר רק ב-12 מוצרים, וגם הם - רק בהפרש של 5%-15%. תרשו לנו להגיד על כך דבר אחד פחחחחח...".
בניו-ג'רזי קוראים לזה Zigzagging, אצלנו פשוט קוראים לאהוד ברק.
- 7.דנה 04/03/2012 10:06הגב לתגובה זוביליות? או אולי זה בגלל הכל כך הרבה יועצים?
- 6.לא יכוליות 02/03/2012 15:03הגב לתגובה זוהמחאה יצאה מפרופורציה
- 5.גרינברג משה 01/03/2012 23:55הגב לתגובה זואתה חושב שיש לך תשובה נכונה לכל מצב? נגלה לך סוד קטן. כלום לא צפוי, הכל קורה לבד. הציבור מתפכח, מבין, מתעורר. וזה משהו בלתי צפוי, אין שורות כתובות בספר איך מתמודדים עם זה. אתם לא עובדים עלינו יותר. אנחנו לוקחים את הגשש החיוור, כמורי דרך לעיוורים, לא כבדיחה. יש לך תזה לעבוד עליה. ישראל יקרה לנו.
- 4.שטראוס ניכשלה בכל היבטי המשבר, נקודה. (ל"ת)אובייקטיבי 01/03/2012 23:00הגב לתגובה זו
- 3.איל, ישראל יקרה לנו 01/03/2012 22:41הגב לתגובה זוהייתי יכול לקנות פסק זמן
- 2.רהוט ואינטלגנטי (ל"ת)ארז 01/03/2012 22:32הגב לתגובה זו
- 1.טירן 01/03/2012 21:42הגב לתגובה זוכמו שצריך? ולמרות זאת היא הפכה לחברה שנואה בשבועיים האלה, כמעט כמו תנובה בעקבות מחאת הקוטג'.
- אחד שקורא 04/03/2012 10:05הגב לתגובה זויש פלטפורמה ויש מה אתה אומר. בצד של הפלטפורמה, הם עשו את העבודה. בצד של המסר, מישהו שם צריך ללכת הביתה ויפה שעה אחת קודם
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
