ועדת הכספים הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה: הטבות למשקיעים בחברות היי־טק ישראליות

ועדת הכספים אישרה היום את הצעת החוק לעידוד תעשייה עתירת ידע (הוראת שעה), לקריאה שנייה ושלישית, המעניקה בין השאר הקלות במס למשקיעים בחברות הזנק, ופטור ממס למוסד פיננסי זר על הכנסותיו מריבית
איתן גרסטנפלד | (1)

ועדת הכספים אישרה היום את הצעת החוק לעידוד תעשייה עתירת ידע (הוראת שעה), לקריאה שנייה ושלישית. החוק קובע הטבות למשקיעים בחברות היי־טק ישראליות וכן הטבות לחברות בגין רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות, שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בישראל. בין היתר, תינתן למשקיעים בחברות הזנק (סטארטאפ), הטבת מס, וכן יינתן פטור ממס למוסד פיננסי זר על הכנסותיו מריבית.

במסגרת אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית, נקבעו שורת הקלות במס לשם עידוד השקעות של גורמים בעלי הון עצמי בהייטק, עידוד השקעה בחברות נוספות מצד גורמים שמכרו חברות ויש בידם הון, קידום הכדאיות של חברות ישראליות לרכוש חברות אחרות במסגרת התחרות מול חברות זרות, ולהפחתת העלויות של חברות טכנולוגיה ישראליות בעת גיוס אשראי ממוסדות פיננסיים זרים

בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי "ענף ההיי־טק הישראלי שמר בשנים האחרונות, ועד לפני כמה חודשים, על נתוני פעילות טובים יחסית, הן ברמת ההשקעות והן ברמת השכר, למרות המשבר הכלכלי שפקד את המדינה בשל התפשטות נגיף הקורונה. על אף הנתונים המעודדים כאמור, התחרות בין מדינות על מיקום פעילותן של פירמות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, ועל מיקום רישום הכנסותיהן, מצריכה הקצאת משאבים לשימור ישראל כיעד אטרקטיבי להשקעות". לשם כך, "מוצע לקבוע בחוק זה הטבות למשקיעים בחברות היי־טק ישראליות וכן הטבות לחברות בגין רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות, שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בישראל".

מטרת שני ההסדרים הראשונים בחוק, הינה עידוד השקעות של גורמים בעלי הון עצמי, בחברות טכנולוגיות בשלבים התחלתיים של פעילותן – חברות הזנק (סטארטאפ). משקיעים אלה הם פעמים רבות גם משקיעים אסטרטגיים אשר להם ניסיון בשוק הטכנולוגי, והחברות שבהן מבוצעות ההשקעות נהנות גם מהניסיון שהמשקיעים מביאים יחד עם השקעתם.

ההסדר הראשון, מקנה זיכוי ממס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק בגובה של סכום ההשקעה המוכפל בשיעור מס רווח ההון שחל על המשקיע, ובכך מוזיל את עלות ההשקעה בחברות אלה. במסגרת כך נקבע לדרישת הוועדה זיכוי בגין סכום השקעה מרבי של 4 מיליון שקל במקום 3.5 מיליון שקל  בנוסח החוק המקורי.

ההסדר השני, מאפשר את דחיית תשלום המס על רווח ההון במכירה של חברה טכנולוגית, לבעל מניות אשר משתמש בחלק מהתמורה מהמכירה לצורך השקעה בחברת הזנק. בפועל, ההטבה הניתנת למשקיע אשר עומד בתנאים למתן ההטבה, היא דחיית מס לתקופה ארוכה - אם חברת ההזנק מצליחה, והשתתפות המדינה בהפסד - אם חברת ההזנק נסגרת בלא הגעה למימוש רווחים. במסגרת כך נקבע לדרישת הוועדה כי תקרת הסכום שניתן לנקות תעמוד על 5.5 מיליון שקל, במקום 5 מיליון בנוסח המקורי.

ההסדר השלישי, מאפשר התרת השקעה במניות כהוצאה לצורכי מס, לחברה טכנולוגית גדולה אשר רוכשת שליטה בחברה טכנולוגית אחרת - זרה או מקומית. ככלל, לפי דיני המס, השקעה במניות אינה ניתנת לניכוי באופן מידי, ותבוא לידי ביטוי לצורכי מס רק בעת מכירת המניות, בדרך של הקטנת רווח ההון שעליו משולם מס. על פי ההצעה, בשונה מהכלל הרגיל, ברכישה העומדת בתנאים המפורטים בסעיף, יהיה ניתן לנכות את עלות ההשקעה בשיעורים שנתיים שווים, במשך 5 שנות מס לאחר השגת השליטה, כנגד הכנסתה הפירותית של החברה הרוכשת. מאחר שתיקון זה עשוי לאפשר הטבת מס בהיקף משמעותי למספר לא גדול של עסקאות, מוצע לקבוע כי ההטבה תהיה מותנית בכמה תנאים, שיגדילו את הסיכוי לכך שתתקבל תועלת המצדיקה את מתן ההטבה.

קיראו עוד ב"BizTech"

במסגרת כך וכדי להקל על המשקיע, נקבע כי ההשקעה תתאפשר בחברה עם שיעור מו"פ של 7 אחוזים בשנת המס או 3 שנות המס שקדמו להשגת השליטה במקום 10 אחוזים בנוסח המקורי, כאשר בחברה עם תנאים מסוימים יכול השיעור לעמוד אפילו על 5 אחוזים.

עוד מוצע לתת פטור ממס למוסד פיננסי זר על הכנסותיו מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה, שבהם נושאת חברה טכנולוגית ישראלית כחלק מההחזר על ההלוואה שנתן לה המוסד הפיננסי הזר. קביעת הפטור המוצע עשויה לסייע בהורדת העלויות המושתות על חברות טכנולוגיה ישראליות בגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים זרים המתמחים במתן אשראי לחברות טכנולוגיות.

כדי לעודד את השימוש בחוק ובהטבה המוענקת בו, נקבע בדיוני הוועדה כי מסלולי ההטבה הקבועים יופעלו כהוראות שעה מיום תחילתו של חוק זה ועד לסוף שנת 2026, במקום תום 2025 בנוסח המקורי. לקראת תום תקופה זו, הממשלה תקיים הערכה של אופן יישום החוק המוצע ומידת הגשמתו את המטרות העומדות בבסיסו, ועל פי זאת תבחן את הצורך בהארכתה לתקופה נוספת.

לדברי סמנכ"ל רשות החדשנות, אבירם ז'ולטי "החוק מחולק לכמה חלקים אך הוא נועד לטפל בכמה כשלי שוק. האוכלוסייה הראשונה שבה הוא מטפל הם חברות צעירות שעל אף הגאות בשווקים לא הצליחו לגייס השקעות, והן לא נהנו מהשפע ממנו נהנו חברות הצמיחה בשל הסיכון הרב הטמון בהם. החוק החדש, עושה את זה באמצעות הכרה בהפסד הון במועד ההשקעה, והוא מחזיר את העלות חזרה למדינה. האוכלוסייה השניה היא האנשים שכבר עשו אקזיט, באמצעות שחלוף מניות. הרציונל הוא שאנשים שכבר מבינים בהשקעות ועשו אקזיט יוכלו לקחת את כספי הרווח ולגלג אותם לחברות חדשות".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני שמח על אישור החוק, קיימנו מספר רב של דיונים מעמיקים. מדובר בהצעת חוק טובה, שנועדה לעודד את ההייטק בישראל, חברת הכנסת אורית פרקש מנסה כבר כמה שנים להעביר את החוק, כשרה היא העבירה את החוק בקריאה ראשונה, אני שמח שאנחנו מעבירים כעת יחד את החוק הזה, נעקוב אחר יישום החוק, מדובר בתחום שהוא במרכז הכלכלה של מדינת ישראל, אני שמח שהגענו לסיום הדיון תוך עבודה יסודית".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 19/07/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
    חוק חשוב מאוד. דרך אגב, לכותב, לנכות מס ולא לנקות מס.
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?

על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת. 

צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם  הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים. 

מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך  TrueScontrol. 

הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון. 


אובדן אמון = אובדן הכנסות


מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממשעסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של  TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.